[NH]Dekenvraag??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 09:51

mandybeauty schreef:
Maar het is weer logischer om je paard eerst goed uit te stappen om de gifstoffen af te voeren. Ja er zijn nog mensen die eerst flink gaan rijden en zonder hun paard uit te laten stappen direct op stal zetten.
Maar tijdens dat uitstappen ben je je paard ook al aan droogstappen, waardoor de huid al droof is maar de haren zijn dan nog niet droog.

Denk dat mensen die serieus met hun paard omgaan echt wel uitstappen. En ik denk dat die mensen ook echt wel zorgen dat de afvalstoffen worden afgevoerd. Maar een paard hoeft dan niet direct droog te zijn. En met natte haren kan een paard nog net zo goed kou vatten.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 09:56

sanne83 schreef:
Mijn paard zweet trouwens ontzettend veel, maar dat is wel veel minder geworden omdat ik nu pnh doe, hij fokt zichzelf nu niet meer zo op. Ik ben echt heel benieuwd of het gaat in de winter...

Weet je dat als je paard echt veel zweet dat het meer behoefte heeft aan zout?
Tekenen van zoutgebrek: droge huis, rond mond en neusgaten, likdrang en zand eten.
Let hier dus goed op!

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 10:05

deken of geen deken.. that's the question
ja moeilijk onderwerp.. maar weet wel dat echte stal paarden er 4 jaar over doen om een goede buitenvacht te kweken.
Een tinker vachtje is heel anders dan die van een kwpn of ander warmbloed...
en wie kan zijn paard zo houden dat ze lekker buiten staan dag en nacht met schuilstal in een kudde??? Nou op een pensionstal zekers niet.
Heb ok ooit mijn fjord geschoren. Hij stond eerst dag en nacht buiten en kwam toen bij ons op stal... stond zo te zweten dat we zijn buik kaal geschoren hebben... zie mijn profiel... en daar was hij echt blij mee.
Ikzelf heb ok geen dekens want mijn poepie is nog te jong.. denk ook dat ik ze nooit ga gebruiken... stap ze wel goed uit en laat ze lekker rollen. Maar toch.. als ze een beetje ziekig is met klein loopneusje dan ben ik wel blij met een regen deken.. als het buiten regent...
de optimale temperatuur van een paard ligt tussen de -8 en +16.. maar veel regen en geen schuilstal/plaats vergt toch wel veel van een paard.
hoor.
Voor de niet deken mensen en degene die hun paarden zo natuurlijk mogelijkhouden... ga zo door.. maar degene die dekens gebruiken.. ga ok maar door... ben bang dat die paardjes dat niet aan kunnen...
hoeveel schimmels worden er niet elke dag gewassen omdat ze een poep plek op de billen hebben?
Die 2 bonte van mij hebben dat ook wel eens .. ff goed borstelen.. nog een keertje, dan is het al niet meer zo zichtbaar de volgende dag is de vlek weg.... zelf reinigende vacht.. puur natuur

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 10:24

Darmorah zweet ook altijd heel erg, na een halfuurtje in de bak kan je haar al uitwringen, met daar bij dat Darmorah (zelfs met deken) 's winters een enorme vacht krijgt en dan is niet meer vooruit te branden omdat ze het zo warm heeft en heeft ook uren nodig om op te drogen (zelfs met zweetdeken), daarom heb ik vorige winter besloten Darmorah te scheren, dit is me zeer goed bevallen en ga het deze winter zeker weer doen. Het is bij mij geen schoonheidskwestie maar praktischekwestie.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:38

e_horse schreef:
Iets heel anders: Ik doe mijn paard een deken om in eigen belang. Ik ben allergisch voor stof en dat scheelt een hoop gepoets. Zo kan ik toch een paard houden zonder de hele dag te snotteren. Erg he. Maar het eerste jaar had ik m zonder deken en dat ging ook redelijk. Met deken gaat toch beter, dus ik doe m op zodra ze op stal gaan. Z'n vacht is niet superdun dan.


( niet aanvalend bedoeld)maar ik denk dat je je maar een is als een paard moet indenken...Zou jij het leuk vinden als je de hele dag met zoon zwaar rot deken moest lepen...en ha zo verder.Mischien helpt het als je medicijnen ineemt.Het zou het zelvde zijn als je last van je rug hebt en je paard alleen nog maar op de stenen laat lopen en je de hoeven niet meer hoeft uit tekrabben.....verder ben ik het wel eens met het merendeel hier.Okal er tegenwoordig paarden bijzitten die zo ver doorgefokt zijn dat er bijna geen natuurlijk in zit Maar jah.
Ik heb er niet zovel verstand van maar zo denk ik er over .

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:21

Dola schreef:
( niet aanvalend bedoeld)maar ik denk dat je je maar een is als een paard moet indenken...Zou jij het leuk vinden als je de hele dag met zoon zwaar rot deken moest lepen...en ha zo verder.Mischien helpt het als je medicijnen ineemt.Het zou het zelvde zijn als je last van je rug hebt en je paard alleen nog maar op de stenen laat lopen en je de hoeven niet meer hoeft uit tekrabben.....verder ben ik het wel eens met het merendeel hier.Okal er tegenwoordig paarden bijzitten die zo ver doorgefokt zijn dat er bijna geen natuurlijk in zit Maar jah.
Ik heb er niet zovel verstand van maar zo denk ik er over .[/quote]

Ik heb m de eerste twee jaar geen deken op gedaan, nu is hij drie en ga ik rijden. Het lijkt mij ook veel handiger, net als vele voorstanders hier van een deken. Aan de andere kant ben ik het met jullie eens dat je een paard zonder deken natuurlijker houdt. Maar t blijft een punt van discussie, denk ik. Mensen hebben tegenwoordig geen tijd meer om hun paarden uit te stappen misschien.
Mijn paard heeft het voordeel dat hij een buitenstal heeft (wel een dak geen muren, ja, wel een laag muurtje, zeg maar). Als ik straks in de winter ga rijden staat hij erg op de kou als hij nog een beetje bezweet is. Het is toch kiezen; deze stal is kouder, maar prettiger voor het paard (hij ziet tenminste nog wat van de omgeving; de paarden achterin de stal niet).

Nog even over de medicijnen; die neem ik al en ach het is niet super erg, er zijn mensen die het erger hebben. En die deken bestaat nou eenmaal, dus was dat voor mij een makkelijke keus.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:24

Hebben jullie wel eens gekeken wat een paard doet als zijn vacht nat is? Hij laat er wat lucht tussen en stilstaande lucht isoleerd. Als het regent (niet zweten dus) is alleen het bovenste deel van de vacht nat en zie je allemaal lijntjes in de vacht. Als paarden biberen doen ze dit om vocht te verdampen. Je kunt ook na het rijden als het kan je paard nog even in de bak laten. Als hij gaat rollen is hij gelijk draag (vocht trekt "in" het zand). doet hij het niet zal ik nog wel even gaan stappen met een dek op. Meestal als ik mijn pony's afspuit laat ik ze zonder droog temaken eerst even in de wei lopen (kunnen vanuit de wei ook de bak in). Ze gaan dan meteen rollen. Dan maak ik nog wel even met een handdoekje de kootholte droog. Als ik dan een half uur later terug kom is ook alle zand er af.
mandy

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:04

Laten rollen is een goede tip, maar onze bak in 's winters de helft van de tijd nog natter dan m'n paard.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 05:08

haha, nee dat helpt niet echt.
mandy

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:28

dola schreef:
( niet aanvalend bedoeld)maar ik denk dat je je maar een is als een paard moet indenken...Zou jij het leuk vinden als je de hele dag met zoon zwaar rot deken moest lepen...en ha zo verder.Mischien helpt het als je medicijnen ineemt.Het zou het zelvde zijn als je last van je rug hebt en je paard alleen nog maar op de stenen laat lopen en je de hoeven niet meer hoeft uit tekrabben.....verder ben ik het wel eens met het merendeel hier.Okal er tegenwoordig paarden bijzitten die zo ver doorgefokt zijn dat er bijna geen natuurlijk in zit Maar jah.
Ik heb er niet zovel verstand van maar zo denk ik er over .


Zo'n zware rotdeken valt wel mee hoor, een goede deken zul je eerder kunnen vergelijken met een trui ofzo, en daar zal ze niet zoveel moeite mee hebben.
Ik heb ook ooit die site gelezen, maar wordt er absoluut niet door overtuigd. Ik rij voornamelijk 's avonds en omdat ik mijn Haflinger absoluut niet bezweet de nacht in wil laten gaan, scheer ik en krijgt ze mooi een deken op. Ik geloof er niet zo in dat een bezweet paard op de wind niet ziek wordt. Vergelijkingen met de natuur zijn onzin, de meeste paarden in Nl werken, en in de natuur trekken ze een enkele keer een sprintje, maar stappen ze voornamelijk.

Verder moet iedereen het voor zich weten, maar sommigen hier maken een ander haast voor dierenbeul uit omdat ze hun paarden goed verzorgen. Grow up!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 08:47

Miran schreef:
Verder moet iedereen het voor zich weten, maar sommigen hier maken een ander haast voor dierenbeul uit omdat ze hun paarden goed verzorgen. Grow up!

AMEN

Mensen zouden elkaar eens wat meer moeten gunnen en zich niet met alles moeten bemoeien! Behalve als het echt mis dreigt te gaan. Gezeur altijd in dat paardenwereldje!

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 14:58

stef schreef:
verschil is denk ik dat onze huidige paarden niet meer te vergelijken zijn met wilde paarden. Wilde paarden staan niet in een warme stal wanneer ze daarna in de kou naar buiten gaan, of als het buiten 30 graden is, en ze ineens naar een koele stal gaan.
Onze paarden zijn verwend, en daardoor ook "watjes" geworden

idd dat denk ik ook ik denk dat als ik mijn pony na het rijden geen deken op zou doen ze verkouden zou worden in de winter heeft mijn pony geen deken maar dan krijgt ze zo'n dikke v8, dat is wel jammer maar liever een dikke v8 dan een doorgeschuurde schoft

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30632
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 20:25

Miran schreef:
Ik heb ook ooit die site gelezen, maar wordt er absoluut niet door overtuigd. Ik rij voornamelijk 's avonds en omdat ik mijn Haflinger absoluut niet bezweet de nacht in wil laten gaan, scheer ik en krijgt ze mooi een deken op. Ik geloof er niet zo in dat een bezweet paard op de wind niet ziek wordt. Vergelijkingen met de natuur zijn onzin, de meeste paarden in Nl werken, en in de natuur trekken ze een enkele keer een sprintje, maar stappen ze voornamelijk.

Verder moet iedereen het voor zich weten, maar sommigen hier maken een ander haast voor dierenbeul uit omdat ze hun paarden goed verzorgen. Grow up!


Hier ben ik het dus absoluut mee eens. Ookal rijd ik in de middag, nog is hij in de avond zeiknat. En dan helemaal nat de nacht in vind ik te gevaarlijk. Ik stap wel uit, maar pas wel op met de wind, anders wordt hij nog ziek.
En idd dat voor dierenbeul uitmaken is idd stom, ik heb mijn pony liever geschoren op stal, dan ziek.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 14:04

Dyonne"]
[quote="Miran schreef:
Ik heb ook ooit die site gelezen, maar wordt er absoluut niet door overtuigd. Ik rij voornamelijk 's avonds en omdat ik mijn Haflinger absoluut niet bezweet de nacht in wil laten gaan, scheer ik en krijgt ze mooi een deken op. Ik geloof er niet zo in dat een bezweet paard op de wind niet ziek wordt. Vergelijkingen met de natuur zijn onzin, de meeste paarden in Nl werken, en in de natuur trekken ze een enkele keer een sprintje, maar stappen ze voornamelijk.

Verder moet iedereen het voor zich weten, maar sommigen hier maken een ander haast voor dierenbeul uit omdat ze hun paarden goed verzorgen. Grow up!


Hier ben ik het dus absoluut mee eens. Ookal rijd ik in de middag, nog is hij in de avond zeiknat. En dan helemaal nat de nacht in vind ik te gevaarlijk. Ik stap wel uit, maar pas wel op met de wind, anders wordt hij nog ziek.
En idd dat voor dierenbeul uitmaken is idd stom, ik heb mijn pony liever geschoren op stal, dan ziek.
[/quote]
hier ben ik het dus ook mee eens mijn pony krijgt op de trailer en nar het rijden in de winter een deken op ik wind wel dat ieder voor zich mag weten of ie een deken op z'n pony legt, maar je moet wel of wel een deken of geen deken niet dit jaar wel volgend jaar niet ofzo.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 14:13

Ook nog een klein vraagje van mij voor de natuurfanaten die hun paard zonder deken willen laten staan (want laten we eerlijk wezen, een heleboel heeft het hier over plannen, en spreekt NIET uit ervaring):

Hoe natuurlijk is een antibioticakuur of hoestmiddeltjes als je paard wel ziek wordt omdat hij kou vat zonder deken?

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 14:25

Cassidy schreef:
Ook nog een klein vraagje van mij voor de natuurfanaten die hun paard zonder deken willen laten staan (want laten we eerlijk wezen, een heleboel heeft het hier over plannen, en spreekt NIET uit ervaring):

Hoe natuurlijk is een antibioticakuur of hoestmiddeltjes als je paard wel ziek wordt omdat hij kou vat zonder deken?

nee das niet natuurlijk... foenegriek wel.. Knipoog
weet wel dat mijn paardje longontsteking kreeg door het binnen staan.. en de stoffige bodembedekking van de buren.

en nog ff.... niemand heeft hier de ander uitgemaakt voor dierenbeul.. maar toch komt dit woord hier in voor.. snap da niet..
lijkt dat we allemaal het beste willen voor onze paardjes.....
of niet dan...
en als je vaak en intensief rijd dan is een deken heel fijn hoor.
En kwa natuurlijk houden, doe ik al 2 jaar gaat heel goed....

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:40

Iedereen heeft het er maar over dat het onnatuurlijk is om een deken op te doen of te scheren, maar heet iemand er wel eens aan gedacht dat de wintervacht die de meeste paarden aanmaken veel te warm is voor het zachte klimaat van Nedereland??? Denk maar aan de vacht van een shetlander een tinker een merens een haflinger een ijslander..
Als je deze dieren niet scheert of voorkomt dat ze een dikke vacht krijgen door een deken hebben ze het vaak veel te warm!!
Deze paarden zijn gewent aan echt barre temperaturen en krijgen ook hier zo'n vacht. Het gevolg is dat als je een stapritje maakt je paard al zweet en die met geen mogelijkheid meer droog te krijgen is!!
Ook is de vacht vaak verstikkend waardoor een paard verschrikkelijke jeuk kan krijgen. Moet je dan om het allemaal maar natuurlijk te houden je paard maar laten lijden aan hitte en jeuk??
Nee hoor mijn merens krijgt een deken op!! Nadat hij zich een jaar kaal geschuurd heeft van de jeuk en hij geschoren moest worden vind ik dat voor hem wel genoeg en voorkom ik sinds twee jaar dit leed en dat gaat prima!!

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 23:55

toch word de vacht niet zo dik als dat hij zou worden in een kouder klimaat.
Heb zelf meegemaakt dat de fjord een winter buiten stond met een hele dikke vacht.. nou dat zou hij volgend jaar weer krijgen volgens de kenners.. ikke als leek zei, nee hoor dat past zich aan..
hahahha echt niet werd er gezegd...
maar ik had toch gelijk. Zijn wintervacht werd wel dunner....
ze passen zich aan hoor.
maar ik zeg daarmee niet dat je geen deken op moet doen.
Mijn paardjes hoeven niet zo intensief te werken. Dus dat scheelt een hoop

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:02

Mijn Haf past zich dus niet aan, die is na twee rondjes draven al bezweet.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 22:34

nou Myrddin het is jammer dat ik het tegenwoordig niet meer zo ver laat komen,maar anders had je mogen komen kijken naar mijn paard zn vacht!!!!
Nee hoor ik blijf bij mijn standpunt...
Zeker als het aan het begin van de winter al koud is krijgt een paard toch een dikke vacht...

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:57

natuurlijk mag je op je stand punt blijven.. en elk paard is anders...
maar die van mij passen zich in ieder geval wel aan.. maar hoeven echt niet zo hard te werken als jou paardje denk ik.
Dus daar zal het verschil wel zitten....
voor de rest is elk paard/ras anders... net als bij mensen.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 20:44

het klinkt allemaal prachtig en er zit vast een kern van waarheid in maar je kunt de paarden van tegenwoordig gewoon niet meer vergelijken met wilde paarden.
daar voor is het verschil gewoon veel te groot!
zonder winterdeken kan maar ik ga een paard niet zeiknat op de wei zetten als het vriest.
ieder zn mening Lachen

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 17:25

Dyonne, maar in jouw geval zou ik ook een (zweet) deken op doen na het rijden... Als een paard helemaal geen schuilplaats heeft.

ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 20:36

tja en daarom is ardon ook geen wild paard wat voor zichzelf moet zorgen en opgegeten kan worden door tijgers....... de paarden van tegenwoordig zijn gewoon zo gevoelig en leven niet in de echte natuur maar ze moeten dressuur en springen en in de trailer bla bla bla en het ligt ook aan het ras, want een fries of een shetlander heeft minder snel een deken nodig dan een iel arrabiertje.. maar ardon heeft dus wel een deken op. ik heb er heel veel
* 2 winterdekens
*zomerdeken
*vliegendeken
*zweetdeken van wol
*zweetdeken van badstof
*regendeken
*en een oud zelfgemaakt dekentje Haha! dus ardon kan het niet kouw krijgen ! hahaha

vuilnisbakje

Berichten: 63
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:13

paarden in een stal zijn niet te vergelijken met paarden in de natuur.
Toen mijn pony op de manege stond had ze een hele dikke vacht en slechte conditie dus werd ze geschoren omdat ze zich doodzweette. Ze stond toen in een donkere stal.
Nu staat ze in een stal waar van 8 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds het licht aan is. Zonder deken maar haar vacht wordt toch niet onwijs dik. Ik heb geen binnenbak dus ze is eigenlijk nooit bezweet, maar als ze toch eens nat s dan krijgt ze toch echt een zweetdeken op. Dan kan de deur open blijven voor frisse lucht. Haar vacht is niet dik genoeg om haar gewoon zonder deken uit te laten zweten.
In de natuur wordt die vacht wel dikker omdat je dan niet kunstmatig de dasgen lang houdt.

Van die tinkers, merens etc. is ook waar. Een tinker op stal, als je daar 10 rondjes mee stapt inde bak zweet ie zich al dood.
Dan maar liever een deken zodat deze paarden ook nog aan hun beweging toe kunnen komen.