Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 22:38

*Equnews
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: © Jim Hollander/FEI


De Duitse zender RTL stuurt video's de wereld in, waarin te zien is dat Ludger Beerbaum zijn paarden barreert tijdens trainingen. RTL zelf heeft voor deze reportage samengewerkt met onderzoeksjournalist Günter Wallraff.

Samen werkten ze twee jaar lang aan een onderzoek naar ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport en overtredingen van de dierenbeschermingswet.

Om 22:35u worden de beelden uitgezonden. De Duitse RTL is bij Ziggo kanaal 58, en bij KPN kanaal 47.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:39

Ik vind dit interessant. Is er ook een onderzoek naar hem gaande?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:45

Nieuwsredactie schreef:
onderzoeksjournalist Günter Wallraff.

Dat is wel een naam. Hoewel ik bang ben dat veel mensen nog nooit van de titel Ik (Ali) gehoord hebben.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:58

Altijd fan geweest van de rijstijl van Beerbaum, dit valt me erg tegen :n

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:05

Anna79 schreef:
Altijd fan geweest van de rijstijl van Beerbaum, dit valt me erg tegen :n


Zelfde hier... Een groot deel van me wil dit dan ook echt niet geloven (niet omdat ik niet geloof dat hij het kan doen, maar omdat het gewoon niet iets leek wat hij zou doen, aangezien ik hem altijd als een echte paardenliefhebber zag). Wat een sneue praktijken.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 11-01-22 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:05

Ik wist niet wat "barreert" inhoud, dus maar even opgezocht. Voor anderen die de term ook niet kennen: 'Barreren' betekent: een hindernisbalk tijdens de sprong tegen de benen van een paard laten komen om het paard te leren de sprong hoog te nemen en zijn benen sterk in te trekken.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:08

Ik vind het walgelijk. Maar de paardensport kennende wordt hij op z'n vingers getikt 'foei'. Geldboete. En door. Geen haan die er vervolgens nog naar kraait.


criollo_yess schreef:
Ik wist niet wat "barreert" inhoud, dus maar even opgezocht. Voor anderen die de term ook niet kennen: 'Barreren' betekent: een hindernisbalk tijdens de sprong tegen de benen van een paard laten komen om het paard te leren de sprong hoog te nemen en zijn benen sterk in te trekken.


In dit geval zag je op de filmpjes dat er een hard houten "stok" tegen de benen werd geslagen, terwijl het paard al zeer ruim over de sprong ging.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:09

Ik vind het ook lastig, het is ook en leuke vent. Maar het verbaast me niks, volgens mij gebeurt het vrijwel overal op topniveau. Het is 'normaal', 'iedereen doet het' en als je het niet doet, dan red je het blijkbaar niet. En dan heb ik het niet enkel over barreren...

criollo, dat klopt. Dat doen ze op verschillende manieren. Soms gaat iemand naast de sprong staan en gooit de balk tegen de benen van het paard op het moment van springen. Soms doen ze het rigoureus, dan doen ze prikkeldraad om de balk, of punaises in de bandages of bamboe stokken op de balk. Dat is ook pijnlijk en geeft een naar geluid.
Laten we even duidelijk zijn dat ik dat nooit heb gedaan, maar ik heb de eerste methode wel eesn gezien.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:34

Dit bestaat al sinds men wedstrijdsport heeft uitgevonden. Niet alleen in springen maar alle takken van paardensport kent slechts training methode. Maar hoe weten wij zeker dat onze paarden recreatief goed getraind worden en happy zijn? Praat het niet goed dat je bewust een paard fosceerd. Maar zo lang er mensen betaald op wedstrijd tribunes gaan zitten en we steeds meer,langer hoger, beter bewegend enz van een paard willen zien en we niet meer blij worden van iets minder. En er toch ook voor de ruiters sponsoren gelukkig gehouden moeten worden en veel geld verdiend moet worden om alles draaiend te houden gebeuren deze zaken. Dat stopt niet. Er is altijd wel een ruiter/amazone die over grens normaal gaat. Zo lang het om geld draait komen ze er vaak mee weg om een boete, tijd niet starten ermee weg. En toch blijven er eigenaren hun paard achter de schermen naar toe brengen want ze halen toch geld naar boven als paard hoger springt enz..

Als we over het dier praten sneu en hard...en hoop je dat eigenaar van paard stopt met over prestaties uit een paard te willen halen voor betere prijzen verkoop, fok. Maar het stopt nooit.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:37

Earth schreef:
criollo, dat klopt. Dat doen ze op verschillende manieren. Soms gaat iemand naast de sprong staan en gooit de balk tegen de benen van het paard op het moment van springen. Soms doen ze het rigoureus, dan doen ze prikkeldraad om de balk, of punaises in de bandages of bamboe stokken op de balk. Dat is ook pijnlijk en geeft een naar geluid.
Laten we even duidelijk zijn dat ik dat nooit heb gedaan, maar ik heb de eerste methode wel eesn gezien.


Dat klinkt echt verschrikkelijk ;( Arme dieren.
dit is niet legaal mag ik hopen ?

paars

Berichten: 5562
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:47

-:(- Walgelijk. Ik kan die beelden beter niet zien…niet bevordelijk voor mijn bloeddruk en nachtrust. Wordt al beroerd van het lezen van dit bericht. Gaat uiteindelijk allemaal om geld over de rug van de dieren.
Het zet de titel van een ander nieuwsbericht hier “… wil altijd nul springen” in een ander daglicht… ik denk dan meteen…hmmm…waarom wil ze dat…??

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:54

freedomshet schreef:
Earth schreef:
criollo, dat klopt. Dat doen ze op verschillende manieren. Soms gaat iemand naast de sprong staan en gooit de balk tegen de benen van het paard op het moment van springen. Soms doen ze het rigoureus, dan doen ze prikkeldraad om de balk, of punaises in de bandages of bamboe stokken op de balk. Dat is ook pijnlijk en geeft een naar geluid.
Laten we even duidelijk zijn dat ik dat nooit heb gedaan, maar ik heb de eerste methode wel eesn gezien.


Dat klinkt echt verschrikkelijk ;( Arme dieren.
dit is niet legaal mag ik hopen ?


Nee uiteraard niet, maar het gebeurt achter gesloten deuren.

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Re: Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 00:20

Walgelijk,wat ze doen
Kan het niet aanzien

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 00:24

Dit gebeurt nog steeds achter de deuren van veel springruiters, misschien niet in heftige mate maar ook even een hindernis op fikse hoogte zetten waarvan je weet dat het paard het toucheert is exact hetzelfde en denk niet dat dit alleen aan de top gebeurt.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 00:31

Helaas net te laat om te zien, kan ook niet terugkijken....
Iemand idee waar het alsnog terug te zien is?

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 00:50

Zover ik weet deed meneer schockmuhle dat vroeger ook al. Helaas niets nieuws onder de zon.. hoe triest ook. Maar vergis je niet, ik heb ook verhalen gehoord van opgeknoopt aan een slof een paar uur op stal laten staan. Net zo gruwelijk als je het mij vraagt..

Zoals mijn vader altijd zegt; geld bederft het karakter. Iemand kan nog zo’n fijn persoon zijn. Maar als je om geld te verdienen net wat over je grenzen moet gaan dan zul je je grenzen wat oprekken. En dat gaat steeds een stapje verder. En het gaat om geld. Veeeeel geld helaas..

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 00:52

Earth schreef:
Ik vind het ook lastig, het is ook en leuke vent. Maar het verbaast me niks, volgens mij gebeurt het vrijwel overal op topniveau. Het is 'normaal', 'iedereen doet het' en als je het niet doet, dan red je het blijkbaar niet. En dan heb ik het niet enkel over barreren...

criollo, dat klopt. Dat doen ze op verschillende manieren. Soms gaat iemand naast de sprong staan en gooit de balk tegen de benen van het paard op het moment van springen. Soms doen ze het rigoureus, dan doen ze prikkeldraad om de balk, of punaises in de bandages of bamboe stokken op de balk. Dat is ook pijnlijk en geeft een naar geluid.
Laten we even duidelijk zijn dat ik dat nooit heb gedaan, maar ik heb de eerste methode wel eesn gezien.


Inderdaad, het gebeurd op zeer grote schaal. In dressuur is het vaak nog erger wat er gedaan wordt om een paard 'beter' te laten lopen.
Prachtig dat een reporter hier zijn vingers aan durft verbranden, want zoiets vastleggen zal enorm moeilijk geweest zijn. Hopelijk zien sommige praktijkdeskundigen hiermee in dat het afgelopen moet zijn met het in stand houden van deze praktijken.
Bij vrijspringen wordt er ondertussen al vaker afgestraft als het paard verdacht hoog springt.
Hopelijk komt er echt meer aandacht voor dit soort mishandelingen.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 00:57


JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 01:02


N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 01:14

Sorry, begin van de avond was daar het hele filmpje te zien met meerdere beelden. Ik zie nu inderdaad dat het overal weggehaald is.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 01:25

N0a schreef:
Sorry, begin van de avond was daar het hele filmpje te zien met meerdere beelden. Ik zie nu inderdaad dat het overal weggehaald is.


Hier wel nog te zien. Op de bovenste foto klikken om de video te starten.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... fGhfkPE2nV

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 01:27

Die geruchten gaan al heel lang, maar er was tot nu toe nog nooit bewijs voor.
Als dit klopt, dan mag hij van mij voor het leven geschorst worden.

Edit: Nou, die video laat geen twijfel -O- Wat een walgelijke praktijken!
Arme dieren... Ik ben benieuwd hoe hij dit goed wil praten.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 01:56

Boh.. dit doet me wel wat. Beerbaum was in mijn ogen altijd een fijne paardenman. Dit is toch wat anders..

Die stekelbalk op het einde ook %)

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 03:55

Niet verbazingwekkend toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 07:18

Ik ben niet echt verrast... Maar wel teleurgesteld dat een in mijn ogen aardige, nette paardenman toch niet aardig en netjes blijkt te zijn :\.

Ik vind het heftig om te zien en het maakt me verdrietig dat zelfs zo'n op en top paardenman naar deze trainingsmethoden moet grijpen.