Handigheidje wei mesten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keizerinnnn

Handigheidje wei mesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 09:24

Ik kon helaas niks recents vinden dus hopelijk komt er geen dubbel topic en anders word ik graag gewezen naar de juiste pagina :o

Ik heb een ontzettend leuk bijrijdpaard waar ik alles mee mag doen, met als tegenprestatie dat ik de track/ wei mest. Helemaal prima natuurlijk en het is echt niet veel werk. De track mesten gaat hartstikke soepel, maar de wei.... ik krijg er echt sloopneigingen van :').

Het gaat om 2 paarden en 1 pony en meestal wordt er elke dag/ om de dag gemest dus het is ook niet superveel. Ze hebben 3 weitjes die doormiddel van strookbegrazing telkens wat verder opengezet wordt. Ik heb alleen zelf een schouderblessure die permanent is en ik merk dat ik zoveel kracht moet zetten om de mest uit het gras te krijgen dat ik toch snel in de verzuring zit. Het gras is altijd wel wat langer op de meeste plekken en ik heb het idee dat ik soms meer het gras aan het uitkammen ben dan aan het mesten :') . De verse poep gaat wel, maar als het er al wel een dag ligt of dagen dat het erg warm is, valt het zo snel uit elkaar tot kleine stukjes.

Ik mest met een kunstof mestvork, heb al met een mestboy geprobeerd maar dat is het ook net niet.

Misschien heeft iemand voor mij net de tip/ handigheid om het te doen of de juiste tool? Ik wil best wel wat geld uitgeven aan een andere mestvork als dat echt de ideale weide mestvork is, maar het is niet mijn eigen stal/ paard dus ik heb ook wel zo mijn grens.

Alvast bedankt :o

Mrs_Midnight

Re: Handigheidje wei mesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 09:28

Ik gebruik de platte kant van de mestboy hark, dat gaat aanzienlijk fijner in hoog gras. Maar het blijft poedersuiker.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 09:29

Wij gebruiken op zowel de track als op het gras de mestboy maar dan niet met het harkje dat daar bij zit, dat werkt vooral op gras echt ellendig.
Wij gebruiken een model bladhark maar dan kinder-maat. In het roze toevallig...
Dat is op de track makkelijk en neemt ook de uit elkaar gevallen keutels mee. En op het gras is het nog steeds wat lastiger maar met dit harkje kun je de boel net wat makkelijker tussen het gras uit prutsen.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 09:32

Ik gebruik een metalen mestvork. Wij hebben ook een kunstof mestvork staan en ik weet niet hoe die van jou is (het zal wellicht ook per kunstof vork verschillen) maar die vind ik echt veel minder fijn werken, omdat die een stuk ´slapper´ is. Met die metalen mestvork kan ik beter scheppen en eventueel gras komt dan gewoon mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 09:32

Ja dat gras kammen houd je sowieso bij wat langer gras, waardeloos is dat... ik vind een kinderharkje of bladharkje an sich wel fijn werken en dat is ook niet duur. Maar echt een makkie wordt het nooit.

Sommige mensen gebruiken een gewone grote hark en vinden dat wel fijn.

Het zal er ook aan liggen hoe kritisch je zelf bent, of je echt de laatste vezeltjes wilt hebben (zoals ik :roll: ) of dat je het wel prima vindt als je het meeste wel te pakken hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 09:33

Gewoon een paar dikke waterdichte handschoenen aan en de bollen tussen het gras uit vissen. Minder belastend voor je schouder én je krijgt de boel veel schoner.

Marije_jiplover

Ik gebruik in hoger gras wel een mestboy, maar dan met een klein metalen kinder harkje, i.p.v. het onhandige harkje dat bij zo'n mestboy zit.

Dat werkt voor mij in wat langer gras het fijnst.

Voor kort gras en zand gebruik ik een kunststof vlasvork.

Moska

Bovenstaande doe ik ook. Ik ga de weide in met een tweewielige kruiwagen, mestboy en metalen kinderharkje. Het huidige exemplaar is blauw, de vorige was ook roze :D Ik vind het makkelijker werken dan het originele harkje van de mestboy. En wat ik ook doe (en wat er ongetwijfeld onnozel uitziet), is de mestboy bij de hoop neerzetten en dan er overheen leunen, zodat ik met twee handen het harkje kan bedienen. We hebben overigens wel de hoge variant van de mestboy. Dat is ook net wat fijner werken.

Celebi

Ik doe het wel met de mestboy plus bijbehorend harkje. Ik probeer de mest er niet in te trekken maar meer te gooien. Dus zet de hark erachter en maak dan korte bewegingen naar me toe zodat ik de mest een stukje lanceer het gras uit de bak in. Zo blijf je niet hangen in het gras. Nog steeds niet ideaal, maar het is zo gebeurd dan. En het is in ieder geval daardoor niet zwaarder dan uitmesten op zand. Het is alleen iets lastiger.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 09:34

Ja, een metalen kinderharkje inderdaad! Maar het blijft sowieso een ramp dat lange gras :=

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 09:35

Ik deed het bij voorkeur als het zo droog mogelijk was, dus soms eerder en soms wat later. Ik gebruikte inderdaad ook een kunststof mestvork, soms gecombineerd met een kleine kunststof hark. Het blijft rotwerk, vooral in hoog gras. (je zou het gras kunnen afmaaien, ze mesten toch vooral op dezelfde plekken waar ze dus ook niet grazen.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 09:37

Ik neem ook altijd het kindertuinharkje mee voor de wei.

Eerst gebruikte ik ook altijd het harkje dat bij de mestboy hoort, maar met het kinderharkje gaat het echt een stuk makkelijker. Mijn vriend heeft ook een schouderblessure en helpt me af en toe wel eens. Hij geeft aan dat dit pijnloos werkt omdat hij door de korte steel onderhands kan werken. Wie weet is dat voor jou ook zo.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 10:31

Ik gebruik metalen mestvork die plastieken zijn echt waardeloos.
Maar sinds kort heb ik ook weer een mestboy.

Ik kijk ook altijd naar de richting van het platgemeste gras. Als je in de richting mee gaat is de mest er veel makkelijker af te halen dan wanneer je tegen de richting in gaat, want dan duw je juist de mest tussen het gras in.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 10:35

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 10:38

Waarom zijn het handvat en de hark van de mestboy toch zo kort, ik ben niet eens erg groot en erger mij al aan hoe ver ik moet voorover buigen, anders zou het daar prima meegaan.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 10:40

Mendi schreef:
https://www.welkoop.nl/welkoop-hark-kin ... cm_1333663

Ik gebruik deze, ideaal! Hiermee blijf je ook niet vastzitten in hoger gras

Hier ook in hoog gras/wei mestboy, maar dan de stalen variant (oranje :D ) van de hierboven getoonde kinderhark van de Welkoop. Heb er wel een langere steel aan gemaakt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 10:42

Mijn broer heeft er voor mij een stuk pijp tussen gelast.Bij de hark en mestboy.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 10:54

vierspan schreef:
Waarom zijn het handvat en de hark van de mestboy toch zo kort, ik ben niet eens erg groot en erger mij al aan hoe ver ik moet voorover buigen, anders zou het daar prima meegaan.

Ik heb wel een die toch zeker een stuk hoger zijn met handvat en harkje, ze zijn er wel

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 11:08

vierspan schreef:

Zelfde hier want met die mestboy vind ik het makkelijkste om het bakje tussen mijn voeten te klemmen en dan het harkje met 2 handen te pakken en de mest in het bakje te harken. Zoals eerder gezegd wel even de groeirichting van het gras in de gaten houden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 11:14

Er bestaan tegenwoordig ook hogere mest boys. Die heb ik aangeschaft omdat ik die andere te kort vond maar die lange vond ik toch te hoog. Heb hem weer verkocht en gebruik toch gewoon de kleine weer.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 11:20

Hier een mestboy met een bladhark en dan gebruik ik altijd de uiterste punt van de bladhark om de drollen uit het gras te kammen :')
Ja mn favoriete klus is het niet maar tis niet anders .

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 11:51

Een trimmer kopen en zorgen dat je mest plek kortgras houdt.. :):) werkt hier.. maar geen strook begrazing wel schouder probleem ( hoop dat ooit over gaat) maar ik gebruik een kinder vlas vork en heel veel mijn been als hulp/ kantel punt ( minder belasting op schouder) en zorgen voor kort gras waar ze mesten

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 11:54

Kijk wat een toppers zijn jullie! Zoveel reacties en tips al!

Bij het langere gras doe ik inderdaad ook wat meer schudden zodat de poep erop rolt en ik niet helemaal in het gras moet steken. Ik zal eens een metalen mestvork gaan proberen, die heb ik helaas destijds na verkoop eigen paard op pensionstal achtergelaten maar zijn de kosten ook niet om alsnog te halen.

Er staat een hogere mestboy, maar op een of andere manier als ik die bak optil en moet omkiepen in de kruiwagen dat is voor schouder nog erger. En nu staan ze op de wei naast de mesthoop dus slinger ik alles rechtstreeks de mesthoop op, dat is natuurlijk weer makkelijker met een mestvork :')

Ik ben redelijk pietje precies, zeker omdat ze maar 3 weitjes hebben waar ze het hele seizoen moeten doen. Wat echt niet lukt, lukt niet en er wordt veel gesproeid als ze weer naar nieuwe wei gaan waardoor het ook geen ramp is als er wat blijft liggen. Maar ik ben er wel te gast natuurlijk dus doe gewoon mijn best het zo goed mogelijk weg te halen.

Ik denk dat ik gewoon beide opties eens ga proberen! Het kinderharkje is ook niet duur, ik denk dat de eigenaar me al ziet aankomen :')

snorkel1986 schreef:
Een trimmer kopen en zorgen dat je mest plek kortgras houdt.. :):) werkt hier.. maar geen strook begrazing wel schouder probleem ( hoop dat ooit over gaat) maar ik gebruik een kinder vlas vork en heel veel mijn been als hulp/ kantel punt ( minder belasting op schouder) en zorgen voor kort gras waar ze mesten

Ja als ze vast op een grote weide zouden staan zou dat een optie zijn. Maar ze hebben telkens een nieuwe wei en dan ook nog via strookbegrazing. Het ligt dus altijd overal en vooral in het lange gras }>. Wat moet ik me voorstellen bij een kinder vlas vork? krijg het zo gauw niet gevonden.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 11:55

Hoeveel ik ook van mijn paarden houd, dit is echt drama inderdaad, die mest uit het lange gras weghalen. Zelfs met het (kleine) bladharkje.

Ook ik heb trouwens al jaren schouderproblemen (zou dit er mee te maken hebben) :D

Ik heb inmiddels de poepplekken (lange gras plekken) helemaal kort gemaaid. Ze eten daar toch meestal niet. Ik had het alleen eerder moeten doen voordat ze deze wei op gingen. Volgende keer iets makkelijker mesten en het maaien maar bijhouden.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 12:08

Heeft iemand misschien ook al een oplossing voor het volgende: dat handgreepje van de mestboy-hark is te dun. Dat doet pijn aan mijn handen. Ik zoek een dikkere stevige handgreep daarvoor.

Overigens doe ik nu op langer gras dus de mestboy tussen mijn voeten en buik klemmen en dan met 2 handen dat vorkje bedienen.
Met de kinderhark blijf ik alleen maar meer in het gras haken.