de ruimte van de stal om te veulenen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:37

Horse Pleasure schreef:
Al die bedweters, het is beter eerst eens naar jezelf te kijken en dan pas iets over een ander te verkondigen
Ik vind jouw post behoorlijke stemmingmakerij HorseP., omdat ik mijn mening geef zou ik een betweter en ongezellig zijn?
Feit is dat ik heb gewacht tot we een goede accomodatie hadden eer ik mijn fokmerrie kocht.
Verder moet iedereen het voor zichzelf weten
Er wordt hier echter gevraagd om onze mening (zie laatste zin van de topic plaatster) en die ben ik niet van plan aan te passen aangezien er een paar mensen zijn met minder ideale omstandigheden die zich overigens wel aangesproken voelen. Dus misschien toch niet zo zeker van hun zaken?
Fokken brengt heel veel risico's met zich mee en ik vind dat die zoveel mogelijk geëlimineerd dienen te worden.
De kans dat het in een grote stal misgaat is zeker aanwezig, maar dat risico is wel al weer veel kleiner als in een (te) kleine.

En Dees, zoveel zielen zoveel meningen je hoeft toch niet te reageren als de mening van iemand niet strookt met die van jou? Verward

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:41

zoals ik in mijn stukje schreef heeft het absoluut geen betrekking op dit topic, dus ook niet op iets wat jij hier heb geschreven.
ik bedoelde gewoon bokt in zijn algemeen zeg maar.
het lijkt wel of er gewoon hele groepen zijn die het steeds op dezelfde personen hebben voorzien en die op welke manier dan ook d egrond in boren.
sommige lijken niets goed te kunnen doen al sje het zo leest.

Nogmaals Sjuimpje, heeft dus niets met jou of dit topic te maken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:44

Horse Pleasure schreef:
mijnmerrie is 4 jaar geleden bevallen van haar laatste veulen, ze heeft dus een stal van ruim 3 x 5 en waar dacht je dat het veulen lag, vlak voor de deur.
grotere stallen geven dan ook helemaal geen garantie dat het beter zal gaan of dat er minder ongelukken zullen gebeuren hoor.

Ik ben het ook helemaal met Dees eens over wat ze over bokt zegt, dat als je jezelf alles aan zou trekken wat hier word geschreven je gek zou worden.
Dan staat er Bokt het grootste en gezelligste forum van de benelux!
grootste wil ik wel geloven, maar gezelligste? dacht het niet.
Al die bedweters, het is beter eerst eens naar jezelf te kijken en dan pas iets over een ander te verkondigen (heeft overigens niets met dit topic te maken hoor)


Wat een mal verhaal, het is niet verkeerd gegaan maar het kan wel????

En er wordt om meningen gevraagd. Meningen komen als het goed is voort uit ervaring. Daar doe je wat mee of niet.

Overigens is Bokt een zaak van vrije wil hoor, voel je je er niet prettig bij, nou dan ga je toch elders kijken Slapen
Laatst bijgewerkt door sarabande op 13-03-03 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:48

Sjuimpje schreef:
En [naam verwijderd], zoveel zielen zoveel meningen je hoeft toch niet te reageren als de mening van iemand niet strookt met die van jou? Verward


Nee, heb je gelijk in. Een andere mening dan de mijne is prima...Maar ik heb wel een hekel aan het spreekwoordelijke vingertje.
Voelde me helaas bijzonder aangesproken met het "in je eigen straatje redeneren"... Dat kan je je vast wel voorstellen.

Zand erover, duim maar voor me dat het ondanks de grootte van de box, behoorlijk beschuit met muisjes is binnenkort Haha!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:56

sarabande schreef:

Wat een mal verhaal, het is niet verkeerd gegaan maar het kan wel????



Ja het was ook heel raar. snachts was ik wezen kijken, niets aan d ehand en om 6 uur lag meneer daar nog helemaal nat precies voor de deur.
nou ze had toch plaats genoeg zou ik denken?
overigens was het haar 6e veulen al dus onervaren was ze ook niet.

Ik denk dat het het beste is om te proberen er bij te zijn, en natuurlijk lekker hoog het stro tegen de wanden leggen, dat kan scheelen.
ik had toen zaagsel maar dat vind ik niet veel, nu gaat het lekker op stro.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:04

Mijn buurvrouw zegt: bouw het stro dik omhoog tegen de muren aan, dan gaan ze niet tegen de wand aan liggen, rolt het veulen niet tegen de rand aan, en als je erbij moet, kan je dat stro snel aan de kant krijgen.
Ga ik zeker doen.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:25

De stal waarin dolly vorig jaar is bevallen was kleiner als het veulen elke dag buiten komt hoeft de stal niet zo heel groot te zijn.
Ik heb de box van joy gezien die is ruim genoeg maak je maar geen zorgen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:37

Het gaat niet om de grootte van de box als het veulen er al is maar die waar het veulen in ter wereld moet komen. En het ging om de box van 3 x 3 1/2. Trouwens Joy is niet drachtig dus waar hebben we het eigenlijk over Verward Verward Slapen

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 16:19

eigenlijk ging het voor mij om een box van 3,5 bij 3,5
en zoals al vermeld staat is Joy inderdaad nog niet drachtig
maar dat betekend toch niet dat ik er niet naar mag vragen?

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:50

ik denk niet dat je problemen hoeft te verwachten hoor met die stal.
hij is tenslote bijna 4 x 4 toch Knipoog

weet je al door welk ehengst ze word gedekt?
spannend hoor en ik hoop voor je dat ze drachtig blijft.
onze fries heeft het vorig jaar na 3 maanden verloren maar is als het goed is vandaag geinsemineerd Tong uitsteken

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:46

Het werd toch bachelor, of is het inmiddels en andere hengst geworden??

Ik ga het volgend jaar proberen met mijn merrie, en die heeft dan ook een box van 3,5 x 4
Pony is zelf 148,5m dus volgens mij zou dat geen probleem moeten zijn..

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 18:03

zal trouwens ook niet de eerste keer zijn dat een paard blijft staan tijdens d ebevalling.
ik heb al enkele veulens op die manier ter wereld zien komen, incl onze eigen meinoedske.
dus dan is een stal van 2 x 2 nog groot Tong uitsteken

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 18:10

Ze vroeg toch of dit kon of niet? Mijn antwoord is dan dus dat ik het niet zou doen. Kijk als mijn merrie nu in haar stal gaat liggen, ligt ze altijd met haar kont tegen de muur, dus het risico is gewoon te groot. Maar ze gaat daarna wel degelijk 's nachts op diezelfde stal staan met haar veulen. Dan is het dus zeker niet ruim, maar het moet wel kunnen als het alleen 's nachts is.

Het enige wat ik altijd probeer is om de risico's zo klein mogelijk te houden, dus adviseer ik een grotere stal of een afgezet weiland. Je paard kan zelfs in een weiland nog het veulen tegen het hek aan krijgen, alleen je maakt het risico kleiner..

En als je toch gaat doen wat je zelf wilt, dan hoef je het natuurlijk ook niet te vragen lijkt mij..

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 18:52

sarabande"]
[quote="Loolapelooza schreef:
Jullie hebben gelijk, lijkt me toch niet ruim genoeg.
Denk dat je toch maar voor de wei moet gaan, zo heb ik het ook gedaan en dat ging prima!
Zet een mooi gelijk stukje land af zonder sloten in de nabije buurt en dan lijkt dat me nog het veiligst.


Dat ligt natuurlijk wel aan het jaargetijde. Vanacht vriest het b.v. nog je wilt toch niet een veulen in de kou 's nachts geboren laten worden. Daarbij zijn onze merries zo gedomisticeerd dat ze zich op stal het veiligste voelen. Gewoon een ruime afveulenstal. Anders een binnenruimte daarvoor geschikt maken, zonden openingen langs de onderkant.
[/quote]


Tja, als je dan toch bezig bent met verantwoord fokken dan zorg je er ook voor dat je veulen met de zomerpet op geboren wordt en niet eerder. (of hoe zei Joost het ook alweer? Haha! )

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 19:11

Go Loolapelooza!!

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:16

Esme_27 schreef:
Go Loolapelooza!!


Maken we er een wedstrijdje van ofzo???

Ik ben nog steeds van mening dat je alle risico's moet uitsluiten voor zover dat mogelijk is.
Ik zou het persoonlijk nooit doen, ook al wil ik nog zo graag een veueln. Dan zou ik er toch echt voor zorgen dat ik mijn zaakjes netjes voor elkaar heb. Bij ons op stal mag je niet eens een vuelen fokken omdat het gewoon onverantwoord is volgens de staleigenaresse in zon kleine stal( de stallen zijn 3,5 x 3,5 prima voor 1 paard maar niet voor merrie en veulen een al helemaal niet om in te bevallen)
Tuurlijk kan er in een grote stal ook wat mis gaan. Maar je gaat toch niet dat als excuus gebruiken???

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:58

Pppfff grapje, juist omdat iedereen hier zo gestressd zit te doen.. Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 00:45

Bij ons hebben ze een box van werkelijk asociaal 6.5 x 4, dus groot genoeg om te bevallen. De merrie's gaan bij ons nooit direct de wei in, eerst een week binnen blijven en als het weer dan goed is mogen ze dag en nacht de wei in. Maar bij koud weer gaan ze snachts weer naar binnen.

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 19:33

Onze merries bevallen gewoon in hun eigen box, standaard maat 3x3.
Het zijn Arabische Volbloeden dus niet zo heel erg groot.
Wel houden we ze met een camera en monitor goed in de gaten.
Bevalt ons en de paarden uitstekend!! en ook nooit problemen gehad!
Er kan altijd wat misgaan, maar je moet geen spoken proberen te zien voordat ze zijn !

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 12:20

Ik elimineer die spoken het liefst voor ze uberhaupt kunnen komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:42

In de tweede week van april komen alle fok-merries [een stuk of 20 *LOL*]weer terug naar stal om te veulenen. De stalhouder laat de merries altijd in de wei veulenen [onder toezicht]. Als het koud weer is gaan de merries met veulens in de nacht naar binnen.

porsche
Berichten: 68
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:48

Mijn ervaring met de drie laatste bevallingen op onze stal (die ik dus meegemaakt heb) is dat al is de box nog zo groot, ze gaan liggen met negen van de tien keer met hun kont naar de muur. Gelukkig was er nog steeds net ruimte genoeg over voor de geboorte, anders hadden we de merrie om moeten trekken, wat de rust voor de merrie niet ten goede komt natuurlijk. We hebben inmiddels drie prachtige en gezonde veulens op stal en wachten in spanning af op de laatste. De merrie vertoont al veel tekenen dat dit niet lang meer op zich zal laten wachten

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 00:22

Welkom op bokt Porche en succes met het veulen. Bij de Kraamkamer, ontmoet je lotgenoten

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 14:22

Wij hebben onze drachtige merrie 's nachts in de ruime veulenstal staan, maar ook een fraaie beschutte wei.
Het is hier (bergen Zuid Spanje) 's nachts wel fris, maar nu zeker niet echt koud meer.
Punt alleen is, dat de merrie altijd in een groep loopt en ook de stallen staan met de halve deuren naar elkaar gekeerd. Ze is dus gewend aan samenzijn en 's nachts binnen staan. Zou de verandering van buitenblijven meer of minder vervelend voor haar zijn dan het risico voor het veulen in de stal? Tis overigens een héél slim paard en we betwijfelen of ze een wand opzoekt.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:10

Ik vind dat je moet doen wat voor jouw merrie het beste is en je inderdaad verder niet zo veel moet aantrekken wat iedereen zegt. Maar wat wel belangrijk is dat je de risico's tegenover elkaar afweegt en daarna een goede keuze maakt.