[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5274
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:12

Mijne o grams en 200 liner.
Gooi straks de hals er ook bij.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:24

Toch blijft dit weer een stuk fijner als die regen. Extra deken of überhaupt een deken is makkelijker dan die nattigheid tegen te gaan.
En helemaal met zon erbij nu.

Sintara

Berichten: 7399
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:35

Dat wel, maar de door de nattigheid ontstane hoefproblemen geven extra problemen met het lopen op de bevroren hobbelige paddock :+

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:37

Sintara schreef:
Dat wel, maar de door de nattigheid ontstane hoefproblemen geven extra problemen met het lopen op de bevroren hobbelige paddock :+


MyWishMax schreef:
Toch blijft dit weer een stuk fijner als die regen. Extra deken of überhaupt een deken is makkelijker dan die nattigheid tegen te gaan.
En helemaal met zon erbij nu.


Beide eens :o

Paardje hier gelukkig niet te warm onder zn dry liner nu de wind weg is. Gelukkig nog koud genoeg buiten :+

Muze
Berichten: 5274
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:12

Ja, mijne had last van de regen en z’n vieren en nu last van de kou, lijkt iets winter bevangen

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:13

Mijn paard had het echt niet lekker warm onder zijn 350 grams deken. Heb 'm gewisseld voor een 400 grams en mijn recuptex er nog extra onder gedaan. Hij heeft echt 0 wintervacht. Velletje alsof het midzomer is _O-

Ik gebruik overigens geen hals met dit weer. Die gebruik ik alleen als het regent tegen het eventuele inregenen.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:16

Bedankt voor degene die de Bucas Shamrock heeft aangeraden als transportdeken. Ook als zweetdeken is hij megafijn, paard is op enkele minuten droog!

De mijne staat onder een 200gr, hij voelde nog ok aan maar door het strenge vriezen hier gaan ze nu niet op de weide

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:05

Ik gebruik nu juist wel een hals. Ze verliezen veel warmte via dat huidoppervlak heb ik het idee.

Iris82

Berichten: 39851
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:15

Ja precies. Niet voor niets wordt de hals voor het eerst geschoren. De grote aders lopen in de hals het dichts onder de oppervlakte. Als je een paard hebt wat het snel koud heeft is zeker ook met deze temperaturen een hals aan te raden.

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:20

Interessant om alle verschillen te lezen :j Feyre staat onder een liner van 100 grams en een 0-grams deken. Is daar ook niet te koud onder. Voor de zekerheid wel een 200grams liner erbij besteld. Deze droge kou is heel anders dan als het onder 0 duikt en het gaat sneeuwen %)

Ze staat overdag op de paddock en ‘s nachts op stal. Nu wel haar manen los, daaronder is het ook echt warm :))

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:50

Farjen schreef:
Bedankt voor degene die de Bucas Shamrock heeft aangeraden als transportdeken. Ook als zweetdeken is hij megafijn, paard is op enkele minuten droog!

De mijne staat onder een 200gr, hij voelde nog ok aan maar door het strenge vriezen hier gaan ze nu niet op de weide



Ah top dat de deken zo goed bevalt!

Hier onder 300 en buiten hals om ook inderdaad met die kou.

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:52

Iris82 schreef:
Ja precies. Niet voor niets wordt de hals voor het eerst geschoren. De grote aders lopen in de hals het dichts onder de oppervlakte. Als je een paard hebt wat het snel koud heeft is zeker ook met deze temperaturen een hals aan te raden.


Hij heeft het normaal nooit koud, maar ik gebruik geen hals. Ben veel te zuinig op zijn manen. Daarom gaat die alleen op bij slecht weer. Heb ook alleen een 0 grams hals.

Hij is ook niet zo kaal alsof hij geschoren is. Heeft gewoon vacht, maar wel een 'zomervacht'.

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:10

mavantos schreef:
Mijn paard had het echt niet lekker warm onder zijn 350 grams deken. Heb 'm gewisseld voor een 400 grams en mijn recuptex er nog extra onder gedaan. Hij heeft echt 0 wintervacht. Velletje alsof het midzomer is _O-

Ik gebruik overigens geen hals met dit weer. Die gebruik ik alleen als het regent tegen het eventuele inregenen.


Hier ook geen hals, 1 jaar bij mijn merrie een week omgehad bij droge vrieskou en ik heb een hele tijd maar 3 knotjes kunnen maken. Het schoot wel lekker op, dat dan weer wel :D
Daarna alleen met regen, sneeuw of echt strenge vorst (overdag -5 of lager) en nooit meer problemen gehad. Ik weet niet of het aan het merk hals lag , de pasvorm of misschien toch te warm, maar ook bij mijn nieuwe paard durf ik het niet aan.

Friesfanaat

Berichten: 1343
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:15

Hier bij 2 friese merries eigenlijk de hele herfst en winter al een hals op. Staan in een buitenstal en t waait hier vrijwel altijd. Kan niet zeggen dat de manen er door slijten oid. Dat gaat harder als ze zonder hals buiten staan en elkaar volop staan te kroelen :+

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:28

Iemand enig idee hoe je statisch-heid van je deken kan voorkomen? Ik deed zojuist m'n deken al knetterend af en paard lief was dus not amused. Ik gebruik een Amigo 100 gram + 100 gram liner van die gladde stof.

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:18

HarmanyL schreef:
Iemand enig idee hoe je statisch-heid van je deken kan voorkomen? Ik deed zojuist m'n deken al knetterend af en paard lief was dus not amused. Ik gebruik een Amigo 100 gram + 100 gram liner van die gladde stof.


Wassen met wasverzachter. En voor nu: ten alle tijde een hand op je paard, deken eraf, hand eraf en ontladen. Dan geef je je paard ook geen schok.

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:27

gr_roos schreef:
mavantos schreef:
Mijn paard had het echt niet lekker warm onder zijn 350 grams deken. Heb 'm gewisseld voor een 400 grams en mijn recuptex er nog extra onder gedaan. Hij heeft echt 0 wintervacht. Velletje alsof het midzomer is _O-

Ik gebruik overigens geen hals met dit weer. Die gebruik ik alleen als het regent tegen het eventuele inregenen.


Hier ook geen hals, 1 jaar bij mijn merrie een week omgehad bij droge vrieskou en ik heb een hele tijd maar 3 knotjes kunnen maken. Het schoot wel lekker op, dat dan weer wel :D
Daarna alleen met regen, sneeuw of echt strenge vorst (overdag -5 of lager) en nooit meer problemen gehad. Ik weet niet of het aan het merk hals lag , de pasvorm of misschien toch te warm, maar ook bij mijn nieuwe paard durf ik het niet aan.


Kan zeker aan pasvorm of materiaal kwijt. Bij mijn ruin was hij met bucas ook al zn manen kwijt. Nu met amigo staat hij bijna continu met hals en nergens last van.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 03:03

Hier staat de ongeschoren koukleum ook onder 450 gram (wel een vari layer) en sinds vanavond toch ook weer met hals. Ik had die er initieel af gehaald omdat ik haar manen graag even lucht geef en haar de mogelijkheid wil geven om haar hals te krabben met rollen. Vermits het zo achterlijk veel regent de laatste maanden staat het arme beest vrijwel constant met die hals. Maar vanavond toch niet warm genoeg onder enkel het dekentje naar mijn zin, dus toch de hals er maar weer op :\ Hoewel dat een 0 grams is doet dat toch veel. Ze verliezen inderdaad best veel warmte via de hals, dat blijkt maar weer.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:07

Ik heb sinds deze winter alleen maar dekens met vaste hals. Ja iets verlies van manen, maar ik zie dat ze veel minder druk geven bij de schoft en met name waar de rand van de deken is. En heb alle merken al wel geprobeerd. Ze snijden allemaal wel een beetje.
Koukleum ongeschoren, 24/7 staat nu onder 300 gram en is daar ok onder.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:23

Mijn dame met lange manen staat nu ook al een paar weken met hals op en haar manen zien er nog steeds top uit. Wel sla ik het halsdeel op stal naar achter zodat haar hals 'vrij' is, dat zal vast ook wel schelen. Ook borstel ik eigenlijk elke dag haar manen uit met glansspray waardoor de manen altijd mooi zacht zijn.

Ik heb haar gister voor het eerst een patroon geschoren dus nu weer even kijken hoe veel ze nodig heeft. Ze was vanochtend met -4 net aan ok onder een 300 g, maar het wordt bij ons vandaag echt heerlijk weer met wat plusgraden en een zonnetje, dus ze zal zich vast wel warm houden :)

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8316
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:40

Ik zit te dubben. Dit jaar geen geschoren paarden maar ik merk wel dat mijn merrie zo is aangekomen dat ik misschien toch naar een bigneck oid moet gaan zoeken. Opzich heel blij mee want ze komt eindelijk weer in model en van haar kippennek af. Ze draagt nu amigo en daar ben ik eigenlijk best blij mee. Daar hebben ze wel een XL versie maar die zie ik alleen in 0 en in 250 grams.... Die 250 vind ik net wat veel voor haar, ze is niet zo'n koukleum, zeker als ik niet scheer. De 0 vind ik over het algemeen niet zo fijn omdat je dan vrijwel direct met liners moet gaan werken en als ik haar dan wel scheer wordt het ook zo veel liner wat er onder moet :/

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:55

Ik ga voor mijn jonkie de Bucas turnout proberen denk ik. Het is een nogal lompe koe die overal aan zit en “snel” ergens achter blijft hangen. Misschien dat dat wat is en zag hem voor rond de 130 eu bij Agradi. Is het een groot verschil tussen de turnout en de atlantic?

Tip; veel deken korting daar nu. :j

shillelagh

Berichten: 976
Geregistreerd: 20-02-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:59

Ik weet niet of het hier in dit topic thuis hoort maar ik heb een vraag. Ben best onwetend wat betreft dekens.
Ik heb een paardje van 22/23 jaar. Ze heeft artrose (niet alleen in haar benen) Nu heeft de dierenarts vanmiddag gezegd dat ze wel baat zou hebben bij een deken. Na de forse regenbuien en nu de kou vind ik dat best een prettig idee. Ze heeft wel een schuil stal waar ze soms in gaat. Ze heeft een dikke wintervacht nu, dus wat kan ik er dan opgooien vraagje mij af? Wat er voor zorgt dat ze minder last heeft van de kou en regen? Ik lees van alles over de vacht die wel omhoog moet kunnen en natte regendekens die daar dan niet bij helpen. Ik zie door de bomen het bos niet meer.. en wil graag het beste voor mijn paard… :)

Celebi
Berichten: 3666
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:39

Met een dikke wintervacht heb je eigenlijk zelf al een soort isolatielaag tussen de huid en de deken. Daardoor hoef je in veel gevallen niet altijd veel vulling in de deken te hebben. Bij veel regen maar nog redelijke temperaturen helpt een 0 grams dan prima om de wind en regen buiten te houden. Bij koudere en guurdere dagen kan vulling wel fijn zijn. Daarom werk ik het liefste met een liner systeem zodat ik vanaf de 0 grams makkelijk kan uitbouwen. Veelal is 50g of 100g vulling voldoende, maar bij dit soort kou of bij hevige sneeuwval kan meer ook wel eens nodig zijn. Maar het is onwijs paard afhankelijk en ook merk afhankelijk. Goede merken zijn vaak al sneller wat warmer, maar ook beter ademend waardoor ze een grotere temperatuur range hebben. Maar goed je moet echt aan je paard voelen hoeveel grams nodig is. Ik steek altijd mijn hand hij de schouder naar binnen en voel dan de temperatuur (wel zorgen dat je zelf warme handen hebt anders voelt alles bloedheet aan nu). Met een dikke vacht wil je eigenlijk dat het tussen de deken en de vacht niet te warm aanvoelt, maar dat die warmte juist onder de vacht op de huid zit. Als het daar koeler aanvoelt ga ik omhoog met de vulling in de dekens, maar niet dusdanig hoog dat het echt warm is tussen vacht en deken, maar alleen op de huid. Dat is wat mij betreft het ideale punt om je paard niet te warm en niet te koud te zetten als ze zelf een dikke vacht hebben.

MarjanB

Berichten: 16458
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 15:07

Hier heb ik een pony die ik wat mager kocht gewoon een regendeken op gedaan. Die is goed bijgetrokken :D