veulens dood....:n

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

veulens dood....:n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 21:12

Hoooi, ik wil even iets vertellen....

Ik rijd dus op manege de molenheide is schijndel. Dit is een manege/handelstal/fokkerij/pensionstal. Ja zowveel hahaha. Maareh we hebben dus altijd heel veel veulentjes (vorig jaar waren het er 34 Haha! !!). Dat is altijd kei leuk he?? die lieve kleine schattige beestjes! Maar dit jaar waren ook weer een hoop merrie's drachtig bij ons. Maar wat gebeurd er???

Er zijn dit jaar al (ff tellen).....5 veulentjes dood gegaan in de buik van het paard.....Echt dit vind ik kei veel aangezien er voorgaande jaren er geen 1 doodging.. Kei sielig. Er zijn al 2 gezonden geboren!! Wow Schijnheilig geintje echt zielig. Eentje is ook een beetje dood aan het gaan nouw. Hij heeft een kei grote wond op z'n ruggengraat, met ontstekingen en alles. Die ander is wel kei schattig maarja.

Nou hoorde ik van iemand bij ons op de manege dat dat heerst. Dat veulens doodgaan. Blijkbaar gaan er een hoop dit jaar dood??? Verward is dat waar??? Nou k vind het niet leuk hahaha. Dit wilde ik even kwijt

Greetzzz Liesjeuhhh

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 21:28

Misschien Rhino Verward Daar gaan veulentjes toch vaak snel aan dood?
Ik hoop iig dat de rest van de veulentjes (en merries!) gezond blijven Lachen

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 21:41

Bij die manege hebben ze een paar jaar geleden ook een hele hoop veulentjes verloren aan rhino...... Huilen Huilen komt omdat ze in het begin van het jaar een groot concours hebben en dan komen er paarden uit heel het land en die kunnen de drachtige merries aansteken, die merries zijn dan precies zoveel maanden drachtig dat ze gaan verwerpen..... .heel vervelend... Huilen

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 21:42

Ik dacht ook aan Rhino.. omdat dat ook abortus kan veroorzaken..
In elk geval; heel verdrietig dat er veulens dood gegaan zijn, hopelijk zijn de volgende veulentjes gezond!

Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 21:58

Wat schrijf je dat apart.... Je hebt het over doodgaan van de veulentjes en dat je het zielig vind... en dan lees ik hahahahhaha... Zo grappig is het niet dacht ik zo.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:05

Nee he. niet rhino daar.. 2 weken geleden is daar een paard van naar ons gekomen..
die bonte haflinger guusje, ken je vast wel

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:33

Liesje_Lover schreef:

Nou k vind het niet leuk hahaha.




Verward Verward

Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:39

Ja precies... dat vond ik dus ook al zo raar...

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 07:02

ja ik ook Verward dacht dat het aan mij lag maar niet dus ..

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 09:36

Ja en nou nog meer reacties van hetzelfde Frusty Frusty

Ze is pas 13 trouwens....

Wat zielig, lijkt idd op rhino.... Hopenlijk gaan er niet nog meer dood..

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 09:53

Ik ken de betreffende manege in Schijndel ook, heb er een paar jaar gereden en op de club gezeten daar. Ik moet zeggen, het verbaast mij eigenlijk niet, er wordt daar niet echt super op welzijn van merrie en veulen gelet, alsmede dat daar een of andere afgekeurde hengst daar ALLE merries zowat dekt. Geen wonder dat het dan een keer misgaat. Dit is idd niet de eerste keer.... Triest eigenlijk!

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 12:45

Ja waarschijnlijk is het wel Rhino. Je hebt Rhino in verschillende vormen, namelijk de verlammings vorm (waar de meeste paarden ook aan dood gaan) en de vorm waarbij drachtige merrie's hun vrucht verwerpen (bij deze moet je ook uitkijken met jonge paarden, want die kunnen er ook dood aan gaan). 4 Jaar geleden stonden onze paarden ook op een manege en hebben onze beide merrie's hun veulens verworpen daaraan Verdrietig. Sinds die tijd enten wij onze paarden die drachtig zijn tegen Rhino, maar zelfs bij zo'n enting weet je niet 100% zeker of ze ertegen bestand zijn

In ieder geval sterkte ermee

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 14:55

ik heb verder niet heelveel over verwerpingen gehoordt.