VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marilu

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 18:54

Prachtige Mira <3 Ik 'ken' haar nog van haar eigen topic.

En Nouri die was en is uiteraard ook een beauty !

Wat goed dat Rory snel lijkt te genezen ! De vitamientjes van Jóna en de liefde van Mira zullen daar zeker toe bijdragen !
En het feit dat ze nu opgewekter is, is misschien net door dit voorval. Het besef dat ze wil léven, is nu misschien pas goed doorgedrongen. Dat hoor je toch ook wel eens van mensen die iets ernstigs hebben voorgehad met hun gezondheid, dat die daarna des te meer genieten van het leven.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 09:54

Wat een prachtige reacties <3 Heel mooi en heel kloppend. En Mira verdient inderdaad een plak Pien. Zo'n topmerrie.

Gisteren weer een interessante dierenarts dag. Rory's hechtingen zouden eruit gaan. Haar verband was er al 2 dagen af. Helaas een iets minder kundige DA dit keer maar oke. De wond is nog niet dicht genoeg om de hechtingen eruit te halen. Dan springt die waarschijnlijk weer open. Het geneest moeizaam, wat logisch is met zo'n enorme wond.
Maar hechtingen moeten blijven zitten tot woensdag, stalrust gaat ook door en ze zat weer in het verband. Zonder verband wordt het direct vies, ze slaapt graag op de smerigste plekken en ondanks 3x per dag uitmesten krijg je zo'n stal nooit schoon genoeg.

Het is nog steeds niet duidelijk of en hoe dit gaat genezen. De verwachting is nog van wel maar het gaat moeizaam. De pees zal ook nog lang niet aangegroeid zijn en is ook niet zeker natuurlijk of die ooit geneest.

Helaas heeft deze dierenarts wat moeite gehad met verband leggen en zat het een paar uur later al los en is het er nu af. Enorm balen, zonder verdoving is het niet aan te leggen, ze mept als een malle om zich heen en durft zich ook te laten vallen. Verder is ze heel lief, braaf en vriendelijk, je moet gewoon niet aan dat been rommelen.
Ze moet voor de DA ook zwaar verdoofd. Wat een steeds grotere uitdaging wordt, ze is doodsbang voor dierenartsen, arm arm ding, pas 5 maanden oud en al zo veel angst en ellende. Maar het is niet anders.
Nu zitten we dus met een open wond en geen dierenarts, weekend. De wond mag in princiepe open blijven, dan kan maandag er weer een DA komen, of nu de spoed arts.

Pff het gaat niet soepel. Rory is de stalrust ook wel zat, ze blijft lief maar van 24/7 buiten met haar vriendjes naar 24/7 stal is niet makkelijk. Haar humeur is verder top! Ze is open, gezellig en aanwezig. Als dit helemaal goed komt met haar been, was het misschien wel haar redding mentaal. Ze is totaal anders dan ze was voor de wond.

Nu alleen blijven duimen dat ze geneest zoals het hoort. Woensdag hopelijk de hechtingen eruit.
De kosten score is al een mooie 2500 euro puur aan de DA :') Dan dus waarschijnlijk maandag dierenarts, woensdag dierenarts en daarna denk ik nog wel een paar keer. Als ze is genezen X-rays en echo's om te kijken hoe haar toekomst eruit ziet.
Ze doet echt een mooie poging om financieel mee te doen met Aurora en Nosey, pfff..

Als ze het maar redt...

Fotos van de wond na het schoonmaken:
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er is een stuk wildvlees op zoals je ziet. Wat moeilijker te zien is dat de wond nog niet helemaal dicht zit helaas.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 13:00

Oh nee dat is echt nog niet dicht. En ook enorm balen dat het verband zo snel er weer af is... Als het maar geneest he Y;(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 13:19

Jeetje Lyona wat een onkosten en litteken nog niet dicht plus verband eraf. Pffff spannend allemaal voor je. Ik blijf duimen!

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 13:42

Ik vind het zo jammer voor je, wat een gedoe. Heb je al nieuwe eigenaars voor de veulens?
Ik heb een veulen van dichtbij meegemaakt dat zijn pees ook zo goed als over was, deze is eigenlijk heel mooi aan elkaar gegroeid.
Het heeft wel even geduurd.
Laatst bijgewerkt door Manadeluca op 25-10-25 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 13:43

Je kunt er bij zo’n wond ook eigenlijk wel rekening mee houden dat het alsnog open springt vrees ik. En dat het heel lang gaat duren voordat het geneest. :n
Maar het gaat genezen!
Arm klein ding ook weer. Ze (en jij) krijgt het wel voor haar kiezen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 13:56

Pff jeetje dat is niet mis

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 14:12

Dank jullie voor het medeleven <3

Even klein vervolg. Toch de DA laten komen, durfde het niet aan en het belangrijkste is dat ze goed geneest.
Dus de teller staat op 3000 euro en ze heeft een prachtig groen been met klavertjes verband :')
Wond is weer goed schoon en veilig ingepakt. Hopen dat het blijft zitten tot woensdag.

Bij 1 deel van de wond is nog een soort gat, de beide lippen sluiten niet aan daar en je ziet nog een stukje bot. Doodeng. Hoop zo dat ze goed geneest.

Ikkedus, ja ik denk ook dat het een keer open zal springen. Er is weinig speling in de huid op een been, het staat erg strak allemaal. Met stalrust en verband stellen we het hopelijk zo lang mogelijk uit.

Manadeluca, nee nog niet, markt is erg bagger, ook hier in Zweden. Wel een aantal keer bijna maar zet niet door. Rory wordt nu uiteraard niet verkocht, misschien wel nooit, afhankelijk van hoe ze geneest.
Heel fijn dat het bij dat veulen positief afliep! Hoop ik ook zo voor Rory... Ze verdient alles, ze heeft eindelijk weer zin in het leven. Nu moet alleen beetje even meewerken met de genezing.

Pien, dank je wel voor de eeuwige support, je bent een schat <3
Sintera, jij ook! En inderdaad ontzettend balen. Deze DA had nog nooit zo'n wond gezien en wist niet precies hoe en wat. Begrijpelijk, maar heeft me wel 500 euro gekost en weer kopzorgen :') Nu haar begeleid met het aanleggen en het zit nu veel beter.

Madams nieuwe been, mooi groen :P
Ze is wat zweterig van de sedatie
Afbeelding
(excuus voor het gebrek aan hoofd, volgende keer beter)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze krijgt flink veel verdovingen voor haar kiezen, arm ding. Het is echt niet niks nee. Wat een avontuur. Als het maar beter af loopt dan met Nosey en Aurora ben ik blij (en arm _/-\o_ )

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 15:17

Hopelijk brengen de klavers geluk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:09

Ah wat een stumperdje ook he? Hoop dat het nu de goede kant uit zal gaan en het ergste er op zit.

Misschien een tip waar je wat aan hebt, mocht ze moeilijk doen met verband wisselen dan kan het helpen als iemand anders even een voorbeentje op tilt. Dan kan ze niet meppen met een achterbeen. (voor zover dit gaat allemaal bij een veulen)

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 14:48

Ik weet niet goed hoe ik deze update moet schrijven.

Het begon zo'n 2 dagen geleden, ik merkte dat Rory meer pijn had, ze kon amper meer opstaan en was stijver. Ze had hulp nodig met opstaan en anders bleef ze plat, hulpeloos liggen.
Het verband zat er nog goed omheen, ik had geen idee hoe het eruit zag. Vanochtend was de DA er om hopelijk de hechtingen te verwijderen. Wegens het slechte opstaan was ik er al een beetje bang voor.

Toen het verband afging zag ik al gelijk dat het mis was. De dierenarts rook het al, het is begonnen te ontsteken. Maar grootste probleem, de hechtingen zijn gescheurd en de wond is bijna terug bij af, bijna net zo groot als 2,5 week geleden. Ze moet er heel veel pijn aan hebben gehad.

We zijn begonnen met schoonmaken, hechtingen eruit (die deden toch niets meer) en veel gepraat over opties. De wond zag er heel slecht uit. Pus, ontsteking, enorm open.
De DA zei dat dit niet zo simpel meer is als even stalrust en genezen. Het zou gaan om vele maanden stalrust, elke 2-3 dagen verband verwisselen. Dan hopen dat er geen complicaties komen, want de kans op genezing is heel erg gekrompen. De kans dat de wond geneest dan, ik heb het niet eens over de pees. Daar zou ze over een tijd waarschijnlijk operaties voor nodig hebben.

Voor Rory zou dit betekenen, maanden stalrrust. Wat ze spuugzat is. Stalrust voor een veulen is niet leuk. Elke 2 dagen sedatie voor verband, een dierenarts bezoek waar ze ondertussen erg bang voor is en vooral heel veel pij. Metacam mag ze niet te lang.

Haar imuunsysteem is nu al slecht, een ander klein wondje is gaan ontsteken en haar andere been is dik, haar vacht is dof.

De kans op echte genezing is erg klein nog maar, en zelfs al geneest ze totaal, dan kan ze een rustig leventje aan, maar elke winter zal ze pijn hebben, als het nat is zal ze pijn hebben, het zal eeuwig een zwakke plek blijven, ze kan niet heel actief zijn in de wei. Haar toekomst beeld is enorm geslonken.
Daarbij is de kans dat de ontsteking erger wordt en de wond groter heel heel groot. Met alle gevolgen van dien. Zelfs al gebeurt dat niet, dan nog is de kans op complicaties heel groot, ze is al veel spier verloren, vol in de groei, alles wordt zwak en slap. Haar weerstand is dus al slecht, haar andere been ook dik en ontstoken.

Dan die maanden of misschien jaar(en) revalidatie. Heel veel pijn en angst. Zij snapt niet wat er gebeurt. Steeds opnieuw verdovingen.

De wond had niet nu al zo slecht eruit moeten zien. De vorige keer was het al niet zoals gehoopt en eigenlijk iets slechter. Nu is het veel veel slechter. Fotos volgen misschien een andere keer.

In Rory's belang besloten haar te laten gaan. Haar deze hel aan doen met uitzicht op niet eens een pijnvrij leven, dat is niet het beste voor haar, dat is niet wat ze verdient. Ze vindt 2.5 week al zwaar, laat staan maanden.

De wond lag helemaal open, opnieuw hechten kan niet, dus ze had dan op die ruwe, verse wond een strak verband gemoeten wat steeds schuurt, ze kan niet lekker staan, amper liggen, altijd pijn voor de komende maanden.

Het was ook het advies van de dierenarts. Om deze lijdensweg te stoppen. Er is kans op genezing maar om daar te komen is een hele lange lijdensweg. En zelfs al geneest dat been, dan is ze zo verzwakt fysiek dat de kans op een (ernstig) probleem ergens anders heel groot.

Het breekt mijn hart. Maar Rory is bij haar mama.
Het is heel snel gegaan. Langer wachten en haar nog dagen met pijn laten staan heeft geen zin.

Ze was al verdoofd, ze is heel rustig gegaan. Met haar mond, net als Nosey een jaar geleden, vol brokjes.
Maar god wat vreselijk om dit te schrijven.
Rory, mijn zonnetje, ze is er niet meer. Ze is nu bij Aurora en Nosey. Ik had deze uitkomst nooit verwacht tot dat verband af ging.
Het is helemaal de verkeerde kant op gegaan, iets waar niemand wat aan kon doen, dit soort wonden zijn heel moeilijk en risicovol.
Ook met 24/7 zorg in een kliniek was de uitkomst niet veranderd.

Het doet ontzettend pijn haar daar te zien liggen. Zo onverwacht, en tegelijk zo bang geweest voor deze uitkomst.

Dit was geen leven meer geweest voor haar. Net zoals Nosey en Aurora geen leven meer hadden door pijn.

Sorry voor het warrige verhaal. Ik kan nog amper beseffen dat ze er niet meer is.

Mira is ook van slag maar komt er wel weer overheen. Ze was er niet bij en staat nu lekker weer eens in de wei. Arm ding.
Laatst bijgewerkt door Lyona op 29-10-25 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:54

Ach gos Lyona… dit was niet waar we op gehoopt hadden.
Veel sterkte met dit grote verlies!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:00

Jezus Lyona, wat ontzettend heftig zeg. Krijg er gewoon een naar gevoel van in mijn buik.
Heel veel sterkte.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:00

wat een ontzettend verdrietige update.. je hebt er alles aan gedaan TS. Sterkte :knuffel:

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:07

Godsamme!!! Ik was er al bang voor, maar wat oneindig triest en onverdiend is dit. Ze had zo’n mooi leven moeten en mogen hebben.
Heel veel sterkte Lyona! Dit is echt heel erg!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:09

Ach nee… steeds stilletjes meegelezen en zo gehoopt op een positieve uitkomst. Je hebt meer dan je best gedaan. Houden van is soms los laten, hoeveel pijn dat ook doet. Heel veel sterkte gewenst :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:09

Ohnee, dit is niet de update die we gehoopt hadden.

Bah, wat oneerlijk, kleine mooie frustsel.

Heel veel sterkte voor jou :knuffel:

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:11

Jeetje wat een plottwist, wat vreselijk! Ik had echt gehoopt op een mooi leven voor Rory en jou maar het heeft dus niet zo mogen zijn.

Veel sterkte gewenst zijn misschien loze woorden maar het is alles wat ik nu heb...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:26

Jeetje wat een verdrietige update.
Heel veel sterkte

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:30

Ik zit hier met een brok in mijn keel...wat vreselijk dit... ;(

Je hebt er alles aan gedaan en dit is de juiste beslissing...ook de moeilijkste. :knuffel:

Heel erg veel sterkte.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 29-10-25 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:31

Ahh wat sneu zeg! Je hebt gedaan wat je kon doen voor alle 3.

Heel veel sterkte met het verlies Y;(

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:31

Och jeetje, wat een vreselijk bericht. Heel veel sterkte.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:33

Wat een verschrikkelijk nieuws. En wat een klap moet dit voor jou ook zijn!
Doe je zo je best, en dan dit door zo'n stom ongeluk...

Heel veel sterkte!

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:36

oh neeee! Wat vreselijk voor je en wat moet je dan een nare beslissing nemen. Heel veel sterkte!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:45

Jeetje mina wat leef jij in een slecht verhaal zeg. En het is gewoon echt… Heel veel sterkte gewenst. Ik mag echt hopen dat jij vanaf nu al het geluk van de wereld krijgt :knuffel: