Paard overleden tijdens CSI Twente

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard overleden tijdens CSI Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 23:59

Persbericht CSI Twente
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Tijdens het CSI Twente is donderdagavond een paard overleden. CSI Twente meldt het volgende in een statement: Tijdens het avondprogramma van donderdag is na een ongelukkige val in het parcours een paard van een internationale deelnemer helaas niet meer opgestaan en vervolgens in handen van de aanwezige dierenartsen overleden.

Uit respect voor de betrokkenen worden verder geen details gedeeld.

Cynn
Fotograaf

Re: Paard overleden tijdens CSI Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:24

Ach jeetje wat naar -O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:01

Was ook zo vreselijk warm.... ik kan me voorstellen dat de dieren, net zoals mensen, gewoon een verslechterde coördinatie krijgen.... en dan gebeurt het 's avonds. Wat betekent dat die dieren al een bloedhete dag op zo'n terrein achter de rug hebben.
Ik had het niet door laten gaan.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:31

Ik vind het ook vrij belachelijk dat het door is gegaan.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:49

jeejtje wat naar...
Sterkte voor de deelneemster en iedereen die erbij betrokken is

Ben het er mee eens dat het misschien niet slim was om het door te laten gaan, of beter met aanpassingen in het programma (hitteplan oid.)
Maar het is imo wel altijd nog de keuze aan de deelnemer om wel of niet te starten, ook als het over grote wedstrijden gaat. Jou dier dus jou verantwoordelijkheid.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:41

De omschrijving klinkt als een aortaruptuur bij het paard. Dat gebeurt helaas, en soms op concours. Als het 15°C was geweest was het paard waarschijnlijk ook overleden.

Heel schokkend voor iedereen die erbij was.
Veel sterkte voor de deelnemer die zonder paard weer naar huis moet ;( .

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:49

Roodvos schreef:
De omschrijving klinkt als een aortaruptuur bij het paard. Dat gebeurt helaas, en soms op concours. Als het 15°C was geweest was het paard waarschijnlijk ook overleden.

Klinkt net zo goed als een gebroken been. En dan sluit ik me aan bij Ninx.

Overigens vind ik dat zo'n organisatie een voorbeeldfunctie heeft en dat zo'n programma bij zulke temperaturen helemaal niet door hoort te gaan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:53

Ik weet niet hoe het elders was, maar hier was gisteren echt meer dan prima te doen in de avond. Korte broek verruild voor een lange.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 14:00

Sunnda schreef:
Ik weet niet hoe het elders was, maar hier was gisteren echt meer dan prima te doen in de avond. Korte broek verruild voor een lange.
Ja gister in Nijmegen bij Bruce ook lekker fris zodra de wind op kwam. De hitte van de middag trok echt heel snel weg toen. Was in zo'n massa wel fijn, maar ook meer dan prima sport weer.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 14:24

Ninx schreef:
Was ook zo vreselijk warm.... ik kan me voorstellen dat de dieren, net zoals mensen, gewoon een verslechterde coördinatie krijgen.... en dan gebeurt het 's avonds. Wat betekent dat die dieren al een bloedhete dag op zo'n terrein achter de rug hebben.
Ik had het niet door laten gaan.

Sluit ik mij volledig bij aan!
De voorselectie o.i.d. Van de Pavo Cup was gisterenmiddag ook nog.. Ook zoiets belachelijks dat dat doorgaat.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 23:57

Enerzijds belachelijk met zulke temperaturen maar er zijn ook grote LGT wedstrijden in landen waar t nog warmer is .
Er wordt gezorgd voor goede koeling middelen na prestatie .

Zelf zou ik mijn paard gewoon niet of nauwelijks werken met de temperaturen van afgelopen dagen !

Heel heel erg voor dit paard dat het verongelukt is . En ze stil zwijgen wat er gebeurd is , we leggen dan de link naar het warme weer zelf .

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 10:57

Het paard was een goedgekeurde hengst uit Frankrijk en heeft zijn nek gebroken, nadat het een balk aftikte en hij hierover struikelde. Deelnemer uit dezelfde klasse is mijn instructrice.