Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hwn schreef:Sinds dik een jaar heb ik hier weer 2 pensionklanten.
Ik verhuur met contract (heb nog BTW-nr van toen ik nog meer stallen verhuurde, en heb nog andere BTW-plichtige activiteiten) en daarin had ik een opzegtermijn gezet van 2 weken.
Nu verhuist het ene pensionpaard binnenkort, omwille van de afstand (kregen aanbod bij een stal op 5 min reistijd van bij huis, nu hebben ze 25 min enkele reis, moeilijk te combineren met studies van de dochter). Rond 6 of 8 augustus of zo hebben ze het gemeld, en paard verhuist de 23ste.
In theorie hebben ze dus tijdig opgezegd, maar ze hebben wel al de volle maand augustus betaald. Dus eigenlijk zou ik dan nog een week moeten terugbetalen? Ze hebben er zelf nog niet naar gevraagd en ik denk ook niet dat ze het zullen doen, maar ik zit zo een beetje in tweestrijd. Anderzijds, had ik een opzegtermijn van een maand gehanteerd, had ik hen ook niet gevraagd om nog bij te betalen voor de volgende maand.
Er zijn verder totaal geen problemen of meningsverschillen geweest, klanten zeiden zelf dat ze super tevreden waren en dat afstand de enige reden was.
Ik weet dat 2 weken een abnormaal korte opzegtermijn is, die heb ik zelf ooit ingevoerd omdat ik nog klanten gehad heb die ik echt geen maand meer op mijn erf kon verdragen (ben wel iets minder lichtgeraakt nu ik wat ouder ben).
Shadow0 schreef:Ik zou het even melden, "jullie hebben nog recht op de laatste week pensiongeld in augustus, willen jullie dat op hetzelfde nummer ontvangen?"
Dat is ten eerste handig voor hun eigen administratie en vermijdt dat het ongezien in de pot gaat, en ze hebben wel de mogelijkheid om te zeggen 'nee, laat maar zitten, bedankt voor je goede zorgen.' Zonder dat het vanuit jou als 'hengelen' overkomt.
Als klant zou ik dat het meest op prijs stellen, en er is wel degelijk een kans dat ik het ook zou laten zitten, als gift en als dank, en niet als ongezien administratiefoutje.
Dandelion2 schreef:Netjes dat je hierover nadenkt. Weet je waarom ze voor deze datum hebben gekozen? Misschien kan je aangeven dat ze de maand al vooruit hebben betaald en dat ze recht hebben op stalling tot de eerste van de volgende maand? Dan hoor je vanzelf wel of ze ervan uit gingen dat je geld terug stort. Ik zou als ik tevreden was je ook die week gunnen dus dat is echt niet zo raar gedacht. En ik ben met je eens dat twee weken kort is, in alle realiteit heb je de stal waarschijnlijk ook niet vol in die laatste week. Is dit wel het geval slaat de weegschaal wat meer door naar terug betalen. Maar lekker bespreekbaar maken dan kan je dankjewel zeggen als het niet hoeft en andersom zullen zij als ze het wel willen het heel netjes vinden dat je het bespreekbaar maakt. Daar kan je dus niet mis mee gaan. Succes!
Shadow0 schreef:Ik zou het even melden, "jullie hebben nog recht op de laatste week pensiongeld in augustus, willen jullie dat op hetzelfde nummer ontvangen?"
Dat is ten eerste handig voor hun eigen administratie en vermijdt dat het ongezien in de pot gaat, en ze hebben wel de mogelijkheid om te zeggen 'nee, laat maar zitten, bedankt voor je goede zorgen.' Zonder dat het vanuit jou als 'hengelen' overkomt.
Als klant zou ik dat het meest op prijs stellen, en er is wel degelijk een kans dat ik het ook zou laten zitten, als gift en als dank, en niet als ongezien administratiefoutje.
Little_Gift schreef:Contracten zijn contracten.
Ik vind het überhaupt dus onnodig om eerst te moeten polsen of ze het al dan niet terug willen.
Fatsoen is dat je het terug stort, sowieso want dat is wat in het contract stond en het is dan notabene nog jouw contract dat door jou opgesteld werd...
Andersom... Als klant nu uitzonderlijk een week langer had gebleven, zou je dan ook zeggen "joh, is al goed hoor, laat maar zitten, die week extra gun ik je en neem ik op mij, hoef je niet te betalen joh want je was jaren een goede klant"?
Nee hè...