Welk westernzadel op arabier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:39

Tree laten gieten / pasvorm tree.

In de USA vallen tree’s onder een wet, die dient, om ongelukken met slechte producten (dus ook tree’s) te voorkomen. Om onder deze wet tree’s te mogen maken, moet je als treemaker van houten tree’s je product regelmatig laten keuren. Ook kunststof tree’s moeten aan de eisen voldoen. Bij tests is gebleken, dat alleen kunststof tree’s, die in spuitgietmatrijzen, onder hoge temperatuur (450 C) en hoge druk worden gegoten, voldoen aan de eisen.

Die spuitgietmatrijzen zijn peperduur en dus is het financieel gezien onmogelijk om voor iedere denkbare maat een speciale matrijs te maken. Dat is dan ook DE reden, waarom Ralide (de grootste kunststof bomen producent van de wereld) slechts 50 verschillende maten voert.
Hoe men dat elders (goed) doet is dus de vraag….

Dat is bij een houten/rawhide tree niet het geval: die worden niet in matrijzen gemaakt.
Als ik een klant krijg, die op een Shirehorse rijd (ik ga er even van uit dat die de breedste ruggen hebben) maakt mijn treemaker daar een perfect passende tree voor, die slechts 50$ duurder is dan welke andere (stock) tree. M.a.w. voor 225$ heb je iedere denkbare tree (los van transport & invoerrechten), waarop ik dan een zadel maak. Niets duurder dan de klant met de QH (en standaard tree).

MVG Louis

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:44

hmm nou ik ben dr nog niet zo zeker van.
hoe dan ook voorlopig is het dus nog geen nood en kan ik er mee door zo.
als ik wel een ander zadel moet (dure boom of niet) dan wordt dat wel een nieuw zadel en dus duurder dan ik nu kan betalen...
ik heb trouwens nu een equiflex boom.. bevalt me prima... een houten boom heb ik ooit wel eens gehad (eerste zadel) maar is zo verdomd zwaar..

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 22:28

ik weet ook dat er dan nog van alles opgezet moet worden dat is heel logisch,maar ik wou aangeven dat dat gieten niet alleen in amerika gedaan wordt.en sablou je hebt gelijk als je zegd dat er strenge eisen aan gesteld zijn,niet alleen voor kunstof bomen maar ook voor houten,het adres had ik weer gekregen uit amerika die voor de MacClannen zadels daar hun bomen bestelden, in het frans selle canadian genoemd en geen Mac Clannen.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 15:26

ik snap wel dat het in meer landen gedaan wordt.. zo snugger was ik nog wel (echt waar )

maar het feit is wel dat het sowiezo een enorme tijd gaat duren en dat het niet goedkoper wordt als een gewoon zadel. (lees standaart kant en klaar)

shamal

Berichten: 63
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:44

hai Nanouck, wij hebben verscheidene arabieren en hebben 7 zadels allen met een semi-quarter boom en die passen allemaal heel goed, ook als je ze van paard wisselt.
Als je arabier extra kort is in de rug kun je gaan voor een enkele skirt.
veel succes

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:48

Hoi, ik ken het probleem ook. Mijn arabier heeft ook een hoge schoft. Wij als leken hebben in eerste instantie een zadel met een te lage boom gekocht. Op dit moment rijdt ik mijn arabier met een fullsize qh zadel van het merk crates en het bevalt me prima. Mijn paardje voelt zich er ook happy Pling bij en dat is denk ik wel het belangrijkste. Maar mijn paardje is nu 10 en kan dus waarschijnlijk de rest van zijn leven met dit zadel. Ik weet niet of je dat bij een paardje wat je nog moet beleren wel kunt zeggen. Bij mij in de les rijdt iemand die nu al met haar 3de of 4de zadel bezig is en dan kan ik me voorstellen dat je niet te diep in je beurs wilt kijken. Wij hebben het tot nu toe met 2 zadels kunnen redden. En hopelijk met het volgende paard met eentje. succes!

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 21:58

Shamal: hebben jullie 7 verschillende soorten/merken zadels en welke zijn dat dan?