Sybelle schreef:Als het paard verbetert op het moment dat je niet meer op zijn rug zit, lijkt het logisch om te veronderstellen dat datgene dat op zijn rug zit de oorzaak is van de scheefheid.
Bij verlichte zit moet je in veel meer in balans blijven anders kiep je er naast. Dus zou eens goed kijken naar je eigen houding en scheefheid. Helemaal omdat je zegt dat het blijvend een uitdaging is om hem recht te krijgen. Dat komt heel vaak vanuit de ruiter.
Of compensatie van een blessure/pijn ergens in het lijf. Maar dierenartsen en zadelpassers hebben het druk met paarden van ruiters die punt 1 niet willen inzien. Dus zou dat als eerste eens gaan onderzoeken.
dag Sybelle, ja werk ik aan. Allerlei oefeningen zoals slangelijnen en overgangen, ook de grote volte. En steeds weer rechterbeen lang maken. Probleem is vaak dat hij dan door mijn rechterkuit valt op de rechtervolte en het lukt nog niet zo goed om dat dan weer te herstellen. Waardoor ik, zoals je al zegt, wellicht scheef kom te zitten. Het ontspannen buiten rijden, waarbij ik op de lange stukken nu soms even in verlichte zit ga, helpt om hem beter recht te richten en te corrigeren.