"Teveel betaald" pensiongeld spontaan terugstorten bij vertrek klant?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

"Teveel betaald" pensiongeld spontaan terugstorten bij vertrek klant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 19:46

Sinds dik een jaar heb ik hier weer 2 pensionklanten.

Ik verhuur met contract (heb nog BTW-nr van toen ik nog meer stallen verhuurde, en heb nog andere BTW-plichtige activiteiten) en daarin had ik een opzegtermijn gezet van 2 weken.

Nu verhuist het ene pensionpaard binnenkort, omwille van de afstand (kregen aanbod bij een stal op 5 min reistijd van bij huis, nu hebben ze 25 min enkele reis, moeilijk te combineren met studies van de dochter). Rond 6 of 8 augustus of zo hebben ze het gemeld, en paard verhuist de 23ste.

In theorie hebben ze dus tijdig opgezegd, maar ze hebben wel al de volle maand augustus betaald. Dus eigenlijk zou ik dan nog een week moeten terugbetalen? Ze hebben er zelf nog niet naar gevraagd en ik denk ook niet dat ze het zullen doen, maar ik zit zo een beetje in tweestrijd. Anderzijds, had ik een opzegtermijn van een maand gehanteerd, had ik hen ook niet gevraagd om nog bij te betalen voor de volgende maand.

Er zijn verder totaal geen problemen of meningsverschillen geweest, klanten zeiden zelf dat ze super tevreden waren en dat afstand de enige reden was.

Ik weet dat 2 weken een abnormaal korte opzegtermijn is, die heb ik zelf ooit ingevoerd omdat ik nog klanten gehad heb die ik echt geen maand meer op mijn erf kon verdragen (ben wel iets minder lichtgeraakt nu ik wat ouder ben).

Blue_flower

Re: "Teveel betaald" pensiongeld spontaan terugstorten bij vertrek klant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 19:50

Lijkt mij wel zo netjes als je dit gewoon terug betaald. Het zijn je eigen afspraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 19:52

hwn schreef:
Sinds dik een jaar heb ik hier weer 2 pensionklanten.

Ik verhuur met contract (heb nog BTW-nr van toen ik nog meer stallen verhuurde, en heb nog andere BTW-plichtige activiteiten) en daarin had ik een opzegtermijn gezet van 2 weken.

Nu verhuist het ene pensionpaard binnenkort, omwille van de afstand (kregen aanbod bij een stal op 5 min reistijd van bij huis, nu hebben ze 25 min enkele reis, moeilijk te combineren met studies van de dochter). Rond 6 of 8 augustus of zo hebben ze het gemeld, en paard verhuist de 23ste.

In theorie hebben ze dus tijdig opgezegd, maar ze hebben wel al de volle maand augustus betaald. Dus eigenlijk zou ik dan nog een week moeten terugbetalen? Ze hebben er zelf nog niet naar gevraagd en ik denk ook niet dat ze het zullen doen, maar ik zit zo een beetje in tweestrijd. Anderzijds, had ik een opzegtermijn van een maand gehanteerd, had ik hen ook niet gevraagd om nog bij te betalen voor de volgende maand.

Er zijn verder totaal geen problemen of meningsverschillen geweest, klanten zeiden zelf dat ze super tevreden waren en dat afstand de enige reden was.

Ik weet dat 2 weken een abnormaal korte opzegtermijn is, die heb ik zelf ooit ingevoerd omdat ik nog klanten gehad heb die ik echt geen maand meer op mijn erf kon verdragen (ben wel iets minder lichtgeraakt nu ik wat ouder ben).

Gezien jouw voorwaarden moet je inderdaad die twee weken terugbetalen.

Waarom vraag je dit hier, eigenlijk?

Kan je het geld nu niet missen?

Of verwacht je het als fooi van je verhuurders?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 19:54

Waarom zou je het niet doen? :)

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 19:57

Terug betalen. Zij waren tevreden en jij ook met hen.
Netjes uit elkaar gaan en de week terug betalen volgens je eigen afspraak.
Vraag me wel af waarom je hier zelf aan twijfelt?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:00

Het is je eigen contract dus inderdaad die week terugstorten

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:06

De eer aan jezelf houden en die week terugstorten.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:07

Ik zou vragen of ze graag voor een weelk terug willen. Ik zou je die maand wel gunnen hoor, dus mogelijk zeggen ze, laat maar.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:23

Je kunt er denk ik rustig vanuit gaan dat ze bij de nieuwe stal geen week gratis krijgen, ze hebben bij jou netjes op tijd opgezegd, en ik denk ook dat niemand zin heeft om dubbele kosten te betalen. Dan hadden ze natuurlijk gewoon tot einde van de maand kunnen blijven en per 1 september verhuizen. Lijkt mij hoor

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:29

Citaat:
In theorie hebben ze dus tijdig opgezegd, maar ze hebben wel al de volle maand augustus betaald. Dus eigenlijk zou ik dan nog een week moeten terugbetalen?

Vraag even of ze die week terug willen?
Dan weet je dat toch. Of gewoon terug geven.
Klaar.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:35

Als het volgens je eigen regels zo is dat ze die week niet hoeven te betalen, dan hoeven ze er niet om te vragen om er vanuit te gaan dat ze dit terug krijgen toch?

Als je bijvoorbeeld je autoverzekering halverwege de maand opzegt die je al vooruit had betaald, ga je er ook vanzelf vanuit dat je het restant terug krijgt. Daar vraag je ook niet om.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:39

Volgens je eigen regels hebben ze recht op terugbetaling van een week.
Zou het niet eens vragen of overleggen maar het netjes afhandelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:44

Netjes terug betalen.
Netjes uit elkaar gaan. Het paarden wereldje is klein.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:45

Ik zou het even melden, "jullie hebben nog recht op de laatste week pensiongeld in augustus, willen jullie dat op hetzelfde nummer ontvangen?"
Dat is ten eerste handig voor hun eigen administratie en vermijdt dat het ongezien in de pot gaat, en ze hebben wel de mogelijkheid om te zeggen 'nee, laat maar zitten, bedankt voor je goede zorgen.' Zonder dat het vanuit jou als 'hengelen' overkomt.

Als klant zou ik dat het meest op prijs stellen, en er is wel degelijk een kans dat ik het ook zou laten zitten, als gift en als dank, en niet als ongezien administratiefoutje.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:49

Als zij nog een week moesten betalen, zou je er dan achteraan gaan?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:05

Terugstorten. Wordt op de pensionstal waar ik sta ook gedaan als iemand zo zou vertrekken. Hou je een goeie verstandhouding aan over.

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:04

Netjes dat je hierover nadenkt. Weet je waarom ze voor deze datum hebben gekozen? Misschien kan je aangeven dat ze de maand al vooruit hebben betaald en dat ze recht hebben op stalling tot de eerste van de volgende maand? Dan hoor je vanzelf wel of ze ervan uit gingen dat je geld terug stort. Ik zou als ik tevreden was je ook die week gunnen dus dat is echt niet zo raar gedacht. En ik ben met je eens dat twee weken kort is, in alle realiteit heb je de stal waarschijnlijk ook niet vol in die laatste week. Is dit wel het geval slaat de weegschaal wat meer door naar terug betalen. Maar lekker bespreekbaar maken dan kan je dankjewel zeggen als het niet hoeft en andersom zullen zij als ze het wel willen het heel netjes vinden dat je het bespreekbaar maakt. Daar kan je dus niet mis mee gaan. Succes!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:07

Shadow0 schreef:
Ik zou het even melden, "jullie hebben nog recht op de laatste week pensiongeld in augustus, willen jullie dat op hetzelfde nummer ontvangen?"
Dat is ten eerste handig voor hun eigen administratie en vermijdt dat het ongezien in de pot gaat, en ze hebben wel de mogelijkheid om te zeggen 'nee, laat maar zitten, bedankt voor je goede zorgen.' Zonder dat het vanuit jou als 'hengelen' overkomt.

Als klant zou ik dat het meest op prijs stellen, en er is wel degelijk een kans dat ik het ook zou laten zitten, als gift en als dank, en niet als ongezien administratiefoutje.

Dit zou ik ook doen! Heel netjes! :j

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:10

Je bent me net voor Myrth, wilde hetzelfde zeggen. Zou dat ook doen wat Shadow zegt :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 23:19

Dandelion2 schreef:
Netjes dat je hierover nadenkt. Weet je waarom ze voor deze datum hebben gekozen? Misschien kan je aangeven dat ze de maand al vooruit hebben betaald en dat ze recht hebben op stalling tot de eerste van de volgende maand? Dan hoor je vanzelf wel of ze ervan uit gingen dat je geld terug stort. Ik zou als ik tevreden was je ook die week gunnen dus dat is echt niet zo raar gedacht. En ik ben met je eens dat twee weken kort is, in alle realiteit heb je de stal waarschijnlijk ook niet vol in die laatste week. Is dit wel het geval slaat de weegschaal wat meer door naar terug betalen. Maar lekker bespreekbaar maken dan kan je dankjewel zeggen als het niet hoeft en andersom zullen zij als ze het wel willen het heel netjes vinden dat je het bespreekbaar maakt. Daar kan je dus niet mis mee gaan. Succes!

Dank je wel!

Ze hebben voor deze datum gekozen omdat ze dan net terug zijn van op reis, en wilden zo vlug mogelijk naar de nieuwe stal nu de dochter nog schoolvakantie heeft en nog voldoende in de buurt kan zijn.

In mijn geval is het geen kwestie van stallen vol krijgen, want 5 jaar geleden had ik me voorgenomen geen pensionstal meer te beginnen, ik heb ondanks voldoende plaats al enkele mensen geweigerd omdat het qua tijd niet uitkomt (ik werk meer uren dan vroeger).

Maar ik ga het volgende keer dat ik hen zie eens ter sprake brengen, ik vermoed dat ze er zelf ook nog niet bij hebben stilgestaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 00:48

Ik kreeg ongevraagd geld terug.
Een keer was het noodzaak, blessure en veel zelf doen, wat echt, echt niet kon.
En andere zorg regelen lukte niet, dus spoedverhuizing.
Officieel had ik moeten betalen maar ik lag op de SEH niet voor de leuk en moest naar volpension.
Maar onze eerste zorg was paard op een plek met zorg.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 08:28

Shadow0 schreef:

Ik zou het ook zo doen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:52

Contracten zijn contracten.
Ik vind het überhaupt dus onnodig om eerst te moeten polsen of ze het al dan niet terug willen.
Fatsoen is dat je het terug stort, sowieso want dat is wat in het contract stond en het is dan notabene nog jouw contract dat door jou opgesteld werd...

Andersom... Als klant nu uitzonderlijk een week langer had gebleven, zou je dan ook zeggen "joh, is al goed hoor, laat maar zitten, die week extra gun ik je en neem ik op mij, hoef je niet te betalen joh want je was jaren een goede klant"?

Nee hè...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:09

Little_Gift schreef:
Contracten zijn contracten.
Ik vind het überhaupt dus onnodig om eerst te moeten polsen of ze het al dan niet terug willen.
Fatsoen is dat je het terug stort, sowieso want dat is wat in het contract stond en het is dan notabene nog jouw contract dat door jou opgesteld werd...

Andersom... Als klant nu uitzonderlijk een week langer had gebleven, zou je dan ook zeggen "joh, is al goed hoor, laat maar zitten, die week extra gun ik je en neem ik op mij, hoef je niet te betalen joh want je was jaren een goede klant"?

Nee hè...

Verbaasd mij eigenlijk ook een beetje. Als dit topic was, ik moet nog een week betalen volgens contract, maar de stalhouder heeft niks gezegd.. Moet ik het overmaken of zal ik polsen of ze het wel willen, misschien gunnen ze het me wel omdat ik een goede klant was. Dan zouden de reacties op dit topic echt anders zijn, daar zijn heel wat voorbeelden van te vinden.

Als ze het gegund hadden, dan hadden ze wss wel gezegd, houd maar joh.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:11

Inderdaad!
Absoluut waar Daphne.