[SCH] Schilderij Toos Smeele: Kent iemand dit paard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannum

[SCH] Schilderij Toos Smeele: Kent iemand dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 21:14

In de kantine van onze voormalig manege hangt dit schilderij. Het dateert uit 1954, al even geleden dus..

Op de achterkant staat geschreven welk paard het is, nu vroeg ik me af of dit soms een bekend paard was. Ik heb even gezocht op Google, maar kon zo snel niks vinden.

Misschien zegt de naam iemand van hier iets?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 16-08-24 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet.

nicolanca

Re: Schilderij Toos Smeele: Kent iemand dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 21:19

Ken ik niet maar om een paard in april 1945 Liberty te noemen is leuk. Net zoals trouwens de hengst L’invasion die in 1944 is geboren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 21:20

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 21:27

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 21:30

Sannum schreef:
996981 schreef:
Hier in ieder geval meer informatie over de hengst
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... looc-mo-xx

Wie weet helpt het in je zoektocht

Ja die had ik gevonden maar geen nakomeling die liberty heet..

Nee. Dat hoeft niets te betekenen, behalve dat er (nog) niemand is die het paard heeft ingevoerd. Dat kan iedereen zelf doen als eigenaar/fokker of andere belanghebbende.

Voor jouw zoektocht natuurlijk wel erg balen… ik denk dat je er vanuit moet gaan dat het paard niets bijzonders gepresteerd heeft. Anders was er meer te vinden online. Misschien een keer een van de volbloed kenners hier schrijven? Kyrkelover bijvoorbeeld. Zij kennen ongetwijfeld nog andere databases toegespitst op volbloeden

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 21:36

996981 schreef:
Sannum schreef:

Ja die had ik gevonden maar geen nakomeling die liberty heet..

Nee. Dat hoeft niets te betekenen, behalve dat er (nog) niemand is die het paard heeft ingevoerd. Dat kan iedereen zelf doen als eigenaar/fokker of andere belanghebbende.

Voor jouw zoektocht natuurlijk wel erg balen… ik denk dat je er vanuit moet gaan dat het paard niets bijzonders gepresteerd heeft. Anders was er meer te vinden online. Misschien een keer een van de volbloed kenners hier schrijven? Kyrkelover bijvoorbeeld. Zij kennen ongetwijfeld nog andere databases toegespitst op volbloeden

Dat van horsetelex snap ik :+ Heb er al genoeg ingevoerd.
Wat ik bedoel is dat ik daar dus niks verder mee kom ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 21:39

Hmm ja dat haalde ik er niet uit. Vind je toon niet erg aardig overkomen moet ik zeggen. Ik kan ook niet weten hoe ver iemands kennis van horsetelex reikt en aangezien je niet hebt aangegeven wat je al wel/niet onderzocht hebt tasten meedenkenden wat dat betreft ook in het duister. Maar goed. Succes ermee.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 21:45

996981 schreef:
Hmm ja dat haalde ik er niet uit. Vind je toon niet erg aardig overkomen moet ik zeggen. Ik kan ook niet weten hoe ver iemands kennis van horsetelex reikt en aangezien je niet hebt aangegeven wat je al wel/niet onderzocht hebt tasten meedenkenden wat dat betreft ook in het duister. Maar goed. Succes ermee.

Excuses, alles behalve onaardig bedoeld.

Voor de meedenkenden;

Ik ben bekend met horsetelex, toegang tot database kwpn en Oldenburg al ga ik er vanuit dat dat niet relevant is mbt dit paard aangezien het een volbloed is. Het is ook beslist geen must om dit paard te vinden, maar aangezien ik een dressuur - paardenmens ben en weinig verstand heb van volbloeden vroeg ik me af of dit paard “bekend” was.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:54

Sannum schreef:
996981 schreef:

Excuses, alles behalve onaardig bedoeld.

Voor de meedenkenden;

Ik ben bekend met horsetelex, toegang tot database kwpn en Oldenburg al ga ik er vanuit dat dat niet relevant is mbt dit paard aangezien het een volbloed is. Het is ook beslist geen must om dit paard te vinden, maar aangezien ik een dressuur - paardenmens ben en weinig verstand heb van volbloeden vroeg ik me af of dit paard “bekend” was.

Hij is wel Duits geregistreerd onder levensnummer 276304047477600. Overleden in 1961. Volbloeden met maar een beetje prestatie kun je alles over terug vinden. Dus in dit geval…helaas…

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:57

Mogelijk kom je het verder bij het NDR archief/museum. Misschien weet bokker Ruitje of Promptertje of dat nog actief is en hoe je daar iemand kunt bereiken.
De hengst is in ieder geval zeker een Engels volbloed.

Toos Smeele was best bekend. Er is meer werk van haar in het NDR museum

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:59

In de database van de ndr komt geen volbloed met de naam Liberty voor, terwijl zijn vader daar wel in staat. Hij zal hier dus sowieso nooit gestart zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 23:03

Ik heb de eerste en een latere druk van Het Volbloed Fokwezen. Ik zal eens kijken of het paard daar in vermeld wordt.
Ik zie dat hier aangenomen wordt dat het een "hij" is, maar het kan natuurlijk ook een "zij" zijn.

* edit: Niet gevonden, de vader natuurlijk wel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 23:20

Looc mo vind jr via zijn zoon First trail xx bij KWPN en NRPS terug.

Maar Liberty blijft een raadsel!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 07:36

Liberty kan natuurlijk ook gewoon de roepnaam geweest zijn, hoeft niet de geregistreerde naam te zijn geweest. Mogelijk heeft het paard de (bij-)naam Liberty pas een maand na de geboorte gekregen, toen NL idd bevrijd was.
En Prinses (de moeder, zo te lezen) hoeft geen EV geweest te zijn. Maw, 'Liberty' kan ook een anglo geweest zijn. En dan vind je haar (lijkt me een merrie te zijn) ook niet terug bij de NDR.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:33

Ik ben blij dat jij er ook een merrie in ziet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:36

Lusitana schreef:
Ik ben blij dat jij er ook een merrie in ziet.

Er mist een essentieel onderdeel aan het schilderij als het een hengst of ruin zou zijn :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:16

Maar vanuit dit oogpunt is dat ook niet altijd te zien. Hier een hengst (achter) en een ruin.
Afbeelding
Afbeelding

Voor mij was het meer de uitstraling, hoewel natuurlijk ook geen bewijs van wat dan ook. Maar ik neem niet automatisch aan dat het een manlijk paard is. De naam kan voor beide geslachten.

Vind de artestieke vrijheid om er bergen achter te zetten ook wel apart. Equivalent van de moderne photoshop.

Toos Smeele heeft ook Roland geschlderd, dus ze had wel iets met Draf en Rensport.
https://www.archiefndr.nl/HtmlPrenten/RRR.htm