[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:40

Alessa88 schreef:
Is er dan wel een soort rekensommetje waar je het vermogen op kunt pijlen? Of is dit iets wat een leverancier moet aanleveren?

Als ik namelijk wat types auto check dan kan een motor wel lekker 240PK leveren maar doet dat max pas op 6000 toeren. Dat zou bij 2500-3000 nog geen 50% vermogen hebben?

Dat heet de vermogen-toerenkromme en de koppel-toerenkromme.
Dat zijn grafieken waaruit je af kunt lezen bij welk toerental welk koppel of vermogen beschikbaar is.

Die info is er wel maar dan moet je google iets harder uitknijpen.

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:03

Interessant stuk Ikke over vermogen en koppel.

Nu de levertijd van de hybride Opel die we op het oog hadden 6 maanden is zijn we toch weer terug bij het zoeken naar een benzine auto. Nu lijkt de Volvo V40 2.0 T4 wel wat. Maar die heeft in de specificaties dat deze 190 pK heeft bij 4700 tpm, op internet kan ik geen grafiek van het vermogen vinden. Maar dit vermogen ligt bij een redelijk hoog toerental, maar de trailer zal vast ook al van zijn plek gaan bij 150 pK en dat vermogen komt al veel eerder vrij. Alleen of dit al bij 2500-3500 tpm is blijft een raadsel.

Iemand ervaring met een Volvo V40 2.0 T4 voor een 1.5 paards trailer?

edit; ik zie dat iemand anders exact dezelfde vraag had.

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:46

Hi, is er iemand die eens met mij mee wil kijken? Ik heb nu mijn oog laten vallen op een Seat Leon 1.4 hatchback. Deze mag 1500 kg trekken dus dan hoef ik ook niet meer de Passat van mijn schoonzusje te lenen als ik met de trailer op pad wil. Dacht ik...
Nu heb ik een proefritje gemaakt, reed prima maar ik ben wel verbaasd dat zo'n relatief klein autootje zo veel mag trekken. Is dat wel een goed idee? Ik zou af en toe op pad willen met een klein paard. Dus zou qua trailer aan ongeveer ongeveer 1200 kilo komen.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 00:57

Kan prima. Je paard + trailer weegt vast iets meer dan 1200, maar met 1300 kg aan de haak komt die Seat ook wel door de wereld.

Wel een aandachtspuntje is de kofferbakruimte. Als dat net zo groot is als dat van de Golf, dan is het vrij klein voor paardenspullen.

Alessa88
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:56

Onze zoektocht duurt nog even.
We zijn het hier thuis vooral oneens over aanschafprijs haha :o

Vandaag met de Astra mijn trailer van het onderhoud opgehaald en wat stuitert die trailer achter de auto. Echt niet fijn. Laat staan als er een pony in staat te springen. Voelde toch echt anders in de XC40 toen een vrienden de trailer trok voor ons |(

Nu vraag ik me af wat jullie van een V40 denken? Er zijn nogal wat leuke V40 te koop. De normale of CC T4/T5 lijken voldoende PK te hebben. Maar ik vind het nogal lichtgewichtjes. Zelfde gewicht als mijn Astra zo een beetje. Dus vraag me af of ik dan niet het probleem gewoon verschuif. Ook omdat de V40 niet meer dan mag 75 kogeldruk heeft.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 15:28

Alessa88 schreef:
Onze zoektocht duurt nog even.
We zijn het hier thuis vooral oneens over aanschafprijs haha :o

Vandaag met de Astra mijn trailer van het onderhoud opgehaald en wat stuitert die trailer achter de auto. Echt niet fijn. Laat staan als er een pony in staat te springen. Voelde toch echt anders in de XC40 toen een vrienden de trailer trok voor ons |(

Nu vraag ik me af wat jullie van een V40 denken? Er zijn nogal wat leuke V40 te koop. De normale of CC T4/T5 lijken voldoende PK te hebben. Maar ik vind het nogal lichtgewichtjes. Zelfde gewicht als mijn Astra zo een beetje. Dus vraag me af of ik dan niet het probleem gewoon verschuif. Ook omdat de V40 niet meer dan mag 75 kogeldruk heeft.

Tja, je kunt ook voor een V70 gaan, ben je van alle gezeur af }>

Alessa88
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 15:35

ikke schreef:
Tja, je kunt ook voor een V70 gaan, ben je van alle gezeur af }>


Klopt. Maar naast mijn eisen voor een trailer moet het ook een auto zijn die we makkelijk in onze straat kwijt kunnen :+ Dan heb ik een zekere auto voor de trailer maar durf ik hem niet zelf te parkeren hier :')

Maar nu viel me op dat een Mazda CX5 2.5 ook niet veel zwaarder is.
Ledig gewicht 1415 waarbij mijn 1393 is. Maar velen hier zijn blijkbaar enthusiast over de Mazda CX5?

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 15:36

Een lege trailer achter een auto geeft vrijwel altijd een stuiterend gevoel.
Zeker als je dan zelf rijdt alsof er niets aan de haak hangt :D

Opel maakt zware auto's (in kilogrammen).

Ik heb een Mazda CX-5 benzine. Ben er zeer tevreden over. De wegligging in bochten is niet zoals mijn vorige, veel lager op de weg liggende Audi A4. Hij trekt pas bij hogere toeren dan ik gewend was na dik 20 jaar diesel-rijden. Toch de Mazda CX-5 is wel een hele fijne wagen.
Laatst bijgewerkt door Dees op 14-03-22 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16460
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 15:39

En geen nieuwe banden onder de trailer?

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 15:41

Alessa88 schreef:
ikke schreef:
Tja, je kunt ook voor een V70 gaan, ben je van alle gezeur af }>


Klopt. Maar naast mijn eisen voor een trailer moet het ook een auto zijn die we makkelijk in onze straat kwijt kunnen :+ Dan heb ik een zekere auto voor de trailer maar durf ik hem niet zelf te parkeren hier :')

Maar nu viel me op dat een Mazda CX5 2.5 ook niet veel zwaarder is.
Ledig gewicht 1415 waarbij mijn 1393 is. Maar velen hier zijn blijkbaar enthusiast over de Mazda CX5?

Dat kan. Gewicht zegt eigenlijk niks.
Mijn 110 weegt ook maar 1700kg maar mag 6 ton aan de haak hebben!

Het zou best eens kunnen zijn dat een setje hulpveren op de Astra jouw probleem al oplost, al dan niet in combi met het feit dat jouw trailer heel stug op z'n assen staat, waardoor ze ook meer de neiging tot stuiteren hebben. Op max spanning staande banden helpen vervolgens ook niet; om een paar opties bij elkaar te harken.

Hoe oud is die Astra en hoe oud zijn je schokdempers? Zou zelfs kunnen zijn dat die intussen wat minder goed zijn, waardoor je het merkt op het moment dat ze belast worden met een trailer.

Alessa88
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:16

ikke schreef:
Dat kan. Gewicht zegt eigenlijk niks.
Mijn 110 weegt ook maar 1700kg maar mag 6 ton aan de haak hebben!

Het zou best eens kunnen zijn dat een setje hulpveren op de Astra jouw probleem al oplost, al dan niet in combi met het feit dat jouw trailer heel stug op z'n assen staat, waardoor ze ook meer de neiging tot stuiteren hebben. Op max spanning staande banden helpen vervolgens ook niet; om een paar opties bij elkaar te harken.

Hoe oud is die Astra en hoe oud zijn je schokdempers? Zou zelfs kunnen zijn dat die intussen wat minder goed zijn, waardoor je het merkt op het moment dat ze belast worden met een trailer.


Nu vraag je mij dingen :+ Astra is uit 2010 en kan zo niet in het boekje vinden of die überhaupt zijn vervangen. Maar is niet zo dat die echt op de grond stuitert. Al zakt die voor mijn smaak wel ver in. Is wel natuurlijk een optie eens te proberen. €300 versus een nieuwe auto.

Hoop dat foto uploaden werkt.

Dees schreef:
De wegligging in bochten is niet zoals mijn vorige, veel lager op de weg liggende Audi A4. Hij trekt pas bij hogere toeren dan ik gewend was na dik 20 jaar diesel-rijden. Toch de Mazda CX-5 is wel een hele fijne wagen.


Waar hebben we het dan over? https://www.youtube.com/watch?v=JijM-xE0QNI hier zeggen ze dat de Mazda sowieso van een beetje toeren houdt.

Sowieso, iemand die mij als leek kan uitleggen in welke toeren je sowieso met een trailer moet rijden? Ik zit nu in de 2500-3500.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:28

Alessa88 schreef:
ikke schreef:
Dat kan. Gewicht zegt eigenlijk niks.
Mijn 110 weegt ook maar 1700kg maar mag 6 ton aan de haak hebben!

Het zou best eens kunnen zijn dat een setje hulpveren op de Astra jouw probleem al oplost, al dan niet in combi met het feit dat jouw trailer heel stug op z'n assen staat, waardoor ze ook meer de neiging tot stuiteren hebben. Op max spanning staande banden helpen vervolgens ook niet; om een paar opties bij elkaar te harken.

Hoe oud is die Astra en hoe oud zijn je schokdempers? Zou zelfs kunnen zijn dat die intussen wat minder goed zijn, waardoor je het merkt op het moment dat ze belast worden met een trailer.


Nu vraag je mij dingen :+ Astra is uit 2010 en kan zo niet in het boekje vinden of die überhaupt zijn vervangen. Maar is niet zo dat die echt op de grond stuitert. Al zakt die voor mijn smaak wel ver in. Is wel natuurlijk een optie eens te proberen. €300 versus een nieuwe auto.

Hoop dat foto uploaden werkt.

Bij die leeftijd zou het best kunnen dat je schokdempers wat sleets worden. Normaal is dat niet echt een punt, maar ga je er gewicht aan hangen, komt het wel naar voren.
Op zich ken ik Astra's als prima trekauto maar op het scherp van de snede merk je wel iets beter dat je wat van ze vraagt.
Alessa88 schreef:
Dees schreef:
De wegligging in bochten is niet zoals mijn vorige, veel lager op de weg liggende Audi A4. Hij trekt pas bij hogere toeren dan ik gewend was na dik 20 jaar diesel-rijden. Toch de Mazda CX-5 is wel een hele fijne wagen.


Waar hebben we het dan over? https://www.youtube.com/watch?v=JijM-xE0QNI hier zeggen ze dat de Mazda sowieso van een beetje toeren houdt.

Sowieso, iemand die mij als leek kan uitleggen in welke toeren je sowieso met een trailer moet rijden? Ik zit nu in de 2500-3500.

In de basis zit je dan meestal wel goed. Sommige auto's willen inderdaad wat hoger in de toeren draaien; dat moet je een beetje uitvogelen maar de basis is altijd: als je gas bij geeft MOET er wat gebeuren. Begint ie dan te brommen en gaat je snelheid/toerental niet direct omhoog, zat je te laag.

Jouw voorbeeld werkt bijvoorbeeld niet zo goed bij mijn oude Saab. Die ziet graag 3000 toeren op de teller voordat er echt wat gebeurt. Leeg doet ie wel wat bij 2500 toeren maar zodra ie geladen is, moet het toerental wat omhoog. Heeft te maken met het ouderwetse turbo-gat maar goed, dat heeft ie nu eenmaal.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:58

Alessa88 schreef:
Dees schreef:
De wegligging in bochten is niet zoals mijn vorige, veel lager op de weg liggende Audi A4. Hij trekt pas bij hogere toeren dan ik gewend was na dik 20 jaar diesel-rijden. Toch de Mazda CX-5 is wel een hele fijne wagen.


Waar hebben we het dan over? https://www.youtube.com/watch?v=JijM-xE0QNI hier zeggen ze dat de Mazda sowieso van een beetje toeren houdt.

Sowieso, iemand die mij als leek kan uitleggen in welke toeren je sowieso met een trailer moet rijden? Ik zit nu in de 2500-3500.


Mijn vorige auto, Audi A4 diesel, kon bij 2.000 toeren prima uit een koude start met 1.300 kg aan de haak wegrijden.
Zou ik dat met de Mazda CX-5 benzine doen, dan gaat ie onherroepelijk "bokken". Die heeft toch wel 2.500-3.000 toeren nodig voor vertrek, en dan heel rustig wegrijden. Bij de dealer vertelden ze me dat ik 4.000 toeren toch wel nodig had, maar dat valt reuze mee.
Eenmaal in een stabiele snelheid, kan Mazda wel probleemloos terugzakken naar 2.000 toeren (lager voelt niet goed). En mocht ik dan wat willen versnellen, gaat dat ook probleemloos. Maar bij vertrek vanuit stilstand moet ik dus wel meer gas geven dan ik gewend was (de omschakeling van diesel naar benzine vond ik toch wel lastig hoor).

Alessa88
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:04

Als dat serieus een optie is, zou het best top zijn. Lees dat zo een setje rond de €200-€400 kost. Is even wat anders dan een nieuwe auto. Weet niet of je op de foto's zo wat ziet? Zoals gezegd hij zakt wel, maar niet het idee super hard. Dis is wel een lege stilstaande trailer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:05

Vergelijk een Astra uit 2010 niet met een XC40 die nog maar een paar jaar op de markt is, he?
Daar zit een wereld aan verschil in wegligging tussen :D

Alessa88
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:06

Dees schreef:
Mijn vorige auto, Audi A4 diesel, kon bij 2.000 toeren prima uit een koude start met 1.300 kg aan de haak wegrijden.
Zou ik dat met de Mazda CX-5 benzine doen, dan gaat ie onherroepelijk "bokken". Die heeft toch wel 2.500-3.000 toeren nodig voor vertrek, en dan heel rustig wegrijden. Bij de dealer vertelden ze me dat ik 4.000 toeren toch wel nodig had, maar dat valt reuze mee.
Eenmaal in een stabiele snelheid, kan Mazda wel probleemloos terugzakken naar 2.000 toeren (lager voelt niet goed). En mocht ik dan wat willen versnellen, gaat dat ook probleemloos. Maar bij vertrek vanuit stilstand moet ik dus wel meer gas geven dan ik gewend was (de omschakeling van diesel naar benzine vond ik toch wel lastig hoor).


"Bokken" doet de Astra nooit. Komt wat langzamer weg maar heb niet het idee dat dat buitensporig is voor een auto die opeens een kilo of 600 (leeg) wij moet trekken. Vind hem verder wel lekker vlotjes. In versnelling drie is die wel wat reactief loos tussen de 2000-2500 (bij 50-55 en 3500 toeren van 2 naar drie schakelen). Misschien heb ik ook niet genoeg ervaring hoe het wel moet voelen. Misschien kan ik de xc40 van mijn vriendin eens lenen voor een leeg ritje.

Alessa88
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:08

Dees schreef:
Vergelijk een Astra uit 2010 niet met een XC40 die nog maar een paar jaar op de markt is, he?
Daar zit een wereld aan verschil in wegligging tussen :D


Gaat me vooral om de veiligheid. Snap best wel dat een xc40 lekkerder ligt en rijdt dan de Astra. Maar heb zelf idd wel eens het idee dat die Astra veel "bounced". Nu ikke over veren begon begint wel wat te dagen. Misschien is dat nog een goede optie. Wel jammer dat je "testen" alleen kunt doen door hulpveren of nieuwe veren erop te plaatsen :+

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:09

Misschien krijgt mijn rechtervoet jouw Astra ook wel aan het bokken hoor.
Met een diesel kom je er nu eenmaal straffeloos mee weg als je te weinig druk op het gaspedaal uitoefent. Een benzine auto wordt dan boos :D

Alessa88
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:12

Dees schreef:
Misschien krijgt mijn rechtervoet jouw Astra ook wel aan het bokken hoor.
Met een diesel kom je er nu eenmaal straffeloos mee weg als je te weinig druk op het gaspedaal uitoefent. Een benzine auto wordt dan boos :D


Hahah ja oke. Op die fiets kan ik me wat erbij voorstellen.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:03

Dees schreef:
Alessa88 schreef:

Waar hebben we het dan over? https://www.youtube.com/watch?v=JijM-xE0QNI hier zeggen ze dat de Mazda sowieso van een beetje toeren houdt.

Sowieso, iemand die mij als leek kan uitleggen in welke toeren je sowieso met een trailer moet rijden? Ik zit nu in de 2500-3500.


Mijn vorige auto, Audi A4 diesel, kon bij 2.000 toeren prima uit een koude start met 1.300 kg aan de haak wegrijden.
Zou ik dat met de Mazda CX-5 benzine doen, dan gaat ie onherroepelijk "bokken". Die heeft toch wel 2.500-3.000 toeren nodig voor vertrek, en dan heel rustig wegrijden. Bij de dealer vertelden ze me dat ik 4.000 toeren toch wel nodig had, maar dat valt reuze mee.
Eenmaal in een stabiele snelheid, kan Mazda wel probleemloos terugzakken naar 2.000 toeren (lager voelt niet goed). En mocht ik dan wat willen versnellen, gaat dat ook probleemloos. Maar bij vertrek vanuit stilstand moet ik dus wel meer gas geven dan ik gewend was (de omschakeling van diesel naar benzine vond ik toch wel lastig hoor).

Ik rijd met 8 ton weg met 1200 toeren....

En dat is ook precies wat het punt is: motorontwerp. Benzine heeft in het lagere bereik minder te melden; dat is inherent aan het principe van een benzinemotor.
Daar moet je je rijgedrag op afstemmen. Het moet passen bij de motor die achter je rechter voet zit en elke auto is een beetje anders.

De V70 (benzine) wil ook graag 2000 toeren op de teller hebben. Heeft weliswaar max koppel vanaf 1500 toeren (met dank aan de turbo) maar daar niet het vermogen om er iets nuttigs mee te doen. Bij 2500 toeren rijdt het prima en boven de 3000 toeren vliegen de straatstenen in het rond.

Bij de 8-tonner heeft de toerenbegrenzer dan al lang ingegrepen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5380
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:17

Dees schreef:
Eenmaal in een stabiele snelheid, kan Mazda wel probleemloos terugzakken naar 2.000 toeren (lager voelt niet goed).

Heb je een verbruiksmeter? Vaak is het zo dat 80-90 met trailer beter én zuiniger rijdt in de een-na hoogste versnelling (dus in z'n 4 bij een vijfbak, 5 bij zesbak) dan in de hoogste. Ligt ook aan de windrichting, met wind van voren heeft de hoogste versnelling nauwelijks nog kans.

Alessa88 schreef:
Vandaag met de Astra mijn trailer van het onderhoud opgehaald en wat stuitert die trailer achter de auto.

Kan aan de auto liggen, aan de trailer en aan de combinatie. Trailer kwam van onderhoud, dus leeg. Banden misschien best hard opgepompt als deel van het onderhoud. Dat kan er allemaal aan bijdragen. Wat ikke dus eigenlijk al gezegd had.

Animae
Berichten: 1577
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:20

Hi allen, ik heb een vraag en hoop dat iemand mij van advies / ervaringen kan voorzien. Wij hebben ons oog laten vallen op een BMW 330i touring (2016) en willen hier ook af en toe een paardentrailer mee trekken (max 3-4 keer per jaar). Max trekgewicht is ok: 1800 kg, dus 1,5 paards zou moeten lukken. 252 PK en voldoende koppelvermogen, dus dealer voorziet geen problemen.

We moeten er dan alleen nog wel een (afneembare) trekhaak onder laten zetten. Ik heb vernomen dat Brink trekhaken van goede kwaliteit zijn, het opvragen van een offerte leert me dat dit ongeveer 800-900 euro gaat kosten. Een originele BMW trekhaak komt op zeker 2500 euro.

Toch gaat kwaliteit en de veiligheid van mijn paard boven de prijs en vind ik het nog wel spannend: een trekhaak laten monteren om daar 1500 kg mee te trekken. :D

Heeft iemand dit eerder laten doen en hoe is dat bevallen? Is een Brink trekhaak een betrouwbare keuze?

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:07

Animae schreef:
Hi allen, ik heb een vraag en hoop dat iemand mij van advies / ervaringen kan voorzien. Wij hebben ons oog laten vallen op een BMW 330i touring (2016) en willen hier ook af en toe een paardentrailer mee trekken (max 3-4 keer per jaar). Max trekgewicht is ok: 1800 kg, dus 1,5 paards zou moeten lukken. 252 PK en voldoende koppelvermogen, dus dealer voorziet geen problemen.

We moeten er dan alleen nog wel een (afneembare) trekhaak onder laten zetten. Ik heb vernomen dat Brink trekhaken van goede kwaliteit zijn, het opvragen van een offerte leert me dat dit ongeveer 800-900 euro gaat kosten. Een originele BMW trekhaak komt op zeker 2500 euro.

Toch gaat kwaliteit en de veiligheid van mijn paard boven de prijs en vind ik het nog wel spannend: een trekhaak laten monteren om daar 1500 kg mee te trekken. :D

Heeft iemand dit eerder laten doen en hoe is dat bevallen? Is een Brink trekhaak een betrouwbare keuze?

Als je 'm door BMW laat monteren, komt ie ook gewoon bij Brink vandaan.
Iets met typegoedkeuringen en NL-wetgeving en zo.

Punt is eerder dat bij moderne auto's je er niet zomaar een haak onder kunt hangen maar dat moet je ook instellen in de elektronica. Daar gaat het nog weleens mis.

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:01

Animae schreef:
Hi allen, ik heb een vraag en hoop dat iemand mij van advies / ervaringen kan voorzien. Wij hebben ons oog laten vallen op een BMW 330i touring (2016) en willen hier ook af en toe een paardentrailer mee trekken (max 3-4 keer per jaar). Max trekgewicht is ok: 1800 kg, dus 1,5 paards zou moeten lukken. 252 PK en voldoende koppelvermogen, dus dealer voorziet geen problemen.

We moeten er dan alleen nog wel een (afneembare) trekhaak onder laten zetten. Ik heb vernomen dat Brink trekhaken van goede kwaliteit zijn, het opvragen van een offerte leert me dat dit ongeveer 800-900 euro gaat kosten. Een originele BMW trekhaak komt op zeker 2500 euro.

Toch gaat kwaliteit en de veiligheid van mijn paard boven de prijs en vind ik het nog wel spannend: een trekhaak laten monteren om daar 1500 kg mee te trekken. :D

Heeft iemand dit eerder laten doen en hoe is dat bevallen? Is een Brink trekhaak een betrouwbare keuze?



Ik heb toen ook offerte opgevraagd bij de dealer en de lokale trekhaak plaatboer. Scheelde veel
Geld.
Qua kwaliteit maakt het niet uit. Ik heb enkel wel problemen gehad met de stekker doos die uiteindelijk niet goed gemonteerd was en dat ze (achteraf) het niet konden inlezen in de electronics (Amerikaanse Audi uit 2005)

Bij beide nog even goed doorvragen waar het verschil in zit qua prijs. Materiaal is vergelijkbaar. Uurloon zal weer verschillen.

Animae
Berichten: 1577
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:59

Dank voor jullie reacties! Fijn om te lezen dat kwaliteit normaliter geen verschil zou moeten maken.

Ik heb inderdaad het een en ander gelezen over de boordcomputer / electronica die nog wel eens een probleem kan geven. Bij beide offertes zit het aanpassen van de boordcomputer erbij, maar ik zal nog wel de extra check doen.