Ik heb 2 lastige gevallen thuis staan. Een pssm1 en ééntje met zomereczeem. Staan 24/7 op een zandpaddock met onbeperkt ruwvoer (hooi afgewogen en onbeperkt gerstestro).
Balancers doe ik altijd doseren op basis van arbeid terwijl ze nauwelijks wat doen en zoek ik uit op basis van hoge vitamine gehaltes, omdat mijn paarden dus geen gras krijgen.
Mijn paarden komen niet lekker uit de wintervacht en hebben vorige week een vitADE injectie gehad. En binnen een paar dagen tijd vielen de haren er probleemloos uit.
Ik heb nog een 3de staan die wel tegen gras kan en overdag op de wei staat. Krijgt exact hetzelfde te eten als de andere 2 en zit al weken strak in de zomervacht.
De 2 op de paddock krijgen structureel natuurlijke vitE olie dus ik weet vrij zeker dat er een tekort is aan vitA.
De balancer die ik nu voer zit heel ruim in zowel de A, D3 als E en voldoet royaal aan de behoefte zonder het hooi uberhaupt mee te rekenen.....allemaal op papier natuurlijk.
Mijn vriendin heeft 2 ex-hoefbevangen shetten staan met exact hetzelfde probleem. Krijgen weinig gras en een balancer (andere dan die ik voer) die ruim aan de behoefte zou moeten voldoen. Ook zij hebben n.a.v. mijn ervaring een vitamine injectie gekregen en komen ineens wel uit de haren.
Bij mijn pssm1 paard is jaren geleden al eens een vitA tekort naar voren gekomen uit een bloedonderzoek. Dat is met een supplement aangevuld en iets wat nu dus mijn aandacht heeft als ik balancers uitpluis. Ondanks dat lijkt het toch weer aan de hand te zijn.
VitA behoefte is 3000IE per 100kg
Ik voer horseadds en die zou met 35gr per 100kg 5950IE vitA moeten geven. Bijna het dubbele dus.
Mijn vriendin voert vitalbix en die zou met 70gram per 100kg 4200IE moeten geven.
Beide balancers voldoen op papier ook royaal aan de E en D3 behoefte.
Dus waarom hebben wij beiden een probleem met slecht verharende paarden die binnen 48 uur na een vitamine injectie haren los laten die we er daarvoor nog niet eens eruit geplukt kregen????
Zijn er anderen met vergelijkbare ervaringen? Dat het op papier in de rantsoen berekeningen allemaal perfect klopt en je paard toch ergens problemen krijgt?
Het maakt mij in ieder geval erg achterdochtig naar de gehaltes die de fabrikanten beloven