Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:22

Veel mensen met paarden en maar weinig paardenmensen gaat dan wellicht goed op, geld zegt idd niet alles over goede zorg helaas. Maar voor de hobbyruiter die altijd leuk in de markt mee kwam, wordt het een ding deze instap prijzen en idd ook voor de maneges. Je kunt je geld helaas maar 1 keer uitgeven en ik denk dat veel mensen toch echt niet zomaar 10 tot 15.000 euro op de bankrekening voor een hobby hebben staan (om mee te beginnen dan, zeker kan het nog veel duurder). Ik ben meestal weg gekomen de laatste 25 jaar met 3 tot 8d euro als aankoopbedrag en dat vond ik mooi genoeg. Daar had ik een prima basispaard voor, soms met wat meer talent. 1 is verkocht naar een Italiaanse ruiter en heeft internationaal 1.5 m parcoursen gelopen, de rest vaak dressuurgericht, met leuke afstammingen, van Pion tot Voltaire (ja, ben wat ouder :o ), maar ook tp gefokt, een keer een halfinger en paint horses gehad. Ik weet dat dit een paarden forum is en er veel mensen zijn die er echt wel flinke bedragen in hebben gestopt en dat dus normaal vinden, maar de groep die in de onderste tot normale prijsklasse altijd mee kon of nog wilde doen, die krijgt het straks moeilijk. Mijn gezin vind mijn hobby aardig, de kinderen heb ik er ook mee besmet ondertussen, maar voor mijn man houd het wel een keer op wat acceptabel is om in deze hobby te stoppen. Ik denk er serieus over om hierna het bij alleen een pony/paard voor de kinderen te houden vanwege de prijzen. Het kan wel, maar het voelt niet meer verantwoord voor de ritjes die ik tegenwoordig nog maak, dus een keuze. Denk dat meer mensen met mij die keuze dan gaan maken, of het nu moet of vrijwillig is om die bedragen er niet meer in te willen stoppen en zou dat persoonlijk wel jammer vinden voor de sport.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:25

SjonnieZ schreef:
[


Ho wacht voordat je me verkeerd begrijpt, ik doelde op de zin dat er weinig tot niks van het paard gevraagd werd. Ik zie weleens recreatie ruiters die zichzelf heel vriendelijk vinden maar waarbij het paard scheef en met een holle rug loopt. En dan bedoel ik dat een functioneel, sterk gebouwd paard langer mee gaat als er zo mee omgegaan wordt. Geldt natuurlijk niet voor de recreatieruiters die hun paarden gewoon goed houden. En het geldt inderdaad ook voor de slechtere wedstrijdruiters.
Waar vaak de betere ruiters (wedstrijden of niet) wel wegkomen met een wat mindere bouw.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:26

MightyMike schreef:
Veel mensen met paarden en maar weinig paardenmensen gaat dan wellicht goed op, geld zegt idd niet alles over goede zorg helaas. Maar voor de hobbyruiter die altijd leuk in de markt mee kwam, wordt het een ding deze instap prijzen en idd ook voor de maneges. Je kunt je geld helaas maar 1 keer uitgeven en ik denk dat veel mensen toch echt niet zomaar 10 tot 15.000 euro op de bankrekening voor een hobby hebben staan (om mee te beginnen dan, zeker kan het nog veel duurder). Ik ben meestal weg gekomen de laatste 25 jaar met 3 tot 8d euro als aankoopbedrag en dat vond ik mooi genoeg. Daar had ik een prima basispaard voor, soms met wat meer talent. 1 is verkocht naar een Italiaanse ruiter en heeft internationaal 1.5 m parcoursen gelopen, de rest vaak dressuurgericht, met leuke afstammingen, van Pion tot Voltaire (ja, ben wat ouder :o ), maar ook tp gefokt, een keer een halfinger en paint horses gehad. Ik weet dat dit een paarden forum is en er veel mensen zijn die er echt wel flinke bedragen in hebben gestopt en dat dus normaal vinden, maar de groep die in de onderste tot normale prijsklasse altijd mee kon of nog wilde doen, die krijgt het straks moeilijk. Mijn gezin vind mijn hobby aardig, de kinderen heb ik er ook mee besmet ondertussen, maar voor mijn man houd het wel een keer op wat acceptabel is om in deze hobby te stoppen. Ik denk er serieus over om hierna het bij alleen een pony/paard voor de kinderen te houden vanwege de prijzen. Het kan wel, maar het voelt niet meer verantwoord voor de ritjes die ik tegenwoordig nog maak, dus een keuze. Denk dat meer mensen met mij die keuze dan gaan maken, of het nu moet of vrijwillig is om die bedragen er niet meer in te willen stoppen en zou dat persoonlijk wel jammer vinden voor de sport.


Zouden de prijzen niet gewoon weer zakken over een paar jaar?

DuoPenotti

Berichten: 29544
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:30

Die grote bedragen heb ik ook nooit betaald en ga ik ook echt niet doen.
Hopelijk leeft mijn 6 jarige nog zeker 20 jaar. Dan heb ik de leeftijd dat ik waarschijnlijk ook geen ander meer wil.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:31

Misschien wel Elisa2, ik hoop het natuurlijk. Maar zie in dit en een ander topic veel reacties van met name de fokkers, dat de prijzen nu eindelijk conform zijn met wat het kost om een paard te fokken en mensen dit dus het 'nieuwe normaal' van de markt zien. Ik hoop voor mijzelf dat het niet zo blijft, zie de meiden ook graag nog verder gaan na de ponytijd in de paarden.

DuoPenotti

Berichten: 29544
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:33

Nu werden er ook veel paarden verkocht voor rond de 3. Dat komt nooit uit. En ook niet realistisch mijn idee.
Maar boven de 8 zoals nu geloof ik ook niet dat het blijft.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:36

Wij hebben ze hier inmiddels 14, 16 en 18 jaar oud, klinkt 6 beter, haha. Maar hier vlogen de jaren zo voorbij, de 14 jarige is er sinds vorig jaar, de andere 2 staan hier al jaren, dus aankoop van hen viel toch nog in een heel andere markt. Voor de kinderen hebben we het vorig jaar gedaan in deze markt kijken en dat viel idd niet mee, maar goed, voor hen een brave vinden als beginners voelt toch anders als voor mezelf en de pony die ze hebben gevonden is het dan ook zeker waard. Allemaal nog super fit en goed te pas en hoop er nog een tijd van te genieten. Mocht de dag komen dat ze met pensioen gaan, zien we het wel weer. Door mijn ziekte ook minder fanatiek, dan ga ik denk ik gewoon mee genieten van de rijdende dochters en houd ik het daar dus bij.

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:47

Wat mij op valt en dan vooral in de western sport is dat ON ervaren mensen vaak een jong paardje willen aanschaffen. En dan heb ik het over 3..4 jarigen. Ik weet niet hoe dat in andere disciplines is!?
En dat terwijl er zo veel goede oudere paarden zijn waar ze nog jaren mee door kunnen (juist in de sport beginnend als rookie ruiter) en waar ze zo ontzettend veel mee kunnen leren en vooral plezier gaan hebben.

Wat is er mis met een ouder paard? Zo een door gewinterde goedzak die alles prima vind en makkelijk in de omgang is zowel er op als er naast.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:48

MightyMike schreef:
Misschien wel Elisa2, ik hoop het natuurlijk. Maar zie in dit en een ander topic veel reacties van met name de fokkers, dat de prijzen nu eindelijk conform zijn met wat het kost om een paard te fokken en mensen dit dus het 'nieuwe normaal' van de markt zien. Ik hoop voor mijzelf dat het niet zo blijft, zie de meiden ook graag nog verder gaan na de ponytijd in de paarden.


Ik denk het niet, als er meer gefokt wordt dan wordt het aanbod op een gegeven moment weer groter en zullen de prijzen zakken. Ik snap de fokkers wel gezien de ook stijgende dekgelden van veel hengsten en de echt kwaliteitsvolle paarden zullen prijzig blijven maar dat waren ze altijd al volgens mij.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57956
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:52

Popstra schreef:
Wat mij op valt en dan vooral in de western sport is dat ON ervaren mensen vaak een jong paardje willen aanschaffen. En dan heb ik het over 3..4 jarigen. Ik weet niet hoe dat in andere disciplines is!?
En dat terwijl er zo veel goede oudere paarden zijn waar ze nog jaren mee door kunnen (juist in de sport beginnend als rookie ruiter) en waar ze zo ontzettend veel mee kunnen leren en vooral plezier gaan hebben.

Wat is er mis met een ouder paard? Zo een door gewinterde goedzak die alles prima vind en makkelijk in de omgang is zowel er op als er naast.

Ook in de dressuur zie ik heel veel ruiters jonge paarden aanschaffen die zichzelf een veel groter plezier zouden doen als ze een 12 jarige namen die opgeleid is.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:53

Dees schreef:
Umeo schreef:
Mag absoluut gezegd worden.
Ik kan mij ook echt voorstellen dat het voor sommige niet meer mogelijk is om een paard te bezitten wat natuurlijk erg jammer is.


Voor het paard is dat alleen maar beter.
Mensen die sappelen in de financiële marge, daar heeft geen paard wat aan als het er op aan komt. Maandelijks zie je topics op bokt voorbij komen waar dit in feite aan de hand is.

Paarden hebben hoeft echt niet voor iedereen mogelijk te zijn.
Net zoals het niet iedereen gegeven is een vrijstaand koophuis te bezitten, of een nieuwe BMW uit de showroom te kopen.
Dit verschil was er altijd al en dat zal ook altijd zo blijven. Iets met "paasei en nering".

Tja, ik geeft liever 10.000 euro uit aan de aankoop dan 25.000 euro. Die 15.000 euro verschil steek ik liever in een goed zadel, fijne stalling en goede lessen of begeleiding.

DuoPenotti

Berichten: 29544
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:54

Ja dat herken ik ook. Meestal overschatten ze hun kunnen gruwelijk.
Maar praten graag de rest na dat ze die nog naar eigen hand kunnen zetten.
Niet beseffende dat dit ook de onervaren hand kan zijn met alle gevolgen van dien.

SjonnieZ

Berichten: 2330
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:55

Elisa2 schreef:
SjonnieZ schreef:
[


Ho wacht voordat je me verkeerd begrijpt, ik doelde op de zin dat er weinig tot niks van het paard gevraagd werd. Ik zie weleens recreatie ruiters die zichzelf heel vriendelijk vinden maar waarbij het paard scheef en met een holle rug loopt. En dan bedoel ik dat een functioneel, sterk gebouwd paard langer mee gaat als er zo mee omgegaan wordt. Geldt natuurlijk niet voor de recreatieruiters die hun paarden gewoon goed houden. En het geldt inderdaad ook voor de slechtere wedstrijdruiters.
Waar vaak de betere ruiters (wedstrijden of niet) wel wegkomen met een wat mindere bouw.


Mooie quoot _/-\o_
Eens..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57956
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:55

DuoPenotti schreef:
Ja dat herken ik ook. Meestal overschatten ze hun kunnen gruwelijk.
Maar praten graag de rest na dat ze die nog naar eigen hand kunnen zetten.
Niet beseffende dat dit ook de onervaren hand kan zijn met alle gevolgen van dien.

inderdaad en je zou denken dat ze het na drie paarden door hebben maar nee hoor... Het blijft aan de paarden liggen. :x :roll:

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:59

DuoPenotti schreef:
Ja dat herken ik ook. Meestal overschatten ze hun kunnen gruwelijk.
Maar praten graag de rest na dat ze die nog naar eigen hand kunnen zetten.
Niet beseffende dat dit ook de onervaren hand kan zijn met alle gevolgen van dien.


Precies dat hoor ik ook altijd, dat ,,naar eigen hand zetten,,
Welke hand denk ik dan!?

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:05

Groen + groen = blauw heb ik altijd geleerd...goede leerpaarden zijn zo waardevol! Het is belangrijk om eerst het gevoel te kunnen ervaren. Een paard opleiden zonder dat gevoel te hebben is gewoon heel moeilijk en daar komen denk ik inderdaad een hoop problemen uit voort.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:06

Idd Popstra, maar dat horen die mensen dan ook om zich heen. Want dat roepen de meer ervaren ruiters soms ook. Mensen laten zich vaak beïnvloeden door wat een ander heeft en goed vind en deelt die mening dan snel, zonder aan eigen kunnen te denken.. Mijn dochters reden een tijdje toen ze pech met eigen pony hadden, mee op de manege. Ouders daar hebben dan geen idee dat groen met groen niet kan, alle paardjes daar lijken zo lief en de beginnende ruiters uit zo'n groep bijvoorbeeld zien dat dan als representatief.

SjonnieZ

Berichten: 2330
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:10

Die Trent herken ik wel.. ook ik zie momenteel veel onervaren ruiters een jong en onervaren paard kopen. Persoonlijk denk ik dat dit komt door de hoge prijzen voor paarden.

DuoPenotti

Berichten: 29544
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:18

Nee zag dat meer dan 10 jaar geleden ook al.
Want ook dan willen ze zo goedkoop mogelijk.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:34

Het is natuurlijk wel zo dat een goed gereden en hoger opgeleid paard met een fijn karakter en helemaal clean op de x-rays sowieso niet goedkoop is. Misschien was daar vroeger ook het aanbod groter van toen er minder gekeurd werd? dat kan de prijs opdrijven waardoor mensen eerder voor het onbeleerde paard gaan die ook goed op de x-rays is maar daarom minder kost.

DuoPenotti

Berichten: 29544
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:39

Maar een paard dat zonder problemen sport heeft gelopen, daar zou ik dan weer niet wakker van liggen als de x- ray niet 100% is. Als die al die jaren klinisch goed heeft gelopen is de kans klein dat hij daar nu ineens last van gaat krijgen.
Maar de prijs is dan vaak wel weer mooier.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 17:37

DuoPenotti schreef:
Ja dat herken ik ook. Meestal overschatten ze hun kunnen gruwelijk.
Maar praten graag de rest na dat ze die nog naar eigen hand kunnen zetten.
Niet beseffende dat dit ook de onervaren hand kan zijn met alle gevolgen van dien.


Die paarden vind je in de regel terug met de tekst 'niet klikkende combinatie'. Die kun je dan wel weer goedkoper kopen. En heropvoeden. Of ze zijn aan gort geholpen dat kan ook natuurlijk.

SjonnieZ

Berichten: 2330
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 17:53

DuoPenotti schreef:
Nee zag dat meer dan 10 jaar geleden ook al.
Want ook dan willen ze zo goedkoop mogelijk.


Klopt dat het wel van alle tijden is maar het aantal is wel toegenomen, althans dat is wat ik om mij heen zie.
De aspirant kopers starten met een mega wensenlijst en komen dan thuis met een bijna groen paard.
En waarbij dan ook nog niet wordt ingezet op fatsoenlijke begeleiding want volgens de verkoper is ie braaf en ingereden…met alle gevolgen van dien

DuoPenotti

Berichten: 29544
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 17:55

Dat zou kunnen ja dat het nog erger is geworden.
En ja dan geen kundige begeleiding dan weet je de uitkomst wel ja.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:54

Die groen + groen = blauw ga ik onthouden
:')

Maar ja... dat is eigenlijk in alle takken van de sport en recreatie het grootste probleem. Weinig zelfkennis met een grote scheur zelf overschatting :+

Ik zie het op alle vlakken... hier ook ruiters met een mega budget en nog hogere eisen.
Zelf weinig gevoel en kunnen maar kunnen kopen wat ze willen tegen het advies van instructie in... niet nagedacht of ze het kunnen handelen of hanteren.
Ze komen dan zeg maar met een "Ferrari" thuis.
En als je een zware rechter voet hebt sta je zo tegen de kant.
Dat gaat vaak snel mis... en dan is het een rotpurd.
Terwijl het eigenlijk een heeeel braaf paard is die verdomd snel reageert op je hulp (die ze dan helaas niet kunnen doseren).