[Uitgelicht] 'uitgelicht'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [Uitgelicht] 'uitgelicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:10

Maar ergens is het toch ook niet de bedoeling om random foto's te verzamelen waarvan de persoon in kwestie noch de gebruiksrechten heeft en niet het model of de fotograaf is en daar een fototopic van te maken? Dit is eerder iets wat past in de Wiki.

9jinte9

Berichten: 505
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:39

Ik zie zowel persoonlijke foto’s als foto’s gemaakt door een fotograaf waarvan er duidelijke watermerken/logo’s op staan.

Als Bokt daar zo in staat, dan zouden bijvoorbeeld ook alle “mijn merrie is drachtig van deze hengst” of “ik zoek een hengst voor mijn merrie”, waarbij ook foto’s geplaatst worden van de desbetreffende hengsten (met ruiters) ook niet mogen. Die foto’s zijn ook duidelijk niet door de TS of reageerder gemaakt maar door een professionele fotograaf.

Hoe dan ook, erg jammer dat dit topic door het sluiten uitgelicht heeft moeten verlaten.
Daar laat ik het verder bij.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:53

Ik kan me indenken dat wanneer het een fototopic is met 10 professionele foto's van de website van de hengstenhouder en dan een drietal foto's van de merrie van de Bokker in kwestie dat het topic ook niet lang zal openblijven.
Sterker nog: ik herinner me een voorval waarbij juist de enige professionele foto van de dekhengst per abuis in Uitgelicht terecht kwam, terwijl het topic dus voornamelijk foto's bevatte van de merrie en daar ook over ging. Dat werd toen nog hier of in een ander topic op Forumzaken door Bokkers gemeld dat dat maar raar en niet oké was.

Want hoe zou jij het dan eigenlijk zien als Bokt dergelijke topics zou toelaten? Er moet toch een minimum aan regels zijn om niet in het gedrang te komen met copyright en portretrecht?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:55

Het was inderdaad een mooi topic, dat absoluut. Jammer genoeg voldeed het op meerdere fronten niet aan de regels. De mods hebben contact opgenomen met de TS om samen in overleg een goede openingspost te maken, met de intentie om het topic weer te kunnen publiceren. Dat komt dus vast wel goed.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 22:48


Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [Uitgelicht] 'uitgelicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 22:51

Het einde van uitgelicht lijkt zo wel in zicht :=
Misschien voortaan maar 1 topic zodat het weer specialer wordt om in uitgelicht te komen? Want nu is het volgens mij echt een uitdaging voor de mensen die Uitgelicht moeten verzorgen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [Uitgelicht] 'uitgelicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 22:53

Ja of 2 grotere foto's? :D

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8311
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: [Uitgelicht] 'uitgelicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:14

Is gewoon een technisch foutje, de ondergang van Uitgelicht is nog niet in zicht hoor :)

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [Uitgelicht] 'uitgelicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:17

Nou ja, die foto van de zweetdeken staat er nu 3 dagen op toch? :o

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8311
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: [Uitgelicht] 'uitgelicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:19

Dat is waar, die heb ik er net even opgezet om niet weer 'lege' topics te hebben. Dat komt vanzelf weer goed :j

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [Uitgelicht] 'uitgelicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:25

Oke wellicht ben ik een van de laatste die het opmerkt. Maar ik zie nu 4 uitgelichte topics. Is dat nieuw?

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: [Uitgelicht] 'uitgelicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:51

Gister wel ja, vandaag zie ik er weer 5!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 23:42

Dat klopt. We proberen er eigenlijk altijd 5 topic’s in te zetten en soms dus meerdere dagen een topic omdat er geen nieuwe topic’s bij zijn gekomen, maar de lay-out werkt ook gewoon als we er minder in zetten. Volgens mij had dit te maken met een topic dat niet werkte/niet passend was en als die er dan uit wordt gehaald en er geen vervanger is dan staan er ineens 4. :)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 07:14

Klopt het dat nu zelfs de nietszeggende foto's uit eigen collectie die random bij 'nieuws'artikelen geplaatst worden door de NR "omdat dat moet voor de opmaak", in Uitgelicht komen?

Kunnen we die rubriek dan niet beter gewoon opdoeken? Of uiteraard de opmaakvereisten voor de voorpagina aanpassen zodat niet ieder artikel voorzien moet worden van een verplicht paardenoog-in-schaduwlicht
("Disclaimer: Foto slechts ter illustratie - niet het paard uit dit bericht en ook in de verste verte niet een vergelijkbare situatie als waarover we schrijven google-translaten.")

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6647
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 10:32

oomens schreef:
Klopt het dat nu zelfs de nietszeggende foto's uit eigen collectie die random bij 'nieuws'artikelen geplaatst worden door de NR "omdat dat moet voor de opmaak", in Uitgelicht komen?

Kunnen we die rubriek dan niet beter gewoon opdoeken? Of uiteraard de opmaakvereisten voor de voorpagina aanpassen zodat niet ieder artikel voorzien moet worden van een verplicht paardenoog-in-schaduwlicht
("Disclaimer: Foto slechts ter illustratie - niet het paard uit dit bericht en ook in de verste verte niet een vergelijkbare situatie als waarover we schrijven google-translaten.")


Het klopt dat wij soms een foto uit een nieuwsbericht meenemen in Uitgelicht. Dit zijn dan echter wel altijd nieuwsberichten waar door de NR veel tijd en moeite in is gestoken (fotoverslagen, vertaalde artikelen, etc.) en waarvan wij denken dat het interessant is voor onze gebruikers om te lezen.

Overigens zou ik je willen meegeven dat bovenstaand bericht niet prettig geformuleerd is en dat het in de toekomst fijn zou zijn als je dit anders zou kunnen formuleren. Wij zijn allemaal vrijwilligers en doen allemaal ons best om voor iedereen een leuk Bokt neer te zetten. Dat we het daarbij niet altijd iedereen naar de zin kunnen maken is jammer, maar helaas wel de realiteit. Je bent natuurlijk vrij om jouw mening daarover te ventileren en eventuele feedback te geven, maar wij kunnen eigenlijk weinig met een dergelijk cynisch bericht. We willen echt graag luisteren en leren, maar daarvoor is (in mijn ogen) wederzijds respect toch wel een basisvoorwaarde en dat mis ik nu eigenlijk wel in jouw bericht.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: [Uitgelicht] 'uitgelicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:38

Ik vind het jammer dat er vaak dezelfde topics in uitgelicht staan. Het plezier is er voor mij een beetje af

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6647
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 10:51

purny schreef:
Ik vind het jammer dat er vaak dezelfde topics in uitgelicht staan. Het plezier is er voor mij een beetje af


Wij vinden dat ook jammer, maar dat is helaas het gevolg van het afgenomen aanbod. We zijn wel aan het kijken of het technisch gezien mogelijk is om 3 of 4 topic in uitgelicht te plaatsen in plaats van 5. Dat zou mogelijk een oplossing kunnen zijn!

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Uitgelicht] 'uitgelicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:03

Waarschijnlijk wordt het met het betere weer vabzelf weer makkelijker. Er zijn altijd tijden dat het extreem rustig is en soms juist heel druk. Ja, vroeger was het veel drukker maar ook toen had je wel wisselingen.

Toch jammer dat er geen sneeuw geweest is. Dan was het weer heel druk geweest haha

Voor uitgelicht in de rustige periodes, kijken jullie ook bij fotokunst en de kunst delen? Het foto van de week topic enzovoorts?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:29

Ik zal het anders verwoorden dan.
Vrijwel alle foto's die de nieuwsredactie bij hun artikelen zet, hebben weinig te maken met die artikelen. Het gebeurt hoogst zelden dat er toepasselijk fotomateriaal bij is, en het tijdperk dat Bokt nog correspondenten uitzond om zelf plaatjes te schieten, ligt inmiddels jaren terug. Is het geen idee om helemaal van dat fotovereiste op de nieuwspagina af te stappen?

Vrijwel geen van de nieuwsartikelen op de voorpagina heeft én nieuwswaarde, én bevat informatie.
Het gaat vaak om goedbedoelde stukjes spreekbeurtstof, al dan niet tenenkrommend vertaald/geparafraseerd vanaf een anderstalige paardensite, maar dan meestal zonder enige link met de actualiteit.
Een gebruiker schrijft of herschrijft bijvoorbeeld een stukje huisvlijt over verzameling, de NR hangt er het kopje 'Blog' aan, en voilà, de voorpagina is weer gevuld. Vroeger zou dat gewoon een normaal topic op een van de rijfora zijn geworden, maar nu is zoiets blijkbaar ineens nieuwswaardig.

Als er niet meer zelf aan journalistiek wordt gedaan, of het is niet meer dan een titel en een linkje naar de originele bron, nauwelijks de naam 'artikel' waardig, moet het Bbheer dan niet eens overwegen om maar helemaal met de nieuwspagina's en -redactie te stoppen?

Zoals je al aangeeft, het zijn allemaal vrijwilligers die dan tenminste ook weer een hoop vrije tijd terug krijgen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:19

Voor Uitgelicht (en daarmee ook de fototopics) is het inderdaad komkommertijd. Zodra de zon weer gaat schijnen en de paarden er weer een beetje fotogeniek uit gaan zien, komt dat wel goed. Voor nu is het inderdaad heel erg mager allemaal.

Oomens, ik ben het deels met je eens. Behalve dan dat ik de insteek te negatief vindt. Of anders gezegd: jij ervaart dat. En dat mag ook. Maar er zijn gelukkig ook genoeg gebruikers die wel blij zijn met onze NR. Er is altijd ruimte verbetering. Maar het is in mijn ogen niet zo dat we flutnieuws plaatsen en dat het allemaal niks voorstelt. Je mag gerust een andere mening toebedeeld zijn, we leven gelukkig in een vrij land.

Met de komst van de nieuwe software zal ook de indeling van de voorpagina op termijn een facelift krijgen. Een aantal ideeen (vaste layout van nieuwsberichten, Uitgelicht, Wiki etc.) hebben we alvast geborgd zodat we daar mee aan de slag kunnen.

Iedereen die zich geroepen voelt om een bijdrage te leveren, wil ik dan ook van harte uitnodigen om dat te doen. Dat kan als blogger, als correspondent of als fotograaf. Qua evenementen is het natuurlijk behoorlijk karig geweest, maar met een beetje geluk komt dat ook wel weer van de grond als de corona-maatregelen opgeheven zijn. Dus ik zou zeggen: doe eens gek en lever een leuke bijdrage :D

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [Uitgelicht] 'uitgelicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:05

Ik vind dit een mooie invulling van Uitgelicht!

En nieuws is altijd een ding geweest en het nadeel daarvan is nieuws nooit passend kan zijn voor iedereen. Wat de ene persoon als interessant kan vinden, heeft de ander daar misschien totaal geen behoefte aan. Dit is een discussie die elke zoveel tijd weer komt opwaaien maar het is nu eenmaal niet passend voor iedereen. Ik vind ook niet alles even interessant en als me iets interesseert, dan open ik het, boeit het me weinig, dan laat ik het voorbij gaan. Vind het jammer dat er altijd een discussie over moet ontstaan. :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101761
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [Uitgelicht] 'uitgelicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:26

En als je denkt dat je iets positiefs kan bijdragen aan de NR kan je je altijd opgeven om NR lid te worden. :D

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:12

Ik zat eens te denken, is er een mogelijkheid om de uitgelichte foto te veranderen als een topic meerdere dagen in uitgelicht blijft staan?
Dan is er toch steeds een nieuwe foto(indien mogelijk) als er niet genoeg nieuwe topics zijn

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: [Uitgelicht] 'uitgelicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:27

Ik blijf het nog steeds jammer vinden dat er alleen maar een paarden uitgelicht is en geen huisdieren uitgelicht. Daar komen ook prachtige foto's voorbij

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:52

purny schreef:
Ik blijf het nog steeds jammer vinden dat er alleen maar een paarden uitgelicht is en geen huisdieren uitgelicht. Daar komen ook prachtige foto's voorbij


Omdat het een paardenforum is, ik kom hier niet per se om de chihuahua van gebruiker 345 te bewonderen. :+