Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 20:17

Hier wordt het 1 dagje familie en 1 dagje schoonfamilie. En de derde dag denk ik lekker pasta maken en relaxen op de bank. :D Uit eten is en erg duur en ook nog eens gedoe en druk. Ik ga liever 3 januari uit eten als alles rustig is ofzo. _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41607
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 20:24

prompter schreef:
Hier ook nooit uit eten met kerst, en omdat we praktisch geen familie meer hebben zijn we met zijn tweeën. Meestal bestellen we van tevoren een luxe visschotel voor dag 1, en dag 2 maken we zelf iets lekkers (nou ja mijn man maakt het, ik eet :Y) )

Goede deal +:)+.

DuoPenotti

Berichten: 29545
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 20:25

Schoonmoeder wil graag uiteten.
Wij kinderen hebben vaak gezegd dat we ook best willen gourmetten of zo. Stuk minder duur. En minder druk idd.
Maar dat wil ze niet.

Benzz
Berichten: 2889
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 20:53

Picopico schreef:
Met kerst koken we de ene dag iets eenvoudigs (maar wel lekker) en de andere dag gaan we op visite en neemt iedereen wat mee. Niet luxe, maar dat hoef ik ook niet. Doe mij die aardappeltjes in de vorm van een kerstboom maar :D

Uiteten doe ik nooit met kerst en weiger ik ook, zelfs als het gratis zou zijn. Ik gun het personeel ook gewoon kerst thuis. Ja, ik weet dat restaurants dan veel omzet boeken (personeel is ws wel duurder), maar werken met kerst is niet leuk.

Nu vul je iets in voor een ander. Ik vond werken met kerst in de horeca juist enorm leuk.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 21:07

Ik vind gourmetten met kerst altijd leuk. Hoort er echt zo bij. Eerste Gourmetdag . Maar dit jaar gaat het niet. De mensen die alleen zijn, vinden jullie dat erg? Je zou met alle liefde hier mogen aanschuiven, maar ik woon voor de meesten in een uithoek. Ik vind kerst juist een heerlijke, kneuterige tijd vol eten, drinken, mensen waarvan je houdt (en dat kunnen dus nog zo goed vrienden zijn ipv familie).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 21:17

Ik betwijfel of je in België of echt uit eten kan met de feestdagen. Vroeger was dat heel populair, de laatste jaren is dat volgens mij (zelfs al voor covid) flink afgezwakt.

Kerstavond is bij oom/tante van vriend. Heel uitgebreid, lekker is wat anders :') Kerstdag is uitgebreid, bij mijn moeder, al ga ik informeren of ze gourmet niet ziet zitten. Oudejaarsavond uitgebreid bij schoonouders. En nieuwjaarsdag wordt uitbuiken en komt enkel petekindje van vriend langs om haar cent en cadeau te ontvangen.

Gaan we uit eten, dan vraag ik altijd minstens water. Uit een fles(je). Ik zou me kapot schamen om uit gierigheid kraanwater te vragen, puur omdat je op je centen zit terwijl het niet nodig is. Dan moet je ofwel gewoon niet uit eten gaan, of elders maar op besparen.
Ik vind het wel anders als je standaard heel krap bij kas zit door omstandigheden, maar wel graag eens een zeldzaam uitje mee wil.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 21:26

Wij zijn soms 1 kerstdag met ons tweetjes en dan kunnen we ook heel prima genieten van iets heel simpels als captains dinner (cappucijners met spek) of een soepje ofzo.

Zijn in het verleden ook wel eens uit eten geweest, maar eigenlijk vind ik dat toch minder leuk dan zelf koken met kerst.

Meestal zijn we ook minimaal 1 dag met familie en dan pakken we meestal wel uit, iedereen doet wat.
De een de tulband voor bij de koffie/thee en regelt het drinken, de volgende het voorgerecht, degenen bij wie we thuis zijn doen doorgaans het hoofdgerecht en dan nog een ander het toetje.
Niemand die de hele avond in de keuken hoeft te staan en op die manier zijn de kosten ook redelijk verdeeld.
We vieren het elk jaar bij iemand anders thuis, dus wie wat maakt rouleert ook nog.

Ik zou btw echt never nooit een dubbele schnitzel van 250 gram per stuk bestellen, ik krijg er daar 1 van al niet op in mijn eentje.
Vind het ook niet echt lekker, dan vind ik 15 of 16 euro ook gewoon teveel geld voor wat ik ervan lust.

15 euro voor een pannenkoek met een serieus beleg (bij ons pannenkoekenhuis hebben we echt ruim keus uit veel verschillende soorten pannenkoeken met veel groente en evt wat vlees) vind ik dan weer meer dan prima.

En 20+ euro voor een mooi hoofdgerecht met op een manier dat ik het zelf niet kan klaarmaken, met bv lokaal geproduceerd vlees of op de Noordzee gevangen vis, vind ik dan weer geen probleem om (af en toe) uit te geven.

Zo zie je maar, wat iemand bereid is om uit te geven aan eten, hangt echt niet alleen aan het beschikbare budget af, maar ook van iemands smaak en gewoontes.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 21:30

Tja, ik ben op het gebied van drinken erg kieskeurig, lust bijna niks. Zowel frisdrank als alcoholische dranken als vruchtensap lust ik niet. Ik bestel dan maar thee om niet gierig over te komen, maar eigenlijk is dat raar bij het avondeten. Ik zou liever water hebben, maar €3 voor 200 ml vind ik absurd. Ik proef het verschil met kraanwater ook echt niet. Het is trouwens ook gewoon de wet dat restaurants kraanwater moeten serveren (ze mogen daar wel €0,60 per liter voor vragen). Dat niet doen vind ik gierig van het restaurant, zeker als je ook al ander drinken hebt besteld. Daar kom ik dus ook niet terug.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 21:37

In Nederland misschien en in Frankrijk is het ook gewoonte, maar in België? Als het al gevraagd kan en mag worden, dan is daar niemand van op de hoogte volgens mij.
Ze mogen je geen water weigeren voor medicatie, als je misselijk/onwel bent en dergelijke, dat staat wel vast. Maar verder denk ik dat het ofwel niet verplicht is om kraanwater te serveren, of dat ze er alsnog de volle pot voor mogen vragen.

Op een terrasje 1 consumptie nemen en verder je eigen water of een snack bestellen met eigen drank? Of drankje met eigen snack? Je wordt binnen de 5min van het terras af gemieterd.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 21:38

Ha, wij waren ooit eens uit eten met 12 volwassenen en 4 kinderen, allemaal 3gangen.

Mijn moeder bestelde in het eerste rondje drankjes een glas wijn en een glas kraanwater, en dat kreeg ze zonder pardon. Het hele gezelschap bestelde verder van alles, van frisdrank en fristi, tot bier en wijn.

Volgende rondje komt de eigenaresse de drankjes opnemen en mijn moeder besteld nog een glas wijn en een glas kraanwater.
Het antwoord dat ze alleen kraanwater serveren voor innemen van medicijnen, verder uitsluitend (duur) bronwater.
Mijn moeder zegt, oh, daarstraks kreeg ik dat nog wel gewoon naast mijn glas wijn.
Oh, nou, dan heeft mijn collega dat fout gedaan, want dat doen we hier echt niet.

Echt zo fout, in discussie gaan met je klant én iemand nog 3 euro aftroggelen voor een flesje spa blauw.
En dat terwijl ze later, als ze nog een keer langs waren geweest, nog een heel rondje van ca 16 drankjes hadden kunnen verkopen (maar toen hing de eigenaresse aan de bar te hangen en te ouweh*eren met een vaste gast).
Wij hadden allemaal onze glazen al lang en breed leeg toen.

Ik vraag ook vaak een glas kraanwater naast een glas wijn, om af te kunnen wisselen. En op de meeste locaties krijg ik dat tegenwoordig ook wel gewoon.


Eigen consumpties gaan nuttigen op een terras van een horecagelegenheid vind ik persoonlijk heel er lomp en onrespectvol.
In het geval van een heel klein kind dat nog uit een fles of tuimelbeker drinkt, terwijl de ouder(s) en evt oudere kinderen wel een drankje bestellen, kan ik nog wel inkomen, maar anders kan ik toch niet verzinnen waarom je dan zo nodig op dat terras van de horecagelegenheid moet gaan zitten.
Ga dan gewoon in het park picknicken of op een bankje zitten.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 21:44

Soms denk ik reken dan maar 0,50 voor de service van het brengen van een glas kraanwater. Vind het ook onzin om dan spa blauw ofzo te moeten kopen :o

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 21:51

moonsparkle schreef:
Soms denk ik reken dan maar 0,50 voor de service van het brengen van een glas kraanwater. Vind het ook onzin om dan spa blauw ofzo te moeten kopen :o

Die 50 ct zou ik er best voor over hebben. Ik krijg het immers naar mn tafel gebracht en in een glas, dat ook weer afgewassen moet worden.

Maar gewoon perse bronwater willen verkopen, nee, dat vind ik echt wel stom.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 22:52

Heb het net even snel opgezocht: het is nergens in België verplicht om kraanwater te serveren als daarom gevraagd wordt. Het kan en mag dus gewoon geweigerd worden. De enige uitzondering is voor medicatie en bij iemand in nood, maar dan maakt het niet uit of je het in een café vraagt of bij de slager om de hoek.

Dus als je in BE kraanwater vraagt is de kans best groot dat je gewoon een nee geserveerd krijgt. Of uitsluitend de optie tot bronwater.

Weer wat bijgeleerd in ieder geval!

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 22:55

1 van onze favoriete pizza tenten heeft wel echt mooie prijzen vind ik. Zijn ook het afgelopen jaar niet omhoog gegaan. Ik heb vaak genoeg aan het voorgerecht portie bij de pasta's.
Afbeelding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 23:03

Ik krijg (alweer) honger door dit topic :')

Wij gaan aanstaande zondag uit eten naar ons favo vleesrestaurant. Donderdag neem ik vriend mee naar iets meer fancy, ook duurder MAAR wat ons echt aantrekt is de optie aangepaste wijnen, aangepaste BOB wijnen, aangepaste bieren of aangepaste sappen bij het menu. Als dat goed meevalt, dan betalen we daar dus echt wel graag geld voor.

germie

Berichten: 25955
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-22 23:07

chevax schreef:
Ik vind gourmetten met kerst altijd leuk. Hoort er echt zo bij. Eerste Gourmetdag . Maar dit jaar gaat het niet. De mensen die alleen zijn, vinden jullie dat erg? Je zou met alle liefde hier mogen aanschuiven, maar ik woon voor de meesten in een uithoek. Ik vind kerst juist een heerlijke, kneuterige tijd vol eten, drinken, mensen waarvan je houdt (en dat kunnen dus nog zo goed vrienden zijn ipv familie).

Ik ga meestal maar duiken in mn uppie en paardrijden. Zo ook met oud en nieuw.
Maar gewoon gezellig met iemand kletsen of wandelen en dan wat eten, mag ook simpel, is wel leuk. Maar je moet dan iemand hebben.
As ik eerlijk ben heb ik een hekel aan deze feestdagen. Alleen is alleen. Maar zomaar even een vent opscharrelen is ook niet eenvoudig.

Als pannenkoeken eet ik alleen naturel. Dus geen andere dingen meegebakken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 02:05

@picopico, Heel veel mensen in de horeca vinden het prima om een feestdag te werken. Sowieso werk je al vaak wanneer anderen vrij zijn, zoals de avonden en weekends.
Wij regelden het zo; Kerstavond dicht, 1e kerstdag de ene ploeg en 2e kerstdag de andere ploeg en dan een ploeg vrij die het jaar erop weer een dag moest doen. Zo had iedereen met regelmaat een keer 12, kerst, 2e kerstdag of beiden vrij.
Zijn meestal gezellige dagen om te werken.

Chevax, lief aanbod!

Onze familie of althans, mijn kant, doet al jaren kerstavond samen. Om redenen gaan wij al jaren niet meer en ik mis het niet.

Vroeger was 1e kerstdag bij familie en had ik 2e kerstdag springen en ging thuis de fondue aan.

Nu ligt het ook een beetje eraan op welke dagen het valt. Als het extra vrije dagen zijn, doen we gewoon lui en makkelijk. Als zoon, vriendin en mijn moeder komen, maak ik er wel iets van, maar geen ultra bijzondere dingen. Gewoon wat iedereen lekker vindt.

Meestal kunnen we daar nog wel 1 of 2 dagen van eten :)

Toen mijn broer nog leefde en we bij mijn moeder en broer aten ging altijd het gourmet/steengrill ding aan. Vonden mn zoon en broer echt geweldig.

Ik wil me best uitsloven, maar verbaas me dan weer over de opeens dure aardappelkroketjes die een vorm van een kerstboom of ster hebben en dan 3x duurder zijn, terwijl er amper wat in zit. Daar heb ik dan te weinig kerst gevoel bij.
Sowieso een hekel aan boodschappen doen die laatste week omdat het zoooooooo druk is en mensen zo graaien.

O, ja, ik heb wel een guilty pleasure. Op zo een dag wil ik wel Danerolles croissantjes bij het onbtijt. Met kerst en pasen......:) ( liever nog elke week, maar zoek vaak een smoes )

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 18:29

superpony schreef:
Sowieso een hekel aan boodschappen doen die laatste week omdat het zoooooooo druk is en mensen zo graaien.

Tip: bestel wat je (zeker) nodig hebt. Zo weet je zeker dat je niet mis grijpt en je bent sneller klaar. Natuurlijk kun je alles online bestellen en de boodschappen thuis laten bezorgen, maar je kunt ook gewoon bij de fysieke supermarkt (of andere winkel) bestellen, ook één ding (geen minimum bedrag). Ook handig voor de winkel, want dan weten ze wat ze moeten inkopen :j

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 19:36

Hier werkt dat niet. Met bestellen grijp je alsnog mis, ze verzamelen dat in de winkel bij de ene supermarkt. Dus echt vlak voordat je komt halen en als het niet op voorraad is in de winkel heb je pech. Ze passen inkoop er niet op aan. De andere supermarkt heb ik met thuis laten bezorgen toch ook al misgegrepen dat dingen niet geleverd konden worden.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 19:57

Ik bestel echt nooit boodschappen. Ga vaak ook naar meerdere winkels omdat we van de een dit en van de ander dat willen hebben.

En toen met Corona er eens naar gekeken, maar kwamen we er ook niet tussen. Picnic en dergelijke is hier nog niet.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 20:16

Ik maak tegenwoordig veel gebruik van Hello Fresh. Ze bieden nu naast de maaltijden ook andere boodschappen aan, ideaal. Ben de laatste tijd niet zo mobiel en dan komt ‘t goed uit. Plus dat ik merk dat ik minder uitgeef doordat ik niet voor kleine dingen naar ah loop. Het is misschien wat duurder dan in de winkel, maar ik geef alles bij elkaar minder uit.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 20:25

Goed plannen en je aan lijstjes houden scheelt wel.

Voorheen woonden we dichtbij winkels en was de AH ook tot 22uur open, ook in het weekend. Dan was het echt steeds; we halen nog even dit. Ow, trek in een toetje, gaan we halen.......En dan liepen we daar en kwam er ook een zak chips bij etc.

Toen in een dorp met winkels verder weg en op afstand hadden we gewoon pech en maakten lijstjes. Scheelde echt enorm. Dat daarna ook blijven doen.

Ben de laatste tijd weer iets gemakzuchtig en soms afhankelijk van mn man laatste 1,5jr dus dan vergeet ik iets op het lijstje te zetten en komt er een nieuw lijstje en dan weer dit of dat erbij.

Maar goed, zoals met feestdagen is het aanbod ook anders en wil ik het wel even zien. Soms trap ik ook wel ergens in.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 20:48

Wat betreft boodschappen halen voor elkaar/anderen/jezelf: ooit hier op Bokt een tip gelezen. Een Word/Excel bestand bijhouden, daarin vermelden wat er gehaald moet worden en de persoon die boodschappen gaat halen hoeft enkel het lijstje erbij te pakken :)

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 20:51

Ailill schreef:
Wat betreft boodschappen halen voor elkaar/anderen/jezelf: ooit hier op Bokt een tip gelezen. Een Word/Excel bestand bijhouden, daarin vermelden wat er gehaald moet worden en de persoon die boodschappen gaat halen hoeft enkel het lijstje erbij te pakken :)


Als je dat nog gemakkelijker wil maken: microsoft to do. Dat is een app, maar het heeft ook gewoon een desktop versie (en die synchroniseren). Daar kun je allerhande lijstjes in maken, die je dan per lijstje met iemand kan delen. Het heeft een afvink functie, je kunt alles later nog weer terugvinden. Ideaal.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 20:59

Dat klinkt inderdaad nog beter!

Hier bestellen we de laatste tijd PicNic, juist om ook losse artikelen te kunnen bestellen. Terwijl we voorheen fan waren van Hello Fresh waren, maar die hadden toen enkel recepten. Fijn te lezen dat je nu ook losse artikelen kunt bestellen daar.

Ik herken het ook wel, ik woon letterlijk naast de AH, loop er dagelijks binnen en naar buiten met meer dan ik van plan was. Dan nog 30+ opties bij Thuisbezorgd en je kunt het al raden :')