[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:15

mag ik weten welke kruiden dat zijn??

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:22

ellepel schreef:
mag ik weten welke kruiden dat zijn??



Dat wil ik idd ook wel weten na de LT affaire........

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:31

vandaar...


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:41

Bij onze paarden is de eczeem-ellende te vergelijken met vorig jaar, op twee na, die er wat minder last van lijken te hebben.
Onze aanpak: altijd dekens (Meulenkamp, Pagony) en af en toe vliegenkapjes (Bucas) op, en de erge gevallen gaan tegen de avond in de box, waar ik ze dan gelijk insmeer met Cojosol en levertraanzalf. Als het donker is, gaan ze weer in de paddock. Onze paarden staan verder slechts enkele uren per dag op de wei en in deze tijd van het jaar voeren we ze gewoon hooi bij in plaats van ingekuild hooi.
Cojosol gebruik ik dit jaar overigens voor het eerst, en het bevalt prima. Het voorkomt/verhelpt de eczeem natuurlijk niet, maar het lijkt jeukstillend te werken en de schuurplekken herstellen er opvallend snel door (gave huid, haargroei komt weer op gang). De levertraanzalf smeer ik vooral op droge korsten en schilferige plekken, om deze soepel te houden, en op de 'edele delen' om deze tegen de vliegjes te beschermen. Kaalgeschuurde plekjes op de hoofden van onze paarden smeer ik in deze zonovergoten dagen ook regelmatig in met sunblock om verbranding te voorkomen.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:43

Volgens mij heb ik de 'LT affaire' gemist? Misschien een korte samenvatting?

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:02


ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:02


ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:03

..en dat was 2x!



Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:04

ellepel schreef:
..en dat was 2x!




Thanx Ga ff het topic door kijken!

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:05

haha, nou ik was niet helemaal wakker... had niet door dat LT voor Leen Taal stond. Toen ik de titel van het topic zag wist ik al genoeg

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:10

hahahaha..
last van de warmte zeker?

Kinke

Berichten: 20538
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:06

Ellepel, nog even over jouw vliegendeken.....een echte eczeemdeken (dus met complete hals) werkt stukken beter dan een gewone vliegendeken. De stof is ook totaal anders, bij een eczeemdeken zijn de mazen veel fijner en is het paard een stuk beter beschermd. Dat je paardje dus jeuk heeft is eigenlijk logisch.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:15

Ik gebruik sinds een maand een nieuw smeersel en ben er erg over te spreken. Het heet lavendelzalf en wordt gemaakt door natuurgeneeskundige praktijk Drechtsteden. Ik kwam het toevallig tegen bij onze ruitersportzaak (in Apeldoorn).De zalf is op basis van groene leem met lavendelolie. Het voordeel is dat de zalf absoluut niet bijt, vooral bij (open) wondjes vaak een probleem. Verder trekt de groene leem mooi schoon en werkt de lavendel jeukstillend en muggenwerend. Tot nu toe gebruikte ik alleen de möskitozon, maar nu dus vooral op ruwe/kapotte/gevoelige plekjes de lavendelzalf en op de gave plekken de möskitozon. De prijs van de lavendelzalf valt ook erg mee. Een pot van 500gram kost 12.95 en je doet er erg lang mee. Misschien kan je het ook makkelijk zelf maken, maar ik ben niet zo'n "keukenprinses" en vind het ook wel makkelijk om het gewoon kant-en-klaar te halen.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:31

Kinke schreef:
Ellepel, nog even over jouw vliegendeken.....een echte eczeemdeken (dus met complete hals) werkt stukken beter dan een gewone vliegendeken. De stof is ook totaal anders, bij een eczeemdeken zijn de mazen veel fijner en is het paard een stuk beter beschermd. Dat je paardje dus jeuk heeft is eigenlijk logisch.

Ik heb een gewone vliegendeken, een bucas buzz-off, maar de mazen zijn daarvan zo fijn dat een mugje van 1 mm er echt niet door heen past. Wel is het zo dat ze onder zouden kunnen kruipen aangezien de hals losjes hangt; maar mijn paard heeft daar nog geen last.

refagreni; bedankt voor de tip, dat klinkt wel goed.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:50

Mijn fjord heeft gister haar deken in 100 stukjes gescheurt!
Hij is helemaal kapot.
Ik moet dus een nieuwe kopen

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:06

En je had zo'n mooie! Wat zonde zeg.
Die van mij ligt onder de naaimachine, hij was doormidden, maar kan hem meer aan elkaar naaien.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:18

Ja, vrijdag had ze de dekensingels eraf gemold.
Had mijn moeder er nieuwe onder gezet.
Nou kwam ik gister even snel langs en zag madam zonder deken staan.
Toen dacht ik nog, heeft ze de singel toch niet weer gemold he.

Nee, alles was gemold. Ik snap niet hoe ze het heeft gedaan.
Alleen het hals gedeelte was nog heel. En de borstsluiting. Maar de rest lag fataal in stukjes!

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:21

Complete vliegenset
vliegenset. Luxe set bestaande uit deken, halsstuk, hoofdkap en buikflap. Gemaakt van nylon mesh, deken voorzien van dubbele borstsluiting met nylon voering tegen schuren, loopsplit en staartflap. Kleur wit met navy afgebiesd, maten 115 t/m 215 cm.

Deze deken is getest door het Engelse blad "Your Horse" en kwam daar als 'Best Buy' uit! Deze complete set kost maar € 69,95.

Afbeelding

Word mijn nieuwe deken..

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:22

Ik probeer het nog 1x daarna koop ik er geen meer!
Is al de 2de!

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:26

ik las op de site van paardendrogist dat je hem ook niet meer op moest doen als de paarden al begonnen waren met schuren...

daarom doe ik hem ook niet op bij mijn fries,volgend jaar heeft ze een veulen,dus dan doe ik hem zowiezo niet op....

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:29

Nou kan best hoor

Heb ik ook 2x gedaan..

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:10

ik heb met cojosol geen goede ervaring net als mijbn vriendin,ze hebben het hele gamma gehad,de suplimenten voor het voer,de shampo,de creme om in te smeren enz

resultaat mijn paard die zich een beetje schuurt elk jaar,had geen manenkam meer
de fjord die het redelijk te pakken heeft,schuurde manen,hals,hoofd,staart en flanken open tot bloedens toe(anders alleen manen,staart e, stukje hals maar niet tot bloeden.)

pony van vriendin,was overal gaan schuren,,ik weet dat er voor ieder een andermiddel is dat helpt,maar met cojosol heb ik net de slechtste ervaring,het was meer dan 200 euro voor een paketje met alles in voor één paard,doe dat x drie ,en als je dan de ellende erbij neemt,dan weet ik wel beter.maar zoals ik zeg,ieder produkt heeft bij sommoige de goede en bij andere de slechte werking.

Dus het blijft uittesten.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:31

Ik kom net van Cherokee paarden vandaan. Het schijnt dat zij nieuw middel op de markt hebben gebracht betreft manen en staart eczeem en schijnt geweldig te hebben. Ik kan hier niet zelf over meepraten omdat ik geen paarden of pony's met dit probleem heb. Informeer anders even vrijblijvend op http://www.cherokeepaarden.nl/index2.htm

Dowski

Berichten: 2274
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: de gekste

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:46

Steffie89 schreef:
Complete vliegenset
vliegenset. Luxe set bestaande uit deken, halsstuk, hoofdkap en buikflap. Gemaakt van nylon mesh, deken voorzien van dubbele borstsluiting met nylon voering tegen schuren, loopsplit en staartflap. Kleur wit met navy afgebiesd, maten 115 t/m 215 cm.

Word mijn nieuwe deken..


hé steffie, volgens mij heb ik die ook! Dat is een stevige.
ik doe hem alleen niet meer op want ik heb een deken-etende hengst erbij staan. (ligt nu 1 buiksingel af, en hij heeft de zoom los, en 1x hebben ze de sluiting van het halsdeel los weten te krijgen, dus iedere keer het blauwe) Maar de deken zelf, het witte gedeelte moeten ze heel veel moeite voor doen. Met schuren gaat hij niet kapot.

Nou, mijn paardje gaat echt goed. Hij schuurt wel, maar heeft nu nog maar hele kleine wondjes (vorig jaar had soms echt een winkelhaak in zijn hals!) En zijn staart heeft hij ook nog niet kapot! wel kaal
Ik denk dat het aan de wei ligt, die hebben we nu door de midden gedeeld om 1 helft rust te geven en ik wou ze eigenlijk binnenkort naar de andere kant doen, maar de helft waar ze nu opstaan is erg kaal, dus ik heb het vermoeden dat het aan de eiwittentoevoer ligt. Denk dat ik hem de hele zomer op deze helft laat staan.

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 03:18

savath schreef:
ik heb met cojosol geen goede ervaring net als mijbn vriendin,ze hebben het hele gamma gehad,de suplimenten voor het voer,de shampo,de creme om in te smeren enz

resultaat mijn paard die zich een beetje schuurt elk jaar,had geen manenkam meer
de fjord die het redelijk te pakken heeft,schuurde manen,hals,hoofd,staart en flanken open tot bloedens toe(anders alleen manen,staart e, stukje hals maar niet tot bloeden.)

pony van vriendin,was overal gaan schuren,,ik weet dat er voor ieder een andermiddel is dat helpt,maar met cojosol heb ik net de slechtste ervaring,het was meer dan 200 euro voor een paketje met alles in voor één paard,doe dat x drie ,en als je dan de ellende erbij neemt,dan weet ik wel beter.maar zoals ik zeg,ieder produkt heeft bij sommoige de goede en bij andere de slechte werking.

Dus het blijft uittesten.


Ja getsiederrie, dat is dan erg jammer, vooral van je paard, ik ben nu net met fenonolf begonnen. Maar wilde daarna overschakelen op cojosol. Of opstallen.
Wat gebruik je nu?