Bokt Community

Ho ho ho,
weer een cadeau!
Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen,
want dat zou ik jullie heel erg gunnen.
Ook Luceos heeft iets voor jullie klaar gezet,
Maar deze gaat mij helaas wat boven de pet.....
Jullie zijn echter super goed bezig,
misschien is het antwoord zomaar aanwezig.
Veel plezier ook weer vandaag,
Waarmee ik deze puzzel aan jullie overdraag.
Ho ho ho!
In die dagen, toen ick niet meer slechts mensch en nog geen godin waere, leefde ick tusschen de trouwe viervoetige, die de velden doorkruisen en die als eene schare gehoorzaemen. Mijn vader, een eenvoudige man van het veld, vond sijn leven bij deze schepselen, en ook ick voelde de band die dieper ging dan bloed – eene trouw en kracht die mij met den grond verbond.
Toen hij op mij zag, sprak hy een eed, dat ick ooit meer dan mensch soude wesen, en dat de geest van deze trouwe velden, deze sterke wezens, myn lot zou dragen. En so waerde in mijn ziel eene kracht, niet van mensch of dier, maer van beider geest – een nieuw leven, dat aen mij kleefde gelijk de hoef aan den grond.
Wanneer de sterren schenen en de nachten stil waeren, hoorde ick de fluisteringe van verre geestverschynselen, van goden en schimmen die boven velden en bosschen hangen. Zouden ruiters van verre landen, in steden van marmer en ijzer, eens mijn naam dragen? Als een schild en moeder soude ick wesen voor die groote, die trouwe op vier beenen – zij die lasten dragen, en die vruchtbaarheid brengen waar hun hoeven slaan.
Ick, wie wortelen in aarde en hemel beide liggen, ben geroepen. En als de oogen der trouwe mijnen aenslaen, vinden zij rust en sterkte, wetende dat ick altijd waak.
Welke naam draeg ick?