Cameralens schoonmaken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Jody_

Berichten: 2640
Geregistreerd: 29-08-02
Woonplaats: Nijverdal

Cameralens schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 01:50

De lens van mijn digitale camera is naar mijn idee niet helemaal schoon meer, iemand enig idee hoe je die schoon kunt maken? Want z'n lens is al niet zo groot

Anoniem

Re: Cameralens schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:24

Ik gebruik altijd een watje met wat alcohol. Niet te nat maken.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:31

Oh wat een goeie, met alcohol? En daar krijg je geen "olievlekken" van? Ik doe het altijd met zo'n stoffen brillendoekje, zorg alleen wel dat er geen pluisjes op achterblijven.

Anoniem

Re: Cameralens schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:10

Olievlekken met alcohol? Nee hoor. Hij wordt streeploos schoon.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Cameralens schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:18

daar heb je speciale doekjes voor, heb je die niet bij je camera gekregen??

anders kun je die wel kopen bij zaken waar ze camera's verkopen...

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:21

Sorane schreef:
Ik gebruik altijd een watje met wat alcohol. Niet te nat maken.


Dat is zo'n beetje het slechtste wat je kunt doen, alcohol tast de coating op lens aan... niet van 1 of 2 keer, maar op lange termijn is het echt slecht.

Gewoon met een brillendoekje (zijn ook stofvrij te krijgen) of voor een paar euro lenspapier halen bij de fotozaak.

Anoniem

Re: Cameralens schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:05

Nou dan had mijn camera had allang moeten begeven. Ik maak hem er namelijk al JAAREN mee schoon.

Dat is mij ook aangeraden door een foto speciaalzaak, waar onder andere Edwin Smulders zijn goederen haalt. Dat zal dus niet zo'n vaart lopen met wat jij zegt.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:41

Zou zo'n schoonmaakdoekje voor brillen niet werken?
Lijkt me niet dat alcohol kwaad kan hoor.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Re: Cameralens schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:12

Sorane schreef:
Dat is mij ook aangeraden door een foto speciaalzaak, waar onder andere Edwin Smulders zijn goederen haalt. Dat zal dus niet zo'n vaart lopen met wat jij zegt.


Als je het uit een fotozaak hebt zal het wel pure methanol zijn (methyl alcohol voor de chemisten onder ons) en dat is toch effe net wat anders dan alcohol zoals je dat in oa in andere schoonmaak middeltjes vindt

ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:20

je kunt idd gewoon lensdoekjes gebruiken

Anoniem

Re: Cameralens schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:23

Nee gewoon alcohol. Staat ook op het flesje. 100%.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:35

Gebruik altijd ALLEEN lensdoekjes met lensreiniger vloeistof erop.
Alle andere materialen kunnen je lens coating aantasten, en alle andere poetsdoekjes kunnen kleine krasjes veroorzaken (ja, zelfs brilpoetsdoekjes en tissues!). Dit omdat de meeste poetsdoekjes van papier zijn gemaakt, papier is hout, en veroorzaakt gegarandeerd kleine krasjes op je lens.

Lenspoetsdoekjes zijn van stof vezels gemaakt die niet krassen.

Ok, voor een camera van 100 euro maakt het niet zo heel veel uit, die vervang je wat gemakkelijker, maar er zullen hier ook wel een paar mensen met iets betere lenzen tussen zitten, en die moeten niet met de verkeerde middelen gaan schoonmaken!

Ik heb zelf een jaartje geleden altijd mijn lenzen met brilpoetsdoekjes gepoetst, maar na een jaartje intensief gebruik, kwamen er zichtbare krassen op de lens en de lenscoating! Lichte krassen, die meer op een waas leken dan op krassen. Ik heb die toen door Nikon laten nakijken, en het bleken gewoon krasjes in de coating en het glaswerk te zijn van het wrijven met materiaal dat van papier is gemaakt in combinatie met te agressief schoonmaak middel (brilpoetsdoekjes vloeistof).

Lenscoating is van een delicater materiaal gemaakt dan de coating van brillenglazen! Ga er dus ook voorzichtiger mee om, en gebruik alleen spullen die daar speciaal voor geschikt zijn als je voorzichtig om wil gaan met je apparatuur.

Met 5x per jaar poetsen zul je het niet merken, maar als je wekelijks je lenzen een beurt geeft, ga er dan voorzichtig mee om.

"just my 2 cents..."

p.s. in niet alle fotozaken staat de vak-opgeleide-fotograaf voorlichting te geven, en zelfs als dat zo is, hoeft hij niet persé van alle fotografie onderwerpen het beste te weten. Bovendien zal hij iemand met een goedkoop cameraatje gemakkelijker aanraden brilpoetsdoekjes of alcohol te gebruiken, dan mensen die voor duizenden euro's een lens kopen. Het is namelijk "zonde" van het geld voor iemand met een goedkoop lensje om er dure lensreinigvloeistoffen voor te kopen.

Let er wel op dat de coating van goedkopere lenzen meestal een heel stuk slechter is dan die van duurdere lenzen. Dus vooral met de goedkopere camera's kan die coating er gemakkelijker afslijten.

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:31

ik gebruik ook speciale lensdoekjes voor mijn lenzen. kun je bij iedere fotozaak wel halen.

Anoniem

Re: Cameralens schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:53

Hmmm nooit geweten dat mijn camera ook onder de categorie "goedkope" cameraatjes viel.

Hij was zeer zeker niet goedkoop.
Bij een huis-tuin en keuken dingetje kan ik me dat voorstellen maar dat is die van mij zeer zeker niet.

De fotograaf die mij heeft aangeraden alcohol te gebruiken is absoluut een goed opgeleide. Hij leidt ze namelijk zelf ook op

Anoniem

Re: Cameralens schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:54

Oh en als het daadwerkelijk zo slecht was geweest, dan was die van mij al lang beschadigd.

Ik maak hem zeer geregeld schoon (eigenlijk na ieder gebruik) en er nog niets met de lens aan de hand.
Ik denk ook dat het er aan ligt hoe je het doen. Als jij als een idioot gaat wrijven, dan kun je je klok erop gelijk zetten dat het gaat krassen.

Anoniem

Re: Cameralens schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 10:51

Sorane schreef:
Oh en als het daadwerkelijk zo slecht was geweest, dan was die van mij al lang beschadigd.

Ik maak hem zeer geregeld schoon (eigenlijk na ieder gebruik) en er nog niets met de lens aan de hand.
Ik denk ook dat het er aan ligt hoe je het doen. Als jij als een idioot gaat wrijven, dan kun je je klok erop gelijk zetten dat het gaat krassen.


Het is niet verstandig om een advies van een prof in de wind te slaan. Ik heb duidelijk uitgelegd wat goedkope doekjes doen met je lens en je coating. Vind je het dan nog verstandig om eigenwijs te zijn?
Ik heb je zelfs uitgelegd waarom ze bij de "fotograaf" vaak toch brilpoetsdoekjes aanraden.

Je ZIET bovendien vaak niet met het blote oog wat het met je coating doet, vooral niet als je een compactcamera met een klein lensje hebt. Dus je weet ook niet wat 't met je coating heeft gedaan.

Op grotere lenzen (vanaf 52mm doorsnee) kun je als je goed kijkt duideijk zien hoe het je coating en glaswerk sloopt, en na een tijd zie je dit ook terug op de foto's, als je een kritisch oog hebt.
Het was voor mij onmogelijk om nog met die lens foto's aan mijn klanten te leveren met een grotere afdruk dan 20x30cm formaat. Dus die lens is de deur uitgegaan.

Sla nu dus geen goed advies in de wind! Het is een FEIT dat papier van hout is gemaakt en dat dit je lens/glaswerk en coating bekrast. Ik ben geen chemicus, maar ga ervanuit dat lensvloeistof het enige materiaal is dat je coating niet beschadigd. Het is afgestemd op de fijngevoelige coating op je glaswerk, in plaats van de ruwere coating op brillen, lcdschermen, etc.

"De mening van de meerderheid, is niet hetzelfde als de waarheid"
Ga dus uit van feiten, niet van je ene eigen ervaring, waarin je blijkbaar veel geluk hebt gehad. Er lezen een hoop mensen dit topic mee, en het zou toch vervelend zijn als die straks met versleten coatings en krassen op hun glaswek rondlopen, omdat jij nu zo eigenwijs wil zijn en mijn advies in de wind slaat.

Je hoeft mijn advies niet op te volgen als je dat niet wil, maar ga er niet tegenin alsof ik een leugen sta te verkopen.

Anoniem

Re: Cameralens schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:10

Advies van een prof sla ik inderdaad niet in de wind. Dat volg ik al jaren op. Sorry maar ik neem liever iets aan van een persoon die al jaren ervaring heeft dit soort dingen, dan dat ik dingen aanneem van iemand die op internet zegt "fotograaf" te zijn. Ik kan ook zeggen dat ik arts ben maar jij zal dan toch ook niet dingen klakkeloos van me aannemen?
Op mijn lens, geen compact lens, valt nog steeds niets aan te merken aan de coating of het glaswerk. Dit werkt voor mij al jaren dus waarom zou ik het veranderen. Ik heb echt geen goedkope lens, tenzij je 1495 euro goedkoop vind natuurlijk.


Ik zeg niet dat jij leugens verkoopt. Maar jij doet dat wel omgekeerd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:04

Sla het blad Amazone maar eens open, en bekijk een aantal foto's: Hypo Focus, Femke Puijman.
Ik heb al jaren ervaring met dit soort dingen.

Ik zeg niet dat die andere fotograaf leugens verkoopt, ik zeg alleen dat het een minder goed advies is, dan adviseren om er de juiste producten voor te gebruiken. Als brilpoetsdoekjes, etc. het beste zou zijn voor je lenzen, dan zouden er geen lenspoetsdoekjes op de markt gekomen zijn, want die markt zou dan overbodig zijn.
Bovendien zouden dan alle profs brilpoetsdoekjes gebruiken. Nu ken ik er een stuk of 8, en geen van die 8 gebruiken brilpoetsdoekjes, omdat ze net als ik zuinig zijn op hun spullen.

Anoniem

Re: Cameralens schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:59

Ik heb het ook niet over brilpoetsdoekjes.
Daar maak ik mijn bril zelfs niet mee schoon.

Ik heb het over alcohol met een watje OF speciale doekjes die je bij de foto zaak kunt halen.

Jettie

Berichten: 5571
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:01

Ook een simpele katoenen zakdoek werkt prima.

manzano

Berichten: 23932
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:28

In onze fototas kwam ik net een doekje tegen van een beetje eng stofje (niet zacht, maar eerder een beetje glimmend). Het is wel echt van stof (geen papier wil ik daar mee zeggen). Daar kan het dus wel veilig mee (gewoon droog gebruik).

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Re: Cameralens schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:53

Jeetje mineetje, wat wordt hier weer hoog van de toren geblazen in dit topic zeg.

Ieder heeft zijn eigen manier, ervaring en 'leerpersonen' laat dat dan ook lekker zo zijn en laat ieder in zijn eigen waarde.
Je kunt best je mening en ervaring vertellen, maar opdringen is weer een tweede.....................

Ik maak mijn lensen niet vaak schoon. 1x in de zoveel tijd gaat het hele zwikkie naar Nikon om de boel schoon te laten maken en klaar is Klara.

manzano

Berichten: 23932
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:47

Hmm hoe gaat dat dan Dimple? Stuur je het op via een winkel ofzo? En wat kost zoiets?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Re: Cameralens schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:47

Om eerlijk te zijn.............ik weet niet wat het precies kost.
De laatste keer moest de camera ook gemaakt worden want die was kapoet

Ze hebben van Canon ook vast wel een punt waarbij ze dat voor je kunnen doen.

Ik ben voor mijn Nikon bij Inca B.V te Haarlem geweest.

Maar goed, netjes omgaan met je spullen voorkomt al een boel ellende. Niet waar?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:02

ik gebruik billenschoonmaakspul en een brillendoekje