Wanneer begin je aan wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Wanneer begin je aan wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 20:52

Als ik zo'n beetje om me heen kijk (en lees Haha! ) lijkt het alsof iedere "paardrijdende oen" kan wijken. Of in ieder geval doet alsof ie het kan.
Wijken doe je gewoon, Met shuppe je paard aan 1 kant aan en... huppetee!
Zelfs in de les van mijn zus, waar de paarden nog niet eens stelling aan kunnen nemen, laat staan nageeflijk gereden kunnen worden wordt al geweken. (gewijkt Verward Haha! )

Denk ik misschien te moeilijk over het gehele wijk-verhaal? Is het daadwerkelijk zo eenvoudig? En wat zijn de kritieke punten waar je bij het wijken op moet letten? Waar gaat het snel mis en waar ga je eventueel in je verdere training de mist in? (met andere woorden, kun je er iets mee verknallen wat je later weer af moet leren?)

Ik vraag me dit af, aangezien ik toch begin te denken aan mijn (onderlinge) wedstrijdjes. Ik schat in (ehm... hoop Bloos ) dat ik na 3 of 4 wedstrijdjes in de L mag belanden. Vanaf de L1 wordt er wijken gevraagd of niet? Isolda gaat steeds beter (beter betekend bij ons, nog rustig verder oefenen *LOL* ) te reageren op druk van 1 kuit. Bijvoorbeeld bij het openen van een volte. Vandaaruit ga ik de goede kant op denk ik he?

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:59

Wijken en schouder voor zijn oefeningen als voorbereiding op de zijgangen, waar je eigenlijk vrij snel mee mag beginnen, zonder dat je het paard belast. Schouder voor is een soepelmakende oefening (zijdelingse plooi), wijken is een gehoorzaamheidsoefening (paard leert letterlijk wijken voor de kuit). Dit kan je met een heel jong paard als heel snel inlassen in de dagelijkse oefeningen. Hoe oud (ervaren) moet de ruiter nu zijn om zulke oefeningen te doen : je moet vooral een onafhankelijke zit hebben. Zolang je je ledematen niet onafhankelijk van je lichaam kan bewegen moet je er niet aan beginnen. Bij zulke oefeningen moet je met je beide benen en beide handen iets anders kunnen doen en zolang je niet echt goed kan zitten zonder de rest van je lichaam mee te laten bewegen kan je de hulpen nooit correct (dus verstaanbaar voor het paard) geven. Onderschat dit niet : onafhaneklijk zitten is heel moeilijk ! Het kan jaren duren eer je dit onder de knie hebt. En wijken heeft natuurlijk niets te maken met je paard een beetje opzij schoppen.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:07

Met wijken kan je naar mijn idee beginnen als je paard alle gangen onder het zadel redelijk beheerst, weet wat stelling is, (en d'r ook wat mee doet Haha! ) en rechte lijnen kan rijden.. dus gewoon evenwicht heeft.

Wijken kan niet iedereen zomaar doen vind ik, omdat het toch vaak wordt onderschat...Wat er volgens mij vaak fout gaat is dat mensen te veel aan de binnenteugel gaan trekken, waardoor het paard te veel naar binnen kijkt, en over de schouder wegloopt (wat ik dus deed Clown ) Of gewoon te veel druk op de teugels geven waardoor van het wijken niet meer overblijft dan een paar dribbelpasjes opzij met een gespannen paard wat niet echt begrijpt wat nou eigenlijk de bedoeling is...
Een onafhankelijke zit is ook zeker belangrijk, zie berichtje hierboven Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 02:14

Wijken is zijwaarts voor je eenzijdige kuithulp. Het enige dat je doet is je paard leren om opzij te gaan voor je ene been. In feite is het exact dezelfde hulp als die je op stal al geeft als je hem een stukje omdrukt.

Na het remmen en gasgeven Haha! is dit imo wel een van de eerste hulpen waar je dan mee verder gaat (waar ik overigens nog even wil benadrukken dat je allereerste basic tempocontrole dan niet opeens achterwege kunt laten, de basis kan altijd beter!)

Je kunt je paard al heel eenvoudig eens een pasje opzij leren gaan voor je been. In het begin zul je nog van een beetje overdreven gewichtshulpen gebruik moeten gebruiken. Met wijken zoals het in een L-proef wordt gevraagd heeft dit nog niet zoveel te maken.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:24

Parouscha en ik doen het wijken ook al een tijdje.
En het gaat reuze goed, maar ik wil wedstrijden gaan rijden binnenkort, en men instructriece zegt dat het paard daar soepel van word .
Maar idd niet iedereen kan het opeens, je hebt er uiteraard wel hulp bij nodig, je moet zobyzo je buitenteugel gebruiken, wat er lastig is !

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 14:54

Zep schreef:
Met wijken zoals het in een L-proef wordt gevraagd heeft dit nog niet zoveel te maken.


Hoe bedoel je dit Lotje? Dat je verder moet, meerdere passen maken? Of bedoel je iets anders?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:58

er is verschil met reactie voor de eenzijdige kuitdruk van een jong paard dat dus opzij gaat voor het been maar waarschijnlijk nog niet in balans loopt, misschien te veel stelling heeft, of wat over de schouder valt maar wel gehoorzaam is. Bij echt wijken zoals dat in e proef wordt gevraagd moet je paard kaarsrecht blijven (met een heel klein beetje stelling) en met impuls en tact regelmatig voorwaarts/zijwaarts gaan. Zo kun je ook al heel vroeg beginnen met een pasje achterwaarts of een galopwissel terwijl die nog helemaal proefklaar zijn.