Ruiters en paarden bijna aangereden door motorcrossers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 12:51

Ik vind het wel grappig hoe mensen altijd klagen 'dat er eerst ongelukken moeten gebeuren voor er iets aan de situatie veranderd'. Nu worden er stappen genomen om die ongelukken te voorkomen, is het weer niet goed. :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 12:53

@Cowboy55:
De man zegt letterlijk: Ik wil weten wie het zijn, zodat ik ze kan aanspreken op hun gedrag.
Ik zeg: Dit nieuwsbericht is overduidelijk gelanceerd om getuigen op te roepen of zelfs de motorcrossers zelf aan te spreken.

Als dit een verzinsel van mij is, dan heb ik wel heel weinig verbeeldingskracht.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 12:54

Cowboy55 schreef:
Gini schreef:
Dit nieuwstopic is nu al een van de populairste op VN :D Op de eerste pagina van dit subforum vind je amper topics met meer dan 0 reacties. Dit topic heeft er nu al 20. Ik zou dit soort dingen blijven plaatsen als ik Nieuwsredactielid was. :+

En nee, Cowboy55, het is niet omdat het niet in jouw straatje past dat het meteen een verzinsel is. Zo werkt het niet. :')

Het is geen kwestie van 'in mijn straatje passen'. Het staat er gewoon niet. Je verzint dat het er staat, wellicht omdat het in jouw straatje past. Maar dan staat het er nog steeds niet en dan verzin je het nog steeds zelf.

Zeg, zullen we de beschuldigende toon even achterwege laten? Er staat in het bericht dat de boswachter heeft gezegd dat hij wil weten wie het zijn en met ze wil spreken. Dat heeft hij niet tegen zijn kerstboom gezegd. Hoe dat níet geïnterpreteerd kan worden als aanspraak op of oproep aan de motorrijders, weet ik echt niet.

__Sannne schreef:
Ik vind het wel grappig hoe mensen altijd klagen 'dat er eerst ongelukken moeten gebeuren voor er iets aan de situatie veranderd'. Nu worden er stappen genomen om die ongelukken te voorkomen, is het weer niet goed. :')

Echt hoor... Als er schade was geleden hadden de klagers vooraan gestaan om te gillen dat er nooit eens preventief ruchtbaarheid gegeven wordt aan dit soort dingen. Mensen...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 12:56

Gini schreef:
@Cowboy55:
De man zegt letterlijk: Ik wil weten wie het zijn, zodat ik ze kan aanspreken op hun gedrag.
Ik zeg: Dit nieuwsbericht is overduidelijk gelanceerd om getuigen op te roepen of zelfs de motorcrossers zelf aan te spreken.

Als dit een verzinsel van mij is, dan heb ik wel heel weinig verbeeldingskracht.

Zo las ik m ook!
Zoals elke verkeersdeelnemer (hopelijk) wordt aangesproken op illegaal gedrag.

Als ik met mn auto over t fietspad scheur en oudjes/kinderen in gevaar bracht dan gaan ze ook uitzoeken wie het was.
Laatst bijgewerkt door Mars op 21-12-21 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 12:57

pien_2010 schreef:
Jôh geef bepaalde posts niet zoveel aandacht!

Gini :j _O-

Gelukkig goed afgelopen. Wij hebben alleen maar top ervaring met motor rijders het zij met de aanspanning hetzij onder het zadel. Daar zouden veel weggebruikers een voorbeeld aan kunnen nemen. Aso's heb je dus altijd maar zegt niets over deze groep in zijn geheel.

Natuurlijk gaat het hier over enkele individueen. Daarbij is de grote hoeveelheid kabaal vaak de reden dat deze recreanten vrijwel nergens welkom zijn om te crossen.

Mars

Re: Ruiters en paarden bijna aangereden door motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 13:01

Hier ook goede ervaringen met de meeste motorrijders, houden vaak beter rekening met je als menig mederuiter.

Ik rijd ook motor, heb m ook weleens aan de kant gezet/ uitgeschakeld omdat ik een vrouw op een paard zag naderen die mij duidelijk heel spannend vond. Die dingen maken nu eenmaal rare geluiden, niet elk paard heeft er evenveel ervaring mee en in dit geval was zelfs mijn helm de boosdoener :')
Toen vrouw dichterbij kwam zette ik die even af en je zag het paard denken ‘oooh wtf t is gewoon een mens joh!’ En ging er toen als brave sul langs.

Beetje rekening houden met elkaar is echt niet moeilijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 13:18

Ik denk dat er een groot verschil is tussen motorrijders en crossbrommer crossers in het bos..die laatste kunnen echt heel vervelend zijn voor ruiters.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 13:26

Ik kwam op een breed zandpad eens motorcrossers tegen van achteren, heel vervelend vooral omdat ik maar een mini shet voor de wagen heb. Ik kon ze dus niet voor blijven. Ik heb mijn pony stilgezet met zijn hoofd richting het gevaar en het laten bekijken terwijl ze allemaal voorbij vlogen. Ik heb geluk dat er daar ook een crossbaan in de buurt ligt, dus ik ben daar al meerdere keren langsgereden terwijl ze erop reden. Eerste keer af gestapt, daarna niet weer en het oefenen heeft zijn vruchten afgeworpen. Hij bleef keurig staan. Ik weet niet of ze langs dat pad daar mogen, wat ik wel weet is dat het een gedeeld pad is, dus er komen ook mensen met honden, wandelaars met wandelwagens en fietsers langs, dus ik gok dat de crossmotoren er ook gewoon langs mogen. Dat is het risico als ik dat bos opzoek en daarom ben ik blij dat de mijne zo mak als een schaap is. Mijn andere is dat niet, daar kom ik niet eens mee buiten.

Ik snap dat ze in dit geval ergens reden waar dat niet is toegestaan, maar als ruiter kun je ook oefenen hiermee door juist eens iemand met een crossmotor op te zoeken. Mijn pony heeft geleerd dat alles oké is, zolang ze maar doorrijden. Verder vind ik het heel erg goed dat de boswachter ze gaat opzoeken want het is niet de bedoeling dat ze ergens crossen waar het niet is toegestaan. Maar stel dat er wel een pad in de buurt van een ruiterpad loopt voor crossmotoren, dan is het handig om je paard alvast te desensibiliseren voor het geluid. Ik snap ook niet hoe mannen het geweldig vinden om een halve gehoorbeschadiging op te lopen, vind t zelf vreselijke dingen qua herrie. Maar dat moeten ze natuurlijk zelf weten. Ik zorg er gewoon voor dat mijn pony eraan gewend is.

charlotteehx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 13:32

__Sannne schreef:

Precies!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:45

Motorcrosses horen niet in het bos.

Daarnaast moet ik zeggen dat sommige ruiters zich ook wel wat normaler en veiliger mogen gedragen. Net nog van een pad afgereden door een stel dat in vliegende vaart op een wandelpad langs mij moest. Op 30 meter afstand had ik mijn hond al aangelijnd, maar zij minderden geen vaart.
Op het ruiterrijbewijs staat toch dat je in principe stapvoets moet passeren.
Ik houd graag rekening met ruiters, maar vind wel dat dat wederzijds moet zijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:55

karrij schreef:
Huertecilla schreef:
Wat een nón incident, nón nieuws.
NIETS gebeurd!
Helemaal ´covid´; bijna, zou kunnen, had, etcetera.
Maar goed, de beste man kan zijn onmisbare veiligheidsrol onderstrepen. Top.

Joh kom ik weer zo'n zure reactie van je tegen, waarom doe je dat toch.

Ik ga je blokkeren

:D Blokkeer mij dan ook gelijk, HC schrijft het, ik dacht het. Wat jouw reactie betreft, helemaal op zijn 'Bokt's. Zo voorspelbaar.

Rivendell schreef:
Huertecilla schreef:
NIETS gebeurd!

Crossers horen daar niet. Juist belangrijk om dit soort nieuws te melden, zodat mensen misschien leren dat ze niet op ruiterpaden moeten komen

Ik heb zomaar het idee dat de doelgroep, de al dan niet stoute crossers, niet op Bokt zitten. Maar ja wie weet.
SimoneX schreef:
Huertecilla schreef:
NIETS gebeurd!

Nón nieuws? Nou, daar ben ik het niet meer eens! Er is idd niks gebeurd maar het illegaal crossen is een groot probleem in delen van Nederland. Goed om daar aandacht aan te besteden voordat het fout gaat. Want fout gaat het een keer

Is er geen motorcross bokt o.i.d. Misschien dat het daar wat mensen wakker schudt, maar hier??
charlotteehx schreef:
Huertecilla schreef:
NIETS gebeurd!

Jeetje wat reageer jíj zuur zeg.. wat nou als jij daar toevallig bent aan het rijden en bijna omver wordt gereden?

Wat ben jij grappig, kom op, wat nou als jij daar toevallig en bijna? Niks gebeurd niks aan de hand gelukkig. Geen nieuws waarde.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:13

Altijd schrikken zo iets maar ik zie het zelf altijd als een leerzame les als alles goed is afgelopen.
Ik kom ze ook niet graag tegen maar ergens begrijp ik ze wel ze mogen bijna nergens echt crossen ja op een afgezette baan waar je na 10 rondjes ook wel gezien hebt. Beetje hetzelfde dat veel ruiter van de ruiterpaden afwijken. Mag niet maar als we allemaal wat rekening met elkaar kunnen houden.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 17:17

Tigra_ schreef:
Altijd schrikken zo iets maar ik zie het zelf altijd als een leerzame les als alles goed is afgelopen.
Ik kom ze ook niet graag tegen maar ergens begrijp ik ze wel ze mogen bijna nergens echt crossen ja op een afgezette baan waar je na 10 rondjes ook wel gezien hebt. Beetje hetzelfde dat veel ruiter van de ruiterpaden afwijken. Mag niet maar als we allemaal wat rekening met elkaar kunnen houden.

Als iemand die heel veel met de motorcross wereld is bezig geweest kan ik je vertellen dat het niet zo is dat je het na 10 rondjes wel heb gezien... dat is simpel weg de sport niet, de wildcrosser zoals dat al jaren terug genoemd werd zijn een serieus probleem. Mensen vaak zonder ervaring, geen goede bescherming en geen rekeninghoudend met iemand. Ze horen niet in het bos, punt. Er is een crossbaan in Rutte, bijna aan het bos daar kan je crossen wat je wil. Heerde is van het weekend nog een cross geweest dus plek zat ergens anders. Nu een bijna ongeluk en straks zien ze een kindje over het hoofd.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:18

Moderatoropmerking:
Wij begrijpen dat dit onderwerp gevoelig ligt. Toch willen we jullie verzoeken om bij het onderwerp te blijven i.p.v. persoonlijk te worden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 00:41

tirzasarah10 schreef:
Tigra_ schreef:

Als iemand die heel veel met de motorcross wereld is bezig geweest kan ik je vertellen dat het niet zo is dat je het na 10 rondjes wel heb gezien... dat is simpel weg de sport niet, de wildcrosser zoals dat al jaren terug genoemd werd zijn een serieus probleem. Mensen vaak zonder ervaring, geen goede bescherming en geen rekeninghoudend met iemand. Ze horen niet in het bos, punt. Er is een crossbaan in Rutte, bijna aan het bos daar kan je crossen wat je wil. Heerde is van het weekend nog een cross geweest dus plek zat ergens anders. Nu een bijna ongeluk en straks zien ze een kindje over het hoofd.

Ik denk niet dat jij voor iedereen kan bepalen hoe de sport is. Je hebt ook in de paardensport zoveel verschillen in wat iemand wil en graag doet dat is in de motorsport echt niet anders. Iedereen beleeft dat anders. En in dat opzicht begrijp ik ergens wel waarom je liever gaat bos crossen dan rondjes op een terrein als bos crossende paardrijder snap ik dat wel. Gelukkig ben ik hier alleen nog maar sociaal "wildcrosser" tegen gekomen. Hier in de omgeving een vrij normaal ding onder de jeugd. Maar hier hebben ze ook weinig waar ze mogen rijden. Dan moet je soms iets.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:39

Maar motorsport is lawaaierig, vervuilend en gebeurt aan een grotere snelheid dan fietstempo. Zoiets hoort toch ook gewoon niet thuis in het bos of natuurgebied.
Ik gun heel veel recreanten en sporters een plek in de natuur, maar ergens moet er een grens getrokken worden. En dat motorsport aan de andere kant van de grens valt, vind ik eigenlijk doodnormaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:49

Ik ook, imo horen ze ook echt niet thuis in het bos..

En je paard er aan laten wennen, ja dat kan in sommige gevallen maar met een sensibele wordt het lastig en dan is het des te linker.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:49

Bij ieder natuurgebied van SBB, Natuurmonumenten of de Landschappen staat gewoon klip en klaar op de toegangsbordjes dat gemotoriseerd verkeer verboden is. En terecht.

In vrijwel iedere APV van iedere gemeente staat óók dat crossen (ook op eigen terrein, weiland, braakliggend land etc) verboden is.

Crossen mag alleen op officiële crossterreinen, die minimaal 700m meter van bebouwing af moeten liggen vanwege geluidshinder en luchtvervuiling. En daar zijn er nu eenmaal maar weinig van, want NL is dichtbebouwd.

Lullig, maar zo is het geregeld in NL.

Maar Max Verstappen mag óók niet met z'n F1-wagen overal rijden waar hij maar wil, dus waarom zouden crossers dat wel moeten mogen?