Behoeftes ouder paard.....wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Colga

Behoeftes ouder paard.....wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 16:01

Ik ben in het bezit van een 24-jarige KWPN merrie die met pensioen is. Zij staat met een maatje op de wei (in de zomer 24 uur), waar ze niet worden bijgevoerd.
Helaas zijn haar tanden begin dit jaar getrokken en dus krijgt ze op dit moment te weinig binnen.
Ik probeer iedere dag eigen hooi op het land bij te voeren (kwaliteit van het hooi op stal laat te wensen over) en een grote bak met slobber neer te zetten. Ik kan echter zien en merken dat dat niet voldoende is.
Ik heb nog een ander paard, een koudbloed, en voor beiden ben ik aan het rondkijken naar andere stalling omdat het huidige stalmanagement voor beide paarden niet geschikt is.
Ik loop alleen vast in wat te doen. Nu ben ik alle opties aan het bekijken waaronder haar naar een rusthuis brengen....... Stalling vinden die bij beiden past lijkt een enorme opgave te zijn.
Eigenlijk weet ik het niet meer zo goed en ben ik op zoek naar wat wijze woorden. Wat zouden jullie doen?

Polar

Re: Behoeftes ouder paard.....wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:06

Zijn al haar tanden en kiezen getrokken? Want in dat geval lijkt me hooi niet het geschikte voer voor haar?

Colga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 16:11

Nee alleen haar tanden. Ze heeft alle kiezen nog en kan prima hooi eten, ze heeft wel moeite om voedingsstoffen op te nemen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:11

Ooh dat scheelt.
Is het een optie om ergens een eigen stukje grond te huren met een schuilstal?
Dan kun je alles op maat maken voor ze.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:12

Welke slobber geef je haar? Je zou misschien eens kunnen kijken naar voer dat hoog in eiwitten zit.

Ik zie dat je in Brabant woont.. Je zou voor je KWPN merrie eens kunnen kijken naar paardenrusthuis van der Kruis? :) Daar loopt op Bokt ook een topic over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:52

Als ze wel hooi kan eten,maar afvalt dan mist ze bepaalde voedingsstoffen :j
Vaak zijn dat eiwitten en die kun je aanvullen.
Ik geef zelf dan toch het liefst sojaschroot, een paar honderd gram is dan al voldoende om aan te vullen wat ze missen in het hooi.
Maar kijk goed of je paard echt wel genoeg hooi op een dag op eet,want is dat niet zo dan moet je denken aan ruwvoervervangers

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:40

Misschien een plek waarbij er 2 kuddes zijn, een sobere kudde en een kudde met rijke voeding. Of een pensionstal met pensioen gedeelte zodat ze beide aan de juiste behoeftes komen. Het is een lastige combinatie in ieder geval en zonder voortanden 24/7 op een kort gegeten land is ook lastig. Dan moet je best veel bijvoeren aan hooi. Enig idee hoeveel kilo je al bijvoert op het land?

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:07

Mijn Shetlander heeft ook geen tanden meer en wordt geweldig verzorgd bij van der kruis.
Ziet er ondanks z’n leeftijd nog goed uit!

Colga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 22:24

Citaat:
Als ze wel hooi kan eten,maar afvalt dan mist ze bepaalde voedingsstoffen :j
Vaak zijn dat eiwitten en die kun je aanvullen.
Ik geef zelf dan toch het liefst sojaschroot, een paar honderd gram is dan al voldoende om aan te vullen wat ze missen in het hooi.
Maar kijk goed of je paard echt wel genoeg hooi op een dag op eet,want is dat niet zo dan moet je denken aan ruwvoervervangers

Het probleem is dat ik wel heel veel hooi op het land kan gooien maar dat mijn stalhouder dat niet fijn vindt en er een ander paard ook van eet als de mijne genoeg heeft.....Ik weet dus ook niet hoeveel ze eet, ik ga uit van een kilo of 3. Ik weet dat dat niet voldoende is. Verder krijgt ze iedere dag grasbrok, eiwitbrok, seniorenmuesli, vitaminebrok, bij elkaar een flinke mand vol.
Ik zal eens gaan kijken naar de sojaschroot, goede tip!

Colga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 22:26

Citaat:
Ik zie dat je in Brabant woont.. Je zou voor je KWPN merrie eens kunnen kijken naar paardenrusthuis van der Kruis? :) Daar loopt op Bokt ook een topic over.

Ik ben bang dat ze daar niet gaat aarden, de kuddes zijn er volgens mij vrij groot. Ik ga dit weekend wel kijken bij een paardenrusthuis waar ze maar in een groep van maximaal 8 staan en 's nachts binnen staan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:09

Krijgt ze alleen ruwvoer nu dan? Helemaal niets aan krachtvoer bij?

Colga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 20:26

Citaat:
Krijgt ze alleen ruwvoer nu dan? Helemaal niets aan krachtvoer bij?

Ze krijgt door haar grasbrok seniorenmuesli en vitaminebrok, allebei van Agrobs. En verder nog NAF veteranen supplement en gluco balance.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:10

Toch vaker proberen te voeren,1x is blijkbaar te weinig en voor de maag is te lang zonder eten staan niet echt goed.
Zet anders een hoek af voor de nacht ofzo en dat je bij dat paard een extra paar emmers geweekt voer zet?
Of als ze wel hooi eet, rijker hooi er bij?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:37

Colga schreef:
Ik ben in het bezit van een 24-jarige KWPN merrie die met pensioen is. Zij staat met een maatje op de wei (in de zomer 24 uur), waar ze niet worden bijgevoerd.
Helaas zijn haar tanden begin dit jaar getrokken en dus krijgt ze op dit moment te weinig binnen.
Ik probeer iedere dag eigen hooi op het land bij te voeren (kwaliteit van het hooi op stal laat te wensen over) en een grote bak met slobber neer te zetten. Ik kan echter zien en merken dat dat niet voldoende is.
Ik heb nog een ander paard, een koudbloed, en voor beiden ben ik aan het rondkijken naar andere stalling omdat het huidige stalmanagement voor beide paarden niet geschikt is.
Ik loop alleen vast in wat te doen. Nu ben ik alle opties aan het bekijken waaronder haar naar een rusthuis brengen....... Stalling vinden die bij beiden past lijkt een enorme opgave te zijn.
Eigenlijk weet ik het niet meer zo goed en ben ik op zoek naar wat wijze woorden. Wat zouden jullie doen?

Ik zou of kijken naar iets in eigen beheer of inderdaad voor de merrie een pensioenplek vinden. Ik vraag me af of voor zo'n ouder dier s"nachts naar binnen ook niet beter zal zijn om meer energie te besparen.

Zonder tanden eet ze waarschijnlijk iets lastiger en heeft ze vooral langstengelig hooi nodig. Oudere paarden kunnen sowieso een specifieke voerbehoefte krijgen.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:51

Je kan ook eens kijken bij paardenrusthuis Landhorst dat is kleinschalig en er is veel aandacht voor je paard
Mijn merrie staat er en ik kan het iedereen aanraden