Hubertus Schmidt trekt zich terug uit de sport

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Hubertus Schmidt trekt zich terug uit de sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 19:39

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Foto: Hubertus Schmidt. Foto: WDM - World Dressage Masters/Flickr


Er hingen al verschillende donkere voortekenen in de lucht, maar nu is het officieel: Hubertus Schmidt heeft aangekondigd vanwege gezondheidsredenen te stoppen met het rijden van dressuurwedstrijden. Hij zal vanaf de grond nauw betrokken blijven bij de dressuursport.

Stoppen en doorgaan
De eerste tekenen van een kwakkelende gezondheid begonnen in juni tijdens de Duitse dressuurkampioenschappen, waar Hubertus zich moest terugtrekken "wegens spierproblemen in zijn dij". Twee weken later op het CDI Kronberg scoorde hij 72,283% in de Grand Prix met Beryll, waarna hij zich om gezondheidsredenen moest terugtrekken uit de Kür.
In oktober zou hij deelnemen aan het CDI-W Zakrzow, maar ook daar moest hij zich terugtrekken, wegens rugproblemen.

Pensioen
Dressursport Deutschland kondigde vandaag het sportief pensioen van Schmidt aan.

"Ik heb al enige tijd gezondheidsproblemen die me belemmeren paard te rijden", vertelde Schmidt aan dressursport-deutschland.de. "Daarom heb ik besloten me volledig te wijden aan het trainen van ruiters en paarden vanaf de grond."

Onderscheiden
Schmidt is een van de meest onderscheiden dressuurruiters van Duitsland, die 50 paarden heeft opgeleid tot Grand Prix-niveau, en met ongeveer 80 verschillende paarden plaatsingen op Grand Prix-niveau heeft behaald.

Schmidt was gevestigd in Fleyenhof in Borchen, bij Paderborn. Hij werd aanvankelijk opgeleid door Hans-Georg Gerlach. Hij trouwde op 22-jarige leeftijd met zijn vrouw Doris en studeerde op 23-jarige leeftijd af als gecertificeerd ruiter bij de Stensbeck-Plakette. Hij reed zijn eerste proef op S-niveau in 1984 en precies 10 jaar later reed hij zijn eerste internationale proef in Hamburg op Forzando (v. Fortissimo x Pontius).

Hij was tweemaal Duits kampioen dressuur en vijfmaal Duits kampioen professionele dressuurruiters. Schmidt werd in 2004 onderscheiden met de prestigieuze titel van Riding Master.

Toppaarden
Zijn eerste FEI-toppaarden waren Tiamo Trocadero, Ruben R, Axel, Aquarell en My Fair Lady. Zijn carrière begon echter met Wansuela Suerte, die hem naar teamgoud bracht op de Olympische Spelen van 2004, de Europese kampioenschappen van 2005 en de Wereldruiterspelen van 2006. De combinatie won ook de individuele zilveren medaille op het EK dressuur van 2005 in Hagen. Wansuela's beoogde opvolger, de zelfgefokte Forest Gump, stierf helaas op jonge leeftijd.

Hij reed in vier wereldbekerfinales met Hinnerk (2009 - 11e), Aramis (2005 - 8e), Wansuela Suerte (2004 - 3e) en My Fair Lady (2000 - 6e). In de jaren 2010 kwam hij het dichtst bij Duitse teamselectie met de Trakehner Imperio. Zij waren de meereizende reserves voor de Olympische Spelen van 2016 in Rio de Janeiro.

Schmidt heeft verschillende trouwe sponsors die hem dressuurpaarden van topkwaliteit leveren, bijvoorbeeld Pespi Cola-erfgenaam Nancy Gooding van Plum Creek Hollow (Denoix, Flynn, Weltissimo, enz.) en Gut Neuenhof (Escolar, Escorial, enz.).

Toptrainer
Als trainer coachte hij talrijke leerlingen tot internationaal Grand Prix-niveau, waaronder Emma Kanerva, Mieko Yagi, Minna Telde, Sandy Phillips, Marcus Hermes, Suzanne Erricson, Johanna Brotherus, Patrik Kittel, Dong Seon Kim, Nicole Smith, Hiroyuki Kitahara, Anush Agarwalla, Christina Boos, Katharina Hemmer, en vele anderen.

Schmidt heeft ook verschillende Amerikaanse leerlingen die hij vakkundig naar het hoogste niveau in de dressuursport heeft geleid, zoals Cesar Parra, Oded Shimoni, Todd Flettrich en Devon Kane.


Afbeelding

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Hubertus Schmidt trekt zich terug uit de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:37

Hele fijne ruiter. Dat hij nog maar veel mensen en paarden mag begeleiden

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hubertus Schmidt trekt zich terug uit de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 09:20

Mee eens! Erg jammer dat hij moet stoppen met rijden wegens gezondheidsproblemen maar hij kan andere mensen waarschijnlijk nog enorm veel leren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

996981
Berichten: 9616
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 09:28

Altijd jammer als een fijne ruiter stopt. Wat ik me afvraag: gaan we deze ruiter nu ook affakkelen vanwege de slechte foto, of doen we dat alleen bij ruiters die meer “modern” rijden? :D

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Tazzey
Berichten: 9480
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:47

996981 schreef:
Altijd jammer als een fijne ruiter stopt. Wat ik me afvraag: gaan we deze ruiter nu ook affakkelen vanwege de slechte foto, of doen we dat alleen bij ruiters die meer “modern” rijden? :D


Dat gebeurt hier op Bokt alleen als je Gal heet.

Jammer dat hij stopt, fijne ruiter. Hopelijk kunnen nog veel mensen van hem leren.

heidy_wilco

Berichten: 4470
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:31

Tazzey schreef:
996981 schreef:
Altijd jammer als een fijne ruiter stopt. Wat ik me afvraag: gaan we deze ruiter nu ook affakkelen vanwege de slechte foto, of doen we dat alleen bij ruiters die meer “modern” rijden? :D


Dat gebeurt hier op Bokt alleen als je Gal heet.

Jammer dat hij stopt, fijne ruiter. Hopelijk kunnen nog veel mensen van hem leren.


Omdat dit daadwerkelijk een momentopname is, want als je filmpjes ziet van hem, zie je dat hij echt een hele fijne ruiter is, welke zijn paarden goed voor elkaar heeft.

*pum**pum**pum**pum**pum*


Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hubertus Schmidt trekt zich terug uit de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:11

Ik zie ook geen slechte foto? Paard lijkt me nogal overbouwd en hoog in het kruis blijven maar de aanleuning is smakelijk om te zien, neusje er netjes uit. Dus ik zie niet in wat voor een commentaar hier op zou moeten komen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

996981
Berichten: 9616
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:17

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd i.v.m. copyright op de geplaatste foto's

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

996981
Berichten: 9616
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:19

Elisa2 schreef:
Ik zie ook geen slechte foto? Paard lijkt me nogal overbouwd en hoog in het kruis blijven maar de aanleuning is smakelijk om te zien, neusje er netjes uit. Dus ik zie niet in wat voor een commentaar hier op zou moeten komen?


Dat is toch fout? Paard hoort ook in de uitgestrekte draf in balans te blijven en mag de rug niet hol trekken cq hoog blijven in het kruis. Te weinig activiteit en gedragenheid. Maar de neus is op de loodlijn, dus het is ok?

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Hubertus Schmidt trekt zich terug uit de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:56

Geen enkele topruiter heeft alles iedere fractie van een seconde 100% perfect voor elkaar. Anders scoorden ze namelijk 100% en naar mijn weten is dat nog nooit gebeurd :+

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

996981
Berichten: 9616
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:58

Dorine92 schreef:
Geen enkele topruiter heeft alles iedere fractie van een seconde 100% perfect voor elkaar. Anders scoorden ze namelijk 100% en naar mijn weten is dat nog nooit gebeurd :+

Precies :)

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:09

Dorine92 schreef:
Geen enkele topruiter heeft alles iedere fractie van een seconde 100% perfect voor elkaar. Anders scoorden ze namelijk 100% en naar mijn weten is dat nog nooit gebeurd :+


goh het zijn net mensen....

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:13

Ik denk dat ik even de popcorn in de magnetron zet! :Y)

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:55

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik zie ook geen slechte foto? Paard lijkt me nogal overbouwd en hoog in het kruis blijven maar de aanleuning is smakelijk om te zien, neusje er netjes uit. Dus ik zie niet in wat voor een commentaar hier op zou moeten komen?


Dat is toch fout? Paard hoort ook in de uitgestrekte draf in balans te blijven en mag de rug niet hol trekken cq hoog blijven in het kruis. Te weinig activiteit en gedragenheid. Maar de neus is op de loodlijn, dus het is ok?


Dat is gewoon de bouw van het paard, het is pas fout dat iemand dat niet als dusdanig herkend. ;-)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

996981
Berichten: 9616
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 06:56

Elisa2 schreef:
996981 schreef:


Dat is toch fout? Paard hoort ook in de uitgestrekte draf in balans te blijven en mag de rug niet hol trekken cq hoog blijven in het kruis. Te weinig activiteit en gedragenheid. Maar de neus is op de loodlijn, dus het is ok?


Dat is gewoon de bouw van het paard, het is pas fout dat iemand dat niet als dusdanig herkend. ;-)

Kan zijn. Wellicht heb jij stand foto’s gezien dat je de bouw kan beoordelen. Dat doe je immers op stand. Niet in beweging. Is dit paard echt overbouwd, of is dit de manier van bewegen? Een eventueel minder gebouwd paard kan en hoort ook gewoon in balans te gaan.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hubertus Schmidt trekt zich terug uit de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:29

Ik hoef geen standfoto te zien om dat te kunnen beoordelen gelukkig. Overbouwd zijn zegt niks over de balans, paard kan naar zijn kunnen perfect in balans lopen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

CharleyT
Berichten: 3970
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:41

996981 schreef:
Altijd jammer als een fijne ruiter stopt. Wat ik me afvraag: gaan we deze ruiter nu ook affakkelen vanwege de slechte foto, of doen we dat alleen bij ruiters die meer “modern” rijden? :D


Fascinerend hoe je met een, op het eerste gezicht, vriendelijke vraag een discussie laat ontstaan. De foto's en meningen vliegen weer in het rond, terwijl het topic gaat over een ruiter die zich terug trekt als ruiter.

996981
Berichten: 9616
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:50

Elisa2 schreef:
Ik hoef geen standfoto te zien om dat te kunnen beoordelen gelukkig. Overbouwd zijn zegt niks over de balans, paard kan naar zijn kunnen perfect in balans lopen.

Knap. Zelfs de hengsten commissie laat de paarden opstellen om bouw te kunnen beoordelen. Paard op de foto loopt niet in balans. Die gaat op de voorhand.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

996981
Berichten: 9616
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:52

CharleyT schreef:
996981 schreef:
Altijd jammer als een fijne ruiter stopt. Wat ik me afvraag: gaan we deze ruiter nu ook affakkelen vanwege de slechte foto, of doen we dat alleen bij ruiters die meer “modern” rijden? :D


Fascinerend hoe je met een, op het eerste gezicht, vriendelijke vraag een discussie laat ontstaan. De foto's en meningen vliegen weer in het rond, terwijl het topic gaat over een ruiter die zich terug trekt als ruiter.

Niet gek toch, op een discussie forum? Bepaalde ruiters en methodes worden te pas en te onpas onder de loep genomen. Ik vind het interessant hoe dat werkt. Dat bepaalde mensen wel met slechte foto’s wegkomen onder het mom “momentopname” en bij anderen wordt er gesproken van structureel fout. Want als het op foto staat, is het moment er geweest en dus is het fout.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 09:01

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik hoef geen standfoto te zien om dat te kunnen beoordelen gelukkig. Overbouwd zijn zegt niks over de balans, paard kan naar zijn kunnen perfect in balans lopen.

Knap. Zelfs de hengsten commissie laat de paarden opstellen om bouw te kunnen beoordelen. Paard op de foto loopt niet in balans. Die gaat op de voorhand.


Ga je nu serieus de hengsten commissie vergelijken met een jury en dressuurproef? Moet jij je paard ook opstellen aan de hand voordat je je dressuurproef begint? :+

Ieder paard loopt op de voorhand in een uitgestrekte draf..anders was het wel een verzamelde draf geweest...

Natuurlijk wil je bepaalde gedragenheid behouden en dat ze naar voren bewegen en niet de grond in maar in hoeverre ze dat kunnen is toch echt afhankelijk van de bouw.

Dit is gewoon geen slechte foto, wat je er ook van probeert te maken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 09:02

Wat naar dat hij moet stoppen met rijden vanwege gezondheidsproblemen. Hopelijk kan hij nog lang zijn kennis doorgeven aan hen die een carrière in de dressuur nastreven.

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:59

996981 schreef:
CharleyT schreef:
Fascinerend hoe je met een, op het eerste gezicht, vriendelijke vraag een discussie laat ontstaan. De foto's en meningen vliegen weer in het rond, terwijl het topic gaat over een ruiter die zich terug trekt als ruiter.

Niet gek toch, op een discussie forum? Bepaalde ruiters en methodes worden te pas en te onpas onder de loep genomen. Ik vind het interessant hoe dat werkt. Dat bepaalde mensen wel met slechte foto’s wegkomen onder het mom “momentopname” en bij anderen wordt er gesproken van structureel fout. Want als het op foto staat, is het moment er geweest en dus is het fout.

Ja nee inderdaad. Op het moment dat het paard op het einde van de afzet, vlak voor het zweefmoment is, moet het gewicht op het achterbeen zijn. Dat zelfde achterbeen waar hij zich mee aan het afzetten is :+ Wat een slechte ruiter zeg

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

996981
Berichten: 9616
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:06

Elisa2 schreef:
996981 schreef:
Knap. Zelfs de hengsten commissie laat de paarden opstellen om bouw te kunnen beoordelen. Paard op de foto loopt niet in balans. Die gaat op de voorhand.


Ga je nu serieus de hengsten commissie vergelijken met een jury en dressuurproef? Moet jij je paard ook opstellen aan de hand voordat je je dressuurproef begint? :+

Ieder paard loopt op de voorhand in een uitgestrekte draf..anders was het wel een verzamelde draf geweest...

Natuurlijk wil je bepaalde gedragenheid behouden en dat ze naar voren bewegen en niet de grond in maar in hoeverre ze dat kunnen is toch echt afhankelijk van de bouw.

Dit is gewoon geen slechte foto, wat je er ook van probeert te maken.

Ja, want voor een hengsten commissie is bouw heel belangrijk. Voor een jury iets minder. Juist om die reden hoeven ze het paard niet op stand te zien. Een dressuurjury wil een paard zien dat voldoet aan de criteria van een bepaald niveau. Bouw is daarbij ondergeschikt. Bouw heeft invloed op bewegen, maar stelt je niet vrij om niet aan criteria te voldoen

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hubertus Schmidt trekt zich terug uit de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:19

En aan die criteria wordt voldaan..anders reed hij dat dier niet op dat niveau...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

996981
Berichten: 9616
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:46

Elisa2 schreef:
En aan die criteria wordt voldaan..anders reed hij dat dier niet op dat niveau...

Klopt. Over het algemeen zal daar aan voldaan worden. Maar dat betekent niet automatisch dat dit een goede foto is waarbij op dat moment wordt voldaan aan de criteria.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Druif_01, IASCrawler, Johnie, Melzazu, Mnoonn, rosak, willemijn_T en 44 bezoekers