De hoefzweer zit er nogsteeds.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

De hoefzweer zit er nogsteeds.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-03 20:32

Hoi
Mijn lievelingspony kampt nu sinds dit jaar met een hoefzweer. Eerst mocht ze niet mee want was kreupel. De dierenarts was gekomen alleen die kon niets zien en ze liep toen alweer normaal. Dus die week erop mocht ze weer mee met de lessen. Weer een week later was echter de hoefzweer weer terug gekomen. De hoefsmid was al geweest en ik had haar been in de soda gezet en er watjes in gedaan.
De week daar weer op stond haar voet in een zak met zemelen, daar heb ik ook een topic over gestart en weet nu dat het is om de hoefzweer eruit proberen te halen.
Vandaag mocht ze nogsteeds niet mee, sterker nog, het was nog erger geworden. De hoefzweer gaat er nu niet aan de onderkant uit, hij is aan het doorgroeien naar de bovenkant. Verdrietig De hoefsmid is weer geweest gisteren en vandaag heb ik haar voetje weer in het soda gedaan.

Ik hoop echt dat het nu snel over gaat en dat Shalan geen pijn meer heeft maar als ik nu naar haar voete kijk, zie ik nog geen zweer bovenaan. Dus ik neem aan dat die nog komt en als die komt, hoelang duurt het dan nog voordat de zweer eruit is?
Mag je dat hoefje uitkrabben of moet je het met rust laten?
En nu staat ze echt hele dagen op stal. Kun je met een pony die hoefzweer heeft een rondje buiten lopen (ze loopt niet meer super kreupel, ik heb alleen niet gelopen vandaag) of moet ze eht stil blijven staan? En is het erg als dat rondje dan in een blubberige buitenbak is?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:39

beweging is altijd goed. mists het paard wel kan lopen. ( niet dwingen te lopen dus) de zweer zoekt zicht dan vanzelf een weg naar buiten... meestal naar boven. badedas en soda badjes zijn daar goed voor .het moet goed week worden om de zweer er uit te laten komen. heb geduld en het komt weer goed.

groetjes mejet

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:40

ps blubber is niet erg maar dan er na wel goed in de badendas of soda zetten.

moontje

Berichten: 331
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:31

mijn pony had ook een hoefzweertje en mijn DA adviseerde om er elke dag 5 min in de biotex(groen) te zetten en nu na een weekje (iets langer)
is et eigenlijk weer over
ik weet niet of er nog iets inzit, ik hoop et niet natuurlijk
groetjes monica

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-03 00:54

Vandaag ben ik weer naar de manege geweest en het is nog niet over. Het duurt wel heel lang bij Shalan. De eigenaar zei dat de zweer bij Shalan aan het zwerven was. Er zat al een heel gat ofzo (ik vond dat een beetje vreemd klinken maar hij zei echt van meer dan een centimeter)

Eerst zou de zweer er aan de onderkant uit komen maar nu gaat hij waarschijnlijk naar boven. Ze kampt er nu al heel 2003 mee, al 6 weken lang. Het is nog niet over, nog niet opengebroken.

Ze loopt niet echt meer kreupel. Eerst heeft ze wel een tijdje kreupel gelopen maar vandaag liep ik er even mee in het gangpad naar de poetsplaats en ze liep gewoon normaal voor zover ik kon zien.

Ik vind het zielig voor haar dat hij niet snel openbreekt, ik hoop echt dat het snel gebeurd, waarom duurt het zolang??!!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 18:28

Ik had van de zomer een paard op stal wat ook al weken kreupel liep.
Aan dat zelfde been is ook hko geconstateerd, dus de eigenar dacht dat dat het weer was.

Toen bleek het een zweer te zijn die er ook aan de bovenkant uitkwam.
Paard was er goed ziek van en kon niet lopen.
Uiteindelijk na veel bio badjes is het op een avond opengegaan.
De volgende dag was het paard een stuk opgeknapt.

Ik zou hem niet in de prut zetten, als op dat moment de zweer opengaat komt er alleemaal troep in. En het is dan een behoorlijk gat.

Ik zou zeggen volhouden met biobadjes en afwachten, eventueel de smid nog eens om raad vragen.
Misschien wat vaker de hoef nat maken zodat hij wat zachter wordt, kan de zweer makkelijker doorbreken.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 20:59

Ik geef Tarentula Cubensis D30 bij hoefzweren (4 X daags 1 tabletje, tot ik zeker weet dat íe over is dan nog een paar dagen 2 x daags 2 tabletjes Silicea D12) en ze zijn dan binnen 1 á 2 dagen niet pijnlijk meer en binnen een week is 'ie weg... zonder snijden!!
Preventief geef ik dagelijks 1 tabletje Silicea D12. M'n merrie, die eerder zo'n beetje elke twee maanden een hoefzweer had, heeft sinds de preventive Silicea geen hoefzweren meer. Haar veulen (jaarling) had een tijdje geleden ook een hoefzweer en die heb ik op dezelfde manier behandeld en met succes. Ook zij krijgt nu de Silicea.
De Tarentula Cubensis is niet makkelijk te verkrijgen, ik heb het via een belgisch bedrijf, dus ik zou het via een homeopatisch arts proberen.
Succes!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-03 21:51

Het gaat om een manegepon', dus ik kan niets gaan doen wat de eigenaar niet doet. Maar hij doet er wel veel voor heb ik in de gaten en ik mag de sodabaden doen bij Shalan als ik erben. Maar ik mag ook poetsen enzo, of misschien wel mee wandelen maar daarom vraag ik dit dus allemaal, ik wil haar niet overbelasten of zoiets. Maar iig heel erg bedankt voor deze antwoorden!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 11:26

Wandelen kan best, als het been niet te pijnijk is. Let op dat je het wel in haar tempo doet.
Het voetje met de zweer schoonhouden (uitkrabben) is gewoon goed, volhouden met sodabadjes, dan komt de zweer uiteindelijk vanzelf door.
Waar je even mee op moet letten, wat namelijk best wel pijnlijk kan zijn, is het andere been optillen. Dan komt er meer gewicht op het been met de hoefzweer. Wanneer blijkt dat ze daar veel last van heeft zou ik het even laten.