Insectenvoer voor katten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:06

BaileyMix schreef:
En nogmaals dank ook weer voor de laatste paar reacties!

Wat vinden jullie van de samenstelling van dit voer? Waarin schiet het tekort of heeft het juist teveel? Zou dat op te vangen zijn met andere toevoegingen?

ANALYTISCHE BESTANDDELEN

Ruw eiwit 38,0% Ruw vet 14,0% Ruwe as 7,5% Ruwe Celstof 2,5% Vochtigheid 6,0% Calcium (Ca) 0,9% Fosfor 0,6%.

SAMENSTELLING

Gedroogd insecteneiwit (meelworm, 30%), plantaardig eiwitextract, zoete aardappelen, witte rijst, groene erwten, gedroogde bietenpulp, olijfolie, dierlijk vet, gedroogd biergist, gehydrolyseerd dierlijk eiwit, aardappeleiwit, mineralen, gedroogde cichorei (een natuurlijke bron van FOS en inuline), gistextract (een natuurlijke bron van MOS en bèta-glucanen), gedroogde appels, gedroogde wortels, gedroogde spirulina, algenolie (een natuurlijke bron van EPA en DHA), gedroogde brandnetel, gedroogde valeriaan, gedroogde veenbessen, glucosamine hydrochloride, chondroïtinesulfaat

ADDITIEVEN

vitamine A 20.000 IE/kg, vitamine D3 1.750 IE/kg, vitamine E 400 mg/kg, taurine 1500 mg/kg, ijzer (3b103, 3b107) 100 mg/kg, koper (3b405, 3b406) 10 mg/kg, zink (3b605, 3b612) 70 mg/kg, mangaan (3b503, 3b505) 30 mg/kg, jodium (3b202) 1,5 mg/kg, selenium (3b801) 0,2 mg/kg, tocopherol extract van plantaardige olie (1b306(i))

Hier zit toch ook dierlijk vet en eiwit in?
En ook geen vocht.
Los van dat ik me niet kan indenken dat een kat dit smakelijk gaat vinden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 12:10

Naar wat jij al dan niet smakelijk vindt ben ik zeker niet op zoek - sorry, maar ik heb niks aan je meningen. Ik ben op zoek naar wetenschappelijke onderbouwing en mensen die zelf hun katten dit voeren en hun ervaringen daarin.

Geen zorgen, de hypothetische kat zal niet zwaar mishandeld en uitgehongerd worden, als het niet past dan komt die kat er niet. Het is puur oriënterend onderzoek, waarin, nogmaals, jouw meningen over of het zielig is of niet voor een kat gebaseerd op jouw emotie geen plaats hebben. Dank.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:10

Plus veel granen.

Rijst, zoete aardappel en bietenpulp zijn geen geschikte dingen om aan een kat te geven. Buiten dat is inderdaad vocht ook zeer belangrijk katten drinken ontzettend slecht omdat ze hun vocht uit het vlees halen dat ze eten.

Bij mij krijgen ze dan ook rauw vlees als hoofdvoer. Ik hoef daarmee zelfs de drachtige poezen niet op kittenbrok te zetten of wat dan ook om ze op gewicht te houden. Alleen het vlees meer aanbieden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 12:12

xoranlover schreef:
Plus veel granen.

Rijst, zoete aardappel en bietenpulp zijn geen geschikte dingen om aan een kat te geven. Buiten dat is inderdaad vocht ook zeer belangrijk katten drinken ontzettend slecht omdat ze hun vocht uit het vlees halen dat ze eten.

Bij mij krijgen ze dan ook rauw vlees als hoofdvoer. Ik hoef daarmee zelfs de drachtige poezen niet op kittenbrok te zetten of wat dan ook om ze op gewicht te houden. Alleen het vlees meer aanbieden.

Dank je wel! Ik begreep dat het KNMVD het voeren van rauw vlees afraadt - hoe ben je er op gekomen dit toch te voeren? Je zegt ook hoofdvoer, betekent dat dat je nog andere dingen toevoegt?

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:13

Ik zou het zelf niet doen. Buiten de (logische) reactie dat katten vlees eten lijken insecten na verdere onderzoeken niet veel ethischer.

Bron:
https://scientias.nl/insecten-voelen-wa ... of-opeten/

(onderzoek uni Sydney)

Met dit in je achterhoofd denk ik niet dat het voordelig is om katten om te zetten naar een voor hun niet natuurlijk iets. Ik zou dan eerder gaan kijken naar vers vlees waar veel minder volume van nodig is. Eventueel verdiepen in zelf rauw verwerken. Zelf rauw verwerken kost veel onderzoek ivm taurines en andere voedingsstoffen en moet je wel kunnen. Voordeel is wel dat je vaak weggooivlees of minder geliefd vlees alsnog een goede plek kan geven

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:13

BaileyMix schreef:
SAMENSTELLING

Gedroogd insecteneiwit (meelworm, 30%), plantaardig eiwitextract, zoete aardappelen, witte rijst, groene erwten, gedroogde bietenpulp, olijfolie, dierlijk vet, gedroogd biergist, gehydrolyseerd dierlijk eiwit, aardappeleiwit, mineralen, gedroogde cichorei (een natuurlijke bron van FOS en inuline), gistextract (een natuurlijke bron van MOS en bèta-glucanen), gedroogde appels, gedroogde wortels, gedroogde spirulina, algenolie (een natuurlijke bron van EPA en DHA), gedroogde brandnetel, gedroogde valeriaan, gedroogde veenbessen, glucosamine hydrochloride, chondroïtinesulfaat

Zoete aardappel, erwten, bieten, appels, wortels... dat is toch geen kattenvoer -O-

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:15

BaileyMix schreef:
Naar wat jij al dan niet smakelijk vindt ben ik zeker niet op zoek - sorry, maar ik heb niks aan je meningen. Ik ben op zoek naar wetenschappelijke onderbouwing en mensen die zelf hun katten dit voeren en hun ervaringen daarin.

Geen zorgen, de hypothetische kat zal niet zwaar mishandeld en uitgehongerd worden, als het niet past dan komt die kat er niet. Het is puur oriënterend onderzoek, waarin, nogmaals, jouw meningen over of het zielig is of niet voor een kat gebaseerd op jouw emotie geen plaats hebben. Dank.

Halloooo daar… dank je voor de vriendelijkheid hoor :D

Overigens denk ik dat ik ook inhoudelijk heb gereageerd, maar soit.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:16

Moderatoropmerking:
Ik zou jullie vriendelijk willen vragen om het op de vraag van de TS te houden en het hier dus over de voors en tegens van bepaald voer te hebben. De discussie over of TS wel of niet een kat zou moeten nemen is offtopic.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:17

Ik heb onderzoeken gelezen dat het onhygiënisch en vol bacteriën zou zitten maar dat is echt hoe je er mee om gaat.

De fokker waar ik mijn poes vandaan heb geeft dit al 30 jaar. Ik heb alleen maar positieve ervaringen. Geen issues met blaasproblemen, geen tot weinig tandsteen ze zijn niets te dik en dus ook veel minder kans op diabetes.

Ik geef ze vis erbij en een klein beetje brok. Maar wel brok met hoog vleesgehalte en veel eiwitten en zonder graan.
Buiten dat krijgen ze hartblokjes en extra taurine.
Ook hun snacks zijn vlees.

Ik weet dat er genoeg dierenartsen zijn die het ook afraden om rauw te voeren. Maar vaak ia dat gewoon omdat ze niet weten hoe en wat. Mijn vriendin heeft een voerwinkel met natuurvoer en zij verkoopt alles wat ik voer. Vooral veel vlees in de brok en vers vlees.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:21

BaileyMix schreef:
jojoleinee schreef:
Goed dat je de kat geen vegan dieet wil geven. Een kat moet vlees eten. Je zou denken dat je goed zit met het voer gemaakt van insecten. Het voer dat je hier noemt zitten alleen heel veel ingrediënten in die je niet zou moeten willen voor je kat, zoals (meerdere soorten) graan en rijst. Een kat kan dit niet afbreken wat allerlei gezondheidsproblemen kan veroorzaken, zoals problemen met de nieren of overgewicht. Ik zie er ook niet bij staan hoeveel vocht erin het voer zit, niet heel onbelangrijk aangezien de meeste katten slechte drinkers zijn.

Dank! Is het qua granen/rijst vergelijkbaar met reguliere kattenbrokken volgens jou?

Dat zit inderdaad ook in merken als Royal Canin, maar dat moet je ook niet willen voeren :')
Je zou eens op Catmoneo.nl of op de facebookpagina "Natuurlijke katten" kunnen kijken voor meer informatie. Daar weten ze ook ontzettend veel.
Feit blijft wel dat vlees het beste is voor katten. Wil je dat niet voeren, kun je misschien beter kijken naar een ander huisdier zoals een konijn. Die zijn ook ontzettend leuk, kunnen aanhankelijk zijn en passen meer bij het dieet wat je zelf volgt.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:24

BaileyMix schreef:
xoranlover schreef:
Plus veel granen.

Dank je wel! Ik begreep dat het KNMVD het voeren van rauw vlees afraadt - hoe ben je er op gekomen dit toch te voeren? Je zegt ook hoofdvoer, betekent dat dat je nog andere dingen toevoegt?

De KNMVD raadt het met name af omdat het lastig is een goed compleet dieet te voeren. En ik weet dat er nu veel mensen gaan roepen dat als je maar genoeg afwisselt, het compleet is, maar dat is gewoon onjuist. Als je de recepten gaat doorrekenen mis je gewoon voedingsstoffen, al is het maar omdat bv mangaan, nauwelijks in vlees te vinden is.
Dus tenzij je een echt compleet merk voert, wat eigenlijk enkel Barfmenu en KB Raw Complete zijn (als in, die komen heel netjes in de buurt bij Fediaf richtlijnen. Carnibest claimt dat ook, maar die geeft de toevoegingen niet vrij), is rauw niet zomaar de beste keuze. Tenzij je zelf gaan supplementeren.
Dus ik snap wel dat het wordt afgeraden. Er is teveel vlees in omloop wat gewoon geen compleet dieet is.
Verder is er een klein risico op ziekmakers, dat wordt ook meegenomen. Dat risico vind ik zelf verwaarloosbaar klein

Let wel, ik voer ook rauw, en dat gaat super. Maar ik reken dus wel heel mijn recepten door :j.

Dan qua algemene voedingkeuze; wat mij betreft moet de hoofdvoeding van een kat uit vochtrijke voeding bestaan. Dan kom je dus op natvoer of rauw. Vlees dus. Ik vrees dus dat de voedingsbehoeften van een kat nooit lekker gaan aansluiten op jouw wensen. Die insectenbrok is nutritioneel gezien ongetwijfeld compleet, maar met name door de vele granen en het gebrek aan vocht staat het ver af van een ideaal dieet :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 12:27

Dank jullie wel! Weer stof tot nadenken en verder uitpluizen.

Overigens zijn ook tips over kattenvoer die uitsluitend gebruik maken van (liefst biologische) 'beter-leven' reststromen van dierlijke eiwitten welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:27

Niet een heel onderbouwde reactie. Maar ik had laatst per ongeluk, bij nood, een zak voer met insectenbrokken voor mijn honden gekocht. Ze vonden het erg lekker en deden het er prima op.

Misschien anders als je het alleen maar geeft.
Toch heb ik soms het idee dat voer soms wel overschat wordt. Onze honden krijgen hele dure premiumbrokjes van hun sponsoroma (lees: mijn moeder) a 100 euro per zak. Maar als die op zijn halen we ook wel eens gewoon brokjes van de lidl of erger nog: frolic.

Is mijn eerste hond 15 op geworden. Per individueel dier kan het natuurlijk verschillen waar hij/zij het goed op doet (zo is er een periode geweest dat mijn grote hond het beter deed op goedkopere brokken omdat hij vaak obstipatie had en al dat goedkope graan werkte als een soort " volumizer " waardoor het er wel uit kwam :') )

Wat dat betreft is het toch erg vaak een kwestie van trial en error. En zul je er wel rekening mee moeten houden dat je wellicht moet overschakelen naar iets anders. Vis zou je dus ook naar kunnen kijken, zijn nog steeds dieren, maar dat is wel een stuk minder belastend voor het milieu. Verder geen verstand van katten, maar dus wel ervaring met insectenbrokjes en ik denk dat onze honden daar best een langere periode gelukkig op zouden kunnen zijn.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:37

Menino schreef:
Niet een heel onderbouwde reactie. Maar ik had laatst per ongeluk, bij nood, een zak voer met insectenbrokken voor mijn honden gekocht. Ze vonden het erg lekker en deden het er prima op.

Misschien anders als je het alleen maar geeft.
Toch heb ik soms het idee dat voer soms wel overschat wordt. Onze honden krijgen hele dure premiumbrokjes van hun sponsoroma (lees: mijn moeder) a 100 euro per zak. Maar als die op zijn halen we ook wel eens gewoon brokjes van de lidl of erger nog: frolic.

Is mijn eerste hond 15 op geworden. Per individueel dier kan het natuurlijk verschillen waar hij/zij het goed op doet (zo is er een periode geweest dat mijn grote hond het beter deed op goedkopere brokken omdat hij vaak obstipatie had en al dat goedkope graan werkte als een soort " volumizer " waardoor het er wel uit kwam :') )

Wat dat betreft is het toch erg vaak een kwestie van trial en error. En zul je er wel rekening mee moeten houden dat je wellicht moet overschakelen naar iets anders. Vis zou je dus ook naar kunnen kijken, zijn nog steeds dieren, maar dat is wel een stuk minder belastend voor het milieu. Verder geen verstand van katten, maar dus wel ervaring met insectenbrokjes en ik denk dat onze honden daar best een langere periode gelukkig op zouden kunnen zijn.

Vis moet je ook mee oppassen en niet te veel en te vaak geven i.v.m. bepaalde stoffen die ze te veel en andere die ze weer te weinig bevatten :')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 12:41

Haha, dank! Ik ben inderdaad niet het type dat reguliere brok mishandeling vindt hoor. Mijn wijlen hondje bliefte het eerste jaar van haar leven louter frolic-snoepjes, leverpastei op brood, vers gekookte kip en rijst en dat allemaal met "daar komt een vliegtuigje aan" hap-voor-hap gevoerd. Niet het gezondst, maar ze overleven het wel en de dierenarts had er wel vertrouwen in :))

Maar goed, als uitgangspunt wil je ze natuurlijk zo gezond mogelijk houden.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:41

Ik snap de 'geprikkelde' reacties niet zo. Imho is insecten als alternatieve vorm van voedingsstoffen een interessante gedachtegang en TS komt me over als iemand die meer nadenkt over het eten van haar hypothetische kat dan menig mens die brokjes haalt bij de buurtsuper.

Zelf heb ik geen ervaringen met insectenvoer als voedingsstof voor katten, maar naar aanleiding van je topic wel even een beetje op Google rondgeneusd.
Citaat:
According to Pet Food Manufacturers’ Association (PFMA) guidelines, the industry can use insects as feed in three forms:

A rendered meal—Rendering (or processing) edible insects is the most popular way of extracting proteins from them. A rendered insect meal is usually a powdered mixture of various heat-dried insects. The derivative can be added to biscuits and gravy food for both cats and dogs
A frozen pâté—Insects are made into a raw paste and conserved by freezing. The mixture is commonly used for wet and semi-moist products along with other proteins like chicken and fish meals
Whole dried—Whole dried insects are also available as feed, but they are more suitable as bird food

Als ik het bovenstaande lees en kijk naar enkele verpakkingen van kattenvoer met insecten die ik online ben tegengekomen, zijn de meeste een 'rendered meal' zoals hierboven staan. Het probleem is dan dat de fijngemaalde insecten ergens in verwerkt moeten worden, waardoor je (zoals ik het vermoed) tegen het probleem aanloopt dat hetgeen waarin het verwerkt wordt vaak bestaat uit van nature plantaardige stoffen. Aangezien er nu een grote beweging is om het percentage plantaardig te verkleinen in kattenvoer, lijkt me dit dus tegenstrijdig met het welzijn van een kat.

Daarnaast zie ik voorbijkomen dat insecten (de zwarte soldaatvlieg, huiskrekels en gele meelwormen) wel genoeg proteïnes hebben, maar dat er ook in verhouding te veel vet en koolhydraten in zit. Idealiter zou je dus insecten kunnen gebruiken voor het hoge proteïne niveau, maar dan zou je het moeten aanvullen met voedsel waarin minder vet en koolhydraten zitten.

Als laatste zit je in een sector van kattenvoeding waar nog weinig onderzoek naar is gedaan en wat nog erg in de kinderschoenen staat. Er zijn nog behoorlijk wat problemen met insectenvoer (zoals waar je dus de insecten in verwerkt/de balans van voedingsstoffen met wat een kat nodig heeft), waardoor ik in deze fase nog niet mijn volste vertrouwen zou durven stoppen in kattenvoer. Ik zou dan eerder kijken naar insectenvoer als brokjes, maar het dan bijvoorbeeld aan vullen met een hoge kwaliteit (eerlijk) vlees voor de overige voedselbehoefte van de kat.

Sowieso blijf ik even volgen! Ik vind het een interessante gedachtegang. :j

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:44

Poekkie schreef:
Maar waarom neem je dan geen dier dat gewoon gelukkig is met het dieet dat jij voor ogen hebt? Konijn, hamster, muisjes, chinchilla’s, fretjes, etc?

Fretten zijn ook carnivoren. Een feit dat veel mensen vergeten, maar die moeten ook op vlees.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 12:50

Dank je wel Hiraeth! Daar heb ik een hoop aan. Ik deel inderdaad diezelfde zorgen. Wat je als laatste noemt, insect-based brokjes aangevuld met biologisch, 'beter-leven' natvoer lijkt voor nu inderdaad de meest geschikte optie :j

ryukapple

Re: Insectenvoer voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:27

Laat ik beginnen met het feit dat ik deze insecten brokken al beter vind dan de vorige. Kwa eiwit zit het opzich wel goed. Insecteneiwit valt voor mij meer onder dierlijk eiwit. Aminozurenpatroon is vergelijkbaar alleen is de verteerbaarheid naar verwachting iets lager maar zal naar verwachting niet veel schelen. Meelwormen zijn over het algemeen ook redelijk smakelijk voor katten. En het bevat omega 3 uit algenolie (wat en prima vervanger is voor visolie). Dit voer is trouwens met het fosforgehalte niet geschikt voor kittens. Bietenpulp waar andere het over hebben heb ik niet zozeer een probleem mee zal als ik zo naar het label kijk maar een paar procent zijn en heeft voordelen voor de darmgezondheid. De combi rijst en zoete aardappel is waarschijnlijk wel wat hoog. Al zeker beter verteerbaar dan de mais van eerder. Mijn grootste probleem is de grote hoeveelheid plantaardig eiwit. Waarschijnlijk aardappel eiwit of erwten eiwit al is sojaeiwit ook een optie. Plantaardig eiwit heeft wel een vrij ander aminozurenpatroon daarnaast is van soja bijvoorbeeld bekent dat het schildklier problemen kan veroorzaken. dat maakt ook dit voer zeker niet ideaal.

Het is altijd goed om voer met veel vocht bij te voeren mijn voorkeur daarvoor is minimaal de helft van hun behoefte te voeren in vochtrijke producten. Dat gezegd ik weet zelf ook dat dat niet altijd mogelijk is. Wij hebben een kat gehad die geen enkele vorm van natvoer of (rauw)vlees bliefte. Gelukkig is dat wel altijd een goede drinker geweest.

zelf voer ik combi brok, nat en rauw. Compleet rauw voeren heb ik de tijd en plek gewoon niet voor zou ik ook zeker niet iedereen zomaar aanraden wat het gaat op nutritioneel gebied best nog wel is fout dat is waarom veel dierenartsen het ook afraden. Dat gezegd is voeding ook maar een klein onderdeel van de opleiding van een dierenarts hier in Nederland. dat maakt voeding bespreken met een dierenarts soms nog best lastig

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:36

Wat ik me afvraag als ik dat zo lees, hoeveel insecten gaan er in 1 kilo kattenvoer? Is dat dan echt beter dan een groot dier wat over veel meer kilo’s voer ‘verspreid’ wordt? Heeft een kip/zalm/rund meer recht op leven? Insecten zijn toch ook dieren?

Zelf ben ik vegetariër maar mijn katten krijgen brokjes met vlees.

Qua duurzaamheid: misschien eens informeren bij een bedrijf als Zooplus of zij daar normen voor hebben?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 13:44

Bedankt ryukapple, echt heel nuttig wat je zegt! Ik zal eens contact op nemen om erachter te komen wat precies dat plantaardig eiwit is. Even een simpeltjesvraag: zou het ook mogelijk zijn om aan droge brok zelf wat water toe te voegen voor het vocht? Smaak even buiten beschouwing latend :))

Goed punt Miran, hoeveel er precies ingaat weet ik ook niet. Je andere vraag, filosofisch gezien niet maar voor mij persoonlijk en gevoelsmatig wel. Ik heb minder problemen met insecten als productiedier dan met zoogdieren en vogels.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:46

Lynnepinny schreef:
Poekkie schreef:
Maar waarom neem je dan geen dier dat gewoon gelukkig is met het dieet dat jij voor ogen hebt? Konijn, hamster, muisjes, chinchilla’s, fretjes, etc?

Fretten zijn ook carnivoren. Een feit dat veel mensen vergeten, maar die moeten ook op vlees.

Inderdaad, ook voor evt meelezers die dit lezen: fretten bij voorkeur op prooi of volledige vleesbrok..

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:57

Ik vind de site https://www.catmoneo.nl/ heel fijn. Heb daar veel informatie gevonden. Ik ben zelf niet genoeg onderlegd in de voors en tegens maar mss kan je haar eens vragen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 14:09

BaileyMix schreef:
Even een simpeltjesvraag: zou het ook mogelijk zijn om aan droge brok zelf wat water toe te voegen voor het vocht? Smaak even buiten beschouwing latend :))

Over samenstellingen en voeranalyses kan ik niet meespreken omdat ik er te weinig verstand van heb, maar met deze vraag heb ik wel ervaring: onze kittens kregen vroeger bij mijn ouders in de overgangstijd droge brok die in wat water was geweekt. En ze aten dat graag. Maar het waren ook geen moeilijke eters die op de boerderij waar ze geboren waren de tafelrestjes kregen.
Het valt in elk geval te proberen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 14:44

BaileyMix schreef:
Bedankt ryukapple, echt heel nuttig wat je zegt! Ik zal eens contact op nemen om erachter te komen wat precies dat plantaardig eiwit is. Even een simpeltjesvraag: zou het ook mogelijk zijn om aan droge brok zelf wat water toe te voegen voor het vocht? Smaak even buiten beschouwing latend :))

Goed punt Miran, hoeveel er precies ingaat weet ik ook niet. Je andere vraag, filosofisch gezien niet maar voor mij persoonlijk en gevoelsmatig wel. Ik heb minder problemen met insecten als productiedier dan met zoogdieren en vogels.

Dat toevoegen kan, hebben wij ook al vaak geprobeerd. O.a. Om kittens mee op te starten als ze niet makkelijk op de natvoermousse wilden overschakelen of voor katten die meer vocht moesten binnen krijgen. De brokjes zwellen sterk op en is wel redelijk wat meer werk qua opkuis. Geen van de volwassen katten wou het eten, in totaal al zo’n 9 stuks die het hebben voorgeschoteld gekregen. Helaas dus geen succes hier.