[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:58

Thats_Me schreef:
Volgens mij is iedereen druk en sluit bovenstaande schets ook mooi aan bij dit idee. Is het een idee om deze maand als challenge ons te focussen op korte, zeg maximaal 2 minuten schetsen? Dus geen groot eindwerkstuk maar snelle korte werkjes? Afgelopen vrijdag tijdens cursus gingen we daarmee oefenen zodat je beter gaat leren kijken naar de echt belangrijke dingen.

Ja, leuk! :D Gooi er maar in met flinke aankondiging wat mij betreft.

vikawiek

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 21:13

Helemaal eens :D

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 21:42

Goede studie, Polarize! Vleugels zijn idd wel lastig.

Wat gaaf Vikawiek, die snelle schetsen, laat net genoeg aan de verbeelding over.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:52

CHALLENGE NOVEMBER

Deze maand geen grote opdracht maar juist een kleine uitdaging om je creativiteit aan te wakkeren en beter te leren kijken naar dat wat echt belangrijk is voor een tekening.

OPDRACHT: Ga aan de slag met 2 minuten schetsen.

HOE: kies een afbeelding uit, bijvoorbeeld een eigen foto, iets van pinterest, uit een boek etc. Zet je timer op 2 minuten en probeer de essentie van het beeld vast te leggen. Je kunt ook een website zoals line-of-action.com hiervoor gebruiken.

EXTRA UITDAGING: hoewel 2 minuten kort klinkt zal je snel merken dat je toch al veel kunt, wil je jezelf extra uitdagen verkort de tijd naar 1.30 minuut of wellicht zelfs 1 minuut.

NOG MEER UITDAGING: doe dan dezelfde opdracht maar teken met je andere hand. Oftewel ben je rechts dan teken je nu met links en ben je links dan nu met rechts.

VOORBEELD: hierbij wat voorbeelden van mijn 2 minuten schetsen.

Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:59

Als je specifiek met mensen bezig wilt, al hebben ze volgens mij ondertussen ook meer onderwerpen om uit te kiezen, kan je ook heel goed de pagina lineofaction.com gebruiken! Die hebben ook een setting dat je in stappen van 2 minuten naar 15 seconden gaat, en weer terug naar 2 minuten.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 11:52

Klopt, ik heb de site ook vermeld in de challenge. Die kun je goed gebruiken voor diverse onderwerpen, daar komen zowel de diertjes als de mensen uit mijn voorbeeld vandaan.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 12:11

Goeiemorgen, dat deel waar je het had genoemd had ik even compleet gemist _O-

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 12:19

Kan gebeuren en beter een goede tip 2x dan niet. Ik vind het in ieder geval een interessante site en goed bruikbaar voor deze challenge.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 14:08

Ik zit nog een beetje in de vogels, dus heb meteen maar een lesje van 30 minuten gedaan bij line of action :D
10x 30 seconden, 5x 1 minuut, 2x 5 minuten en 1x 10 minuten
Die van 30 seconden staan op sommige plekken wat half over elkaar, die gewoonte heb ik over gehouden van mijn teken lessen waar ik minder perfectionistisch moest zijn en per sé op 1 pagina moest schetsen tot er echt niks meer bij kon :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 19:15

Ik ben trouwens ook weer aan het schilderen geslagen! Ik had de underpainting voor deze al een paar maanden staan, maar de vriendin waar die voor is viert over 2 weken haar verjaardag, dus ik moet er nu echt wel mee bezig :')
Ik vind met lamplicht werken niet geweeldig leuk, maar vooruit. Ik hoop m deze week af te krijgen nu ik geen lessen heb, zodat ik nog lekker bij daglicht kan werken
Ik ben vandaag in ieder geval een heel eind op weg gekomen :))
Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 19:22

Wat een heerlijk lief konijntje. Benieuwd naar het eindresultaat.

Je hebt mij geïnspireerd met je vogels, ik heb dus ook even een rondje 2 minuten schetsen van vogels gemaakt. Blijft ook een leuk onderwerp.

Afbeelding

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 20:41

Uitdagende challenge weer deze maand! Ik ben niet zo goed in die korte, snelle schetsen. Dus juist wel goed om de uitdaging aan te gaan dan :+

Jouw 2 minuten schetsen zien er goed uit, Thatsme! Je wordt echt steeds beter in gezichten, de knaagdiertjes zijn heel schattig!
De vogels zijn ook echt goed geslaagd, die rechtsonder is zo leuk!

Wel een leuk effect zo Polarize, alles overlappend! Vind die zwaan er echt uitspringen!
En wat een lief konijntje ben je aan het schilderen, nu al lekker pluizig!

Ik heb vanmiddag weer wat gemaakt voor in één van de lijstjes, maar het is iets te groot uitgevallen dus ik zal ‘m nog een keer opnieuw gaan maken.

Afbeelding

En nog de beloofde miskleun van de vorige challenge :P
Het plan was om de kat nog een kroon te geven en ik wilde, als dat af was, nog wat andere prompts proberen toe te voegen.
Wel tevreden over de stoel, maar de kat was nog (lang) niet af en toen voegde ik per ongeluk alle lagen samen :+
Misschien maak ik hem ooit nog eens, want het is één van de katten van m’n moeder en zij vond het wel leuk worden, zo op die stoel.

Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 12:09

Honestly zo'n realistische stoel en de kat helemaal "plat" heeft wel een leuk effect!

Ik heb een of andere obsessie met overal van die streepjes aan toevoegen, maar het konijntje is af :D ik laat hem even een dag staan en kijk er dan nog een keer naar voordat ik er varnish overheen doe, want heb al eens eerder gehad dat ik dat meteen deed en toen nog een foutje spotte :')
Afbeelding

En kikkers :D ik zag deze techniek met gekleurde stukken papier opplakken voorbij komen, dus moest het even uitproberen
Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 13:02

Dat je er zelf klaar mee was toen alle lagen werden samengevoegd snap ik wel Jindai. Als buitenstaander vind ik het juist wel een leuke tekening. De stoel is ook erg goed gelukt.

Je konijntje is leuk geworden Polarize, daar ga je vast je vriendin erg blij mee maken. Die kikkers zijn cool. Volgens mij krijgen we dezelfde soort filmpjes te zien want deze week heb ik ook een berg van dat soort beelden voorbij zien komen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 13:42

Wat zijn jullie lekker bezig, komt veel moois voorbij!

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 13:55

Dat kan best hoor! @thats_me, ik had deze vaker voorbij zien komen bij femkestudio op insta, en zij heeft een vrij groot account

Ik moet ook zeggen dat ik weer lekker bezig ben omdat we deze week vrij hebben en geen deadlines, dus ik zit hele dagen op mijn atelier :')

Vanochtend toch even kunnen schetsen voordat ik weg ga, zoals ik al zei, ik ga goed op streepjes
Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 15:16

Je moet wel heel veel geduld hebben als je met zoveel streepjes werkt. Het zijn wel erg leuke schetsen.

Zelf bezig geweest met het menselijk lichaam. We hebben als 'opdracht' meegekregen om naar oude beelden te kijken en die dan na te tekenen.

Tevens ben ik aan het proberen om de alcoholmarkers onder controle te krijgen. Alleen daar heb ik nog ruzie mee doordat ik toch te snel over ga naar een te donkere kleur.

Afbeelding

Eerder deze week nog een haan gemaakt, ook met alcoholmarkers en de afdruk aan de andere kant met 1 kleur verder uitgewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:27

Wat een super mooie werken komen er weer voorbij! Ondanks dat ik zelf al even niets gedaan heb geniet ik wel van jullie creativiteit.

Even weer een offtopic update. Het exo-skelet lijkt mij goed te zijn ingeleerd op mijn bewegingspatroon, waard ik eerst steeds met de app moest wisselen van stand (wandelen, traplopen enz.) doet hij dit nu zelf. En ik heb gefietst! Eerst op de elektrische fiets van mijn vriendin en nu heb ik een gewone damesfiets waar ik op kan rijden. Het is doodeng want mijn linkerbeen doet echt niets en wordt bestuurd door het skelet dus dat is wel flink wennen maar ik kan fietsen en dat is iets waarvan wij nooit dachten dat dat ooit nog eens mogelijk zou zijn. Donderdag zijn we met z'n tweeën naar het Rijks museum geweest. Mijn man was er nog nooit geweest en voor mij was het ook al een lange tijd geleden. Maar door mijn beperking was het nooit mogelijk om daarnaartoe te gaan want dat lopen was echt te veel. Dinsdag hebben we 5 uur in het Rijks geslenterd en genoten van prachtige werken en heerlijk eten in het Rijks restaurant.
Ik moet zeggen dat het wel erg overweldigend allemaal is, maar ook ben ik heel dankbaar voor de techniek die dit mogelijk gemaakt heeft.
Nu het skelet goed ingeleerd is kan ik weer even rust pakken en tijd vrijmaken voor creatieve dingen. Morgen ga ik beginnen met een nieuw project, een potlood tekening van een heel schattige kitten. En ik wil kijken dat ik deze maand ook weer mee kan doen met de challenge.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:35

Wauw wordt er stil van.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:10

Oh Tazzey wat fantastisch <3 het is je van harte gegund

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:51

Wat een goed nieuws Tazzey, het is je zo gegund. Er gaat letterlijk een nieuwe wereld voor je open. Geniet ervan.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 22:48

Ik heb het huishouden even verzaakt en ben aan de challenge begonnen :Y) en natuurlijk ook al weer af want met 2 minuten ben je zo klaar natuurlijk :D ik heb geleerd dat ik vrij licht schets wanneer ik nog zoekende ben naar de juiste vorm, maar nu kom ik dus tijd tekort om de schets uit te werken en donkerder te maken. Da's best lastig als je de tekening wil delen en je de schets slecht ziet op de foto :+
Ik heb 4 losse schetsen gemaakt met elke keer 2 minuten op de timer, ik kan niet 4 hele schetsen maken in 2 minuten :')
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 09:23

Thats_Me schreef:
Wat een goed nieuws Tazzey, het is je zo gegund. Er gaat letterlijk een nieuwe wereld voor je open. Geniet ervan.

Mooi gezegd Thats_Me!

Wat geweldig en heerlijk Tazzey! :):) Daardoor weer mooie dingen kunnen ondernemen.
Kan me voorstellen dat dat intens is in het begin en mentaal ook veel met je doet.

Heel benieuwd naar je komende creaties!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 09:36

Polarize schreef:
Ik ben trouwens ook weer aan het schilderen geslagen! Ik had de underpainting voor deze al een paar maanden staan, maar de vriendin waar die voor is viert over 2 weken haar verjaardag, dus ik moet er nu echt wel mee bezig :')
Ik vind met lamplicht werken niet geweeldig leuk, maar vooruit. Ik hoop m deze week af te krijgen nu ik geen lessen heb, zodat ik nog lekker bij daglicht kan werken
[ Afbeelding ]

Zoals het konijntje nu is is ook heel mooi maar je had van mij mogen stoppen hier <3 Ik vond hem al zooo gaaf!!
De kleuren in de achtergrond zijn prachtig, het blauw dat bij sommige plekken er wat doorheen schemerde, heerlijk los werk <3

Maar die streepjes doen ook zeker wat voor dit werk vind ik maar die stap terug zou ik aan mijn muur willen hebben :j

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:33

Jis_ schreef:
Polarize schreef:
[ Afbeelding ]

Zoals het konijntje nu is is ook heel mooi maar je had van mij mogen stoppen hier <3 Ik vond hem al zooo gaaf!!
De kleuren in de achtergrond zijn prachtig, het blauw dat bij sommige plekken er wat doorheen schemerde, heerlijk los werk <3

Maar die streepjes doen ook zeker wat voor dit werk vind ik maar die stap terug zou ik aan mijn muur willen hebben :j

Ja ik snap je! Ik vond dat punt ook heel mooi, maar van dichtbij was die nog vrij rommelig en de vriendin waar het voor was heeft die stijl ook niet als voorkeur, dus ik heb hem wat dichtgepot :') als het voor mijzelf was dan had ik hem wel wat minder ver doorgewerkt :j