Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:54

Foxy80, doggybag vraag ik ook. Niet met vlees, maar bijv pasta of pizza ofzo.

Nu ga ik erg off topic, maar waar ligt jullie voorkeur? Hollandse hap, zuiderse smaken, vlees of vis,…?
Ik word van de meeste dingen wel blij, maar Hollandse pot absoluut niet. Ook eet ik geen foie gras, nooit geproefd, maar dat staat toch wel bovenaan voor mij qua dierenleed.
Oesters vind ik vies, orgaanvlees is echt mottig. Ik hou van meer zuiderse keukens: ‘s zomers lekker lichte gerechten, veel smaakjes.
Aardappels kook ik omdat m’n man ze graag eet, maar op m’n 14de ben ik gestopt met aardappels. Geef mij maar pasta, rijst, enz.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:55

Sure_lee schreef:
Ik ben ook dol op een goed gebakken biefstuk.
Maar jongens.... ik ga vanavond naar een AYCE :D


We willen natuurlijk een uitgebreid verslag!

germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 13:58

Morgen eet ik ergens waar de groep een 'Abendtisch' gereserveerd heeft. Ik ben benieuwd.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:59

We gaan volgende week met werk naar Loetje, dus dan gaat er ook wel een biefstukje in ben ik bang :D

DuoPenotti

Berichten: 29536
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:04

Ik ben eigenlijk niet van de Hollandse hap
Maar jaren terug toch ergens gezeten waar de bloemkool en de witlof toch heel goed waren :D

Verder ben ik geen uitgebreide vis of sushi liefhebber. Geen mosselen, garnalen, kreeft.
Zalm, tonijn, paling dan nog wel.

Ik hou wel van een stukje vlees.
Maar bewust geen kalf, geen foie gras en ook geen konijn of het moet zeker wild zijn.

Zo ben ik jaren terug eens verrast met Kangaroe vlees, was ook erg lekker.

Maar ik vind een goede pizza ook lekker, een goede lasagne oid ook.
Al zal ik dat dan weer niet snel bestellen omdat ik dat zelf ook wel kan maken.
Of gewoon een frietje sate en frikandel speciaal: heerlijk!
Wij eten vanavond ook weer frietjes. gewoon thuis zelf gebakken in vet, nu al zin in :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:06

Pro-tip: de varkenshaas culinair van de Jumbo is de beste ooit :). Maar wel alleen de culinair.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132060
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:08

Daar is ie weer: de frikandel speciaal :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:11

Ik had vanmorgen een gesprek met dat ik mijn werk kwijt ben. Doei vast inkomen. Doei uit eten gaan. := Nou ik kan nog wel uit eten maar niet zo vaak meer. Echt niet elke maand.

Ik kook dus vanavond (helaas) gewoon zelf. :=

Sky_As

Berichten: 4725
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:13

oei, vervelend, had je hem wel aan zien komen?
gauw solliciteren dan maar, misschien zoeken ze nog iemand bij de AYCE ;)
(grapje natuurlijk, kan me voorstellen dat het helemaal niet tof is om je baan te verliezen)

DuoPenotti

Berichten: 29536
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:13

Oscar schreef:
Daar is ie weer: de frikandel speciaal :D

:D

Maar wel alleen maar met deze curry
Geen andere merken of zelfs maar gewone ketchup

Afbeelding

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132060
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:14

Yes, die :D
Heel belangrijk dat de details ook kloppen :))

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:14

Ja het is die curry of geen curry inderdaad. _O-

Ja het is vervelend, had het niet helemaal aan zien komen. Mijn functie verdwijnt gewoon door reorganisatie. En heb nu even geen tijd / energie om ander werk te zoeken. Heb gelukkig nog wel een baantje maar dat inkomen is niet consistent.

DuoPenotti

Berichten: 29536
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:17

Ja precies, de details moten wel kloppen

Balen zeg Marlinde :knuffel:

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:18

Wat balen Marlinde! Zouden we niet nog een verjaardagsetentje doen? O:) Ga gezellig mee vanavond! :D

Ik vind echt heel veel lekker. We eten wel het vaakst iets van pasta.
ff denken of ik het nog weet van deze week... Maandag Pizza grigliata, dinsdag kipsate, woensdag gevulde kipfilet met Parmezaanse kaas, rauwe ham en pasta, gisteren rundersucade met champignons en rode kool.
Deze week valt de pasta dus wel mee haha
Vanavond ayce sushi.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:18

Nu heb ik zin in een vega frikandel. _O-

Haha shirley ik kan op zich wel, maar voel me te bezwaard daarvoor joh. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:21

MarlindeRooz schreef:
Ik had vanmorgen een gesprek met dat ik mijn werk kwijt ben. Doei vast inkomen. Doei uit eten gaan. := Nou ik kan nog wel uit eten maar niet zo vaak meer. Echt niet elke maand.

Ik kook dus vanavond (helaas) gewoon zelf. :=

Aaah balen :\.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132060
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:23

Ach, wat naar voor je. Kwam het erg onverwacht?
Er is vast wel weer een mooi plekje voor jou te vinden, maar het blijft balen natuurlijk......
Krijg je van mij een virtuele vega frikandel, goed? :))

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:25

Oh ik ben echt heel divers in mijn eten.
AYCE sushi vind ik op z'n tijd prima en heb ook fantastisch gegeten bij Francois Geurts.
Favoriet is the Red sun in Blaricum en dan het 8 gangen menu.
Of gewoon lekker thais bij de Streetfoodbar.
Toevallig gaan we volgende week naar een wat "luxere" AYCE. (een gerecht per gang en bediend aan tafel). Is gewoon handig met een grote groep.

Balen MarlindeRoaz. Hopelijk snel ander werk.

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:27

Oh ja the red sun <3

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:32

Sky_As schreef:
superpony schreef:
In biefstuk heb je kwaliteits en prijs verschillen. Als je de goedkoopste kiest, weet je dat die net even minder kan zijn. Goed bereiden kan wel schelen, maar het wordt geen top biefstukje.

Maar het andere ligt toch echt aan je eigen smaak.

Ik bak vlees sws door, maar heb van een goede kok waar mn zoon werkte biefstuk bakken. Neemt niet weg dat ik hem nog steeds iets langer in de pan laat, omdat ik dat lekkerder vind.

Het is ook niet voor niks dat ze meestal vragen hoe je hem gebakken wilt hebben.


helaas geeft de prijs niet altijd garantie op de kwaliteit van het vlees (uiteraard heeft het er vaak wel mee te maken).....maar ik vind in een "gemiddeld" restaurant betaal je zo'n 25-35 euro voor een biefstuk, dan mag je verwachten dat je gewoon een goed stukje krijgt, en niet een baklap of andere rommel die ze soms als biefstuk durven te verkopen.
En dit is in mijn ogen vaak ook een tekortkoming van de kok die er staat. Want als je het stuk vlees vast hebt, kun je de kwaliteit al voelen....
maar volgens mij weten veel koks tegenwoordig zelf ook niet hoe een goed stuk vlees eruit (hoort) te zien en voelen, en hoe ze het moeten bakken.

Ook dat vragen naar hoe je hem gebakken wilt hebben vind ik vaak tegenvallen.....dan vraag je Medium/rare, en dan krijg je alsnog een doorgebakken stuk.

En als ik daar dan 25-35 euro voor betaal, dan voel ik me behoorlijk gen**id. Dan bak ik hem liever thuis zelf. Voor mij vaak wel een reden om bij het uit eten te gaan geen biefstuk of iets te pakken, maar eigenlijk is dat natuurlijk belachelijk.
Dat je iets niet pakt als je luxe uit eten gaat, omdat je van mening bent dat je het thuis zelf beter bereid.


Ow, ja. Dat snap ik. Bedoelde eigenlijk bij de slager. Doorgaans verkoopt ene goede slager je wel echt de goede biefstuk passend bij de prijs.

Mijn man deed boodschappen en nam biefstuk van de Lidl mee. Stond op; Hollandse biefstuk, dus wist wel; dit wordt een uitdaging. Maar dan marineer ik het en kijk uit met bakken, Haal er zelfs een wit dingetje nog uit. Hij had zijn best gedaan, dus ik dan ook.

Eet ik biefstuk zo uit de pan met een lekkere jus ga ik echt naar de goede slager hier.

Maar ja, diezelfde slager vind mij niet goed wijs. Als ik draadjesvlees ga maken, wil ik echt magere lappen. Ik kan niet tegen witte randjes/vet. Maar ik moet het eten, dus laat me lekker en ik geniet er echt wel van.

Ik gebruik ook voor rullen tartaar ipv gehakt.

En kip bestel ik nooit in een restaurant. Ik pluis mn kipfile nog uit en wil niks meer tegenkomen qua wit, bloedje etc. Mijn man eet alles, dus die krijgt zijn ding. Stopt een poot in zijn mond en dan komt er alleen 1 kaal botje uit. Tja, ieder zijn ding.

Heb er ook in een restaurant weleens eten om laten staan als ik wat tegenkwam wat ik niet fijn vind. Maar mijn moeder zegt ook altijd, als ik zo zou koken in een restaurant, moeten de prijzen sws 2x omhoog.

En ik gooi niks weg; lif lafjes van vlees of kip kan naar de honden en katten en groente en fruit gaat naar de varkens.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:33

Ik eet vandaag bij mijn ouders en ik eet het lekkerste wat ik maar kan vinden en waar ik mijn bed voor uit kom. Draadjesvlees <3

Vanaf maandag zit ik in Amerika dus zal wel veel uit eten gaan. En kalkoen wegens thanksgiving eten

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:37

Als ik erover nadenk; ben ik een seizoens eter. De hele zomer wil ik bbq-en en salades etc.

Sinds 2 weken maak ik weer 2x pw een stampotje en dan vind ik het als het kouder wordt vooral de eerste keer weer even echt heel lekker. Goede verse jus erbij gemaakt en dan kan ik daar toch ouderwets van genieten.

Ben jaren een pasta en rijst eter geweest, maar laatste tijd is dat echt minder.

Maak wel erg graag ovenschotels en quiche.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:41

Ja wat grappig is dat we BBQ als een zomer iets zien. Terwijl het eigenlijk je lichaam verwarmd. En dus eigenlijk als winterkost gezien moet worden. :D

(edit: er van uit gaande dat het om een vlees bbq gaat)

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:44

De slagers hier vind ik dan echt weer niets. Ontloopt de supermarkt nauwelijks qua kwaliteit en je betaalt je scheel, ben zo 10€ pp kwijt en dan heb je echt geen exorbitant grote portie. Heb er al 4 geprobeerd maar het is allemaal even droevig, proef letterlijk 0 verschil.
Vlees halen we hier voornamelijk via Grutto en dat is echt fantastisch qua kwaliteit. De porties zijn niet al te groot maar we hoeven ook niet elke dag vlees of veel vlees per keer. Het is bizar hoeveel lekkerder dat is dan slager en supermarkt terwijl je niet de hoofdprijs betaald voor een portie, het ontloopt de supermarkt niet eens meer echt qua prijs. Kan het iedereen aanraden die goed vlees wil voor een hele nette prijs (zeker in verhouding met de kwaliteit) en een vriesvak over heeft.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:53

Needje schreef:
Ja wat grappig is dat we BBQ als een zomer iets zien. Terwijl het eigenlijk je lichaam verwarmd. En dus eigenlijk als winterkost gezien moet worden. :D

(edit: er van uit gaande dat het om een vlees bbq gaat)


Maar wij doen het ouderwets en zoals nu wil ik niet in de regen staan bbq-en en eten. Misschien is volgend jaar ons terras overdekt en kan het een optie zijn.

Ik vind het niet per se verwarmen. Of ik nou kip bak of bbq, je moet toch eten. Het gaat ook om de bijgerechten. Tussendoor een broodje, salade, wat konijnenvoer.......En de avonden lijken zomers toch langer. Je zit al even op je terras en blijft ook daarna nog zitten. Dat hoeft van mij nu niet meer.


Memories schreef:
De slagers hier vind ik dan echt weer niets. Ontloopt de supermarkt nauwelijks qua kwaliteit en je betaalt je scheel, ben zo 10€ pp kwijt en dan heb je echt geen exorbitant grote portie. Heb er al 4 geprobeerd maar het is allemaal even droevig, proef letterlijk 0 verschil.
Vlees halen we hier voornamelijk via Grutto en dat is echt fantastisch qua kwaliteit. De porties zijn niet al te groot maar we hoeven ook niet elke dag vlees of veel vlees per keer. Het is bizar hoeveel lekkerder dat is dan slager en supermarkt terwijl je niet de hoofdprijs betaald voor een portie, het ontloopt de supermarkt niet eens meer echt qua prijs. Kan het iedereen aanraden die goed vlees wil voor een hele nette prijs (zeker in verhouding met de kwaliteit) en een vriesvak over heeft.


Ow echt?

Ik vind het verschil echt behoorlijk.

Voorheen had de C1000 nog een slager en was de tartaar bij echt wel mooi, maar het is nu Jumbo en voorverpakt en veel stugger vlees.
Heb weleens die van Ah en Lidl geprobeerd en krijg ik niet weg.

Die biefstuk van de Lild die lief bedoeld meegenomen was, vond ik ook geen echt vlees. Maar van andere supermarkten niet geprobeerd eigenlijk.
Volgens mij heb ik bij mn moeder weleens iets dat vacuüm verpakt was gegeten van de AH.

Vroeger namen we weleens een heel stuk van de haas mee bij de Makro. dat was wel oke.

Ik denk wel dat de slager hier al zijn best doet om een mooi stuk af te snijden als hij mijn hoofd ziet, want hij weet dat ik een slechte eter ben en anders wat eraf haal.