Sinds kort rijd ik een super tof paard wat mij keihard met mijn neus op de feiten drukt: ik ben scheef in houding en hulpen! Mijn linkerkant is het probleem. We proberen allemaal een fijne samenwerking met ons paard te realiseren, waarbij het paard recht en in balans is. Ik vind dus dat ik zelf ook mijn steentje bij moet dragen in die samenwerking.
Vroeger sportte ik bijna elke dag, soms zelfs 2x op een dag. Krachtsport, crossfit, hardlopen, zwemmen.. Yoga en wandelen was mijn herstel. Helaas heeft mijn gezondheid een paar keer een tegenslag gehad en haal ik nog maar weinig plezier uit sporten als ik alleen maar op standje lauw kan trainen. Met dit doel hoop ik weer wat plezier uit het sporten te kunnen halen. Het beperkte aantal fysio behandelingen dat ik heb gebruik ik echt voor pijnklachten. Ik zoek dus iets waar ik zelf mee aan de gang kan, bij voorkeur naast het paard aangezien ik maar 2x per week rij.
Nu ben ik erg benieuwd hoe anderen dat aanpakken. Misschien heb je wel goede oefeningen of fijne Youtube kanalen ontdekt die je hier wil delen

Mocht je het leuk vinden om te lezen, dit is wat ik zelf merk.
Wat merk ik te paard:
- Voornamelijk links terugkerende slijmbeursontsteking. Vrijwel altijd pijnlijk aan de voorzijde en buitenzijde schouder. Zet mijn schouder vast om pijn te voorkomen, dat is vooral problematisch als dat mijn binnenhand is. Linkerhand hou ik vaak ook lager als ik linksom rij. Ideale houding lijn teugel-onderarm is eigenlijk ook pijnlijk en kan ik moeilijk in ontspannen.
- Ik zak in (bij wendingen) linksom.
- Scheefheid in bekken en beenhouding als ik 'normaal'. Voor mijn gevoel moet ik mijn bekken links wat naar voren duwen om mijn benen links en rechts op dezelfde positie te hebben.
- Altijd strak en spanning in heupen/ bekken.
- Rechtsom veel meer controle over beenhulpen: beenligging, intensiteit van de hulp en timing. Links doet soms maar wat.

Ik heb het idee dat ik links niet effectief been geef, waardoor het mij heel veel energie kost voor weinig reactie. Daardoor raak ik snel vermoeid en gaat het helemaal bergafwaarts. Ik merk dat ik dan ook superveel spanning heb op mijn rechterbeen, of echt uit het midden ga zitten om te compenseren.
Dit doe ik nu:
- Yoga, 1 of 2 keer per week. Voornamelijk voor het stretchen en ontspanning, of om toch iets te doen als ik teveel last heb.
- Krachttraining 1x per week, full body.
- Conditie: soms cardio apparaat. Maar die 2x per week dat ik hijgend en zwetend op het paard zit tel ik ook gewoon mee

- Paardrijden: Strechten voor het rijden. Bewust bezig zijn met recht zitten tijdens in- en uitstappen. Op momenten tijdens de training focussen op houding en zit, blik vooruit en voelen. Vaker van hand wisselen en voltewerk linksom vaker afbreken.
- Op mijn houding letten als ik aan het werk ben.