Spouwmuurisolatie, ervaringen en door wie heb je het laten doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Spouwmuurisolatie, ervaringen en door wie heb je het laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 08:14

In de verschillende topics over gasverbruik, besparen en isoleren lees je veel over spouwmuurisolatie. Nu ben ik benieuwd of de mensen die dit hebben, hier wat meer over kunnen vertellen.
Wij hebben een hoekhuis waarvan de langste muur (11 meter) op de wind en slagregenkant ligt. Toen wij hier kwamen wonen hebben we de vloer laten isoleren vanuit de kruipruimte, vloerverwarming aangelegd etc, maar toch blijft het met dit weer guur in huis en wat ik begreep van de schrijvers daar zou het isoleren van deze muur kunnen helpen.

Mijn vragen:
- Welke vorm van isolatie heb jij
- Hoe groot was het verschil voor en na isolatie? Zowel in (gevoels)temperatuur als gasverbruik
- Wat zijn de nadelen, als deze er zijn
- Helpt het ook in de zomer om de hitte een beetje buiten te houden
- Door welk bedrijf heb jij dit laten doen en wat was je hiervoor kwijt voor hoeveel meter muur (mag per PB natuurlijk)

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Spouwmuurisolatie, ervaringen en door wie heb je het laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:49

Ik zou er wel eerst goed naar laten te kijken.
Ze moeten eerst kijken of er wel genoeg ruimte is om de spouwmuur verder te isoleren.
Het mag namelijk niet helemaal "vol" zitten omdat het ook nog moet ademen.
Bij ons kon maar 1 muurtje extra geïsoleerd worden, de rest was niet mogelijk vanwege te weinig ruimte in de spouw.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Spouwmuurisolatie, ervaringen en door wie heb je het laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:23

Wij hebben twee jaar geleden een offerte laten maken. Met de gasprijzen van dat moment zouden we het er pas na 15 jaar uit hebben. Dat is omdat wij al weinig gas verbruikten. Om die reden hebben we toen die investering niet gedaan maar gekozen voor zonnepanelen.
Wij werden ook gewaarschuwd dat je moet opletten dat het vocht nog weg kan in de spouw. Dat blijkt soms een probleem te zijn na extra isoleren. En in sommige gevallen komt de isolatie door de stopcontacten naar binnen zetten.

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:24

Wij krijgen halverwege oktober spouwmuurisolatie en ik ben ook heel benieuwd naar de verschillen. De muren die gaan worden gevuld staan 'vrij' omdat er aan die zijde geen woning naast ons huis staat. Ik denk/hoop dat het zowel in de winter (minder kou door wind en neerslag) als in de zomer (staat de zon een hele poos op die zijde) verschil gaat maken.

De andere muur was niet geschikt. Ons huis is origineel begin 1900 enkelsteens opgebouwd en daarna is er een anderhalfsteens huis omheen gebouwd met een spouw ertussen. Alleen ofwel het originele ofwel het nieuwe huis staat niet haaks dus de spouw is lang niet overal even breed := Wij moeten daarom 1 zijde van binnenuit gaan isoleren, wat we goddank gedeeltelijk al hadden gedaan tijdens verbouw/renovatie dus er hoeft maar een heel klein stukje meer te worden gerealiseerd. Als we dit niet van te voren doen en de overige spouwen/muren zijn wel geïsoleerd dan trekt alle vocht en kou naar die ongeïsoleerde muur toe en krijg je schimmel. (is ons verteld door de uitvoerende partij)

Wij krijgen Knauf Supafil. 41 m2 voor ruim 1.000 euro. Dit was wel een fixprijs uit een inkoopactie van vorig jaar. Dus ik denk niet dat je dat nu nog zo goedkoop kunt krijgen gezien de inflatie. De uitvoerende partij is Takkenkamp Bv. Volgens mij zitten zij door het hele land wel. Contact en service bevalt tot nu toe erg goed. Ben benieuwd naar de werkzaamheden, hoe lang het duurt, hoeveel 'overlast' het geeft en natuurlijk hoe de isolatie daadwerkelijk gaat bevallen :j

Marie72

Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: Spouwmuurisolatie, ervaringen en door wie heb je het laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:29

Wij hebben begin vorig jaar de spouwmuren (en het dak van binnenuit) laten isoleren. In de koudste wintermaand scheelde dat 130 kuub gas!! Nu was het misschien een mildere winter, maar op jaarbasis scheelde het ong. 800 kuub, dus heel aanzienlijk. We hebben een ouder huis (1970) met een niet heel brede spouw, maar wel breed genoeg om er isolatieparels met lijm in te laten spuiten. Het voelt ook wel echt comfortabeler nu, zowel winter als zomer. Met de ISDE subsidie voor 2 isolatiemaatregelen (dak en spouw) heeft het ons zelfs bijna niks gekost! (vraag me af of de berekening goed was, maar dikke prima natuurlijk)

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Spouwmuurisolatie, ervaringen en door wie heb je het laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:33

Hier zijn enkele jaren terug van die korrels in de muur gespoten.
De cijfers van het gasverbruik heb ik niet bij de hand.
Maar weet wel dat het een flink verschil gaf. En ja ook in de zomer tegen de hitte.
Wij hadden de prijs er iig zo uit. Maar hebben dan ook een vrijstaand huis midden in de wei zeg maar zonder beschutting. Dat zal ook verschil geven met als je buren hebt en die bijvoorbeeld de koudste wind opvangen.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:40

Hier zit het er helaas al jaren in. Zit ook op de regenkant, waardoor de isolatie jaren geleden nat is geworden en nu continu doorslaat naar binnen. Dus schimmel, stucwerk dat loslaat en vloeren die vochtig worden en dus kapot gaan.

Nu is dat wel oud, ik woon hier ruim 10 jaar en het zat er al in. De 1e keer dat er schade aan de binnenkant kwam was al na 1 jaar hier wonen. Ze hebben de muur geïmpregneerd, maar dat verhelpt niet de natte isolatie die dus samengeklont is. Het is een huurwoning, dus het wordt alleen maar opgelapt en niet opgelost. Maar dit huis was er dus eigenlijk niet geschikt voor, ook al zei het bedrijf van wel. Het is dus al minimaal 10 jaar niet meer goed. De buren hebben het ook, maar hun muur is niet de regenkant en zij hebben dus geen last. Hier blijven de problemen elke keer terug komen en zou er in een zelfde type huis dus niet meer voor kiezen.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Spouwmuurisolatie, ervaringen en door wie heb je het laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:43

Niet elk huis is er geschikt voor idd. Wij hebben iemand met een camera laten kijken en onze spouwmuur (waarschijnlijk alle huizen op het rijtje) is te vuil van binnen om de isolatie goed op zijn plek te krijgen. Dan krijg je open plekken en die zijn weer gevoelig voor schimmelvorming en andere ellende. Wij hebben dus gekozen om van binnen te gaan isoleren, ook nog een optie als de spouw niet geschikt is.

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Spouwmuurisolatie, ervaringen en door wie heb je het laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:54

Dat inderdaad. Wij kiezen hier bewust niet voor spouwmuurisolatie omdat er stukken cement van de buitenmuur doorsteken naar de binnenmuur. Spuit daar korrels tussen en de hele bende wordt op den duur zeiknat.
Hier overal voorzetwandjes geplaatst aan de binnenkant.

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 10:08

Bedankt voor alle reacties tot nu toe, en goed om ook te horen waar we goed op moeten letten. We weten dat de muur geschikt is kwa ruimte (schoon weet ik niet) omdat er meer mensen in de buurt zijn die het hebben gedaan, maar dat zijn dan de voor en achtergevel geweest (geen hoekhuizen) waar naast de raampartij hooguit 2 meter muur overbleef. Mooi om te lezen wat een verschil het ook kan maken, toch maar eens offertes op gaan vragen dan.

@MWM Jeetje wat vervelend zeg! Is het bij jou dan niet goed dicht gemaakt ofzo?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:16

Of spouwmuurisolatie een goed idee is hangt heel erg af van je (bouwfysische) situatie zoals je hierboven ook kan lezen. Sommige spouwen zijn erg geschikt, bij anderen is het gevaarlijk. Zorg in ieder geval dat je een betrouwbaar bedrijf goed onderzoek laat doen naar de situatie in jullie geval. Een van de dingen om rekening mee te houden is b.v. dat er behoorlijk wat huizen zijn gebouwd met metalen spouwankers die zorgen dat de buitengevel (niet constructief) en het binnenspouwblad/binnenmuren met elkaar verbonden zijn. Die spouwankers zorgen er voor dat je buitengevel blijft staan. In een open spouw is de spouw geventileerd waardoor vocht weg kan. Die situatie verandert helemaal als je isolatie in de spouw aan gaat brengen. Vocht in de spouw kan voor roest zorgen en als je spouwankers doorroesten krijg je een instabiele buitengevel :oo

Als je spouw geschikt is dan is spouwmuurisolatie een behoorlijk effectieve en relatief betaalbare maatregel met vrij weinig 'gedoe'. Maar dat hangt allemaal op goed vooronderzoek en een betrouwbaar en kundig bedrijf dat dit aanbrengt. Er zijn tegenwoordig nogal wat cowboys op de markt...

Mooiste oplossing is de buitenkant isoleren, eventueel de buitenmuur verwijderen en vervangen door isolatiemateriaal + stucwerk. Maar dat is nogal een enorme renovatie.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:50

Ik wil even benadrukken dat ik absoluut niet tegen isoleren ben, maar als ecoloog gericht op vleermuizen wil ik toch wel even wat kwijt :)

Spouwmuurisolatie is natuurlijk een hele happening op dit moment. En met deze energieprijzen snap ik dat helemaal. Wat mensen vaak niet beseffen is dat er ook dieren kunnen leven zoals vleermuizen. Deze zitten overdag in de spouwmuren en 's nachts vliegen deze uit. Vaak weten mensen het niet eens dat deze in de huizen zitten. Zo heb ik dit jaar een kolonie gevonden van meer dan 100 vleermuizen en de mensen waren zich van geen kwaad bewust :) Mochten er vleermuizen in het huis zitten op moment van isoleren, gaan deze een verschrikkelijke dood tegemoet. De vleermuizen kunnen niet op tijd uitvliegen en worden bedolven door het hete isolatiemateriaal. Moet je nagaan als dit huis op dat moment geïsoleerd zou worden, dan waren we in één klap een hele kolonie kwijt. Vleermuizen krijgen ook maar 1 jong per jaar en zijn daarom kwetsbaar. Het beste zou zijn om van te voren een onderzoek te laten uitvoeren of er vleermuizen in jullie huis zitten, maar daar is het nu al te laat voor. De vleermuizen gaan bijna in winterslaap. Wellicht zou je wel bij het bedrijf dat gaat isoleren kunnen informeren hoe zij dit doen, maar vaak wordt er niet over na gedacht en worden de muren vol gegooid. Ik weet dat de provincie Utrecht er heel erg mee bezig is over hoe dit probleem op te lossen.

Nu gaat mijn bezorgde ecologen modus weer uit :D

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Spouwmuurisolatie, ervaringen en door wie heb je het laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:58

Interessant Dropneus, zitten ze dan ook echt in woonwijken enzo? Dan ga ik eens opletten of ik ze zie. Sws als het zin heeft wil ik wel een kast ofzo voor ze ophangen, wij hebben nl een grote berk in de tuin. Zou dat iets zijn?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:05

MyWishMax schreef:
Hier zit het er helaas al jaren in. Zit ook op de regenkant, waardoor de isolatie jaren geleden nat is geworden en nu continu doorslaat naar binnen. Dus schimmel, stucwerk dat loslaat en vloeren die vochtig worden en dus kapot gaan.

Nu is dat wel oud, ik woon hier ruim 10 jaar en het zat er al in. De 1e keer dat er schade aan de binnenkant kwam was al na 1 jaar hier wonen. Ze hebben de muur geïmpregneerd, maar dat verhelpt niet de natte isolatie die dus samengeklont is. Het is een huurwoning, dus het wordt alleen maar opgelapt en niet opgelost. Maar dit huis was er dus eigenlijk niet geschikt voor, ook al zei het bedrijf van wel. Het is dus al minimaal 10 jaar niet meer goed. De buren hebben het ook, maar hun muur is niet de regenkant en zij hebben dus geen last. Hier blijven de problemen elke keer terug komen en zou er in een zelfde type huis dus niet meer voor kiezen.


Je moet na het naïsoleren altijd gelijk impregneren is ons verteld. Bij ons nieuwe huis is dat ook niet gedaan en toen hebben we het hele voegwerk opnieuw laten doen en impregneren.
Hier geen last van vocht binnen.
Maar het is een huurwoning lees ik, dus dat kan je niet laten doen.

Maar TS: als je dus laat naïsoleren, gelijk impregneren de boel. Dit wordt niet altijd verteld door de bedrijven die de isolatie doen.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:05

6 jaar geleden hebben wij offertes aangevraagd voor spouwmuurisolatie. Net als bij jou zit de grootste woonkamermuur op het zuidwesten. Er zijn 3 bedrijven geweest, waarvan er 2 proefgaatjes hebben geboord om in de spouw te kijken, spouw was 6cm. Qua vulling adviseerden ze allemaal iets anders (?), namelijk pur/korrels/supafil.

Uiteindelijk hebben we voor het bedrijf gekozen dat de supafil adviseerde. Dit is door de firma Pluimers gedaan, direct icm vloerisolatie in de kruipruimte (pur). De kosten hiervan heb ik niet meer paraat. De muurisolatie is in 1 dag rondom de hele woning aangebracht en direct die avond merkten we al verschil in comfort.

Wij hebben nu 6 jaar later geen last van vocht wat doorslaat. Onze spouw was open naar de kruipruimte, dat zal door de isolatie wel niet meer zo zijn. Overigens zijn er bij de isolatie van de vloer extra ventilatiepijpjes en roosters in de buitengevel aangebracht, zodat de kruipruimte nog wel kan ventileren.

's Zomers scheelt het ook wel in de opwarming van het huis, maar wij hebben ook op die muur een bedekkende liguster staan, die schaduw geeft op die muur.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:07

Mars schreef:
Interessant Dropneus, zitten ze dan ook echt in woonwijken enzo? Dan ga ik eens opletten of ik ze zie. Sws als het zin heeft wil ik wel een kast ofzo voor ze ophangen, wij hebben nl een grote berk in de tuin. Zou dat iets zijn?


Ja ze zitten heel vaak in woonwijken! Er zijn zelfs soorten die alleen maar in gebouwen leven. Vaak zie je ze rond zonsondergang wel rondvliegen, maar mensen denken vaak dat het vogels zijn :o hoe vaak ik wel niet een opmerking krijg dat vleermuizen daar niet zitten, en ik ze dan zo kan aanwijzen :D kasten ophangen kan altijd, graag zelfs! Ze moeten er wel aan wennen dat er kasten hangen, dus wees niet teleurgesteld als ze er het eerste jaar niet in zitten. Vleermuizen hebben een heel netwerk van verblijfplaatsen en moeten er eerst achterkomen dat er plek voor ze is. De ene nacht kunnen ze hier zitten, en de andere nacht weer daar.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:13

Ik heb enkele jaren geleden de spouwmuren laten isoleren, ook een hoekhuis en er kwam veel kou de buitenmuur af, had ook steeds schimmel achter de bank en de kast die tegen die muur staan. Daar ben ik volledig vanaf, de muur is veel minder koud en scheelt aanzienlijk in stookkosten.
Ik weet niet meer welk bedrijf het heeft gedaan, het was wel een bekende naam. Er zijn grijze bolletjes gebruikt.
Ik ben 2 energielabels naar boven gegaan en heb daardoor een behoorlijke hoeveelheid via subsidie terug gekregen. Uiteindelijk heb ik er iets van €400 voor betaald.

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 11:20

Bedankt voor jullie aanvullingen. Goed om rekening mee te houden Bart thanx :)
Dropneus hele mooie toevoeging en zouden we dit nog niet weten had ik het zeker laten uitzoeken want daar had ik niet bij stil gestaan. Maar toevallig weten we dat ze niet bij ons zitten, ze zitten bij de buren in de spouw maar dat zit om de hoek (zuiden) van de muur die wij zouden willen isoleren dus daar kan het materiaal ook niet komen gelukkig. Ik had er niet bij stil gestaan dus bedankt voor je toevoeging
Nuttige toevoeging Verootje, dank je wel. Ik schrijf het op het aandachtslijstje
Criollo_yess mooi om te lezen, dank je wel. Wat maakt dat jullie de keuze hebben gemaakt voor dat materiaal ten opzichte van de andere opties?
Bedankt Letizia, goed om te lezen!

sasja0705
Berichten: 1979
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Spouwmuurisolatie, ervaringen en door wie heb je het laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:57

Laat je heel goed voorlichten en vooral NIET door bedrijven die jou meteen de Isolatie willen verkopen.
Wij hebben een 2 onder 1 kap , in de jaren 60 gebouwd.
Onze buren hebben het 2 jaar geleden laten doen (want subsidie ,minder verbruik, enz,enz maar heeft nog steeds n smak geld gekost.
Inmiddels is het bedrijf al 2 keer terug gekomen... nu hebben hun ook de kruipruimte geïsoleerd en inmiddels van deze 3x nogwat ramen laten plaatsen ( want ja ook subsidie) alle ventilatieroosters zijn verdwenen.
Wat ik inmiddels zo zijlijns mee kreeg is dat hun dus altijd ramen moeten laten openstaan om vocht tegentegaan.
Dus gevalletje van TE veel geïsoleerd en niet naar de bouwconstructie gekeken.
En als het eenmal erin zit...

Ik denk misschien te simpel maar ik geloof dat de oude huizen niet voor niets de ruimtes in de muren hebben...

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Spouwmuurisolatie, ervaringen en door wie heb je het laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:37

Ventilatie is zeker iets dat je mee moet nemen als je gaat isoleren. Vroeger was energie niet zo duur en isolatie wel, toen werd er gewoon hard gestookt (gas- en/of houtkachel) en was er sprake van 'natuurlijke ventilatie', of te wel overal kieren waardoor er vanzelf lucht van buiten je huis in komt. Dat betekent ook dat je verwarmde lucht zo weer naar buiten verdwijnt.

Dat tegengaan is goed voor je energiegebruik maar slecht voor je binnenklimaat als je niet voldoende ventilatie houdt. Vaak gaat beter isoleren (en dan vooral zorgen voor betere kierdichting of het vervangen van het dak) gepaard met het aanbrengen van raamroosters en mechanische ventilatie.

Als je echter alleen voor spouwmuurisolatie gaat dan zal er voor de ventilatie in huis niet zo heel veel veranderen.

@Dropneus95; goed om te lezen! Nooit bij stilgestaan. Zie hier ook regelmatig vleermuizen voorbij komen in de avond, geen flauw idee waar ze wonen. Niet in ons huis in ieder geval, dat zit nogal erg dicht. Wel redelijk wat bomen en een kerk in de buurt.

Mafflinger
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:01

Hier vorige maand de spouwmuur laten isoleren, maar niet met bolletjes maar met wit schuim.

Waarom geen bolletjes? Bij mijn schoonouders is de spouwmuur met bolletjes geïsoleerd. Echter de spouwmuur waait bij mijn schoonouders langzaam leeg.... Je vind die bolletjes letterlijk overal. In huis, in de tuin. Bij de buren etc etc....

Voor ons een reden om absoluut niet voor van die bolletjes te gaan..

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:09

knabbelgirl schreef:
Criollo_yess mooi om te lezen, dank je wel. Wat maakt dat jullie de keuze hebben gemaakt voor dat materiaal ten opzichte van de andere opties?


Wij hadden veel vertrouwen in de deskundigheid van de firma Pluimers, die de supafil adviseerde. Van pur was er een risico dat het teveel zou uitzetten en de muur daardoor beschadigd kan raken, huis was grofweg 50 jaar oud. Korrels (of bolletjes) kwam het bedrijf dat geeneens een proefgaatje boorde mee, dat gaf ons weinig vertrouwen in hun deskundigheid.

Happinez

Berichten: 8372
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:29

DanielleB schreef:
Ik zou er wel eerst goed naar laten te kijken.
Ze moeten eerst kijken of er wel genoeg ruimte is om de spouwmuur verder te isoleren.
Het mag namelijk niet helemaal "vol" zitten omdat het ook nog moet ademen.
Bij ons kon maar 1 muurtje extra geïsoleerd worden, de rest was niet mogelijk vanwege te weinig ruimte in de spouw.

een spouw mag gewoon helemaal gevuld worden, daar hoeft geen ruimte voor gelaten te worden.
de reden dat de rest niet geïsoleerd kon worden door een te kleine ruimte zal de verdeling in je spouw geweest zijn.
En als je geen juiste verdeling hebt kan je koudebruggen krijgen in de spouw.


MyWishMax schreef:
Hier zit het er helaas al jaren in. Zit ook op de regenkant, waardoor de isolatie jaren geleden nat is geworden en nu continu doorslaat naar binnen. Dus schimmel, stucwerk dat loslaat en vloeren die vochtig worden en dus kapot gaan.

Nu is dat wel oud, ik woon hier ruim 10 jaar en het zat er al in. De 1e keer dat er schade aan de binnenkant kwam was al na 1 jaar hier wonen. Ze hebben de muur geïmpregneerd, maar dat verhelpt niet de natte isolatie die dus samengeklont is. Het is een huurwoning, dus het wordt alleen maar opgelapt en niet opgelost. Maar dit huis was er dus eigenlijk niet geschikt voor, ook al zei het bedrijf van wel. Het is dus al minimaal 10 jaar niet meer goed. De buren hebben het ook, maar hun muur is niet de regenkant en zij hebben dus geen last. Hier blijven de problemen elke keer terug komen en zou er in een zelfde type huis dus niet meer voor kiezen.


Bij de oude isolaties kan dat zeker, tegenwoordig word dan zo'n spouw leeg gehaald en opnieuw gevuld.


sasja0705, wat een onzin.
Een gerenommeerd bedrijf geeft gewoon eerlijk advies, als het niet goed is kwa spouw/vloer noem maar op dan word er niet verkocht. want wat je zelf al zegt, dan moet je als bedrijf terug en je hebt als bedrijf helemaal geen zin in dat gezeik.
Daarnaast worden die bedrijven ook gecheckt op wat ze verkopen.


Ventileren van een geïsoleerd huis is een heel gebruikelijk iets, maar ook heel logische.
Zodra je je huis isoleert dan ventileert die niet meer door alle kieren, maar je hebt wel leefvocht ( koken, douchen ed.) in je huis. Dat zal er uit moeten.
Door een raam even op te zetten kan je dat reguleren.
Bij een ongeïsoleerd huis heb je dat niet, maar dan kan je het eigenlijk ook niet reguleren.

sasja0705
Berichten: 1979
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Spouwmuurisolatie, ervaringen en door wie heb je het laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:14

@Happinez, het is geen onzin, het is een feit.
Wij waren wel nieuwsgierig (en op zich open voor isolatie) maar 3 verschillende bedrijven (nr 1 was die van de buren) ,allemaal "gerenommeerd " en die wilden ons direct verkopen en uiteraard brande de een de ander af...
Dus serieus advies hebben wij NIET gekregen

Happinez

Berichten: 8372
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: Spouwmuurisolatie, ervaringen en door wie heb je het laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:37

Maar daarom nodig je ook een bedrijf uit , als je totaal onafhankelijk advies wil moet je een adviesbureau inschakelen. Maar dat willen de mensen niet want daar moet je voor betalen en het bedrijf langs laten komen kost ze geen geld.

Maar nogmaals, een goed bedrijf heeft geen belang bij ellende te verkopen.