Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57945
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:55

Elisa2 schreef:
De laatste tijd wordt er weer meer op een goed karakter geselecteerd bij het kwpn, en er waren daarvoor ook al wel hengsten die goede karakters geven/ gaven. Denk aan Sandreo, Vivaldi, Flemmingh, Spielberg en zo zijn er nog wel meer. Maar als die ook de kwaliteiten hebben dan gaan ze natuurlijk niet voor een appel en ei weg. Daarnaast schatten mensen zichzelf ook nog weleens te hoog in denk ik.

Sportgefokt staat niet gelijk aan niet braaf...vroeger had je de "basispaarden" bij het kwpn. Maar die waren ook echt niet allemaal braaf.

Nee, ik denk gewoon dat alles duurder is geworden..paar jaar minder gefokt, nu veel vraag en weinig aanbod.

Ik vind dit heel dubbel. Als een hengst ggk raakt gaat echt geen enkele eigenaar zeggen ‘tis een kl*tebok maar als je niet verongelukt met ‘m heeft ie wel kwaliteit!’
Al die hengsten hebben een ‘goed karakter’ en vijf jaar later komen dan toch de verhalen ...

Ik vraag me ook ernstig af wat je er aan hebt om de hengsten steeds braver te willen zolang de merries die gebruikt worden vaak merries met kwaliteit zijn maar moeilijk te rijden waardoor ze niet of minder geschikt zijn als sportpaard. Hoevaak wordt er gefokt met een ‘kapotte’ merrie, een merrie die te heet is (denk bv aan Sister de Jeu) of met de hoop dat de merrie ‘rustiger is’ na de dracht?

Dat mensen zichzelf te hoog in schatten ben ik het mee eens sterker nog. Ik denk dat dat de kern van het probleem is.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:57

Elisa2 schreef:
Sportgefokt staat niet gelijk aan niet braaf...vroeger had je de "basispaarden" bij het kwpn. Maar die waren ook echt niet allemaal braaf.

Nee, ik denk gewoon dat alles duurder is geworden..paar jaar minder gefokt, nu veel vraag en weinig aanbod.


Die basispaarden (bp op het stamboekpapier) bestaan nog steeds hoor. Alleen die noemen we nu weer gewoon Gelders Type(gp op het stamboekpapier)
De fokrichting is niet veranderd alleen de naam is weer terug veranderd.

En geen enkel ras of type heeft alleen maar brave.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 15:00

Ayasha: Natuurlijk niet, daarom is het belangrijk om altijd zelf te kijken hoe een hengst is in het werk en door met de nafok te werken haal je er snel genoeg uit of een hengst brave karakters geeft of niet.

Dat tweede ja, je kan nog zo'n brave hengst gebruiken maar als de merrie een rot karakter heeft dan is dat geen garantie. Je kan niet kritisch genoeg zijn als fokker denk ik. Maar juist door zo te denken en selecteren fok je kwaliteitsvolle paarden met een goed karakter. En die verkopen altijd wel voor goed geld.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 15:02

NatasjavE schreef:
Elisa2 schreef:
Sportgefokt staat niet gelijk aan niet braaf...vroeger had je de "basispaarden" bij het kwpn. Maar die waren ook echt niet allemaal braaf.

Nee, ik denk gewoon dat alles duurder is geworden..paar jaar minder gefokt, nu veel vraag en weinig aanbod.


Die basispaarden (bp op het stamboekpapier) bestaan nog steeds hoor. Alleen die noemen we nu weer gewoon Gelders Type(gp op het stamboekpapier)
De fokrichting is niet veranderd alleen de naam is weer terug veranderd.

En geen enkel ras of type heeft alleen maar brave.


Ja i know, destijds leken deze nog wat meer gefokt te worden. Maar het kan ook zijn dat ik ze gewoon vaker zag door de omgeving waar ik in verkeerde. In ieder geval waren dit paarden in een wellicht wat andere prijsklasse maar deze moesten ook gewoon opgevoed en opgeleid worden.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:12

996981 schreef:
Als alle recreanten toen in ieder geval de kostprijs hadden willen betalen, was er nu ook specifiek voor de recreatie gefokt :) je kunt echter niet verwachten dat een fokker bewust paarden gaat fokken om ze onder de kostprijs te gaan verkopen.

Jullie leggen toch ook niet toe op de hobby van iemand anders?

Het risico bij fokken is groot genoeg. Om al die risico's in te dekken zal je hoog in moeten zetten. Dat betekent een zo goed mogelijk paard proberen te fokken. Daar wordt nu eenmaal voor betaald, zodat alle fokproducten die het net niet zijn daarmee gecompenseerd kunnen worden


Ik ken een fokker die om die reden is overgestapt van het fokken van puur Gelders naar het fokken met sporthengsten. Meer vraag en hogere verdiensten waardoor je je tegenvallers makkelijker compenseert. Ik geef ze geen ongelijk.
Verder is men natuurlijk in de loop der jaren meer kwaliteit gaan fokken waardoor de paarden niet voor iedereen meer 'makkelijk' te rijden zijn. Wat er 20+ jaar geleden in de sport liep, is het recreatiepaard van nu.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:06

Wat ik persoonlijk vooral mis zijn de ouderwetse types. Neem bijvoorbeeld Haflingers en Friezen. De dieren van tegenwoordig die goed presteren bij het stamboek zijn sporttypes. Niet meer de recreatietypes van vroeger.
Ja, er zal vast veel vraag zijn naar de sporttypes. Ja, die zullen vast meer opleveren. Maar een hele grote groep ruiters ziet hun ideale paard gewoon langzaamaan uitsterven. Probeer maar eens een ouderwets type Haflinger of Fries te vinden. Ze zijn er nog, maar inmiddels wel echt vreselijk zeldzaam.

Ik ben recreatieruiter, heb nooit wedstrijden gereden en ook absoluut niet de ambitie om dat te gaan doen. Maar ook ik doe heus wel regelmatig wat lessen en clinics, en ook dressuurmatig trainen wil ik gewoon voor elkaar hebben tot op zekere hoogte. Daar heb ik geen warmbloed voor nodig, wil ik ook niet. De oplossing voor mij is het inmiddels in een ander land wonen waar ik nog wat meer toegang heb tot wat ouderwetser gefokte dieren van diverse rassen.
Dit was overigens geen reden om NL te verlaten hoor, die redenen wogen wel iets zwaarder ;)

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:02

Ja het is dubbel denk ik, de "ouderwetse" fries kon niet galloperen, even gechargeerd gezegd. Tegenwoordig wil niemand er een die niet kan galloperen omdat er veel aanbod is van kwalitatief betere paarden. Ik zie ook wel graag een wat meer barokke type, maar dan wel met drie goede gangen.

Ik denk wel dat meer sport fokken niet altijd ten goede komt aan de gezondheid van de dieren, dan denk ik aan slechte ruggen bij de friezen en PRE bijvoorbeeld. De vraag is dan ook? is dat wel meer sport gefokt? of is het keuringsgefokt? met spectaculaire gangen en veel voorbeen? want die laatste dat zijn wel vaker juist niet de sportpaarden, ook bij de warmbloeden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57945
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:33

Veel voorbeen zijn niet de sportpaarden bij de warmbloeden?

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:57

Nee er zit een groot verschil tussen keuringspaarden en Grand Prix dressuur paarden. Vaak lopen de "grootlopers" voor aan op keuringen terwijl een GP dressuurpaard juist achter heel klein moet kunnen gaan en de rug en het bekken goed moet kunnen kantelen om goed te zijn in de verzameling.

Een grootloper met slechte rug wordt ook veel eerder kapot gereden dan een functioneel gebouwd dier met sterke rug. Nouja, ik kan er nog een heleboel over zeggen maar dat is een beetje off topic.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:54

Babootje schreef:
996981 schreef:
Als alle recreanten toen in ieder geval de kostprijs hadden willen betalen, was er nu ook specifiek voor de recreatie gefokt :) je kunt echter niet verwachten dat een fokker bewust paarden gaat fokken om ze onder de kostprijs te gaan verkopen.

Jullie leggen toch ook niet toe op de hobby van iemand anders?

Het risico bij fokken is groot genoeg. Om al die risico's in te dekken zal je hoog in moeten zetten. Dat betekent een zo goed mogelijk paard proberen te fokken. Daar wordt nu eenmaal voor betaald, zodat alle fokproducten die het net niet zijn daarmee gecompenseerd kunnen worden


Ik ken een fokker die om die reden is overgestapt van het fokken van puur Gelders naar het fokken met sporthengsten. Meer vraag en hogere verdiensten waardoor je je tegenvallers makkelijker compenseert. Ik geef ze geen ongelijk.
Verder is men natuurlijk in de loop der jaren meer kwaliteit gaan fokken waardoor de paarden niet voor iedereen meer 'makkelijk' te rijden zijn. Wat er 20+ jaar geleden in de sport liep, is het recreatiepaard van nu.

Als "kwaliteit"betekent dat niet meer gemakkelijk te rijden zijn,dan vind ik dat niet echt iets wat ik kwaliteit zou noemen.Er was op de hengstenkeuring toch ook een punt voor gedrag,of is dat tegenwoordig afgeschaft ?

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:55

anjali schreef:
Babootje schreef:

Ik ken een fokker die om die reden is overgestapt van het fokken van puur Gelders naar het fokken met sporthengsten. Meer vraag en hogere verdiensten waardoor je je tegenvallers makkelijker compenseert. Ik geef ze geen ongelijk.
Verder is men natuurlijk in de loop der jaren meer kwaliteit gaan fokken waardoor de paarden niet voor iedereen meer 'makkelijk' te rijden zijn. Wat er 20+ jaar geleden in de sport liep, is het recreatiepaard van nu.

Als "kwaliteit"betekent dat niet meer gemakkelijk te rijden zijn,dan vind ik dat niet echt iets wat ik kwaliteit zou noemen.Er was op de hengstenkeuring toch ook een punt voor gedrag,of is dat tegenwoordig afgeschaft ?

Worden de paarden minder rijdbaar, of worden de ruiters steeds minder capabel en veeleisender?

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:35

996981 schreef:
Worden de paarden minder rijdbaar, of worden de ruiters steeds minder capabel en veeleisender?


Of wordt duidelijker dat er minder capabele ruiters zijn? De nu gefokte paarden zijn heter, maar niet minder rijdbaar volgens mij. Maar dat hete, dat vindt niet iedereen zo fijn. Vaak zijn die hete paarden wel betrouwbaar.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:31

Babootje schreef:
Ik ken een fokker die om die reden is overgestapt van het fokken van puur Gelders naar het fokken met sporthengsten. Meer vraag en hogere verdiensten waardoor je je tegenvallers makkelijker compenseert. Ik geef ze geen ongelijk.
Verder is men natuurlijk in de loop der jaren meer kwaliteit gaan fokken waardoor de paarden niet voor iedereen meer 'makkelijk' te rijden zijn. Wat er 20+ jaar geleden in de sport liep, is het recreatiepaard van nu.

Als "kwaliteit"betekent dat niet meer gemakkelijk te rijden zijn,dan vind ik dat niet echt iets wat ik kwaliteit zou noemen.Er was op de hengstenkeuring toch ook een punt voor gedrag,of is dat tegenwoordig afgeschaft ?

Worden de paarden minder rijdbaar, of worden de ruiters steeds minder capabel en veeleisender?


Ik denk dat laatste..ik zie zoveel brave paarden waarvan ik eigenlijk voor hun zou hopen dat ze minder braaf zouden zijn zeg maar. :o

En ja bij het verrichtingsonderzoek worden ook punten gegeven voor het karakter, zo is er vorig jaar nog een functionele maar niet spectaculaire hengst ggk met een top karakter wat extra benoemd werd. Bepaalde lijnen geven fijne en bewerkbare paarden, nu zeg ik niet dat je een paard volledig moet beoordelen op het papier maar soms is het wel handig als kopers wat vooronderzoek doen denk ik.

Persoonlijk vind ik de kwaliteit over de gehele breedte enorm verbeterd bij de dressuurpaarden in ieder geval.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:43

Er is natuurlijk een verschil tussen heet, onbetrouwbaar, rillerig, bang, .....
Dat wordt inderdaad wel op één hoop gegooid. En zegt (dus) ook vaak iets over de kwaliteit van de ruiters.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:50

Nu reed ik vroeger graag hete paarden, beetje ril ook prima. Vond het niet erg als ze ineens flink opzij sprongen voor een bakkabouter of 180 omdraaide.
Maar ondertussen hoeft dat voor mij niet meer.
Natuurlijk mogen ze ergens naar kijken, maar ze altijd maar aan het werk zetten zodat ze de aandacht op de ruiter gefocused houden, nee daar heb ik geen zin meer in.
Met een los teugeltje over een zandpad stappen is ook wel prettig.
Ik denk als ik op een hete ga zitten ik er vast mee uit de voeten kan, het gevoel in rijden heb ik er nog wel voor.
Maar niet iedereen heeft er zin in.
Denk dat er echt wel meer ruiters zijn zoals ik, die het wel zouden kunnen, maar daar geen zin in hebben.

En daar waar deze paarden eerst veel meer bestonden, en ik het toen slome knollen vond en ze niet wilde :P
Zijn ze ondertussen niet meer te vinden. Want alles is gefokt op spektaculair lopen, flinke Go vanuit het paard. Want dat er in rijden kost te veel werk.
En niet alleen bij het KWPN, nee alle rassen zijn sportypisch gaan fokken.
Alles ranker en fijner gebouwd, alles heter dan 30 jaar terug.
Leuk voor de fanatieke ruiter, niet meer leuk voor de ruiter die 2 keer in de week een rustig ritje zoekt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:54

996981 schreef:
Worden de paarden minder rijdbaar

Minder rijdbaar dan wanneer? Paarden van de jaren '60, '80 of van rond de eeuwwisseling?

Er is natuurlijk een tijd geweest dat er een kwaliteitsslag gemaakt moest worden waarbij karakter soms op het 2e plan stond. Maar het feit dat er met een lastig paard gefokt werd wil zeggen dat er "toen" ook al rotbokken waren.

En moesten de ruiters wennen aan de nieuwe veel sensibelere paarden. Als je altijd een Golfje diesel hebt gereden vraagt een GTI turbo om een aanpassing rijstijl.

Tegenwoordig ligt de kwaliteit van dressuurpaarden zo hoog dat er keuze genoeg is om ook de rijbaarheid mee te nemen. De GTI turbo die 2021 onder het zadel komt kon wel eens een stuk makkelijker te rijden zijn dan de GTI turbo van 2001.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:00

Ik weet dat er een hoop mensen waren die heel erg moesten wennen aan een volbloed en volbloed kruisingen. Dat waren hele andere paarden dan de geldersen daarvoor. Sommige konden ermee lezen en schrijven en anderen vonden zulke karakters afschuwelijk.

Vroeger had je ook al hengsten die moeilijkere karakters gaven, denk aan Amor, Abgar etc.

Ik houdt van sensibele en rille paarden, heet ook prima zolang het te managen is. Maar niet als deze eigenschappen in combinatie zijn met bijv.veel schrikgedrag en domme dingen doen. Maar dat laatste geldt ook voor het rustige, flegmatieke paard.

Dat er voor de sport mee Go ingefokt wordt, ja dat vind ik wel begrijpelijk..als een paard er niet aan blijft trekken dan kom je uiteindelijk niet ver. Zolang het goed te managen is lijkt me dat juist een wenselijke eigenschap. Maar er zijn zoveel vormen en karaktereigenschap combinaties die verschil maken, en dan komt vaak ook het stukje opvoeding om de hoek kijken.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:05

Ja die Go vond ik ook fijn.
Ik vond ook juist de kruisingen met EV fijn, zoals mijn eigen paard. Waar in die tijd door de grote namen werd gezegd dat het geen gemakkelijke was. Ik kon er alles mee.
Maar zou ik nu een kloon van hem hebben die 100% zijn karakter zou hebben hoefde ik hem niet meer :D

In die tijd waren er ook paarden die veel minder sensibel waren, die reed de man meestal waar ik in die tijd bij de handelstal voor reed.
Ik kreeg de hete, hij de paarden die je er zelf meer aan moest rijden. Niet dat die niet op de sprong aantrokken, zeker wel, maar anders.
Maar die bestonden toen tenminste ook genoeg. Ik denk dat hij 70% rustige had en 30% wat men toen heet noemde.
Denk dat je die paarden nu met een loep moet zoeken.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:24

DuoPenotti schreef:
Ja die Go vond ik ook fijn.
Ik vond ook juist de kruisingen met EV fijn, zoals mijn eigen paard. Waar in die tijd door de grote namen werd gezegd dat het geen gemakkelijke was. Ik kon er alles mee.
Maar zou ik nu een kloon van hem hebben die 100% zijn karakter zou hebben hoefde ik hem niet meer :D

In die tijd waren er ook paarden die veel minder sensibel waren, die reed de man meestal waar ik in die tijd bij de handelstal voor reed.
Ik kreeg de hete, hij de paarden die je er zelf meer aan moest rijden. Niet dat die niet op de sprong aantrokken, zeker wel, maar anders.
Maar die bestonden toen tenminste ook genoeg. Ik denk dat hij 70% rustige had en 30% wat men toen heet noemde.
Denk dat je die paarden nu met een loep moet zoeken.

Nee, dat hoeft niet. Alleen zijn die paarden nu niet interessant voor de gemiddelde koper als ze niet 100% röntgenologisch goedgekeurd zijn, waar vroeger het klinische beeld belangrijker gevonden werd

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 10:40

DuoPenotti schreef:
Nu reed ik vroeger graag hete paarden, beetje ril ook prima. Vond het niet erg als ze ineens flink opzij sprongen voor een bakkabouter of 180 omdraaide.
Maar ondertussen hoeft dat voor mij niet meer.
Natuurlijk mogen ze ergens naar kijken, maar ze altijd maar aan het werk zetten zodat ze de aandacht op de ruiter gefocused houden, nee daar heb ik geen zin meer in.
Met een los teugeltje over een zandpad stappen is ook wel prettig.
Ik denk als ik op een hete ga zitten ik er vast mee uit de voeten kan, het gevoel in rijden heb ik er nog wel voor.
Maar niet iedereen heeft er zin in.
Denk dat er echt wel meer ruiters zijn zoals ik, die het wel zouden kunnen, maar daar geen zin in hebben.

Dat dus. Vroeger zat ik er niet zo mee als er eentje aan de kletter ging of als ik er naast lag. Maar tegenwoordig heb ik daar geen zin meer in. Een keertje schrikken is geen probleem. Een protestbokje (of vreugdebokje) ook niet. Maar ik hoef geen paard meer dat in elke galop heet wordt en onder de teugel uit probeert te rennen.

Avalanche

Berichten: 15991
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:15

996981 schreef:
Nee, dat hoeft niet. Alleen zijn die paarden nu niet interessant voor de gemiddelde koper als ze niet 100% röntgenologisch goedgekeurd zijn, waar vroeger het klinische beeld belangrijker gevonden werd


Grappig dat je dit zegt, ik had het daar pas geleden met iemand nog over. Die zei ook eerlijk dat er maar heel weinig paarden op de rontgen 100% goed zijn, en op zich is dat ook helemaal geen drama. Als het klinische beeld goed is, paard is pijnvrij, is het prima en dan nog moet je nuchter zijn dat ook dat een momentopname is.
Veel blessures ontstaan door slecht management maar vooral slecht rijden en daar valt over de breedte nog best heel veel te winnen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 21:21

DuoPenotti schreef:
Maar zou ik nu een kloon van hem hebben die 100% zijn karakter zou hebben ...

Eigenlijk is dat best een interessant opmerking. Want die klonen zijn er, van Jazz. En die blijken duidelijke verschillen in hun karakter te hebben. Zoals besproken in [VN] Kloon van Jazz te koop

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 21:33

Weet ik. Daarom zeg ik het ook juist zo. En zeg ik niet alleen maar een kloon.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:49

DuoPenotti schreef:
Ja die Go vond ik ook fijn.
Ik vond ook juist de kruisingen met EV fijn, zoals mijn eigen paard. Waar in die tijd door de grote namen werd gezegd dat het geen gemakkelijke was. Ik kon er alles mee.
Maar zou ik nu een kloon van hem hebben die 100% zijn karakter zou hebben hoefde ik hem niet meer :D

In die tijd waren er ook paarden die veel minder sensibel waren, die reed de man meestal waar ik in die tijd bij de handelstal voor reed.
Ik kreeg de hete, hij de paarden die je er zelf meer aan moest rijden. Niet dat die niet op de sprong aantrokken, zeker wel, maar anders.
Maar die bestonden toen tenminste ook genoeg. Ik denk dat hij 70% rustige had en 30% wat men toen heet noemde.
Denk dat je die paarden nu met een loep moet zoeken.


Mijn ervaring op de handelstal is dat er van sommige hengsten/ bloedlijnen vrij veel nakomelingen in de handel kwamen. Dat kon twee dingen betekenen, of rontgenlogisch veel bemerkingen of het was het karakter. In het geval van het karakter waren het vooral brutale paarden die van hand naar hand gingen. Een enkele keer een hele sensibele of bange maar meestal gewoon paarden waar eigenlijk super consequent mee omgegaan moest worden. Waar het dus vaak mis was gegaan..(en dit vond ik de rottigste om mee mee te werken)
Eigenlijk alle jonge dieren ongeacht de aanleg van het karakter (heet, rustig en alles er tussen in) waren juist heel makkelijk en ongecompliceerd naar de hand te zetten.

Maar goed, jonge paarden blijven natuurlijk jonge paarden en die proberen weleens wat uit. Daar moet je inderdaad maar zin in hebben. Vaak wel leuk als je jong en fit bent maar hoe ouder je wordt hoe minder leuk. :D

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:29

DuoPenotti schreef:
En daar waar deze paarden eerst veel meer bestonden, en ik het toen slome knollen vond en ze niet wilde :P
Zijn ze ondertussen niet meer te vinden. Want alles is gefokt op spektaculair lopen, flinke Go vanuit het paard. Want dat er in rijden kost te veel werk.
En niet alleen bij het KWPN, nee alle rassen zijn sportypisch gaan fokken.
Alles ranker en fijner gebouwd, alles heter dan 30 jaar terug.
Leuk voor de fanatieke ruiter, niet meer leuk voor de ruiter die 2 keer in de week een rustig ritje zoekt.


Dit is precies waar ik op doelde.

Leuk ook die vergelijking met GTI Turbo vs Golfje, maar wat als je nooit de intentie had om Turbo te gaan rijden? Dan zit er dus ineens overal turbo in en ben je verplicht. Maar de Golf beviel prima maar is dus nergens meer te vinden.

Hoe zo'n dier loopt (spectaculair of niet) kan me echt gestolen worden. Zolang het maar zuiver is. Ik ben zo'n iemand die er wel nog graag tijd in wil steken en wel nog graag gewoon af en toe eens een ritje maakt aan een lange teugel. Dat rillerige/hete/GO is leuk, maar echt niet voor altijd. Het moet niet op werken gaan lijken, haha. Grapje natuurlijk ;)
Maar ik zoek dat soort paarden echt niet. De zoektocht wordt er niet makkelijker op, want ik laat die hittepetitten dus gewoon staan.