Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57953
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:44

En toch vraag ik me af hoeveel daarvan ligt aan de manier van houden. Ik hoor dat zo vaak rond me, dat paarden niet meer "stil gezet" kunnen worden en op één of andere manier kom ik die nooit tegen. Ik heb nog nooit een paard gehad dat ik geen maand kon laten stil staan en waar ik niet gewoon op durfde stappen. En nu heb ik toch echt geen makke schaapjes op stal staan. Maar die zijn niet anders na een maand stil staan dan als ik ze gisteren nog gereden heb. Die komen wel op weide gedurende dat stil staan en kunnen hun ei kwijt.

SjonnieZ

Berichten: 2330
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:00

Ayasha schreef:
En toch vraag ik me af hoeveel daarvan ligt aan de manier van houden. Ik hoor dat zo vaak rond me, dat paarden niet meer "stil gezet" kunnen worden en op één of andere manier kom ik die nooit tegen. Ik heb nog nooit een paard gehad dat ik geen maand kon laten stil staan en waar ik niet gewoon op durfde stappen. En nu heb ik toch echt geen makke schaapjes op stal staan. Maar die zijn niet anders na een maand stil staan dan als ik ze gisteren nog gereden heb. Die komen wel op weide gedurende dat stil staan en kunnen hun ei kwijt.


Denk dat je daar wel een punt hebt. Dagelijkse weidegang en gewoon goede basis brok + ruwvoer maakt ze ook stukken rijdbaarder dan dat je ze vol stopt met allerlei supplementen en extra voer.
Daarbij denk ik ook gewenning.. die van mij is niet anders gewend dan dat ie om de dag gereden wordt.
Alleen in de echt natte tijd wanneer hij alleen nog maar op de paddock komt rij ik dagelijks.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57953
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:11

Ik heb dus ooit bij iemand op stal gestaan die bang was voor haar eigen paard. Dat "jonge paard" was 9 inmiddels maar amper gereden doordat ze er niet op durfde. Ik ben hem gaan rijden in de tijd dat ik daar gestaan heb en dat dier was dus echt niet stout. Sensibel ja, maar hij had niks gezien. Hij was "al" 9 maar had de ervaring van een 3 jarige. Dat in gedachte houdend was het een bizar braaf dier. Die deed dus ook amper werk. Beetje longe, half uurtje stap, draf en niet eens altijd galop. Maar het voer dat daar in ging.... Jeetjemina. Dan vind ik het bewonderenswaardig dat dat dier nog zo handelbaar was. Veel ruiters zijn gewoon aan het vechten tegen hun eigen voer.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:14

Maar Ayasha
Jij bent voor mij ook niet de doorsnee ruiter.
Zelfs met je beperking rij je handiger dan veel ruiters doen. Ook paarden waar andere niet op zouden stappen.
Ja jou paarden voelen dat dus ja jij kunt ze rijden na 4 weken stil staan.

Maar iets meer onzekere ruiter en ik denk dat ze dan niet meer te rijden zijn, ook al komen ze veel buiten.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:22

Ayasha schreef:
En toch vraag ik me af hoeveel daarvan ligt aan de manier van houden. Ik hoor dat zo vaak rond me, dat paarden niet meer "stil gezet" kunnen worden en op één of andere manier kom ik die nooit tegen. Ik heb nog nooit een paard gehad dat ik geen maand kon laten stil staan en waar ik niet gewoon op durfde stappen. En nu heb ik toch echt geen makke schaapjes op stal staan. Maar die zijn niet anders na een maand stil staan dan als ik ze gisteren nog gereden heb. Die komen wel op weide gedurende dat stil staan en kunnen hun ei kwijt.


Met je eens...
Ik heb ze zelf ook nooit gehad.
Maar ook ik zorg er voor dat ik ergens sta waar ze veel buiten staan. Of ik ga meerdere malen per dag naar stal zodat ze alsnog even veel buiten staan als ik wenselijk vind.
En al mijn beesten waren opstappen en wegrijden na een periode van "vrij".
En dat waren echt geen trage of brave beesten van huis uit :+

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:25

Ayasha schreef:
En toch vraag ik me af hoeveel daarvan ligt aan de manier van houden. Ik hoor dat zo vaak rond me, dat paarden niet meer "stil gezet" kunnen worden en op één of andere manier kom ik die nooit tegen. Ik heb nog nooit een paard gehad dat ik geen maand kon laten stil staan en waar ik niet gewoon op durfde stappen. En nu heb ik toch echt geen makke schaapjes op stal staan. Maar die zijn niet anders na een maand stil staan dan als ik ze gisteren nog gereden heb. Die komen wel op weide gedurende dat stil staan en kunnen hun ei kwijt.

Hmmm ik kon mijn vorige paard best stil zetten en er veilig weer op maar die was wel een stuk gelukkiger en beter handelbaar als ze elke dag een werkje deed.
En ik voer altijd onbeperkt hooi en een beetje brok, dus niet bizar veel of zo.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:07

Ik ken eigenlijk ook geen dieren die je niet stil kan zetten, sommige vergen wel wat voorbereiding voordat je er weer opstapt. (even een paar dagen weer aan het zadel laten wennen aan de longe oid) Maar dat is ook afhankelijk van hoe bevestigd ze zijn ohz. Sommige worden wel makkelijker als ze dagelijks werken.

Ik denk wel dat je daar een goed punt hebt Ayasha.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:09

maar eerst weer gaan longeren noem ik niet zo opstappen. :D

Maar goed dat ligt uiteraard aan huisvesting, maar ook aan de ruiter.
En dan nog karakter paard.

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:11

Het was "vroeger"al wel zo dat manegepaarden die een tijd wegens blessure of zo niet bereden waren maar wel (overdag) weidegang hadden gehad,wanneer ze hersteld waren en weer in de les mochten meelopen,de eerste keer best wel "vlug"konden zijn en dan moest er een van de betere ruiters op.Dat waren nog ouderwets gefokte paarden.

Babootje

Berichten: 26284
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:11

Onze paarden (met behoorlijk wat pit) worden niet meer dan 4 keer gereden. Voor het overige komen ze buiten op de wei of in de winter de paddock en in de molen, longeren of wat grondwerk. Dus echt stil/stil staan ze niet. Ze krijgen 3 x 1/4 tot 1/2 krachtvoer/muesli en 3 x ruim hooi. Van de dagen niet "werken" merken wij eigenlijk niets.
De paarden zijn ook gewend aan dat ritme, misschien maakt dat wat uit.

Onze merrie konden we na de dracht en bevalling eigenlijk zo weer opstappen, terwijl ze daarvoor eigenlijk nog niet eens lang onder het zadel was. Ook dat is een heet paard maar wel een makkelijk paard.
Veel heeft toch te maken met het karakter en minder met modern of ouderwets gefokt.
Ik ken uit 'oude' tijden nog wel onder de recreatie manegedieren genoeg die helemaal niet zo braaf waren. Dat waren dan vaak van die halve tuigers.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 02-10-21 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:14

DP:Nee dat is waar..inderdaad van vele factoren afhankelijk.

Als een ruiter zelf angstig is dan is eerst longeren altijd wel verstandig.

Ik doelde er meer op dat als de begin spanning er af is ze verder gewoon braaf ohz zijn. Maar goed, bij de meest brave en coole paarden is dat natuurlijk niet nodig. Die bouwen over het algemeen sowieso niet echt spanning op.

Mijn ervaring is wel dat paarden die relatief veel op stal staan (met idd vaak de nodige krachtvoer) toch wat explosiever zijn dan de dieren die gewoon veel buiten staan in weer en wind en zich ook lekker kunnen uitleven daar.

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:17

Als een paard eenmaal zijn job kent dan vergeten ze dat ook niet en hoeft ,stil, zetten echt geen probleem te zijn. Sterker nog, ze worden er vaak beter van een periode eveb geen druk.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:21

4 keer rijden noem ik ook wel regelmatig.
Toen ik vroeger Z reed reed ik ook vaak niet meer dan 3 of soms 4 keer.
De jonge paarden nooit meer dan 3. Heeft geen 1 paard nodig. Mist fatsoenlijk gehouden dan.

En toen stapte ik vrolijk na een maand zo weer op.
Geef toe nu echt niet meer.
En ja dan hupelde ze wel eens wat, vond ik toen niet erg :P

Uiteraard is een paard minder explosief als deze buiten staat op een fatsoenlijk stuk.
En al die sportbrok, want ze rijden al L :+ En ondertussen maar hangen aan de teugels want hij is heet :D

Maar ik blijf erbij dat er toen meer rustige paarden waren dan nu.
Ze zullen zeker nog bestaan, maar minder. En dat blijf ik jammer vinden.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 15:38

Interessant punt Ayasha over weidegang. Die van mij staat 8 a 10 uur buiten normaal gesproken, op wei of paddock. Moest vorig jaar 8 weken stil op een 3 bij 4 stukje staan ivm blessure. Toen we weer mochten kon ik hem niet aan de longe nemen eerst (want blessure) dus ik opgestapt met een stalgenoot hem aan het lijntje. Na 3 passen riep ik al "klik maar los" want voelde zo vertrouwd. Geen kik gegeven, zo'n karakter wil ik dus ;)

PS wel 3 weken later na een flinke bok gelanceerd. Blijkbaar zat er wat vertraging in de reactietijd.

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 15:58

Toen mijn paard 4 was, moest ik haar wel longeren als ik een weekje niet gereden had. Nu is ze er 9, dieet is niet veranderd, ze staat nog steeds evenveel uren buiten,... (we staan nog steeds op dezelfde stal) en nu kan ik haar ook wel gewoon 2 maanden laten staan en dan opstappen en wegrijden.
Ik denk dus niet dat het altijd aan het voer of het aantal uren weidegang ligt. Natuurlijk kan je niet van een paard verwachten dat ie kalm en braaf is als ie enkel om te rijden uit z'n stal komt, of dat vind ik toch, maar andersom heb je ook gewoon paarden die door bv. jeugdigheid nogal fris de hoek uit kunnen komen. Dat zal ook niet voor elk jong paard gelden, maar het ging dus wel op voor demijne. (ik kan nu onverwachte energie ook wel beter in goede banen leiden dan toen, maar ze is toch ook een heel stuk 'volwassener' geworden in haar gedrag. Ze is nu natuurlijk ook goed bevestigd, wat ze toen nog niet was).

Maar ja, als je een recreatiepaard zoekt en een van je eisen is dat je er weer zo mee kan wegrijden als je een maand niet gereden hebt, moet je misschien geen groene drie- of vierjarige uitzoeken, natuurlijk. Bij mij was dat geen vereiste. Maar dan komen we weer bij 'we zoeken een iets ouder en beter opgeleid paard waar we zo mee kunnen wegrijden', en tja, die zijn duurder natuurlijk dan een groene waar je de basis nog zelf in moet rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57953
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:05

Tango1979 schreef:
Interessant punt Ayasha over weidegang. Die van mij staat 8 a 10 uur buiten normaal gesproken, op wei of paddock. Moest vorig jaar 8 weken stil op een 3 bij 4 stukje staan ivm blessure. Toen we weer mochten kon ik hem niet aan de longe nemen eerst (want blessure) dus ik opgestapt met een stalgenoot hem aan het lijntje. Na 3 passen riep ik al "klik maar los" want voelde zo vertrouwd. Geen kik gegeven, zo'n karakter wil ik dus ;)

PS wel 3 weken later na een flinke bok gelanceerd. Blijkbaar zat er wat vertraging in de reactietijd.

Ik heb hier een paard dat ik zelf zadelmak gemaakt heb, die heeft nu stil gestaan wegens veulen. Daar durf ik eigenlijk zo weer op stappen ondanks dat ze nu inmiddels een jaar stil staat. De enige die dat niet zo'n goed idé vindt is mijn man. _O-

Ik denk dat heel veel mensen die afhankelijk zijn van een pension daar tegen hun 1e probleem aan lopen. Die paarden komen veelal een 4tal uur buiten en staan dus nog steeds 20 uur op stal. Ze krijgen zeker in vol pension stallen, gewoon hun voer door. Dan krijg je een half dooie nog wel gek. Als ik mijn Sam zou verkopen naar zo'n stal dan verongelukken ze binnen de week met hem zonder dat ze er zelfs op stappen.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:22

Ja voerbeleid is zeker iets. Wij moeten zelf vier kopen, emmertjes voer klaarzetten, staldiensten in het weekend draaien en mesten. Een soort halfpension idee.

En dat vind ik zo prettig. Ik weet precies wat hij binnen krijgt. Hooi kan je ook zelf bepalen, we hebben arm en rijk dat getest is. Idealer als ze niet aan huis kunnen, kan niet

Fly_high

Berichten: 3302
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:25

Ik denk toch dat het meer kwestie van karakter is, niet zozeer stalmanagement. Mijn eerste merrie kan ik ook altijd zo op stappen ook al stond ze bijvoorbeeld wekenlang op boxrust. En slechter beleid dan je paard 24/7 ophokken kan echt niet :+ want het feit dat het toen gerechtvaardigd was met het oog op haar blessure doet er toch helemaal niet toe. Desondanks was ze gewoon goed te rijden, er gebeurde niets geks en ik kon er ook zonder zadel op klimmen of een rondje buiten langs een drukke weg doen :P

Mevrouw is gewoon niet snel onder de indruk van de wereld om haar heen en veeeel te nuchter om als een kip zonder kop te gaan rennen, ongeacht wat voor voer je erin stopt en waar je haar wel en niet opsluit. Het is weliswaar een KWPN'er maar uit een Gelderse/ouderwets TP merrielijn wat naar mijn idee zowel haar tankbody als levensinstelling voor een groot deel verklaart :)

Mijn "echte" springpaard daarentegen is wat feller in haar reacties als ze (te) weinig beweging heeft gehad, die kan namelijk ineens aardig hard willen rennen en schiet zo af en toe bijna om niets weg. Het valt nog zeker binnen de grenzen van normaal paardengedrag, zo extreem is het ook weer niet, maar als ik onzeker zou zijn dan had ik liever een wat rustiger beest denk ik :o

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 18:00

Ik heb ook alleen maar paarden gehad waar je zo weer op kon stappen, mijn huidige ook. En dan rijd ik nooit in de bak en ga dus direct het bos in.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 18:47

Ik ben voor het eerst zonder zadel op merrie gestapt toen ze al een paar maanden stil stond met blessure. Wel gewoon buiten, maar dus niet in training. En toch merk ik wel verschil in de omgang. Ze is braver als ze gewoon vakantie heeft gehad dan wanneer ze niet meer mag als stappen. Waarschijnlijk omdat je na een vakantie gewoon weg rijdt ipv dat ellendige opbouwen.

Maar is het dan ineens niet braaf als dat stappen niet buiten, op de weg, kan? Dat een paard daar niet meer blijft stappen? Mag een paard dan ook niet meer leven?

Vorige kon ik niet zonder longeren zo weer op stappen. Die moest echt weer wennen aan singel en zadel. Maar het erop rijden was nooit het probleem na stil staan. Toen die 4 of 5 was, in de winter op een stal waar ze dan dus niet buiten kwamen tenzij je het zelf deed, deed ik zelfs onder het zadel over het erf stappen aan lange teugel. Niet in het werk, niet buiten want mocht niet vanwege blessure.

Ik vind dat heel braaf van beide eigenlijk. En ik zie enorm veel brave paarden, maar wat wel levende wezens zijn en sommige dingen gewoon heel logisch.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 07:21

MyWishMax schreef:
Ik ben voor het eerst zonder zadel op merrie gestapt toen ze al een paar maanden stil stond met blessure. Wel gewoon buiten, maar dus niet in training. En toch merk ik wel verschil in de omgang. Ze is braver als ze gewoon vakantie heeft gehad dan wanneer ze niet meer mag als stappen. Waarschijnlijk omdat je na een vakantie gewoon weg rijdt ipv dat ellendige opbouwen.

Maar is het dan ineens niet braaf als dat stappen niet buiten, op de weg, kan? Dat een paard daar niet meer blijft stappen? Mag een paard dan ook niet meer leven?

Vorige kon ik niet zonder longeren zo weer op stappen. Die moest echt weer wennen aan singel en zadel. Maar het erop rijden was nooit het probleem na stil staan. Toen die 4 of 5 was, in de winter op een stal waar ze dan dus niet buiten kwamen tenzij je het zelf deed, deed ik zelfs onder het zadel over het erf stappen aan lange teugel. Niet in het werk, niet buiten want mocht niet vanwege blessure.

Ik vind dat heel braaf van beide eigenlijk. En ik zie enorm veel brave paarden, maar wat wel levende wezens zijn en sommige dingen gewoon heel logisch.

Ik heb het idee dat je het concept 'braaf' nu belachelijk maakt. Jammer, daarmee maak je een hoop ruiters ook belachelijk.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:54

Nee ik vraag me echt serieus af wat een paard wel mag doen. Als ze niet mogen bokken, steigeren, rennen, opzij springen en weken stil staan en zonder problemen weer rijden.

Ik maak niks belachelijk, maar als ik zou wat berichten lees snap ik niet meer wat een paard wel mag doen. Ik heb altijd brave paarden gezocht en gevonden, maar die blijven allemaal wel paard en heb je zelf invloed op als eigenaar.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:05

MyWishMax schreef:
Nee ik vraag me echt serieus af wat een paard wel mag doen. Als ze niet mogen bokken, steigeren, rennen, opzij springen en weken stil staan en zonder problemen weer rijden.

Ik maak niks belachelijk, maar als ik zou wat berichten lees snap ik niet meer wat een paard wel mag doen. Ik heb altijd brave paarden gezocht en gevonden, maar die blijven allemaal wel paard en heb je zelf invloed op als eigenaar.



Er zijn genoeg paarden die al die dingen niet doen. Die stil gaan staan als ze het niet meer snappen of gefrustreerd zijn of het eng vinden, paarden die vergevingsgezind zijn als er een ruiter op zit. En in hun resterende tijd van de dag kunnen ze doen wat ze willen. En als dat bokken en stijgeren is kan dat.

En tuurlijk heeft een eigenaar daar invloed op. Maar sommige zijn van nature al zo of worden zo door ervaring. Je stapt op en je rijd weg en ze doen wat je vraagt. De brave volgers. Dat zijn de brave paarden die mensen zoeken.

Babootje

Berichten: 26284
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:40

Popstra schreef:
Als een paard eenmaal zijn job kent dan vergeten ze dat ook niet en hoeft ,stil, zetten echt geen probleem te zijn. Sterker nog, ze worden er vaak beter van een periode eveb geen druk.


Klopt. We zetten ons jonkie (van 4) regelmatig even stil (als in niet werken) omdat hij een groeispurt heeft. Je merkt altijd heel duidelijk dat hij weer even vrij nodig heeft. Hij wordt er alleen maar makkelijker van.

@MyWayMax, ook als een paard een tijdje stil gestaan heeft mag dat geen invloed hebben op de gehoorzaamheid. Zoals Elise zegt kun je een paard als het wat fris is best nog even aan de longe doen voor je opstapt, maar dan moet het wel klaar zijn.

Een keer een vreugdebokje kan; een keertje op zij springen kan ook bij wat frissigheid, maar dat is het dan ook echt wel. Maar boksessies of steigeren mag echt niet wat mij betreft. In dat geval is een paard gewoon nog niet voldoende bevestigd of goed genoeg afgericht onder het zadel.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:56

MyWishMax schreef:
Nee ik vraag me echt serieus af wat een paard wel mag doen. Als ze niet mogen bokken, steigeren, rennen, opzij springen en weken stil staan en zonder problemen weer rijden.

Ik maak niks belachelijk, maar als ik zou wat berichten lees snap ik niet meer wat een paard wel mag doen. Ik heb altijd brave paarden gezocht en gevonden, maar die blijven allemaal wel paard en heb je zelf invloed op als eigenaar.


Als ze verder ook niet los komen ivm een blessure oid dan vind ik het niet vreemd als bovenstaand gedrag ohz of met stappen vertoond wordt. Bij mij zegt dat niets over wel of niet braaf zijn. Het ene paard uit zich meer zus en het andere meer zo.

Hetzelfde met schrikreacties, de ene springt met vier benen de lucht in en de ander gaat stilstaan en kijken. Sommige dingen kun je ook aanleren, als een paard adrenaline opbouwt en niet kan afvloeien dan ontstaan er vaak meer vervelende reacties. En sommige paarden zijn gewoon zoals ze zijn incl. explosief karakter.

Ik versta onder "niet braaf" meer etter gedrag haha, lekker uitproberen met opstappen, express gaan schrikken als een ruiter onzeker wordt. Uitbreken met longeren en grenzen opzoeken etc.