Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ketly schreef:Past het zadel over het algemeen wel goed? Heb je een foto van het zadel op de rug?
Sommige paarden worden inderdaad erg gevoelig op een monoblad en reageren er niet fijn op.
Ketly schreef:Het zadel is zo te zien niet extreem veel te smal of te breed. Verstandig dat je het na laat kijken! Het hoeft niet persé aan het monoblad te liggen, maar het kan ook zijn dat de vulling niet goed is of dat je paard het zadel gewoon niet fijn vindt. Heeft de zadelpasser de optie om meerdere zadels mee te nemen om te passen? Ik zou dan ook uit willen sluiten dat ze het bij een ander zadel ook doet.
Sizzle schreef:Bokken bij aangalloperen met een monoblad kan heel goed komen omdat je paard zich dan teveel opgesloten voelt. Je zou eens kunnen proberen of het uitmaakt als je je knie extra losjes laat hangen zodat ze jouw knie niet voelt.
De druk van de singelstoten kan inderdaad ook als onaangenaam gevoeld worden. Je singel lijkt op de foto ook wel erg kort te zijn.
Ik zou inderdaad eerst gewoon een pas-check doen en kijken of een zweetblad het verschil maakt.
Sizzle schreef:Je kan het deels testen door zelf even geen been galophulp te geven en het puur op stemhulp te doen of iemand vanaf een longeerpositie een galophulp te laten geven, daarnij moet je eigen been dus afhangen.
Ik heb ook een paard gehad dat heel raar kon bokken als ze je knie voelde tijdens de galophulp.
siskeh schreef:normaal gesproken, zou een paard ook met longeren met een "niet passend zadel" gewoon kunnen galopperen zonder bokken.
Ik begrijp dus goed dat ze zonder zadel aan de longe niet bokt?
En als ze dan een longeersingel om heeft? Ook niet?
Een ander zadel is altijd te proberen, maar juist omdat ze het met longeren ook al doet betwijfel ik of het probleem bij het zadel ligt.
IndianSu schreef:Ik heb ook een monoblad zadel (Fairfax Gareth) maar het bevalt mij juist heel goed. Ik zie dat je de voorste en achterste singelstoten gebruikt. Mijn zadelpasser raadt mij af de voorste te gebruiken, omdat dat veel druk geeft achter het voorbeen. Ik gebruik nu de middelste en de achterste. Misschien zou dat nog kunnen helpen?
Sassyh82 schreef:IndianSu schreef:Ik heb ook een monoblad zadel (Fairfax Gareth) maar het bevalt mij juist heel goed. Ik zie dat je de voorste en achterste singelstoten gebruikt. Mijn zadelpasser raadt mij af de voorste te gebruiken, omdat dat veel druk geeft achter het voorbeen. Ik gebruik nu de middelste en de achterste. Misschien zou dat nog kunnen helpen?
Ik heb maar 2 singelstoten??