Te dik paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-01 00:45

Ik loop hier al een tijdje mee rond, maar ik wil toch echt eens kijken of er een oplossing is voor dat paard van mij wat al een tijd te dik is.
Nou rijd ik toch zeker 5 x per week, en zet ik haar ook aardig aan het werk.
Ze krijgt 2x per dag 3/4 kilo brok (stibro onderhoudsbrok) en 3x per dag hooi. Daarbij staat ze iedere dag 3 tot 5 uur buiten, in een landje waar nou niet echt veel gras staat.
Minder of geen weidegang heeft geen zin, in de winter is ze gewoon nog steeds te dik. Daarbij is ze van zichzelf ook gewoon vrij stevig, maar een slanker buikje vind ik toch wel beter...

Iemand tips, wat betreft mijn huidige training en voeding?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 00:52

Ze krijgt in totaal 6 tot 8 kilo biks per dag ??
Als je dat nou eens halveert naar 4 kilo per dag?
Ik weet niet of je dat moet afbouwen verder???


Is ze pittig of sloom? Als ze sloom is dan kun je haar op misschien een energierijker voer zetten, bv Equiral Stud of Sport. Dan hoef je ook niet zoveel te geven om een energiek paard te houden.
Is ze pittig dan zou ik eens kijken wat en of het verschil maakt als ze minder biks krijgt en dat na een week eens vergelijken met normaal.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 00:55

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat Naz 3/4 (drie vierde deel) bedoelt.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-01 01:01

Citaat:
Op 2001-08-04 00:55, schreef Honeybee:
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat Naz 3/4 (drie vierde deel) bedoelt.


Dat klopt Knipoog

En orri:
Ze is over het algemeen niet sloom. Af en toe eens, maar dat komt meer van geen zin hebben. Buiten nooit sloom, met longeren zelden en op wedstrijden ook niet.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Naz op 2001-08-04 01:03 ]</font>

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 20:56

Staat er een vriendje bij die haar aan de gang houd ? Toen Kas nog bij Moon stond kon ik Moon maar niet steviger krijgen en probeerde van alles om hem wat aan te laten komen .Nu is Kas 4 mnd weg en Moon moet op dieet!!!!!!!1

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 20:59

Eet ie soms teveel strooi ,als dat is dan moet je het nieuwe strooi onder het oude mengen ,dat vinden ze niet zo lekker en dan eten ze minder .Je kunt ook overwegen om zaagsel in de stal te doen met per dag een of twee plakken strooi om op te eten .

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 21:56

Net wat iedereen zegt, die biks gaan halveren of nog minder geven en meer hooi. Vooral goed aan het werk zetten en inderdaad op een schrale wei.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 22:01

En soms..... wordt je paard gewoon nooit echt slank. Zo eentje heb ik. Isolda is over het algemeen te dik, niet echt vet maar ze heeft een erge grasbuik. (op het moment tonnetje rond *LOL*

Afgelopen zomer liep ze toch al gauw 6x in de week en niet langzame stap ritjes, nee hurry up! Veel draven en zwaar trekken over het strand in het mulle zand. Eten kreeg ze niet, ze staat op een landje met weinig gras en het gras dat er staat is neit echt vet. Brok niet. En toch een pensje.
Gaat niet weg, tenzij ik haar op stal ga zetten. DAN maar een buikje......

Heeft de jouwe misschien ook niet zoiets? Een grasbuikje?

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-01 22:25

Om het ff wat duidelijker te maken hier 2 foto's:

Afbeelding

Afbeelding

2 maanden geleden, toen stond ze nog in Groningen, niet in het land. Nu toch iets ronder Knipoog
Heb op het moment nog geen recentere foto's, zal ik aan werken!

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 23:01

Komt me helaas bekend voor Boos!
Mijn paard staat ook in een schrale wei, wordt 6x per week bereden en krijgt geen biks bijgevoerd, en toch heeft 'ie een buik.
'k Heb al van alles geprobeerd, maar hij komt er gewoon niet vanaf.
Ik heb me voorgenomen om er maar overheen te kijken (valt niet mee *LOL* ), want ik vrees dat het met paarden precies hetzelfde is als bij mensen; de ene wordt al dik als 'ie naar een grassprietje kijkt, en de andere is niet dik te krijgen !