hoe lang wachten voor bodemonderzoek na bemesten? + veel onkruid

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

hoe lang wachten voor bodemonderzoek na bemesten? + veel onkruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 21:49

Wij hebben vorig jaar 2.5 hectare land gekocht waar mais op gestaan heeft.
Een deel van het land is vorig jaar in november ingezaaid, net nadat de mais eraf was. Het andere deel was te nat. Dat is in maart of april ingezaaid. in Mei hebben we het gemaaid.
Het stuk dat later is ingezaaid, staat vol onkruid (valse? kamille, melganzevoet hoofdzakelijk, en hier en daar nog wat anders). Begin/half juni hebben we het land bemest met een mengeling 4- seizoenen meststof. Het land wordt dit weekend een 2de keer gemaaid.
We willen een bodem onderzoek laten doen om precies te weten hoe de grond er aan toe is en hoe en wat we moeten bekalken/bemesten. Maar hoe lang na het bemesten zo'n 4-6 weken geleden wachten we best om een bodemstaal te nemen?
Vraag 2: hoe krijgen we het onkruid weg? Is enkel maaien genoeg?

xmarliez

Berichten: 4108
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:58

Heb je de wei wel laten spuiten voor onkruid? Anders vrees ik niet dat je dat ooit weg krijgt. Met maaien sowieso niet.
Ik heb vorige jaar een vrij kansloze wei (veel onkruid, weinig gras) eerst kapot laten spuiten, toen laten frezen en egaliseren en toen opnieuw laten zaaien. Er staat nu op 1 plek nog minimaal onkruid (wat distels) maar ik laat het dit jaar weer spuiten om onkruid tegen te gaan. Daarna moet het een paar jaar goed zijn maar ik merk wel dat zodra er paarden op staan het onkruid ineens overal staat.