[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:06

goed idee luckystory, van die vlechten!

mar breken je haren dan niet extrasnel af?

zo niet ga ik het ook zo proberen

dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:20

yvanda schreef:
hey ik kom ook net binnen valle mij fjord heeft zins een week ook weer als van 'het' de poedersuiker wordt er gek van!! maar omdat me vader er echt geen deken op wil!! zit ik nu dus aan de tkc helpt wel alleen heel duur. ik zet er ook op stal over dag maar waneer moet ze na binnen en waneer kan ze na buiten ik laat haar nu de hele nacht buiten lopen!!


Paarden hebben er juist last van met zonsondergang en zonsondergang.
Dus je draait het nu juist om.
Je kunt dus beter overdag buiten zetten en om ongeveer 16.00 uur binnen zetten en om 10.00 uur 'sochtends buitenzetten.

Groetjes Esther

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:35

Acilon schreef:
goed idee luckystory, van die vlechten!

mar breken je haren dan niet extrasnel af?

zo niet ga ik het ook zo proberen


De manen van Karma zijn zo'n 25-40 cm (niet overal even lang helaas ) ik leg ook vlechten in haar manen, omdat ze anders helemaal kapot gaan. Als ik de vlechten er uit haal (zo'n 2x per week) vallen er heel wat haren uit, maar dat lijkt ook erger omdat de haren die er anders per dag uitvallen nu enigszins opgespaard zijn.
Bij Sikiley legde ik er ook wel een hengstenvlecht in, dat werkte ook goed, maar Karma heeft zoveel lengteverschil dat losse vlechtjes handiger zijn.
Succes ermee!

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:32

Mijn pony Sambal heeft twee jaar geleden ook heel erg gescheurd. Dit was de eerste zomer dat wij hem hadden en we wisten ook niet dat hij hier last van had. Hiervoor had hij er volgens mij geen last van want hij had echt hele lange manen en ook z'n staart was lekker dik. (Sam was 2,5 toen we hem kregen) De eerste zomer reden we toch nog maar weinig met hem en ook geen wedstrijden dus was het niet zo'n groot probleem.. Het jaar erna hebben we van alles geprobeerd. Heel veel verschillende middeltjes, sprays en shampoos maar niks hielp echt.. Alleen het wassen met een soort teershampoo (zo rook het tenminste) hielp wel een beetje. Omdat z'n manen en z'n staart er in een rap tempo af gingen hebben we maar een deken voor hem besteld. Een beetje een alternatieve deken. Ik had hem zelf in ieder geval nog nooit gezien. De deken hielp gelukkig wel goed en hij was zoals beloofd erg sterk
Dit jaar zijn we al vroeg ik dacht in maart ofzo, begonnen met het geven van Aloë Verasiroop door z'n voer. Flessen zijn bij ons eens in de zoveel tijd in de aanbieding bij "De Tuinen". Sinds een paar dagen heeft hij z'n gewone deken weer af en heeft hij zijn vliegendeken weer op
Heb een paar keer een klein vogelnestje in z'n staart gehad. Maar volgens mij gaat het wel goed
Nou maar hopen dat hij dit jaar wat minder last heeft

Helaas staat mijn pony wel lang buiten. Meestal gaat hij al vroeg de wei in (uur of 8) en dan weer om iets van half vijf/ zes uur weer naar binnen. Ze staan niet bij huis en het is ook bijna niet te doen om hem zelf wat later naar buiten te doen.. Maarja ik heb wel goeie hoop!
Hij krijgt trouwens ook zeewier door z'n voer.. Geen idee of dat ook nog nuttig is

Sambal in zijn deken:
Afbeelding
We hebben trouwens nog een speciaal halsdeel die blijft wat beter zitten en zorgt ervoor dat er echt geen beestjes in z'n manen kunnen komen

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:07

de mijne staat sinds eergister in het gras en ja hoor!

vandaag toch een schuurplek op zijn hals ontdekt

zijn vliegendeken heeft ie nu op, er zaten geen bilriemen aan en die moest ik nog even er aan maken,maar nu is t klaar dus hefet ie zijn deken op.
dus ben heel benieuwd of ie nu nog verder gaat schuren.

ap blijft gewoon 24 uur buiten, wel gaat hij sávonds tegen een uur of 7 de bak in samen met een pluk hooi, anders word ie te dik denk ik

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:59

is het nou zo dat ze schuren over kunnen gaan nemen? dat als de 1 het op stal doet de ander het ook gaat doen?

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:17

ze nemen het schuren niet over,paarden geven zomereczeem niet door aan stalgenoten,wat wel gebeurd is dat als je een paard met zomerrui bij gezonde dieren zet dat de dieren met zomerrui de manen van de andere gaan bewerken met hun tanden om zo ook een goede vriendschappelijke knauwbeurt te krijgen.(ze bijten harder dan paarden die geen rui hebben,omzo een stevige beurt te krijgen)

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:08

yvanda schreef:
zit ik nu dus aan de tkc helpt wel alleen heel duur.

Let op met die "rommel" want als je je paard ermee insmeert en daarna in de zon zet, heb je grote kans dat je paard verbrand!
Dus alleen smeren voor de nacht......

jestop
Berichten: 699
Geregistreerd: 19-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:39

Mijn paard heeft ook exceem (vastgesteld door dierenarts)< heeft eerder al op de prednison gestaan!!

Met een deken op de wei gaat het al een stuk beter maar blijft ze iets schuren. Nu heb ik dit voorjaar een kuur van de paardendrogist gegeven, Drainage Compositum

Voor gebruik bij chronische (huid)aandoeningen en een verstoord immuunsysteem. Ondersteunt de afvoer van afvalstoffen

Haar manenkam is toen veel zachter geworden, ze plaste veel meer.
Vanaf vorige week staat ze weer op het land en af en toe in de paddock zonder deken (!), vorige week ben ik weer begonnen met een kuurtje en ze heeft tot nu toe nog NIET geschuurd!! Haar manenkam is weer helemaal zacht en ze plast ook weer meer.....

Het zal niet bij elk paard helpen denk ik maar misschien wel iets om te proberen(?)

Ik moet zelf nog zien hoe ik het verder ga doen want ik kan het natuurlijk niet altijd blijven geven de hele zomer lang (je moet het ongeveer 8 weken geven) maar goed ze heeft nu in ieder geval geen jeuk!

Ik ben er echt van overtuigd dat het met de afvalstoffen te maken heeft in de manenkam en wanneer ze gestoken worden door die mugjes dat er dan een allergische reactie plaats vind....(tenminste bij mijn paard dan)

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:45

klopt denk ik ook wel, appie hefet in november een drainage kuur gehad, en daarna werd zijn manenkam ook zachter dan dat ie was.

gister had ie dus echt wel jeuk in zijn manenkam,maar alles voelde nog wel zacht aan...

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:16

bij onze haf is alles hard... in de manenkam en de staart.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:32

Mijn merrie heeft ook een reinigingskuur gehad. Maar ze staat nu ook onder haar deken.
Manenkam en staartwortel zijn niet hard. Alleen het stukje achter haar oren en t.h.v haar voorpluk wel.(omdat dat niet bedekt is door haar deken)
Zonder deken schuurt ze. Dus heel veel effect heeft die reinigingskuur niet gehad.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:44

Hoeveel gras krijgen die van jullie. Ik geef die van mij elke dag een stukje bij.
Is gras ook een oorzaak van jeuk?. Ze heeft vandaag een beetje veel gras gehad en nu was ze al aan het schuren.

Mirjam

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:21

mirtje27 schreef:
Hoeveel gras krijgen die van jullie. Ik geef die van mij elke dag een stukje bij.
Is gras ook een oorzaak van jeuk?. Ze heeft vandaag een beetje veel gras gehad en nu was ze al aan het schuren.

Mirjam


Gras maakt het erger.
Maar bij mijn paard is het niet zo dat als je haar niet op het gras laat dat het dan weg is hoor.
Ik heb het geprobeerd. Alleen hooi voeren en een liksteen aanbieden en niets anders. (er zijn mensen die zo succes hebben) Maar bij mijn paard haalde het niets uit.

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:10

Heeft iemand wel eens geprobeert de huid in te smeren met iets wat vet is?

Ik heb er zojuist uierzalf opgesmeerd bij onze shetlander en ik wil ook nog babyolie gaan proberen.

Ik heb ook wel eens een goed resultaat gelezen over zonnebrandcrème, dat is ook vet, dus wie weet is dat ook wel goed.

Misschien staat het al ergens in het topic, maar ik heb niet alles gelezen

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:19

Zowel uierzalf als babyolie geven brandvlekken in de zon, dus dat kun je beter niet doen. Een niet minerale olie, dus een koudgeperste plantenolie zoals olijfolie, calendula olie, walnootolie (houdt tevens vliegen tegen) en een wassoort zoals jojoba olie, evt. gemengd met 1oo% etherische olien zoals tea tree en lavendel zullen veel beter werken..

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:17

meestal hebben onze 2 merrie's in het vroege voorjaar nog geen last, dus vorige week de jongste toch even lekker in de wei gedaan, 1e dag 2 uurtjes, 2e dag een halve dag, en jawel gelijk weer schuren dus zelf denk ik dat het ook een beetje met het gras te maken heeft. nu staan ze vanaf 10.00u tot een uur of 2 in de paddock en spuit ze goed in met veerust en tot nog toe schuren ze niet.

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:30

Josefien schreef:
Zowel uierzalf als babyolie geven brandvlekken in de zon, dus dat kun je beter niet doen. Een niet minerale olie, dus een koudgeperste plantenolie zoals olijfolie, calendula olie, walnootolie (houdt tevens vliegen tegen) en een wassoort zoals jojoba olie, evt. gemengd met 1oo% etherische olien zoals tea tree en lavendel zullen veel beter werken..


Dank je voor de informatie!
In de uierzalf die ik heb zit wel calendula in. Tea tree oil heb ik er al ingedruppelt gehad, maar dat hielp niet.

Zou zonnebrandcrème dan misschien wel kunnen helpen denk je?

Zullen de haren (nu heeft ze nog volop manen en staart) geen bescherming geven tegen de zon?

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:35

ik weet haast wel zeker dat er een combinatie is met gras..
ap heeft namelijk ook pas jeuk sinds hij echt in meer gras staat.

weet je wat ik denk?
in gras zit toch fructaan? nou fructaan is een soort suiker.

ik denk dat paarden die maar genoeg daarvan binnenkrijgen dus lekkerder zijn voor vliegen en op een of andere manier meer afvalstoffen hebben waardoor ze weer jeuk krijgen.

hoe het hele verhaal zit weet ik niet,maar denk dat het zoiets moet zijn ......

lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:37

zoals sommoge mensen van jullie weten heb ik nog niet zolang een nieuw paard.ze staat nu lekker in de wei,want ja het is mooi weer.nu kwam ik gisteren weer bij het land om te rijden en nu zag ik dat de manen kam iets dik is,er wat manen weg waren, en dat ze daar huidschilfers had.dit was alleen op de manenkam en niet bij de staart zou het kunnen zijn dat dit zomer exceem is?

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:52

Astra begon nu ook te schuren omdat ze in de wei staat waar enorm veel van die vliegjes zijn, grrr We hebben direct onze citronella-azijn mix gemaakt, hopen dat he gaat helpen!
We beperken nu ook het gras, omdat ze van teveel gras ook meer jeuk krijgen.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:15

Wie heeft er zo'n borstelframe van divoza in de stal hangen en wat zijn jullie ervaringen ermee.

Mirjam

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:53

Mijn pony staat nu op een andere stal en sindsdien loopt ze aan haar manen en staart te schuren

Wat moet ik gebruiken om het tegen te gaan?

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:03

mirtje27 schreef:
Wie heeft er zo'n borstelframe van divoza in de stal hangen en wat zijn jullie ervaringen ermee.

Mirjam


Ik heb zo'n rode bezem gekocht en gewoon tegen de stalmuur gespijkerd op konthoogte, werkt net zo goed en is veel goedkoper!

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:27

Mijn halsdeken zakt iedere keer naar beneden (het stukje wat achter de oren zit zakt halverwege de manenkam). Wat doen jullie daar tegen?