Alternatieve vervoersmiddelen voor in de winter

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Alternatieve vervoersmiddelen voor in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 09:18

Voor de komende winter ben ik op zoek naar een handig vervoersmiddel om naar stal te kunnen en ik kom er niet helemaal uit. Op dit moment ga ik vaak op de fiets, maar ik voorzie dat ik komende winter toch heel snel de auto zal pakken... Ik ga elke dag naar stal en heb even uitgerekend wat dit me kost. Dit is dan 600 km per maand en dat is een hele tank :') Kost dus vrij veel en daarom wil ik dus op zoek naar iets anders, misschien elektrisch, dat ik thuis kan opladen. Ik ben op zoek naar ervaringen of out-of-the-box ideeën. Ik heb vrij veel rijbewijzen dus er is veel mogelijk, alleen loop ik bij elke mogelijkheid wel tegen iets aan..

Nog even voor de beeldvorming: stal is 10 kilometer van mijn huis, dus 20 kilometer in totaal. Mijn budget is maximaal 300-400 euro.

De opties die ik bedacht heb:
- elektrische fiets
Deze zou ik dan tweedehands willen kopen vanwege de hoge aanschaf prijs, maar hoe zit het met accu's? Houden deze wel een beetje capaciteit in de winter? zijn die dingen tweedehands niet vaak stuk? waar zou ik dan op moeten letten?
- elektrische step
Lijkt me niet heel comfortabel vanwege de kleine wieltjes. Iemand ervaring hiermee? Ook lijken ze een laag actieradius te hebben?
- sparta-met (of hoe heten ze?)
Hoe zuinig zijn deze?
- motor
Waarschijnlijk te duur in aanschaf + moet alsnog benzine in
- bus
Is geen optie helaas want er is een zeer slechte OV verbinding + de kosten
- carpoolen
Is geen optie want niemand woont in de buurt
- de gewone fiets
Met schijtweer zit ik dan in totaal 1,5 uur op de fiets, dat vind ik veel te lang + laag comfort
- Iets leasen
Zoals ik ook mijn wasmachine lease, zou ik het mooi vinden een fiets/step/scooter te kunnen leasen. Weet iemand hier een mooi bedrijf voor met betaalbare prijzen?

Ik begrijp dat elektrische voertuigen ook opgeladen moeten worden, maar ik heb dit liever dan benzine te moeten tanken.
Aanvullende opties zijn zeer welkom!! :))

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:51

Ik doe 365 dagen per jaar alles op de E-bike. Investeren in een goed waterdicht pak inclusief overschoenen is dan wel een must.
Voordeel van de E-bike is dat je echt overal kunt komen (binnenstad etc) en dat je warmer blijft dan op de brommer/scooter.

En kopen. Niet Leasen. Kopen is uiteindelijk goedkoper.

Anoniem

Re: Alternatieve vervoersmiddelen voor in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:22

Ik ga al jarenlang dagelijks door weer en wind met de scooter. Moet ook benzine in, maar is wel een stuk zuiniger. Ik rijd dagelijks 30 km heen en weer en ben daar zo'n 60 euro per maand aan kwijt.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:31

Ik zou persoonlijk zelf voor een elektrische fiets gaan in dit geval! Een scooter of brommer loopt ook niet gigantisch veel, iig minder dan een volle auto tank kwijt hieraan per maand :o.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:50

Stroom is tegenwoordig per km ongeveer net zo duur als benzine, het enige voordeel is dat je de er niet zo mee geconfronteerd wordt als je bij de pomp staat.

Goedkoopste is een goede fiets, met een normaal tempo is 10 km een half uur. In mijn schooltijd tenminste wel ;)

Dan e-bike zoals rien10 zegt, minder verbruik en je blijft zelf warm. Dan een scooter, elektrisch of benzine is secundair. In alle gevallen is goede kleding een must.

Aan de andere kant, de auto is betaald, meer gemak en comfort ga je niet krijgen. Ook met zo zuinig mogelijk rijden zal het duurder zijn dan e-bike of scooter maar daar krijg je ook wat voor terug. Vooral op dagen met rot weer (al zijn dat er verrassend weinig: https://www.hetregentbijnanooit.nl)

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:50

Hoe streng zijn de winters tegenwoordig nog? Fietsen houd je warm ,gezond en in conditie. En voor die paar weken dat het echt niet kan pak je dan de auto die je al hebt neem ik aan. Niet echt duurzaam als je voor deze ritjes weer"iets" gaat aanschaffen, en voor de aanschafprijs kun je vast wel ook wel een paar x tanken

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Alternatieve vervoersmiddelen voor in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:57

Vergeet ik erbij te vermelden: hier wordt de E-bike opgeladen via zonnepanelen

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 14:11

Humpiedumpie schreef:
Ik ga al jarenlang dagelijks door weer en wind met de scooter. Moet ook benzine in, maar is wel een stuk zuiniger. Ik rijd dagelijks 30 km heen en weer en ben daar zo'n 60 euro per maand aan kwijt.

Aha goed om te weten! Dat scheelt niet eens zo veel als met de auto.. al rijdt jij wel een langer stuk dan ik

Rex_Rolfo schreef:
Stroom is tegenwoordig per km ongeveer net zo duur als benzine, het enige voordeel is dat je de er niet zo mee geconfronteerd wordt als je bij de pomp staat.

Goedkoopste is een goede fiets, met een normaal tempo is 10 km een half uur. In mijn schooltijd tenminste wel ;)

Dan e-bike zoals rien10 zegt, minder verbruik en je blijft zelf warm. Dan een scooter, elektrisch of benzine is secundair. In alle gevallen is goede kleding een must.

Aan de andere kant, de auto is betaald, meer gemak en comfort ga je niet krijgen. Ook met zo zuinig mogelijk rijden zal het duurder zijn dan e-bike of scooter maar daar krijg je ook wat voor terug. Vooral op dagen met rot weer (al zijn dat er verrassend weinig: https://www.hetregentbijnanooit.nl)

Ja comfortabeler dan de auto gaat het in ieder geval niet worden, dat is ook wat waard :)
Normaal fiets ik er inderdaad in 20min - 35 min naartoe. Alleen 95% van de rit is echt door de weilanden dus als het waait, waait het hard. Dan doe ik er al snel 45 tot 50 minuten enkele reis over :')
Als je dit elke avond moet doen in de winter, naast je fulltime baan, dan ben je er wel klaar mee. Plus dan heb ik helemaal geen tijd om andere dingen te doen..

Karreman schreef:
Hoe streng zijn de winters tegenwoordig nog? Fietsen houd je warm ,gezond en in conditie. En voor die paar weken dat het echt niet kan pak je dan de auto die je al hebt neem ik aan. Niet echt duurzaam als je voor deze ritjes weer"iets" gaat aanschaffen, en voor de aanschafprijs kun je vast wel ook wel een paar x tanken

Ja zeker waar! Daarom pak ik ook eigenlijk altijd de fiets tegenwoordig :) Dat het niet duurzaam is om iets aan te schaffen ben ik het niet mee eens. Als je een 2ehands elektrische fiets zou kopen en die neemt in plaats van de auto dan ben je zeker goed bezig :) het duurzaamst is nog altijd de gewone fiets natuurlijk, maar ik ben niet op zoek naar de meest duurzame oplossing haha


Iemand veel ervaring met de spartamet?

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:14

Je kan sowieso een elektrische step al van je lijstje halen. Tenminste, ik ga er vanuit dat je de kleine steps bedoelt die ook in niet elektrische versie te krijgen is. De elektrische versie is in Nederland niet toegestaan op de openbare weg.
Als je de versie bedoelt met een zitje en grotere banden, dan is het eigenlijk een elektrische scooter met ander naampje.

Wat je eventueel nog aan je lijstje kan toevoegen is een high speed e-bike. Je hebt wel een helmplicht, maar je mag tot 45km/u, dus bent een stuk sneller op plek van bestemming. Aanschaf is wel wat hoger en je hebt een WA verzekering nodig. Maar geen fossiele brandstof en je hebt zelf ook nog beweging.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:16

Ik mis de elektrische scooter en speed pedelec nog als optie. Vind zelf een elektrische fiets prima, maar daarmee kan je toch wat sneller :) Al heb ik geen idee van de prijzen tweedehands.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:19

Ik las 'alternatieve voorbehoedsmiddelen voor de winter' en vond dit een heel raar topic :')

Mijn eerste gedachte was inderdaad ook een elektrische fiets of (elektrische) scooter. Ik denk dat een scooter qua benzine ook niet heel prijzig is?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:24

Ik ging voorheen op de elektrische fiets die ik van mn moeder had overgenomen. 7km enkele reis naar de paarden toen. Het was al een oudere fiets, maar hoefde maar 2x pw op te laden.

Nu gaat mijn man op die fiets naar zijn werk en hij doet het nog steeds.

Je moet wel echt zorgen dat hij opgeladen is, want als hij uitvalt is het geen doen. Wij fietsen er allebei niet extra hard op. Je gaat vanzelf wel iets harder, maar ga er niet mee racen.

Anders zou ik voor een brommertje of scooter gaan. Maar met de ( toen nieuwe ) scooter een paar keer met pech gestaan en toen was de lol er weer snel vanaf.

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:26

Elektrische fiets zoals eerder genoemd zou ik overwegen.

Moet zeggen, ik fiets 30 à 50 km per dag (normaal) en het went snel hoor! Sterker nog, als ik minder fiets krijg ik zin om te fietsen. Luister altijd een podcast of een audioboek. Snertweer is wel poedersuiker maar dan kun je altijd nog de auto pakken. Aantal keren dat ik word geconfronteerd met heel slecht weer is op 1 hand te tellen dan wel een mouw aan te passen

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:27

Met dat budget van 400 euro kun je je tank al vaak genoeg volgooien om gewoon wel met de auto te gaan toch? :D

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Alternatieve vervoersmiddelen voor in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:41

Mijn dochter heeft een scooter (4-tact) die loopt 1 op 48/49 en ze betaald iets van 12E verzekering per maand.
Wel moet er E0 of E5 in, want op E10 doen ze het niet zo goed en zij heeft daardoor al eens een vastloper gehad.
Scooter is een Kymco en kostte iets van 400E 2de hands.
Op 1 liter zou je dus 2x heen en weer kunnen. Goedkoper kun je niet rijden.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 14:44

Fortitude schreef:
Ik las 'alternatieve voorbehoedsmiddelen voor de winter' en vond dit een heel raar topic :')

Mijn eerste gedachte was inderdaad ook een elektrische fiets of (elektrische) scooter. Ik denk dat een scooter qua benzine ook niet heel prijzig is?


_O- _O-


Ohja speedbike, peddelecs en e-scooter zal ik ook eens naar kijken! :))


Goof schreef:
Met dat budget van 400 euro kun je je tank al vaak genoeg volgooien om gewoon wel met de auto te gaan toch? :D


Ja je zou zeggen van wel inderdaad. In ieder geval 3 a 4 maanden. Maar dan heb je dus dat geld uitgegeven aan benzine, in plaats van een e-bike of iets dergelijks...
Plus er spelen wel meer dingen mee. Als ik een alternatief zou hebben, zou ik die ook vaker pakken in andere situaties, in plaats van de auto. En die korte ritjes naar stal zijn voor de auto ook niet zo goed. In de winter is hij ook nog minder zuinig :=

Brainless schreef:
Mijn dochter heeft een scooter (4-tact) die loopt 1 op 48/49 en ze betaald iets van 12E verzekering per maand.
Wel moet er E0 of E5 in, want op E10 doen ze het niet zo goed en zij heeft daardoor al eens een vastloper gehad.
Scooter is een Kymco en kostte iets van 400E 2de hands.
Op 1 liter zou je dus 2x heen en weer kunnen. Goedkoper kun je niet rijden.


oke dankje ik ga er naar kijken!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23442
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Alternatieve vervoersmiddelen voor in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:48

Elektrische fiets maar ik zou zo'n ding alleen tweedehands bij een fietsenzaak halen desnoods met een nieuwe accu erbij.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:00

Ik ben postbode en heb een 2e hands elektrische fiets gekregen van m'n pa. Hij heeft via een online veilig 2 fietsen gekocht met accu's. Van de 3 accu's was er een nog goed en 2 wat minder. Onlangs heeft hij er een laten reviseren. Nu kun je weer dik 50 km met een accu doen. Ik vind het echt ideaal. Ik ben zelfs ook een keer met de fiets naar gelredome gefiets. Met een gewone fiets zou ik dat nooit doen maar nu deed ik er een uur over (25 km ongeveer).

Mijn fiets is niet vaker stuk dan m'n gewone fiets en de accu werkt in de winter ook gewoon prima

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70543
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:34

Ik verplaats dit topic naar Leven zonder paarden.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Alternatieve vervoersmiddelen voor in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:43

Ik heb bij een winkel in Haarlem 2 jaar geleden mijn tweedehandse elektrische fiets gekocht. Was maar €300 en echt een top ding! Het is een winkel die heel veel tweedehandse (elektrische) fietsen aanbied.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:53

Spartamet heb je een rijbewijs voor nodig, ik heb er 1 maar hij rijd heel zuinig.

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Alternatieve vervoersmiddelen voor in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:04

Je hebt wel hele goedkope 25km scootertjes
Daar zou ik voor gaan.
Die zijn straks allemaal met helm plicht (op sommige plaatsen is dat nu al verplicht)
Dus zijn veel mensen die er dan vanaf willen.

_Nadia_

Berichten: 2652
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Alternatieve vervoersmiddelen voor in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:13

Jaren geleden had ik een spartamet, was niet duur in verbruik maar had altijd wel iets, veel zwakke punten enzo.

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Alternatieve vervoersmiddelen voor in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:22

E- mountainbike iets? Bij winterse dagen en glad weer iets meer grip op de weg.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:20

Toevallig was ik hetzelfde aan het overwegen. Mijn idee was ook een tweedehands elektrische fiets. Dus ik ben vast een beetje aan het rondkijken geweest.

Wil je een beetje een betrouwbare (volgens de consumentenbond) dan zit je nieuwprijs sowieso al richting de 2500,- en omdat ze vrij gewild zijn momenteel gaan de goede tweedehandse (met goede accu) ook voor rond de 1000-1300 euro.

Koop je een tweedehandse en moet je er een nieuwe accu bijkopen, dan moet je op nog eens 500 euro rekenen.
Met een budget van 400-500 euro wordt het dus denk ik vrij pittig om een goede e-bike te vinden met ook nog eens een goede accu.
De accu's schijnen 4-6 jaar mee te gaan,, daarna gaan ze wat achteruit, al zijn er ook accu's die het makkelijk 10+ jaar volhouden. Ook kwestie van geluk en onderhoud. Als je dus tweedehands koopt, laat de accu dan uitlezen en hou rekening met vervangen van de accu op korte termijn.

Je hebt middenmotor, voormotor en achtermotor waarbij de middenmotor het comfortabelst schijnt te zijn.
Ik ben wezen proefrijden, maar ik vond het het niet heel fijn fietsen. Ook de middenmotor vond ik (met ondersteuning uit en zwaarste versnelling) te licht trappen en dat vond ik heel rottig fietsen. Ik vond het de extra aanschaf niet waard.

Dus ik ga nog even nadenken over wat ik dan wel een optie vind. Momenteel fiets ik op een gewone simpele fiets zonder versnellingen en dat werkt eigenlijk ook prima. Met flutweer ben ik heel blij met mijn goede regenpak :D