Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blaze1994
Berichten: 621
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:41

monsera schreef:
Op zich is het wel logisch dat ze proppen maakt op deze leeftijd. Sommige paarden doen dat niet dan heb je geluk denk ik.
Maar het gebit is nu wel zo'n beetje versleten.

Dat betekend dus dat je vaak en veel geweekt voer moet geven op een dag.

Lukt dat kwa tijd en financieel. Dan zou ik dat er nog wel op willen wagen, maar lukt dat niet dan kom je niet van de maagproblemen af van ik bang.

Die van mij krijgt 4 a 5 keer per dag een emmer geweekt voer waar ze een uurtje mee bezig is per emmer. Het is tijd en geld verslindend zo'n oudje.

En dan vooral ruwvoer mixen met een mudlie of brok erdoor voor de extra energie.

Ook mijn oudje met Cushing heb ik zo nog 3 jaar gevoerd.



Ja ik snap het helemaal en ik zou het met liefde doen 4/5x per dag pap maar ze staat samen met mijn andere ruin die afhankelijk van haar is om rustig te zijn (heel snel overprikkeld) en ze laat zich niet vangen. Dus apart laten eten door een stalgenootje gaat niet. Ze zijn te weinig verschillend qua hoogte dat ze onder een draadje door kan bijvoorbeeld. Ze had tot voor kort een perfect gebit maar nu idd toch ouderdom in het gebit (valt nog heel erg mee eigenlijk). Dus logistiek is meerdere papjes per dag niet haalbaar zonder haar te moeten verplaatsen van stalling (ik heb haar al eerder in een rusthuis gehad en daar zwaar verwaarloosd opgehaald). Dus financiël ja zeker, logistiek praktisch onmogelijk

Blaze1994
Berichten: 621
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:48

Queelens schreef:
Hoe en wat heb je precies afgebouwd blaze?
Wat als je nou eerst de pijnmedicatie afbouwt en later pas de medicatie voor maagbescherming?

Want de pijnstillers/ontstekingsremmers zijn de reden dat ze mogelijk maagzweren heeft en je dus aan de maagbeschermers moet. Zolang je pijnstilling geeft zijn die maagzweren denk ik niet in een dag weg? Ik zou dus logischerwijs eerst kijken of ze zonder pijnstillers met maagbeschermers functioneert en als dat goed gaat de maagbeschermers stoppen. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken want die maagbeschermers zijn vaak het duurst van de twee maar in mijn hoofd kan dit nog wel een hele logische verklaring zijn als je de maagbeschermers tegelijk mee hebt afgebouwd.


Pijnmedicatie (ivm trekken van een kies) is meteen gestopt paar weken terug toen ze slechter ging eten Na de gebitsbehandeling. Ze heeft daarna 3 weken op de sucralfaat (maagbeschermer) plus omeprazol (maagzuurremmers) gestaan. Daarna met stapjes van 50kg afgebouwd en sucralfaat hetzelfde gelaten. Elke keer gewacht met afbouwen om te kijken of ze niet slechter ging eten. Waarschijnlijk is het langdurige slechter kunnen eten (mijn andere ruin at te proppen op) en daar bovenop de pijnstillers fataal geworden maar wellicht ook andere dingen die niet goed zijn want ze at toen echt alleen nog een soort astronauten voer voor paarden wat helemaal vloeibaar was zegmaar. Dus wellicht toch ook iets met de slokdarm. Ik wil ook best een scopie laten doen maar dan heeft ze zoveel verdoving nodig en zoveel vecht en strijd om die verdoving erin te krijgen dat dat haar dood ook kan worden. Ze moet dan ook naar de kliniek in een opvoelbox enzo :(

Tancreda4

Berichten: 24155
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:58

Gezien haar leeftijd zou ik haar dat soort stress en behandelingen niet meer aandoen als ze daar zo van in de stress raakt....

Blaze1994
Berichten: 621
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:17

Nee precies dat was ook mijn gedachte inderdaad. En voor wie doe je dat dan uiteindelijk ook. Ze was het liefst gewoon in een natuurpark ofzo gewoon losgelaten en nooit meer lastig gevallen dat was haar beste pensioen. Dus al dat "gedoe" en stress van mensen wil ze gewoon niet. Behalve een emmertje neergezet krijgen en dat sommige dagen niet eens. Pas als je wegloopt gaat ze dan eten.

In ieder geval bedankt wel voor het meedenken allemaal. Is toch fijn om meningen en gedachtes uit te wisselen in z'n moeilijke fase

monsera
Berichten: 3092
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:18

Blaze1994 schreef:
monsera schreef:
Op zich is het wel logisch dat ze proppen maakt op deze leeftijd. Sommige paarden doen dat niet dan heb je geluk denk ik.
Maar het gebit is nu wel zo'n beetje versleten.

Dat betekend dus dat je vaak en veel geweekt voer moet geven op een dag.

Lukt dat kwa tijd en financieel. Dan zou ik dat er nog wel op willen wagen, maar lukt dat niet dan kom je niet van de maagproblemen af van ik bang.

Die van mij krijgt 4 a 5 keer per dag een emmer geweekt voer waar ze een uurtje mee bezig is per emmer. Het is tijd en geld verslindend zo'n oudje.

En dan vooral ruwvoer mixen met een mudlie of brok erdoor voor de extra energie.

Ook mijn oudje met Cushing heb ik zo nog 3 jaar gevoerd.



Ja ik snap het helemaal en ik zou het met liefde doen 4/5x per dag pap maar ze staat samen met mijn andere ruin die afhankelijk van haar is om rustig te zijn (heel snel overprikkeld) en ze laat zich niet vangen. Dus apart laten eten door een stalgenootje gaat niet. Ze zijn te weinig verschillend qua hoogte dat ze onder een draadje door kan bijvoorbeeld. Ze had tot voor kort een perfect gebit maar nu idd toch ouderdom in het gebit (valt nog heel erg mee eigenlijk). Dus logistiek is meerdere papjes per dag niet haalbaar zonder haar te moeten verplaatsen van stalling (ik heb haar al eerder in een rusthuis gehad en daar zwaar verwaarloosd opgehaald). Dus financiël ja zeker, logistiek praktisch onmogelijk


Wat moeilijk he.
Maar waarschijnlijk weet je wel wat te doen nu.
Dan zit je wel met die andere pony. Die zal een nieuw maatje moeten hebben om rustig te blijven zo te lezen.

juval

Berichten: 13351
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:08

wat een lastige kwestie Blaze, veel sterkte hiermee.
Is het een idee om alvast rond te kijken voor een nieuw maatje voor je ruin? dat ze nog een tijdje met zijn 3en staan zeg maar, dan hoeft je ruin niet alleen te zijn als je de beslissing over je merrie neemt. (of om haar apart te kunnen zetten voor het voeren).

Hier is gisteravond de pensionado gekomen. Lieve merrie die heel rustig lijkt. Het gaat tot nu toe prima samen met Smarti. Smarti lijkt voor het eerst in haar leven een keer de baas te mogen zijn. Maar de nieuwe moet natuurlijk nog erg wennen. Vannacht naast elkaar in de stal gestaan, en vanmorgen maar meteen samen de paddock in. Ze lijken blij te zijn.

Blaze1994
Berichten: 621
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:24

Wat mijn ruin betreft, die wordt tegelijkertijd ingeslapen als zij ook gaat. We hebben onder voorbehoud (het systeem crashte toen ik belde, ging meteen weer twijfelen) een afspraak staan voor morgen middag om ze toch samen naar de groene weides te laten gaan. Ik heb gisteren de hele wei open gezet en ze waren echt super blij (beide op hun eigen manier). Ze genieten beide zichtbaar, beide waren ze vannochtend enorm rust. Net of iedereen in vrede was en opgelucht (eigen interpretatie natuurlijk) maar toen ik het tegen mijn ruin zijn kwam mijn merrie achter hem erbij staan (doet ze nooit). Ze liet haar oog schoonmaken in alle rust terwijl ze normaal helemaal in paniek is als je al naar haar hoofd kijkt.

Blaze1994
Berichten: 621
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:25

juval schreef:
wat een lastige kwestie Blaze, veel sterkte hiermee.
Is het een idee om alvast rond te kijken voor een nieuw maatje voor je ruin? dat ze nog een tijdje met zijn 3en staan zeg maar, dan hoeft je ruin niet alleen te zijn als je de beslissing over je merrie neemt. (of om haar apart te kunnen zetten voor het voeren).

Hier is gisteravond de pensionado gekomen. Lieve merrie die heel rustig lijkt. Het gaat tot nu toe prima samen met Smarti. Smarti lijkt voor het eerst in haar leven een keer de baas te mogen zijn. Maar de nieuwe moet natuurlijk nog erg wennen. Vannacht naast elkaar in de stal gestaan, en vanmorgen maar meteen samen de paddock in. Ze lijken blij te zijn.


Wat fijn om te lezen dat de eerste kennismaking goed ging! Zou leuk zijn voor Smarti een keer de baas te mogen zijn

Akshay
Berichten: 2084
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:32

Ach Blaze. :(:)
Sterkte! Soms is het gewoon genoeg geweest he. Wat fijn dat je paarden erin berusten.
Veel kracht toegewenst hoor!

Tancreda4

Berichten: 24155
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:46

Balze, moedig en onnoemelijk moeilijk besluit... heel veel sterkte :(:)

kaatje77

Berichten: 10444
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:06

Blaze dan is het net alsof ze het weten hé.....geniet er nog even van en heel veel sterkte morgen

monsera
Berichten: 3092
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:46

Ach Blaze wat een keus is dat zeg.
Heel veel sterkte morgen :(:)
Fijn dat ze zo nog even hebben genoten.

juval

Berichten: 13351
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:50

heel veel sterkte morgen Blaze. :(:)

hagelslag
Berichten: 9245
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 20:09

@blaze, heel veel sterkte.

Queelens

Berichten: 8030
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 20:47

Sterkte morgen Blaze :(:)

Celebi
Berichten: 3873
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:26

Heel veel sterkte morgen Y;(

Hilli

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:30

Wat een dappere beslissing, Blaze. Sterkte morgen.

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:36

ja heel veel sterkte morgen blaze :knuffel:

Es_ther

Berichten: 18732
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 23:50

:knuffel: voor jou Blaze

hagelslag
Berichten: 9245
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 12:30

Awww kijk nou <3
Afbeelding

Siers83

Berichten: 7407
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 12:53

Blaze heel veel sterkte vandaag. Hoop dat de beslissing jou rust geeft

Hagelslag wat een fijn beeld!

joyce83

Berichten: 5250
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:08

Blaze sterkte, ik heb nog vaak aan jou gedacht en wat verstandig zou zijn om te doen. Maar kwam toch vaak op hetzelfde uit om idd te beseffen dat het klaar is en dat er al veel gedaan is. Heel veel sterkte en dan gelijk 2 zal wel even aankomen.

Blaze1994
Berichten: 621
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:15

Dankjewel allemaal,

Ik heb donderdag nog een heel fijn moment met alletwee gehad. Mijn ruin kwam in mijn adem ademenen terwijl ik vertelde hoe perfect hij was en hoe oneerlijk het is (hij is 5 jaar geworden) en dat ik graag mijn merrie beter had gekregen maar dat het goed was zo. Zij wilde een onderdeel er van zijn ondanks dat de gras wei gewoon open stond. Ze stond aan de andere kant aan zijn zij ook helemaal rustig. Ik heb uitgelegd wat er ging gebeuren en er kwam nog een extra rust over ons heen.

Voor degene die benieuwd zijn hoe het gegaan is of wat te verwachten. Mijn rauwe omschrijving:
Op vrijdag hebben ze allebei lekker veel pap gehad en allemaal ander lekker voer en snoepjes. Ondanks de voor 2400kg domosedanpasta was het toch een gevecht met mij merrie maar we hadden niet anders verwacht. Ze bleef tot de laatste seconden vechten, willen opstaan etc. Dit was wel een bevestiging voor ons dat we niet Te lang gewacht hebben want als ze niet zou vechten zouden we ons eigenlijk meer zorgen hebben gemaakt. Mijn ruin was nog jong dus ik was bang dat hij misschien ook ging vechten. Maar hij gaf zich helemaal over. 0 stress en helemaal oké liet hij zich gaan. Dit had ik zo erg gehoopt (en tegen hem gezegd) dat ik hem echt niet wil missen maar hij ook geen (ergere) pijn verdient en dat het goed is zo. Ik ben nog tot half 10 savonds bij ze geweest, toen werd het te koud. Ik kon gewoon niet weg gaan omdat ik bang was te vergeten hoe hun zachte hoofdjes zouden voelen. De volgende ochtend terug gegaan om toch nog even te aaien. Mijn vriend heeft eerst gekeken en de deken zo gelegd dat ik geen bloed zag. Want mijn ruin had bloed bij zijn neus en oog. Heel fijn dat dit nog even kon (had niet gekund als ze de volgende dag al opgehaald werden maar het was natuurlijk weekend).
Ik heb even weg gekeken toen ze gingen liggen want dat beeld kan heftig zijn en het staat voor altijd op je netvlies. Mijn merrie ging blijkbaar beetje door de achterbenen en toen op haar billen en haar zijkant. Mijn ruin ging liggen als een katten met z'n benen onder zich gevouwen. Hoe het met mijn merrie ging komt blijkbaar het meeste voor. Het geeft mij veel troost dat mijn jonge paard vredig is gegaan. Hij zou de opvolger van mijn merrie worden maar bleek een zware aangeboren nek afwijking te hebben Gekocht als wedstrijd topper. Hij was helemaal perfect. Over hem heb ik over een langere tijd al verdriet gehad na de diagnose maar toch is het een klap. Ik dacht ook altijd dat mijn merrie 40 zou worden hoe taai en sterk ze was. Afgelopen zomer zijn we nog aangereden door een auto tijdens het buitenrijden. Ik dacht die heeft allebei d'r achterbenen gebroken. Geen schrammetje, niet stijf niks. Maar het kan toch snel gaan als je dan terug kijkt. Afgelopen zomer zag ze er uit als een jonge God. Laatste maanden leek ze echt 30. Maar het is "goed" zo ;(

Ze hebben mij allebei veel geleerd en dat zullen ze nog blijven doen. Mjn ruin was Altijd vrolijk en Altijd goed gezind. Kwam Altijd in galop naar mij toe. Hij gaf zich 100% voor mij ookal leek dat soms 10% toen we nog niet van z'n nek afwijking wisten. Van hem kan ik leren dat er altijd leuke dingen zijn in het leven ondanks dat je pech hebt. Mijn merrie was heel standvastig maar had ook eindeloos veel energie om te werken. Bij haar was het niet altijd duidelijk wat door trauma's kwam of wat haar karakter maar zo sterk en hard zij was voor zichzelf. En zoveel meer nog wat ik mij nu nog niet besef.

Het is een heel verhaal geworden maar misschien heeft er iemand nog iets aan

Een foto van ze samen

Afbeelding

juval

Berichten: 13351
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:23

wat een mooi verhaal Blaze, veel sterkte bij het grote gemis.

Zo te lezen is het goed zo. Mooie foto!

Ik ben net ook maar even gaan zitten voor een IM voor Zoëy (onderschrift) Mooie herinneringen opgehaald. gouden pony was het.

Met Smarti en de nieuwe gaat het prima, maar Smarti is wel erg bazig. Nieuwe pony begint al aardig te wennen en durft ook wel van zich af te slaan. Hopelijk niet te hard haha. want ze is wel 2x zo groot als Smarti. Nou ja, het zal wel goedkomen samen.
Ik moet wel zeggen dat ik erg moet wennen aan de verantwoordelijkheid voor het paard van een ander.

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:46

Heel veel sterkte Blaze, wat een gemis moet dat zijn voor je. 2 tegelijk..

Juval: fijn dat het goed lijkt te gaan met het nieuwe maatje voor Smarti. Ik zeg heel eerlijk dat ik niet weet of ik ooit iemand in pension of een paard van iemand anders als weidemaatje hier thuis wil hebben staan. Zeg nooit nooit maar het lijkt me wel een hele verantwoordelijkheid.