Toch een belangrijk jaarling vraagje!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Toch een belangrijk jaarling vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 18:52

Mijn ukkie staat samen met m'n andere pony in het land. Ze staat nu samen met hem en gaat als het goed is morgen (of vandaag) naar een megaland met nog 2 andere pony's waarvan eentje een shetlander is. Ze hebben al eerder met z'n viertjes gestaan en zij & de andere shetlander gaan erg lief met elkaar om en spelen.
Nu komt mijn vraag: Ik ga elke dag wandelen met mijn andere (arabier)pony (hij word 1 keer gereden en ik stap hem later nog een keer aan de hand) Dan neem ik die kleine mee en 9 v.d 10 keer gaat ze helemaal uit der dak. Ze draaft om je heen, bokt en springt. Als ze in zo'n bui is, laat ik haar een stukje draven in de berm en soms galopeerd (nouja, huppelt) een stukje mee. Meestal is dit een meter of 100 denk ik. Meer durf ik niet echt aan. Ze is nu nog geen jaar (20-07-2002) en ik vraag me af in hoeverre ik met haar kan lopen of een stukje draven ( ik loop zelf uiteraard ook). Ik weet dus niet hoe ze in de wei is, meestal als we er zijn rent ze al bokkend een stukje maar dat mag geen naam hebben. Iemand misschien een inschatting , want het lijkt mij dat lopen goed is voor een ukkie maar ik wil haar niet overbelasten.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:20

Als je ziet hoe ze zelf tekeer gaan in vrijheid zal een stukje draven aan de hand geen kwaad kunnen ... daar ben ik heilig van overtuigd! Aan een longeerlijn zou dan wel weer niet goed zijn.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 19:39

Neej, longeren is absoluut niet de bedoeling. We wandelen door de polder en af en toe stoppen we voor een paar happen gras en dan wandelen we verder. Longeren doen we pas over een jaar of 2-2,5.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 20:53

Een stukje wandelen met een stuk draf erin aan de hand kan heus geen kwaad, zolang je het niet uren achterelkaar doet. Een wandeling van 20 minuten tot een half uur moet gewoon kunnen hoor, mits ze goed meeloopt aan het halster natuurlijk.

Veel plezier!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23466
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:02

Sharif is nu 10 maanden en die vind lopen het mooiste wat er is.
Lekker samen naar het strand, we hebben zijn conditie natuurlijk wel opgebouwd maar hij loopt nu net zo lang als Polly. Ook zo nu en dan lekker draven en galopperen.
Longeren doe ik NIET, pas als ie 2.5-3 jaar oud is, ik gooi hem wel af en toe los in de bak.
Als ie een dagje "stil" gestaan heeft (op het land) dan kan ie vreselijk uit izjn dak gaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:09

Om te beginnen denk in niet dat het schadelijk is voor je paard om met hem aan de hand een stukje te gaan wandelen.

Wat ik wel denk is dat je tekort schiet in de basisopvoeding van het dier als je hem aan je voorbij laat rennen, en niet - zelfs op deze jonge leeftijd - konsekwent iedere keer corrigeert en terugzet. Als ze eenmaal doorhebben dat ze sterk kunnen worden, is het hek van de dam.

Ik begrijp dat dit niet mogelijk is als je ook nog met een ander paard wandelt. Dus dat zou ik persoonlijk zo ook niet doen.

Wat ik zou doen is, als je toch met haar wilt wandelen: haal haar alleen uit de kudde vandaan, en ga zo met haar wandelen. Laat haar niet lang de weg grazen, zo leert ze alleen maar dat ze straks ook op een buitenrit mag grazen. Als je haar perse wilt laten grazen, doe dat dan op vast punten, en wijk daar niet vanaf.

Als je wandelt en je paard schiet langs je heen, zet je haar weer terug. Je hoeft niet bang te zijn omdat je alleen met haar bent. Ze leert zelfstandig uit de groep gehaald te worden, en ze leert jouw te accepteren als leider van jullie kleine kudde nvan twee. Maar je jaarling zal je ook alleen maar als leider zien als je heel konsekwent en streng met haar bent. En dat betekend niet per definite slaan of schelden, maar gewoon streng terugzetten en geen uitzonderingen toestaan.

Op het moment dat de hoeven te veel gaan slijten moet je uitkijken met wandelen. Maar voor de rest is het helemaal niet verkeerd om een keertje iets anders te laten zien dan haar vertrouwde omgeving....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 22:47

SCHULDIG ... ik laat de mijne grazen langs de weg ....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 23:13

AL het duurwerk is schadelijk voor jonge paarden!
Dus ook als je het opbouwt waar Polly het over heeft, hier is het beendergestelsel van jonge dieren niet op berekend en het zal voortijdige slijtage (artrose) tot gevolg hebben.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 23:27

Sjuimpje schreef:
AL het duurwerk is schadelijk voor jonge paarden!
Dus ook als je het opbouwt waar Polly het over heeft, hier is het beendergestelsel van jonge dieren niet op berekend en het zal voortijdige slijtage (artrose) tot gevolg hebben.


Maar bedoel je hiermee dat ze dan eigenlijk niet mag wandelen of stukken mag lopen of dat lang lopen op den duur vroegtijdige slijtage zal hebben? Ik wil dat ze gewoon betrokken word bij alles wat ik met bram doe zodat zij ook een deel word van. (rijden met bram kan ik niet ,dus wandel ik) Aangezien ik door omstandigheden zelf niet lang kan lopen lopen we toch kleine stukken.

Cassidy: wegens omstandigheden kan ik zelf erg weinig. Mijn vriend loopt dus met bram omdat die af en toe te sterk is voor mij nu en ik loop met de kleine. Ik ben heel consequent met haar, maar af en toe springt ze en hupt ze uit vrolijkheid even weg. Ze begint het al een eind te leren dat lopen aan het touwtje gewoon lopen is en bij mij loopt ze al aardig braaf mee. Dat grazen mag ze ook alleen wanneer ik haar naar het gras toe leid en meestal is dat vlakbij huis.
Ik loop ook vaak alleen met haar. Dan longeert m'n vriend bram en ga ik een stukje lopen. Het verkeer went ze gelukkig ook al snel aan.

Maar mijn vraag was meer ook in de richting of ik b.v. een minuut of 15 kon lopen met haar (in haar eigen tempo stappen) of meer of is 15min al erg veel ?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 23:31

15 minuten zal geen kwaad kunnen,
alleen zoals Polly omschrijft maak je het beestje enthousiast waardoor die zijn eigen grens overschreidt.
Verder krijg ik al kramp in mijn buik als men praat over opbouwen...

Weet je hoe je ze sterk krijgt?
Lekker buiten laten ravotten, af en toe pak slaag incasseren van weidegenootje, veel sprintjes trekken en stops maken met maatjes...
Daar worden ze hard van.
Van duurwerk maak je ze vroegtijdig kapot.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 23:33

Okee, bedankt.Dat wilde ik even weten.
Ze loopt af en toe behoorlijk te klieren met die andere shet. Dat gaat soms hard tegen hard, maar ze loopt nog en ze is nog vrolijk dus dat zal wel loslopen Knipoog