10000000-den bulten over z'n hele lijf wat is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

10000000-den bulten over z'n hele lijf wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 10:18

ardon had het vorige zomer voor het eerst... hij kreeg allemaal bultje per minuut kwamen er 5 bij hij zat helemaal onder en z'n hoofd was helemaal opgezet z'n neusgaatjes waren helemaal klein omdat z'n loppen zo waren opgezet.. ik was bang dat hij niet meer kon ademen. maar toen had de dierenarts hem een spuitje gegeven en toen zag je het wegtrekken. Ardon was er helemaal ziek van hij had koorts en trilde over z'n hele lijf.

nu deze zomer had hij het weer.. na de springles zag ik weer overal bultjes op hem. dus nu waren we op tijd en na een spuitje was het de volgende dag wer weg.

nu 2 weken later heeft hij het weer , het begon vrijdag dus de dierenarts were een spuitje. maar de volgende dag was het dit keer niet weg... en het spul hoort 5 dagen te werken... niet dus... het is nu maanadg en de bulten zijn nog niet weg... zondag waren ze een beetje weg omdat ik hem heel koud had gehouden in de schaduw en afgespoten. maar zondag avond in het land kreeg ie d'r weer heeeeeeel veel. en nog een spuitje helpt niet want dan word ie hoefbevangen. Huilen wie heeft dit ooit meegemaakt met z'n paard en wat is er tegen gedaan. volgends mij is dit een allergie maar waarop? please help me... Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 10:49

Mijn paard zit ook zomers altijd onder de bulten door steken van horzels enz.. Bij hem gaat t altijd vanzelf weer weg. Tenzij hij er jeuk aan heeft dan doen we er wat azijn op. Maar waarom heb je niet aan je DA gevraagd wat het zijn kan?

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 11:13

Hoi,

Misschien heeft je paardje een allergie tegen horzels of een ander steekbeest? Net als bij mensen eigenlijk, die bvb. niet tegen een wespensteek kunnen en direct een antimiddel moeten innemen. Misschien kun je je da eens vragen of hiertegen iets te doen is zodat je niet telkens weer om de paar dagen de da langs moet laten te komen. Of misschien zo'n speciale deken, staat genoeg hierover op bokt.
succes!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 11:40

Het zou een eiwitvergiftiging kunnen zijn. Staat hij op het land? Of steken van horzels ofzo. Met eiwitvergiftiging moet je wel erg uitkijken hoor en ik denk DA erbij halen.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 11:43

Denk niet dat deze allergie van dazen/muggen steken afkomstig is. Anders had je daar ook voorzorgsmaatregelen voor kunnen nemen, en wat ik uit jouw verhaal begrijp begint het zomaar uit het niets.
Zit eerder te denken aan een zonne allergie (omdat ik daar zelf ook last van heb gehad vroeger) of een voedsel allergie.
Staat ie veel in de wei? En heeft hij shaduwplekken? Wat krijgt ie te eten.
Raar dat je dierenarts niet op zoek gaat naar de oorzaak. Of heb je dat gewoon nog niet vermeld??

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 11:48

Die van mij slaat zo uit van dazensteken. Dat is ook zo vreselijk om te zien.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 12:33

het zou ook netelroos kunnen zijn,dat is een allergie.ga na of je
1.veranderd bent van voer
2.je paard sinds kort op de wei staat of sinds kort verhuisd is van wei
3.je paard bepaalde medicijnen ergens tegen krijgt

als er een van deze het geval zijn dan is het een allergie.
dit kun je behandelen met antihistamine-preperaten en de oorzaak van de allergie wegnemen

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 13:08

Idd allergie hoe jij het zegt dat je echt per minuut het meer ziet worden, het kan ook zijn van een plant op het land of idd ook een insect of voer of noem maar op maar wel een allergische reactie, succes met het uitzoeken,

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 13:25

pollenallergie?
Kheb er geen verstand van, maar ik zit wel aan een allergie te denken, dus vandaar...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 13:39

sommige paarden krijgenbulten op hun huid als ze bepaald voer krijgen en daarbij in de zon komen te staan
het gebeurt vaak bij paarden die muesli krijgen !
ik zou een allergietest doen bij de arts, en als je dat nie wilt kun je eerst proberen hem binnen te houden.inspuiten met een zelfgemaakt vliegenmengseltje van: HELFT AZIJN HELFT WATER EN PAAR DRUPJES CITROENOLIE , kan iig geen kwaad, want het weert vliegen en ontsmet de huid!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 14:34

Het zou een allergie tegen de zon kunnen zijn, of tegen pollen, vliegen of misschien wel vliegenspray. Wat zegt de da wat het is??? Ik neem aan dat he het hem wel gevraagd hebt.

ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 17:39

kijk dat is het em nou juist, die dierenarts weet dat hij ergens allergisch voor is maar ja voor wat.... dus ik hoopte dat er iemand was die dit ook heeft met z'n paard of gehad heeft zodat ie weet waar z'n paard toen allergisch voor was.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 18:16

Klinkt als een allergie. Vraag de veearts om ene allergietest te doen (dmv wat bloed afnemen en dat testen), dan weet je in ieder geval waarvan het komt. De allergie kan versterkt worden door bloedwormen (komen ook voor bij goed ontwormen, dus geen paniek), vraag om en wormenspuit in het bloed (varkensmiddel maar het helpt wel). Mijn pony is sindsdien vrij van dit soort allergische aanvallen.....
Mijn pony is waarsch allergiesch voor een bepaals plantje of een bepaald steekbeest, maarja welke.....
Succes ermee, ik weet hoe erg het kan zijn....
Viv

ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 22:12

he sorry dat ik het zeg maar ik ben blij dat er nog iemand is met zo'n pony. ja de veearts is nu bezig met kijken wat ze allemaal kunne doen om het te onderzoeken.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 08:15

Heel veel sterkte ermee, tis zo erg dat je er zelf weinig anakunt doen als je niet weet waarvan het komt.
Ze hebben er meestal in de zomer last van (die van mij dan) dus ik ben in de zomer extra allert op welk bultje dan ook, of opgezwollen lippen en neus,......
Viv

ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 20:24

ja precies wat doe jij eraan en rij jij ook gewoon ? kep zondag een wedstrijd maar ik weet niet wat ik nou moet doen er heen of thuisblijven?

carina

Berichten: 2785
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:38

Lijkt op een allergie. Carina heeft een tijdje geleden allergisch gereageerd op homeopatisch spul. Na een injectie van de DA trok het weer helemaal weg.

Probeer uit te vinden wat je de laatste paar dagen veranderd hebt, bv voer, weide, vlioegenspul?

carina

Berichten: 2785
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:40

ardonnypony schreef:
ja precies wat doe jij eraan en rij jij ook gewoon ? kep zondag een wedstrijd maar ik weet niet wat ik nou moet doen er heen of thuisblijven?


Ik denk dat je zelf het beste kan beoordelen of je wel of niet kan rijden. Carina was behoorlijk beroerd, koorts en de bulten jeukten erg, daar legde je echt geen zadel op, laat staan dat je een wedstrijd ermee zou gaan rijden.

Jij ziet je paardje zelf, en weet beter dan wij hoe hij zich voelt. Daarom, zelf beoordelen, en anders eens aan iemand vragen die jouw paard kent en het dus kan beoordelen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 07:48

ardonnypony schreef:
ja precies wat doe jij eraan en rij jij ook gewoon ? kep zondag een wedstrijd maar ik weet niet wat ik nou moet doen er heen of thuisblijven?


Nee ik rij niet als ze onder de bulten staat, meestal voelen ze zich ook niet echt lekker en ben veel te bang dat de bulten worden opengereden, dan ben je verder van huis.
Maar na zo'n anti-histaminespuit van de veearts zijn ze er meestal na 2 dgn wel weer vanaf.
Viv

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 20:16

ik dacht ook meteen aan een zonne allergie. Ik heb eens iets gezien op tv van een meisje die dat had en die zwol dan ook helemaal op. Of idd iets met het voer.

Ik zou niet gaan rijden zolang die bultjes heeft. Misschien is het zowieso beter om met van huis af te rijden te wachten tot je weet wat het is, dalijk krijgt het ineens op een wedstrijd of in de bossen.

Ik zou de da wel een bloedonderzoek enzo laten doen