Wandeltrektocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_K

Wandeltrektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 13:50

Hoi allemaal,

In augustus of september willen mijn man en ik een wandeltrektocht doen in Duitsland van een week. Het is de eerste keer dat we zoiets gaan doen, dus ik ben op zoek naar tips en tricks. Ik heb al een beetje rondgekeken en zie dat er georganiseerde wandeltrektochten zijn waarbij je bagage van hotel naar hotel wordt vervoerd. Wat ik me wel afvraag is hoe je dan van het eindpunt weer terug komt bij het beginpunt om weer bij je auto te komen.. ook zou ik zo'n rondreis het allerliefst zelf organiseren, maar zelf met al die bagage lopen is misschien niet ideaal.

Wat zijn jullie tips en ervaringen? Routes of organisaties die zijn aan te raden? Alles is welkom :)

rien10

Re: Wandeltrektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 13:54

Zelf organiseren? Dan denk ik aan Lopen met een day-pack, een taxi je spullen naar de volgende B&B/camping/hotel laten brengen.
Een rondje lopen, zodat je aan het einde weer bij je auto staat. Of met het OV naar je auto toe.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 13:59

Lopen met al je bagage is prima te doen hoor, als je zelf gezond bent en enigszins fit :)

Zeker als je bijvoorbeeld van b&b naar b&b wandelt (of hotel naar hotel) hoef je alleen met wat kleding, toiletartikelen en wat snacks/lunchpakket te wandelen. Dat kan makkelijk in een dagrugzakje.
Zelf ga ik meestal kamperen, dan heb je wel wat meer gewicht omdat je je tent/slaapzak/pannetjes etc ook nog bij je hebt, maar zelfs dan blijven mijn man en ik rond de 10-12kg per persoon en dat is prima te doen.

Mijn tip zou wel zijn om bij de eerste keer dat je gaat trekken een wandelroute te kiezen waarbij je regelmatig een dorpje kruist, dan hoef je weinig eten/drinken mee te dragen onderweg. Dat scheelt flink in het gewicht dat je meedraagt.

Wij reizen overigens meestal met de trein, dan hoef je ook niet perse terug naar je auto te reizen. OV in Duitsland is prima en komt in de kleinste plaatsjes.

Tip: kijk eens in dit topic, die TS heeft een pittigere tocht gemaakt dan jullie van plan zijn, maar er staan wel praktische tips in: [BEU] Trekking uitrusting (lichtgewicht)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:21

Ik heb meerdere keren een georganiseerde huttentocht gelopen tussen Duitsland en Italie. Hier moesten wij onze eigen bagage mee nemen en was er vervoer vanf het eindpunt terug naar het startpunt voorzien.

Waar wil je deze wandeling gaan doen? Bergachtige gebieden zou ik niet aanraden om zoiets als dit voor de eerste keer uit te proberen, met name omdat het weer daar zo onvoorspelbaar is en snel om kan slaan.
Wij waren vorig jaar in de buurt van de Großglockner en hebben enorm gehaast om op tijd bij de hut te zijn, terwijl er op dat moment nog geen wolkje te zien was.
1,5 uur later spookte het, er is zelfs een raam van het dak gevlogen en 4 mensen die nog in de bergen waren zijn geraakt door de bliksem... Om maar een voorbeeld te geven waarom ervaring enorm belangrijk is :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:28

De Eifelsteig is een aanrader, tassenvervoer kan dan ook worden aangeraden en geregeld. Of, nog net in NL, de Dutch Mountain Trial.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:44

Heel terechte opmerking van xTammyy over het weer. Wij blijven meestal in de heuvels of onderin middelgebergte. Dat is minder zwaar lopen, toch vaak mooi uitzicht en “buitenlandgevoel” zonder dat je de risico’s van de hogere bergen hebt.

En realiseer je ook dat je een deel van een langere route kan pakken, bijvoorbeeld 7 etappes uit een GR pad, dan kan je het jezelf ook makkelijker of moeilijker maken door te schuiven met welke 7 je precies loopt :)

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 15:01

Wauw, veel reacties al! En goede tips. Onze basisconditie is best goed maar 7 dagen bergwandelen zal ons geheid slopen. Ik dacht zelf meer aan heuvelachtig gebied zoals de Eiffel of de Harz. Een rondwandeling is natuurlijk een briljant idee om terug bij de auto te komen ;) de auto zou wel mijn voorkeur hebben vanwege de relatief korte periode waarbij we zo min mogelijk tijd kwijt willen zijn aan reizen.

Binnenkort maar eens verkennen welke routes er zijn. Ik ga het topic dat genoemd is ook checken. En blijf vooral jullie tips delen!

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 15:03

xTammyy schreef:
.
1,5 uur later spookte het, er is zelfs een raam van het dak gevlogen en 4 mensen die nog in de bergen waren zijn geraakt door de bliksem... Om maar een voorbeeld te geven waarom ervaring enorm belangrijk is :)

En jeetje, dit is echt supereng!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 15:18

Leuk, en heuvelachtig gebied in Duitsland heb je echt prachtige routes. Een aantal opties:

- Eifelsteig zoals al genoemd, relatief dichtbij en prachtig wandelgebied.
- Malerweg
- schluchtensteig of Westweg in het zwarte woud.
- Hermansweg in Teutoburgerwald.

Bij vrijwel allemaal wordt wel bagagevervoer aangeboden en is het ov goed geregeld.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 15:34

xTammyy schreef:
Ik heb meerdere keren een georganiseerde huttentocht gelopen tussen Duitsland en Italie. Hier moesten wij onze eigen bagage mee nemen en was er vervoer vanf het eindpunt terug naar het startpunt voorzien.

Waar wil je deze wandeling gaan doen? Bergachtige gebieden zou ik niet aanraden om zoiets als dit voor de eerste keer uit te proberen, met name omdat het weer daar zo onvoorspelbaar is en snel om kan slaan.
Wij waren vorig jaar in de buurt van de Großglockner en hebben enorm gehaast om op tijd bij de hut te zijn, terwijl er op dat moment nog geen wolkje te zien was.

Ik heb dezelfde ervaring. Stralend weer en een lokale gids die ineens stopt, om zich heen kijkt en mompelt 'Wettersturtz". Daarna 2 uur in speedmars tempo banjeren om een onweer op 2000+ meter hoogte voor te blijven.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 15:43

Je zou de Wilnis trail kunnen doen, die is met bagagetransport boekbaar via nationaalpark Eifel. Dat was mijn eerste ervaring jaren terug met een (middellange) lange afstandswandeling. Dat was toen super georganiseerd.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 15:45

Is de mullerthal trail eventueel een optie? Geen Duitsland, maar het is daar zo mooi!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 15:52

xTammyy schreef:
Is de mullerthal trail eventueel een optie? Geen Duitsland, maar het is daar zo mooi!

Dat is ook echt een aanrader inderdaad :j

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 11:05

Ik heb vorig jaar onderzoek gedaan naar de Malerweg, op de grens bij Dresden. Helaas veranderden onze plannen last-minute, maar wat ik er nog van weet is dat het een prachtig gebied is met veel stijgen en mooie uitzichten. In het dal rijdt een trein waardoor je na 3 of 4 etappes eventueel terug kunt naar het startpunt / je auto. Op de route zijn meerder hotels/bnbs te vinden, maar moet je wel vroeg boeken.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 12:59

De Rheinsteig is goed te doen! Ik heb rondom Kaub een paar etappes gelopen. Wij gingen vaak een weekend. En dan kwamen we bijvoorbeeld donderdagavond aan. Dan zetten we meteen de auto bij het eindpunt en gingen met de trein terug naar het beginpunt. Onderweg sliepen we dan in een pension of jeugdherberg. We hebben ook de etappes bij Bad Honnef gelopen van de Rheinsteig. Ook erg mooi! Daar bleven we in een hotel bij Bad Honnef en gingen dan telkens met de trein weer terug.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:31

Mijn vriend en ik deden vorig jaar een wandelreisje in september. Niet in Duitsland, wel in de Franse Vogezen. Het was een georganiseerde reis: https://www.joker.be/nl/individuele-rei ... de-vogezen Achteraf gezien hadden we deze makkelijk zelf kunnen regelen, maar ik was als onervaren reiziger toen nog te onzeker :o Wij hebben 4 dagen gewandeld (extra wandeldag naar de top van de Vogezen) en bagage zelf meegenomen in een dagrugzak van 25L. Auto stond aan hotel van eerste overnachting en zo van hotel naar hotel gewandeld!

Was een erg mooie reis, stevige beklimmingen ondanks dat je niet echt in de bergen zit en mooie uitzichten gehad! Op de heenweg gestopt in Straatsburg voor een bezoek, op de terugweg nog een nachtje in Nancy verbleven (erg mooi stadspark daar met rozentuin!).