Dees schreef:Mijn vorige auto, Audi A4 diesel, kon bij 2.000 toeren prima uit een koude start met 1.300 kg aan de haak wegrijden.
Zou ik dat met de Mazda CX-5 benzine doen, dan gaat ie onherroepelijk "bokken". Die heeft toch wel 2.500-3.000 toeren nodig voor vertrek, en dan heel rustig wegrijden. Bij de dealer vertelden ze me dat ik 4.000 toeren toch wel nodig had, maar dat valt reuze mee.
Eenmaal in een stabiele snelheid, kan Mazda wel probleemloos terugzakken naar 2.000 toeren (lager voelt niet goed). En mocht ik dan wat willen versnellen, gaat dat ook probleemloos. Maar bij vertrek vanuit stilstand moet ik dus wel meer gas geven dan ik gewend was (de omschakeling van diesel naar benzine vond ik toch wel lastig hoor).
"Bokken" doet de Astra nooit. Komt wat langzamer weg maar heb niet het idee dat dat buitensporig is voor een auto die opeens een kilo of 600 (leeg) wij moet trekken. Vind hem verder wel lekker vlotjes. In versnelling drie is die wel wat reactief loos tussen de 2000-2500 (bij 50-55 en 3500 toeren van 2 naar drie schakelen). Misschien heb ik ook niet genoeg ervaring hoe het wel moet voelen. Misschien kan ik de xc40 van mijn vriendin eens lenen voor een leeg ritje.