Bijvoeren of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Volte

Bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 19:05

Bijvoeren of niet?..

Het gaat om een jaarling hengst van nu rond de meter hoog.
Zijn verwachtte stokmaat is 1.10m en hij is een welsh x appaloosa.
Op dit moment weegt hij +/- 130kg.

De reden dat ik twijfel om bij te voeren is omdat hij een enorme buik heeft.
Zijn buik is er bol en uitgezet. De rest van zijn lichaam is niet dik.
Goed om te weten is dat hij recent ontwormd is en een zandkuur gehad heeft.

Hij krijgt onbeperkt (verpakt) ruwvoer en staat 3 uurtjes per dag op de wei.
Daarnaast voer ik hem 4 à 5 keer per week 100 gram Vitalbix Breed and Grow.
Op het ruwvoer heb ik geen invloed, maar de Vitalbix wel. Is dit nodig voor de groei?
Ik krijg hier wisselende meningen over.

Kan dit ook een dingetje zijn wat te maken heeft met de groei? Dat het later bij trekt?
Zijn er andere oorzaken voor een bolle / uitgezetten buik naast wormen en zand?

Daihyo

Re: Bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:44

Heb je al eens onverpakt hooi gegeven?
Verpakt hooi verstoort de darmflora en kan ook een bolle buik geven.

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 20:22

Nee, sinds ik hem heb staat hij op deze pensionstal. Mocht ik een keer verhuizen ga ik hier inderdaad rekening mee houden. Helaas is het voor nu dus nog even verpakt hooi.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:24

Ik had hier het zelfde probleem met een 5 jarige NMPRS hensgtje.

Was goed op gewicht maar een hele dikke buik. Een goede workenkuur gegeven en een tijdje op de paddock gehouden met droog hooi.

Nu helemaal de oude en weer de schoonheid zelf.
Afbeelding

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:40

Onze jaarling hebben we nu van Vitalbix overgezet naar florian. Vooral in haar vachtwisseling merken we nu groot verschil. De ruwvoermix vind ze ook erg lekker hiervan. Ze krijgt nu de easy impact brok en de basic growth ruwvoermix. We geven haar wel minder ruwvoermix als voorgeschreven omdat ze het anders echt niet opkrijgt.

Ze heeft ook best een bol buikje maar is ook wel een flink veulentje. Zie dat toch wel vaker bij jaarlingen hier in de buurt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:22

En waar heb je mee ontwormd?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:09

Daihyo schreef:
En waar heb je mee ontwormd?

Ja dit ja. Er zijn best wat soorten wormen helaas en met ieder hun eigen ontwormingsmiddel

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:35

Inderdaad een wormonderzoek op breed spectrum laten doen. En deels hoort “buikig” er ook bij voor veel jaarlingen. Ik heb een welsh A/B twenter die af en aan een bolle buik heeft, krijgt alleen onverpakt hooi/zomerseizoen gras en geadviseerde hoeveelheid (vitamine)brok maar ze is soms gewoon een periode boller en soms weer slanker. Is uitgebreid bloedonderzoek gedaan, urineonderzoek en regelmatig wormonderzoek maar is 100% in orde.

Ik heb trouwens de ervaring dat mijn jaarlingen op breed & grow van vitalbix mest gingen eten, dus dat komt er bij mij niet meer in. Ging ook meteen over toen ik overstapte naar ander voer.

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 17:53

Het ontwormen is in overleg met de dierenarts gegaan en er is inderdaad rekening gehouden met de wormsoorten.

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 17:54

XladyX schreef:
Inderdaad een wormonderzoek op breed spectrum laten doen. En deels hoort “buikig” er ook bij voor veel jaarlingen. Ik heb een welsh A/B twenter die af en aan een bolle buik heeft, krijgt alleen onverpakt hooi/zomerseizoen gras en geadviseerde hoeveelheid (vitamine)brok maar ze is soms gewoon een periode boller en soms weer slanker. Is uitgebreid bloedonderzoek gedaan, urineonderzoek en regelmatig wormonderzoek maar is 100% in orde.

Ik heb trouwens de ervaring dat mijn jaarlingen op breed & grow van vitalbix mest gingen eten, dus dat komt er bij mij niet meer in. Ging ook meteen over toen ik overstapte naar ander voer.

Mag ik vragen naar welk voer je overgestapt bent?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:02

100 gram van dat voer vind ik persoonlijk erg weinig. Ik voer ze 2x daags een kilo ( cavalor voor opgroeiende paardjes)
En ja dat hebben ze nodig voor een sterk beender gestel.
(Mineralen) en eiwit voor hun spieren.
En als er 1 wat achtertblijft in groei krijgt die 3x daags

https://www.petsplace.nl/cavalor-junior ... 723470-pps

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:28

Hij staat 3 uur op de wei en de rest van de tijd op een zandpaddock, omdat ie zandkuur heeft gehad?

Wij gaven altijd Pavo podo grow.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:44

Als hij geen overgewicht heeft, waarom zou je hem dan bijvoeren? Ik zou dan hoogstens een vitamine brok geven. Meeste paarden zijn eerder te dik dan te dun.

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 20:55

Wintu schreef:
Hij staat 3 uur op de wei en de rest van de tijd op een zandpaddock, omdat ie zandkuur heeft gehad?

Wij gaven altijd Pavo podo grow.

Ja, deels verhard en deels zandpaddock inderdaad.

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 20:57

scrabbel schreef:
Als hij geen overgewicht heeft, waarom zou je hem dan bijvoeren? Ik zou dan hoogstens een vitamine brok geven. Meeste paarden zijn eerder te dik dan te dun.

Hij lijkt inderdaad te dik. Al moet ik zeggen dat ik het lastig in te schatten vind wat een goed eindgewicht voor hem is. Meerdere mensen advies gevraagd, maar iedereen draait er een beetje omheen. Hij weegt nu 130kg.

VitalBix Breed and Grow heb ik uitgekozen omdat het laag in suiker zit.
Op basis van het advies geef ik 100-150 gram.

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 20:59

Popstra schreef:
100 gram van dat voer vind ik persoonlijk erg weinig. Ik voer ze 2x daags een kilo ( cavalor voor opgroeiende paardjes)
En ja dat hebben ze nodig voor een sterk beender gestel.
(Mineralen) en eiwit voor hun spieren.
En als er 1 wat achtertblijft in groei krijgt die 3x daags

https://www.petsplace.nl/cavalor-junior ... 723470-pps

Een kilo?! Misschien verschilt dit ook per ras en voersoort?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 21:11

2 kilo voor een pony van 1.10 is inderdaad niet nodig. Veel te veel

Heb je ook een foto van hoe die er uit ziet nu? Denk dat het een wormenbuik is zo te horen. Neem aan dat je een beetje overgedoseerd hebt met de kuur? Dat wordt namelijk aangeraden op jonge leeftijd. Anders wek je resistentie op. Met pramox of strongid-p?

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 21:30

Eind maart is hij ontwormd met Pramox en een week daarna met Nematel-P. Dit omdat ik zoon gele afscheiding bij de kont zag, wat op aarsworm duidt. Een week later zat dit er weer. En ja, beide een beetje overgedoseerd in overleg met de DA.

Eind april weer een mestonderzoek gedaan, helemaal schoon.
Begin juli wil ik weer een mestonderzoek doen.

Het verschilt ook per moment dat ik op stal ben. Soms staat zijn buik heel strak en gespannen en het andere moment 'voelt' het rustiger en is hij minder opgeblazen.

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 21:38

Afbeelding

Afbeelding
De foto van het vooraanzicht is wel wat ouder, maar vergelijkbaar met de situatie. Dit is ook de foto die mij aan het denken heeft gezet. Foto van het zij aan zicht is recent. En zoals ik eerder benoemde, verschilt het erg per moment hoe opgeblazen hij is. De foto van voor is een piek moment.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:34

is hij meer opgeblazen na die drie uurtjes wei?
bovenste foto lopen ze bij ons nu ook zo rond,maar dat komt echt van het gras.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:12

Volte schreef:
XladyX schreef:

Mag ik vragen naar welk voer je overgestapt bent?

Ik ben overgestapt op de lijn van Havens, omdat ze nu tweejarige zijn krijgen ze gewone brok (gastro+) wat mijn andere paarden ook krijgen en doen het daar goed op. Ik heb jarenlang sober gevoerd met vitamine/mineralen korrels, vitalbix, metazoa etc en altijd zoekende naar precies de juiste verhoudingen, supplementen etc. Maar ik merk dat de meeste paarden die groeien of gewoon werken wel tegen wat meer suiker/zetmeel/lucerne/eiwit kunnen en het gewoon heel goed doen op een algemeen goede brok of muesli (uitzonderingen daargelaten).

Ik vind je foto's er echt niet gek uitzien hoor. Ik zal je per PB een paar foto's delen hoe wisselend onze jaarlingen er soms bijlopen als je dat interessant vindt :)