Hoestend veulenmonstertje...advies ajb!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Hoestend veulenmonstertje...advies ajb!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 13:03

*Zucht* Ik was gisteren bij mijn lieve meis en mijn Clippemannetje en Eclipse was vreselijk aan het hoesten! Ik schrok me ongelukkig...dacht dat hij aan het stikken was... Scheve mond Hij had al een snotneus en vorige week heeft de boerderij VA gekeken maar die hoorde niks op de longetjes dus de diagnose was "gewoon een veulenverkoudheidje, gaat wel weer over". Enfin, van het weekend heb ik hem helemaal niet gehoord, maar gisteren had hij toch weer een flinke snotneus zag ik... en een paar minuutjes later hoorde ik een enorm zwaar gehoest...keek om en zag dat die diepe blafhoest uit mijn kleine puk kwam... Arme Clip! Hij stond met zijn voorbeentjes uit elkaar en zijn hoofdje bij de grond te hoesten...ik heb hem zeker 10 keer horen hoesten als het niet meer was... Scheve mond Vandaag komt de VA van een ander meisje op stal en in eerste instantie zou ik die even laten kijken... maar na een beetje dubben vanochtend toch mijn eigen vertrouwde (en zeer goede!) VA gebeld...morgen komt hij kijken... Ik heb een rotsvast vertrouwen in die man... en ik kan hem alles vragen, hij zal me precies uitleggen hoe of wat. Aan een kant voel ik me wel een beetje een zeikerd aangeziebn die VA van Melanie toch al komt vandaag... maar aan de andere kant... mijn VA zal ook de persoon zijn die de volgende keer komt... die komt keuren...etc. Wat zouden jullie hebben gedaan en wat raden jullie sowieso aan bij hoestende veulens? Knoflook? Foenegriek? Vitaminespuitje? Goed krachtvoer? Of helemaal niks...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:44

Ik vind er niets geks aan dat je liever je eigen oude vertrouwde DA bij je paardje wil hebben. Het enige is dat je dan moet wachten tot morgen.

Ik zou nu, in afwachting van de DA, even niets doen aan dingen voeren. Je hebt kans dat z'n keel ook geirriteerd is en dan is eten waarschijnlijk pijnlijk. Gewoon goed hooi/kuil aanbieden dat hij daar wat van kan eten als hij wil.
Zorg dat hij niet in de regen buiten staat en dan nat en koud wordt. Ik weet niet hoe je hem normaal houdt, maar als je nu een stalletje moet gaan creƫren, doe dat dan apart van de andere paarden. Anders vooral zo laten staan waar hij altijd staat.

Je kan hem even temperaturen, normale T van een paard: 37,4 tot 38,0 graden Celsius, een jong veulen heeft een iets hogere T. Dan weet je morgen ook eventueel verschil.

LucyB

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Sint Jacobiparochie, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 23:59

Ik heb zelf na aanraden van een DA Ventipulmin gebruikt en dat werkte bij mij prima, maar ik zou zeker niet zelf gaan dokteren. Gewoon de DA laten kijken.
Ik weet dat ik reageer op een ouder topic, ik hoop dat jouw veulentje al een beetje is opgeknapt! Groetjes, Yvonne

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 17:52

Naar buiten met dat veulen en het liefst de hele dag .
Ik zou voor je wat gaat geven eerst even de DA af wachten , en in overleg kun je misschien wel wat extra VIt. geven.

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 17:22

Nou Jasja je vraagt er zelf om !
Eerst vraag je of Melanie haar dierenarts wil laten kijken en puntje bij paaltje haal je toch maar je eigen dierenarts erbij ???
En dan ga je hier verkondigen dat die dierenarts niet goed is.
Kun je niet gewoon voor jezelf denken en zelf beslissingen nemen i.p.v. de boerderij zwart te maken !!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 22:11

Zeg Conny, wil jij nog een keertje lezen please... Ik heb geen slecht woord over Melanie's VA gezegd, het is duidelijk een goede VA! Ik ken de hele vrouw niet, dus laten we even voorop stellen dat ik over geen een DA iets slechts te zeggen heb! Mijn enige vraag was of het vreemd was dat ik toch liever mijn eigen DA liet komen aangezien dat ook degene is die Eclipse zal moeten keuren, dan weet hij vast de geschiedenis. Kortom, ik wou weten of het logischer was om 1 lijn te trekken en consequent 1 DA te raadplegen zodat deze de geschiedenis van het veulen kent of dat mensen denken dat het gewoon kan om verschillende VA's bij je paard te halen... die ongetwijfeld allemaal goed zijn... of dat je beter dezelfde kan raadplegen zodat deze het herstel kan volgen zeg maar. De boerderij zwart maken slaat dus nergens op, ik heb natuurlijk geen slecht woord voor de boerderij over, dit ging gewoon om mijn vraag of je beter door 1 persoon kan laten behandelen of dat het geen verschil uit moet maken als er verschillende artsen controleren.