[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 11:52


hansje
Berichten: 263
Geregistreerd: 26-12-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:34

jaja, ik heb der eene lopen. Schuren, schuren, schuren tot bloedenstoe. Heb jaren alles geprobeerd. Inentingen, homeopathie, zalven,...
verleden jaar mij een eczeem deken aangekocht en jaja, voor de eerste keer in 7 jaar kon ik haar bezichten met lange witte manen!!!

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:57

Ik weet het, dat is dan echt geweldig. Mijn fjord heeft nu ook lange manen.

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:51

Er is weer iets nieuws, heb ik gehoord.
Cortison in tablettenvorm, die je dan dagelijks kan geven.
Dan heeft het paard geen last van de bijwerkingen omdat ie geen overdosis krijgt in het begin, wat met de injectie wel het geval is.
Wat voor mij ook nieuw was, is dat ze denken dat de vliegen niet de oorzaak zijn, maar het fructaangehalte van het gras.
Maar misschien was dat bij jullie allang bekend, want ik hou het niet allemaal bij.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:55

Maar die Cortiscon tabletten, zorgen die er ook niet voor dat je paard gevoeliger wordt voor hoefbevangen te worden? Dat heb ik iig ook altijd gehoord van die spuiten...

Overigens wist ik niet dat het bij zomereczeem ook al aan het fructaangehalte in het gras lag, dat is bij hoefbevangenheid namelijk wel zo.
Ik merk aan mijn merrie dat zij vooral veel last heeft van de zon. Op echte warme dagen, ziet ze het echt niet zitten.

Ik ga dit jaar de Cullico-druppels proberen.

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:37

Dit jaar zet ik voor het eerst onze merrie onder de Boett deken. Ik hoop dat ze dit jaar een prachtige staart en manen krijgt!

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:44

dry schreef:
Er is weer iets nieuws, heb ik gehoord.
Cortison in tablettenvorm, die je dan dagelijks kan geven.
Dan heeft het paard geen last van de bijwerkingen omdat ie geen overdosis krijgt in het begin, wat met de injectie wel het geval is.
Wat voor mij ook nieuw was, is dat ze denken dat de vliegen niet de oorzaak zijn, maar het fructaangehalte van het gras.
Maar misschien was dat bij jullie allang bekend, want ik hou het niet allemaal bij.


Het fructaangehalte sloeg toch op hoefbevangenheid?
Het mugje is niet aan zee, schijnt het, maar mijn fjord heeft er evengoed last van. Ze reageert gewoon op de intensiteit van de zon.

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:46

Ik heb de allergitum en de culico ook wel gebruikt, en het hielp wel bij mijn fjordje maar helaas niet echt afdoende. Ze heeft afgelopen zomer overdag op stal gestaan en ging 's avonds naar buiten, het was een wonder maar ze heeft geen last gehad. Ze staat nu ergens anders, 24/7 weidegang, dus ik ga dit jaar voor de eczeemdeken, eens kijken hoe die bevalt.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:42


dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:31

toverpaardje schreef:

Het fructaangehalte sloeg toch op hoefbevangenheid?
Het mugje is niet aan zee, schijnt het, maar mijn fjord heeft er evengoed last van. Ze reageert gewoon op de intensiteit van de zon.


Niet alleen op hoefbevangenheid dus, maar dat zal wel iets nieuws zijn dan.
Voor zover ik het gehoord heb, was het vliegje iig niet de oorzaak maar een te hoog fructaangehalte van het gras. Was er niet al eerder iets met dat een teveel aan eiwit zorgde voor afvalstoffen die opgeslagen werden rond de staartwortel en manenkam waardoor daar de jeuk ontstond?
En zijn het die minivliegjes, die je soms in een wolk tegenkomt en je dan helemaal lens steken op je kopen dan vooral als je al naar paard ruikt? Want daar word elk paard gek van en ik ook.
Ik zal eerdaags eens wat meer informatie en bronvermelding vragen aan de persoon in kwestie. Hij heeft zelf een Vlaams paard met zomereczeem en houdt alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Dus dan hoor ik ook wel eens wat

Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:40

Mijn paard heeft in de zomer weinig manen en lelijke staart. Ik gebruik een soort kruidenmix, dit vermindert het wel aanzienlijk maar net niet voldoende. Dit jaar wil ik een deken opleggen, de ivanhoe dekens od de boett dekens. Welke ervaringen hebben jullie ermee?

KoKoKanel
Berichten: 93
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:37


IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:18

KoKoKanel schreef:


Heeft Edward Gal zelf ook een paard gehad met eczeem, zo ja heeft hij dit product zelf ook uitgetest??
Ik vrees dat dit weer een product is dat, net als bijna alle andere producten vrijwel niet helpt...

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:55

Piet raymakers had ook iets "gemaakt". Maar hij heeft helemaal geen paarden met eczeem. Hij heeft alleen zijn naam aan het product toegevoegd.

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:01

Bonita heeft hele lichte staartexceem.. ik kan tea tree shampoo bij de natuurwinkel kopen.. maar zou het helpen ?

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:02

Nee, ben zelf van mening van niet. De shampoo haalt alleen de schilfers weg en een kleine lichte jeuk.
Bovendien begint zomereczeem vaak in een klein staduim en word het steeds groter.

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:23

Bij haar is het niet groter geworden.. het blijft normaal
Ze verkopen die shampoo ook bij de welkoop ..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 00:20

Maar moet je je paard daarmee dan iedere dag wassen>? Ik ehb zelf een merrie met flink wat exceem. Ze is er zelfs door afgevallen van de zomer. omdat ze een veulen krijgt, zie ik mezelf genoodzaakt om haar van de zomer binnen te houden. WAnt een zuigend veulen EN die jeuk, dat gaat zo aan haar vreten dat er niets meer van haar over blijft. En ze laat zich ook niet door mij behandelen.... Ik zal ze zeker elke dag even naar buiten doen als ik de kans krijg. WAnt ik vind het wel ellendig hoor, paard op stal houden. Druist helemaal tegen mezelf in.

_Lucifer_

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Someren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:50

Desiree, is het dan voor jou geen optie om eind maart een exceemdeken op te doen? Voor de merrie en het veulen toch fijner dat ze wel naar buiten kunnen. Verder hoef je niets te smeren wat voor jou prettiger is als je paard daar lastig in is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:28

Die bok een deken op doen? Ik weet niet of ik dat overleef.... Ze is vaak onhandelbaar. Wil niets van mensen weten. Ze is helemaal vergeten dat ik haar vorig jaar nog borstelde en de hoeven uit deed.

_Lucifer_

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Someren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:57

Oeps, dat is wel heel onhandelbaar . Je hoeft de deken natuurlijk maar 1 keer aan te trekken . Helaas weet ik dan ook geen oplossing.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:05

Geen deken opdoen, vooral niet als je nog zou moeten bevallen. Tijdens de geboorte zou het paard verstrikt kunnen raken in de deken. Ook een veulen erlangs is geen super goed idee. Is voor jou geen idee om haar 's nachts op de wei te zetten. En overdag binnen? De mugjes+ zon zitten natuurlijk niet binnen. En verder zorgen dat ze goed voer krijgt. Veel vitamines en zuiverdere dingen voor het lichaam.

En om iedere dag je manen te wassen met shampoo raad ik je niet aan. Is op ten duur ook niet goed voor de manen zelf. Het is wel een mogelijkheid om de manen 2x in de week te wassen. En iedere dag te werken met zonnebloemolie.

Ik heb vorig jaar gaan experimenteren. Ik nam een bakje. Die goot ik ongeveer 1/2 vol met zonnebloe olie. Deed ik een scheut aloevera spray en zalf doorheen. Vervolgens smeerder ik het de eerste 2 weken iedere dag op de manen daarna om de dag. Ik ben het gaan smeren in Juli. Toen ik in Augustus terug kwam van vakantie (wel iemand laten smeren) begon de eerste haar groei alweer. Door de huid goed vet te houden, droogde die niet uit.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:09

Steffie89 schreef:
Geen deken opdoen, vooral niet als je nog zou moeten bevallen. Tijdens de geboorte zou het paard verstrikt kunnen raken in de deken. Ook een veulen erlangs is geen super goed idee. Is voor jou geen idee om haar 's nachts op de wei te zetten. En overdag binnen? De mugjes+ zon zitten natuurlijk niet binnen. En verder zorgen dat ze goed voer krijgt. Veel vitamines en zuiverdere dingen voor het lichaam.

Mee eens. MAar dat veulen komt pas in juli, dus dat is geen punt. DAn had ze tot die tijd nog lekker buiten gekund.

snachts op de wei zetten heb ik overwogen. Maar dan komt het er wel op neer dat ik haar 's nachts om 3 a 4 uur alweer binnen moet halen want dan komen die krengen al!

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:54

KoKoKanel schreef:

erg duur! ik heb een beter product: AE emulsion: een olie met 9 etherische olien (puur natuurlijk product) uit Duitsland en dat werkt zeer goed bij zomereczeem en bij mok/rasp. Is tevens licht vliegwerend, hoewel ik altijd een goede vliegenspray erbij gebruik.

liannes

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Noordoostpolder.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:43