Westernruiter gaat dressuur. Tips zijn welkom!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PaulSimonFan

Westernruiter gaat dressuur. Tips zijn welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 22:57

Hoi allen,

Ik dacht nu ik toch op bokt zit, laat ik een horses at work topic maken O:)

Ik rijd al jaren recreatief western. Een heel ander type zadel. Een dressuurzadel zit raar :+

Mijn dochter rijd dressuurmatig (daar wij puur recreatief rijden, en de basis vrij gelijks is gaat die prima!), en zodoende probeer ik ook af en toe op deze manier te rijden :D

Maar... er zijn een aantal dingen waar ik moeite mee heb. En daar wil ik best wat tips voor :))

Ik krijg het niet voor elkaar in een dressuurzadel rechtop te zitten. (In een westernzadel kun je lekker onderuit zakken, en daar heb ik niet probleem niet :(:) ). Ook kan ik mijn tenen niet naar binnen houden, en mijn hakken niet uitdrukken. Dit komt deels doordat ik een "kapotte" knie heb. Maar ik zou dit heel graag verbeteren! Dit probleem heb ik in westernzadel ook, maar door de fenders minder. Ik word daar meer in positie gelegd. Bij een dressuurzadel is teveel vrijheid :Y)

Ik krijg wel les. Maar niet zo vaak als ik zou willen (dochters wekelijks, voor mezelf niet veel budget over helaas). Bij de lessen rijd ik bijna altijd met mijn westernzadel. Maar ik wil vanaf nu ook wat meer dressuurmatig proberen te rijden. (We hebben nu een zadel dat wat meer zitvrijheid geeft. Het oude zadel had mij teveel wrong, waardoor mijn knie gigantisch ging opspelen. Dit zadel nagenoeg niet!).

Buiten dat heb ik waslijntjes. Op contact rijden vind ik moeilijk:+
Paardlief vind het heel fijn om net te diep te lopen. Ik zou graag zien dat hij meer lengte pakt. En ik zou hem graag meer over de rug/op de achterhand kunnen rijden.

De fotos staan op volgorde. Instappen, rijden, uitdraven en klaar.

Ik ben benieuwd of jullie tips hebben *D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Raya11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:50

Wat een ontzettend leuk beeld! Ik vind je echt best mooi rechtop zitten hoor zeker voor een western ruiter :D
Het enige advies wat ik kan bedenken is dat je beugels misschien wel een gaatje langer zouden mogen? Maar dat is ook net wat voor jou fijn is ivm je knie natuurlijk!

Onlylienn

Re: Westernruiter gaat dressuur. Tips zijn welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:35

Ooh gedurft! Ik ben van dressuur naar western gegaan jaren geleden :') heb persoonlijk ook geen interesse meer in de dressuur.. heb voor je dus ook geen tips :x

Maar ik wens je veel succes! En met veel oefenen kom je er echt wel

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:47

Onlylienn schreef:
Ooh gedurft! Ik ben van dressuur naar western gegaan jaren geleden :') heb persoonlijk ook geen interesse meer in de dressuur.. heb voor je dus ook geen tips :x

Ik ben ook aan het twijfelen om naar western te gaan.
Mag ik vragen wat voor jou de doorslag heeft gegeven en waar je eventueel tegenaan bent gelopen na de overstap?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:48

Ik snap je gevoel. Ik rij normaal dressuur met Engelse zadels maar doe af en toe buitenritten op westernpaarden en dat is altijd echt weer ff wennen. Het zit toch echt wel heel anders. Maar ook wel leuk om soms wat anders te doen.

Kwa houding zou ik eens een goede zitles inplannen met een instructeur die daar op focust. Die kan je dan goed zetten zodat je kan voelen hoe goed zitten voelt, want dat voelt waarschijnlijk heel fout. Dan kun je daarna dat gevoel weer opzoeken terwijl je zelf oefent. Daarna wel foto's/videos blijven maken. Want als dat zitten eenmaal goed gaat, ga je de andere kant op verkeerd als je datzelfde gevoel opzoekt. Je zit nu bijvoorbeeld naar voren (zowel je lichaam als voet lijken naar voren te vallen tijdens het rijden, waar mij is geleerd "schouder, heup, voet moet in 1 rechte lijn onder elkaar"). Voor je gevoel zul je dus achterover moeten zitten. Maar als je eenmaal recht zit moet je dus oppassen dat je niet achterover gaat omdat je dat zelfde gevoel weer opzoekt. Daarom blijven controleren met foto's/videos.

Ik denk dat aan je houding werken ook al iets zal helpen met achterbeen. Het is niet de oplossing, maar als je naar voren valt komt het gewicht naar voren en valt het paard ook meer op de voorhand. En dat maakt het niet beter zeg maar.

De rest, zoals het op contact rijden en achterbeengebruik, tja ik zou toch zeggen dat lessen de oplossing is. Wellicht als je straks kan lessen met je dressuurzadel dat het makkelijk wordt om daarop te oefenen. Ik weet niet wat voor lessen je nu hebt, maar mijn ervaring is dat een paar privélessen meer helpt dan groepslessen. Ik rij beide, en mijn groepslessen zijn niet heel groot met max 5 man. Maar een groepsles is echt meer voor pointers waar je met een privéles echt de details in kan en ook kan focussen op jouw issues specifiek ipv iets waar de groep gemiddeld wat aan heeft. Dus ik zou het budget dat je hebt daar vooral in steken, zelfs als je dan minder lessen kan doen dan in groepsverband.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:51

Waarom zou je willen dat hij meer lengte pakt? Ik vind dit juist een mooi beeld voor losrijden qua hals houding/ lengte

Maar als je te weinig contact hebt, probeer de teugels zo vast te houden dat je de mond voelt. Handen gesloten, duimen rechtop, knik in de elleboog.
Als je dan het gevoel hebt dat je paard je uit het zadel trekt dan geef je been en voila. Hij gaat meer lopen zoals jij wilt. :-)

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:24

Lomax123 schreef:
Onlylienn schreef:

Ik ben ook aan het twijfelen om naar western te gaan.
Mag ik vragen wat voor jou de doorslag heeft gegeven en waar je eventueel tegenaan bent gelopen na de overstap?

Mijn verzorgpaard was toen western gereden, en vond het beter bij mijzelf passen.. dus daarna nooit meer naar Engels terug gegaan

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:31

Hakken laag en tenen naar binnen: 'dat is makkelijk' want je hoeft niets te doen.

Hakken laag is een trucje, het doel is dat je been lang zou zijn. ('Tenen omhoog' geeft een korter been.)
De correcte lengte van de stijgbeugels is: als je ontspannen in het zadel zit, je bekken iets terug kantelt en dan je benen los laat afhangen,
dan hoort de zool van de beugel bij het botje van je enkel te komen.
Dan voeten in de beugels, als je je been ontspant, is je hak iets naar beneden.
... gaan je hakken omhoog, is dat vaak een teken van spanning en doe vooral iets aan de spanning.

Tenen/ voeten 'horen' idd min of meer parallel met de wervelkolom van je paard te zijn.
Maar please: doe dit vanuit je heupgewrichten - dan geeft het een aangenaam 'breed draagvlak' waarbij je je paard goed kunt voelen.

Er is een zitoefening: been opzij, los van het zadel, been iets naar achter brengen vanuit de heup, dan hele been indraaien, - bij wijze van spreken je knieschijf even langs het zweetblad - en dan schuif je je dijbeen naar haar eigen plek.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:41

Wat leuk, weer eens iemand die in Horses at Work rijfoto's durft te posten! Allereerst daarvoor al respect TS!
Het ziet er sowieso heel vriendelijk en ontspannen uit en dat is al een heel groot goed!

Ik zou mij op dit moment niet teveel focussen op je eigen houding. Het "probleem" met jouw houding en het te diep gaan van je paard en de moeite om contact met de mond te houden is allemaal een gevolg van gebrek aan activiteit van jouw paard.

Probeer je paard snel aan je been te krijgen, probeer hem echt actief voorwaarts te laten gaan en dat hij uit zichzelf die voorwaartse drang blijft houden. Dat de motor blijft draaien, zonder dat jij continue gas bij moet geven voor je gevoel. Nu duikel je wat naar voren omdat je paard niet actief genoeg is en jij dus eigenlijk voor je paard uit gaat. Jouw paard moet voor jou uit gaan, je moet het gevoel krijgen dat je paard je meeneemt. Als je paard actiever wordt, zal het houden van contact met de mond ook makkelijker worden, duikt hij minder diep van voor en daardoor zal het rechter op "meeliften" echt als vanzelf volgen.

Makkelijker gezegd dan gedaan hoor, ha ha herken je probleem. Heel veel succes en plezier!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:36

Ik heb ook lastige knieen en altijd moeite gehad met tenen naar binnen.
Dat ging een stuk beter toen iemand een keer zei vergeet die tenen maar draai je hak naar buiten dan komen je tenen vanzelf naar binnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:14

oji schreef:
Wat leuk, weer eens iemand die in Horses at Work rijfoto's durft te posten! Allereerst daarvoor al respect TS!
Het ziet er sowieso heel vriendelijk en ontspannen uit en dat is al een heel groot goed!

Ik zou mij op dit moment niet teveel focussen op je eigen houding. Het "probleem" met jouw houding en het te diep gaan van je paard en de moeite om contact met de mond te houden is allemaal een gevolg van gebrek aan activiteit van jouw paard.

Probeer je paard snel aan je been te krijgen, probeer hem echt actief voorwaarts te laten gaan en dat hij uit zichzelf die voorwaartse drang blijft houden. Dat de motor blijft draaien, zonder dat jij continue gas bij moet geven voor je gevoel. Nu duikel je wat naar voren omdat je paard niet actief genoeg is en jij dus eigenlijk voor je paard uit gaat. Jouw paard moet voor jou uit gaan, je moet het gevoel krijgen dat je paard je meeneemt. Als je paard actiever wordt, zal het houden van contact met de mond ook makkelijker worden, duikt hij minder diep van voor en daardoor zal het rechter op "meeliften" echt als vanzelf volgen.

Makkelijker gezegd dan gedaan hoor, ha ha herken je probleem. Heel veel succes en plezier!

Ja dit moet eigenlijk eerst, voor mijn tip. :j

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:59

wat een leuk paard! en een western zadel zit inderdaad heel anders.
je balans is ook anders.

wat ik zie is dat je je benen erg ver naar achteren hebt waardoor je voeten ook al snel naar buiten gaan staan, je zou dit op kunnen lossen door je beugels een gaatje langer te doen. Het voorover zitten heeft met een holle rug en vaak ook je bekkenstand te maken, als je je rug hol maakt ga je al snel voorover hangen, ik heb dit ook een hele tijd gehad (en soms nu nog) je moet dan je bekken wat kantelen en voor je eigen gevoel wat meer naar achter leunen, dan zat ik rechtop. en misschien je handen iets hoger

maar dat zijn enkel wat tips die mij hebben geholpen, verder ziet het er netjes en ontspannen uit. liever waslijn teugels dan dat getrek en gehang in de mond.

wat je ook zou kunnen proberen is een houding en zit les op een simulator, dan kunnen ze je precies helpen met het aanpassen van je houding en beenligging

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 21:21

Oohhhh... Heel bericht getypt..
Ik had op iedereen persoonlijk gereageerd zonder te quoten.. halfuur werk.. weg Y;( kakkie :(:)

Nieuwe poging :Y)

@keell94
Ik had juist mn beugels 1 korter gedaan. Met de gedachte dat ik dan mn hakken kon uitdrukken :j Maar dat hielp duidelijk niet :') ik ga ze weer 1 langer doen!
Mijn bekken kantelen. Lukt dat echt in een dressuurzadel? :+
Westernzadel zit zoveel beter :')
Ik ga eens kijken of me dat lukt!!

Getrek en gehang.. Ik moet eerlijk zeggen dat het me niet altijd lukt zonder gepluk.. meneer heeft het karakter van een fjord, en soms krijg ik hem niet "onder" me. Dan hebben we "gevecht". Ik probeer zo vriendelijk mogelijk te rijden. Maar dat lukt niet altijd :(:)

@crazycat
Dat klinkt eigenlijk wel logisch! Mn tenen naar binnen doen voelt alsof ik mn enkels verdraai. Ik draai dan echt vanuit mn enkel naar binnen. Voelt enorm verdraaid en onmogelijk #)
Ik ga dit proberen!
Als t meezit morgen. Ligt eraan ofik er zelf ook op mag van dochters :))

@oji
Is posten op haw tegenwoordig bijzonder? Ik ben een 8 jaar niet meer op bokt geweest. Ik ken bokt enkel als forum met veel rijfotos :j
Ik ben van plan vaker te posten! Ik vind de reacties echt heel leuk en leerzaam!!

Dat actief.. daar zeg je wat.. sinds ik hem met mijn dochter deel is de motor wat uit.. ik heb soms het gevoel dat ik alleen maar aan het drijven ben... en ik hem niet aan krijg..
Zou het ook een energie dingetje kunnen zijn? Klein handje krachtvoer bijgeven? (Krijgt nu enkel ruwvoer. 2x per dag een handje brok. En bij grote inspanning een kwart kilo slobber :9 ).

@ janneke2
Klinkt als abracadabra _/-\o_
Ik ga eens kijken als ik erop zit, of ik jouw uitleg kan uitvoeren!
Zowieso helpt het niet dat mijnlinkerbeen tijdens het rijden veel spanning geeft. Ontspannen is een dingetje. Zeker in een dressuurzadel omdat die wrongen heeft.
Beugels gaan zowieso een gaatje langer! En dan eens proberen! Nu moest ik mn been iets optillen om de beugel te pakken. Eens kijken hoeveel het scheelt als ik mijn been laat hangen. Misschien dan wel 2 gaatjes :+
(Dochters mag binnenkort weer fotos maken, dan kunnen we het verschil zien :D ).

@onylienn en lomax
Ik vind western zowieso beter zitten!
Voor mij de stap terug omdatmijn dochter niet in het westernzadel past. En we graag samen willen rijden. Eerst zij dan ik, of andersom. Met dit zadel kan dat!

@ elisa
Hij kruipt heel gauw achter de loodlijn. Hoe meer teugel ik aanneem hoe meer hij opkropt.
Vanuit de western gezien rijd je ook meer van je hand af, moet hij zijn hals uit zichzelf gaan dragen.
Dat is wat ik eigenlijkmooi vind. Al hangt dat niet samen met dressuurmatig rijden.

@cambion
Groepslessen zijn er bij ons op stal niet. Dochters heeft manegelessen, en dan nemen we hem soms mee!
"Thuis" hebben we een vaste instructrice. Zij geeft dressuurlessen. Maar haar dochter rijd western. Ze weet dus van beide veel af. En probeerd dit in de lessen te combineren.
Afgelopen jaar heb ik zelf amper gelest. Of budgettekort. Of mn knie die opspeelde. (Vrijdag mag ik naar een sportarts. Hopelijk gaat die uitzoeken waarom mijn knie al een jaar lang dik is. Huisarts denkt niks stuk. Fysio denkt achterkant knieschijf versleten. Fotos geven geen afwijkend beeld dus kan volgens huisarts niet. Fysio zegt weer dat je dat op foto niet kan zien. Top :+ ).

@raya
Langer is juist fijner! Minder op de wrongen :D
Maar ik dacht dus vanwege het hakken uitdrukken een gaatje korter. Ik denk dan gaat dat beter. Maar dat is helaas niet zo :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:24

Lekker bezig jij :D
Ik kan wel met tips komen, maar we hebben dezelfde instructice...wil je er een bingokaart bij? :')

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 21:26

Juut schreef:
Lekker bezig jij :D
Ik kan wel met tips komen, maar we hebben dezelfde instructice...wil je er een bingokaart bij? :')

Bingokaart? Ik wil wel een kadookaart van jou, met tegoed voor 10 privélessen *\%/* :))

Kunnen we niet samen lessen nemen? Elke maand een of twee keer een dressuurles samen :):)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:46

PaulSimonFan schreef:
Oohhhh... Heel bericht getypt..
Ik had op iedereen persoonlijk gereageerd zonder te quoten.. halfuur werk.. weg Y;( kakkie :(:)

Nieuwe poging :Y)

@keell94
Ik had juist mn beugels 1 korter gedaan. Met de gedachte dat ik dan mn hakken kon uitdrukken :j Maar dat hielp duidelijk niet :') ik ga ze weer 1 langer doen!
Mijn bekken kantelen. Lukt dat echt in een dressuurzadel? :+
Westernzadel zit zoveel beter :')
Ik ga eens kijken of me dat lukt!!

Getrek en gehang.. Ik moet eerlijk zeggen dat het me niet altijd lukt zonder gepluk.. meneer heeft het karakter van een fjord, en soms krijg ik hem niet "onder" me. Dan hebben we "gevecht". Ik probeer zo vriendelijk mogelijk te rijden. Maar dat lukt niet altijd :(:)

@crazycat
Dat klinkt eigenlijk wel logisch! Mn tenen naar binnen doen voelt alsof ik mn enkels verdraai. Ik draai dan echt vanuit mn enkel naar binnen. Voelt enorm verdraaid en onmogelijk #)
Ik ga dit proberen!
Als t meezit morgen. Ligt eraan ofik er zelf ook op mag van dochters :))

@oji
Is posten op haw tegenwoordig bijzonder? Ik ben een 8 jaar niet meer op bokt geweest. Ik ken bokt enkel als forum met veel rijfotos :j
Ik ben van plan vaker te posten! Ik vind de reacties echt heel leuk en leerzaam!!

Dat actief.. daar zeg je wat.. sinds ik hem met mijn dochter deel is de motor wat uit.. ik heb soms het gevoel dat ik alleen maar aan het drijven ben... en ik hem niet aan krijg..
Zou het ook een energie dingetje kunnen zijn? Klein handje krachtvoer bijgeven? (Krijgt nu enkel ruwvoer. 2x per dag een handje brok. En bij grote inspanning een kwart kilo slobber :9 ).

@ janneke2
Klinkt als abracadabra _/-\o_
Ik ga eens kijken als ik erop zit, of ik jouw uitleg kan uitvoeren!
Zowieso helpt het niet dat mijnlinkerbeen tijdens het rijden veel spanning geeft. Ontspannen is een dingetje. Zeker in een dressuurzadel omdat die wrongen heeft.
Beugels gaan zowieso een gaatje langer! En dan eens proberen! Nu moest ik mn been iets optillen om de beugel te pakken. Eens kijken hoeveel het scheelt als ik mijn been laat hangen. Misschien dan wel 2 gaatjes :+
(Dochters mag binnenkort weer fotos maken, dan kunnen we het verschil zien :D ).

@onylienn en lomax
Ik vind western zowieso beter zitten!
Voor mij de stap terug omdatmijn dochter niet in het westernzadel past. En we graag samen willen rijden. Eerst zij dan ik, of andersom. Met dit zadel kan dat!

@ elisa
Hij kruipt heel gauw achter de loodlijn. Hoe meer teugel ik aanneem hoe meer hij opkropt.
Vanuit de western gezien rijd je ook meer van je hand af, moet hij zijn hals uit zichzelf gaan dragen.
Dat is wat ik eigenlijkmooi vind. Al hangt dat niet samen met dressuurmatig rijden.

@cambion
Groepslessen zijn er bij ons op stal niet. Dochters heeft manegelessen, en dan nemen we hem soms mee!
"Thuis" hebben we een vaste instructrice. Zij geeft dressuurlessen. Maar haar dochter rijd western. Ze weet dus van beide veel af. En probeerd dit in de lessen te combineren.
Afgelopen jaar heb ik zelf amper gelest. Of budgettekort. Of mn knie die opspeelde. (Vrijdag mag ik naar een sportarts. Hopelijk gaat die uitzoeken waarom mijn knie al een jaar lang dik is. Huisarts denkt niks stuk. Fysio denkt achterkant knieschijf versleten. Fotos geven geen afwijkend beeld dus kan volgens huisarts niet. Fysio zegt weer dat je dat op foto niet kan zien. Top :+ ).

@raya
Langer is juist fijner! Minder op de wrongen :D
Maar ik dacht dus vanwege het hakken uitdrukken een gaatje korter. Ik denk dan gaat dat beter. Maar dat is helaas niet zo :+

In de dressuur als je het goed doet rijdt je ook van je been naar je hand met het neusje er uit. Voorwaarde 1 is aan het been. Dus iedere keer als hij er achter kruipt vul je aan met been. Paard moet actief zijn/ worden achter. Actief is niet hetzelfde als hard gaan maar meer buiging in de gewrichten.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 21:54

Elisa2 schreef:
In de dressuur als je het goed doet rijdt je ook van je been naar je hand met het neusje er uit. Voorwaarde 1 is aan het been. Dus iedere keer als hij er achter kruipt vul je aan met been. Paard moet actief zijn/ worden achter. Actief is niet hetzelfde als hard gaan maar meer buiging in de gewrichten.

Op het moment is hij zo lui als dikke .. (geen poepemoji hier :+ ).
Het helpt niet dat mijn dochter bij elke pas been geeft. En zij momenteel meer rijd dan ik.

Ik ben nu alleen maar bezig met been, been, been.. voorwaarts voorwaarts voorwaarts.. in alle gangen. Ik krijg op t moment de motor niet lekker aan.
Het weer zal hier grotendeels in mee spelen denk ik.
Maar waarschijnlijk ook zijn voeding?
Ik ben totaal niet thuis in krachtvoer. Is er iets dat ik kan bijgeven dat hem wat meer energie geeft, zonder dat het dikmaakt?

Hij krijgt nu enkel ruwvoer. Met 2x een handje stalbrok (basisbrok).

Ik weet nog toen ik hem net reed, dat hij veeeeel actiever was. Tken kreeg hij veel meer brok (2x een kilo, plus een kilo muesli). Hij was toen ook veel te dik. En toen hij officieel van mij werd (ik was eerst bijrijder) heb ik hem helemaal teruggezet in brok.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:58

Ah dan zou ik daar aan gaan werken, ook met je dochter.

Qua voeding, het kan ook zijn dat ie actiever was toen je hem net reedt omdat hij daarvoor goed getraind was.

Ik zou gewoon het krachtvoer iets meer opbouwen, kijken of je wat merkt.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 22:02

Elisa2 schreef:
Ah dan zou ik daar aan gaan werken, ook met je dochter.

Qua voeding, het kan ook zijn dat ie actiever was toen je hem net reedt omdat hij daarvoor goed getraind was.

Ik zou gewoon het krachtvoer iets meer opbouwen, kijken of je wat merkt.

Ik ben hem juist gaan bijrijden, omdat zij geen tijd genoeg hadden.
Nu moet ik ook zeggen dat hij toen geen balans had en daardoor ook wat vlotter was.
Maar hij kreeg toen ook 3 kilo voer bij. Nu een achtste kilo, als 2 handjes dat al redden.

Dochters krijgt van de instructeur te horen; 2x been, daarna tikje.
Dus die is er gelukkig ook mee bezig! Die zegt continue dat ze niet steeds been moet geven. (En niet steeds moet klakken. Dat doet ze ook :+ )

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:09

Ik zou hem terug meer krachtvoer geven want hij mist best wat bespiering bovenop op zn billen (glutes) en ik denk ook zijn rug.
Krachtvoer hebben ze nodig voor hun bovenlijn.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 22:28

Popstra schreef:
Ik zou hem terug meer krachtvoer geven want hij mist best wat bespiering bovenop op zn billen (glutes) en ik denk ook zijn rug.
Krachtvoer hebben ze nodig voor hun bovenlijn.

Dat was me inderdaad ook wat opgevallen. Dat was voor de zomer nog niet zo opvallend.

Ik zal beginnen met een halve kilo per dag. Eens kijken wat dat doet!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:34

Ik zou lekker meer doen hoor.
Helemaal als je iets fanatieker gaat rijden

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 23:33

De snelste tip dit ik kan geven voor het fijn rijden in een dressuurzadel is rijden met laarzen :+
Geeft een hoop meer stabiliteit voor je benen. Althans, dat was mijn ervaring toen ik na tijden een westernzadel weer in een dressuurzadel ging rijden.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 12:06

Popstra schreef:
Ik zou lekker meer doen hoor.
Helemaal als je iets fanatieker gaat rijden

Hij heeft enorme aanleg om dik te worden. Dus ik durf niet heel veel te geven.
We rijden gemiddeld 3 keer per week een uur.
Ene week 2 keer, andere week 4keer.

(Als dochters naar de grote school Gaat heb ik zelf meer tijd,en zal ik meer gaan buitenrijden. Dan gaan we langer rijden).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:27

Heb je tijdens de western periode wel les gehad? Reining gericht, meer all round? En wat voor westernzadel heb je?

Ik rij denk ik zo een 30jr met westernzadels en daar zit onderling ook veel verschil in. Heb echt op zadels gezeten die ik niet fijn vond.

Hoe is je houding in een westernzadel? Zo naar voren zitten is niet goed, maar stoelzit is ook niet gewenst ook al zie je het weleens. Ook in de engelse sport.

Engelse zadels zitten ook veel verschillen in. Ik stap niet zo vaak meer op een engels zadel, maar even terug dacht ik echt; ik wen nooit meer aan een engels zadel. Snapte wel waarom mijn klant niet zo netjes zat op dat zadel op dat paard.
Maar daarna stapte ik bij iemand anders erop en dat zadel zat als een heerlijke stoel.

Niet elk zadel past elke ruiter, ongeacht engels of western.

Qua technisch rijden ligt het er ook aan hoeveel en wat voor les je hebt gehad. In principe rij ik mijn paarden ook correct en kunnen ze zijgangen en oefeningen die nodig zijn om ze fit te houden, goed aan de hulpen en voor te bereiden naar evt oefeningen. Dat kan niet met alleen aan een los teugeltje sloffen.

Het beeld is verder niet verkeerd. Ik zou alleen eens kijken of dit zadel goed is voor jou en gaan lessen. Een keer op de joker is confronterend en goed, maar ik ben er grote voorstander van dat er ook goed naar de zit en hulpen wordt gekeken bij lessen.
Als je echt tegen problemen aanloopt, kan je altijd nog verder kijken.

Qua voer is het even zoeken, maar het is een combinatie van factoren. Een paard heeft ook belang bij veel vrije beweging en goed hooi.
Voor de bovenlijn kijk je naar eiwitten, maar spieren kunnen soms ook wat ondersteuning nodig hebben.

Voor energie kan je ook bijvoeren, maar als je paard snel te dik wordt moet je heel gericht voeren en in verhouding tot het bewegen.
Ik denk als je paard dood is voor het been, je vooral naar de training moet kijken. Zeker als het paard eerst actiever was. Een paard gaat niet beter op je been reageren door ander voer. Ze kunnen hooguit wat meer loperig worden, maar dat zegt nog niks over een directe reactie op je been.