Minister Schouten: zweep is hulpmiddel, geen dwangmiddel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48404
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Minister Schouten: zweep is hulpmiddel, geen dwangmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 18:23

*Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding
Foto: Raphael Macek Photography.


De zweep en sporen mogen in de paardensport worden gebruikt als hulpmiddel en niet als dwangmiddel, meldt demissionair landbouwminister Carola Schouten. Misbruik van een paard met deze middelen wordt niet getolereerd.
Dat schrijft Schouten in een antwoord op schriftelijke Kamervragen van de Tweede Kamerleden Frank Wassenberg en Leonie Vestering (Partij voor de Dieren). Aanleiding is een incident tijdens de Olympische Spelen, waarbij een Duitse amazone een paard hard met de zweep sloeg tijdens de moderne vijfkamp.

Volgens de minister heeft ook de Sectorraad Paarden (SRP) de gang van zaken veroordeeld. De SRP schrijft op zijn website dat Nederlandse paardensporters zijn geschrokken van de beelden en het gedrag tijdens dit incident.

Niveau van ruiter
In Nederland is een zweep als dwangmiddel niet gebruikelijk. Schouten oordeelt dat naast de basisuitrusting van het harnachement gebruik wordt gemaakt van zo min mogelijk hulpmiddelen. Het niveau van de ruiter bepaalt welke extra hulpmiddelen mogen worden gebruikt.

Zweep- en sporengebruik is toegestaan om voor het paard de hulpen duidelijker te maken, maar niet om te straffen. Voor ieder hulpmiddel geldt dat deze het welzijn van het paard niet mag schaden. Misbruik van deze middelen kan leiden tot een tuchtrechtelijke procedure.

'Een corrigerende tik met de zweep kan als hij op het juiste moment wordt gegeven, bijdragen aan het leerproces. Maar als de zweep te laat of te hard wordt gebruikt, gaat het zijn doel voorbij. Het paard maakt dan niet meer de associatie met datgene waarvoor hij gecorrigeerd moest worden en dan wordt het straffen. Dat kan een paard nodeloos bang maken en heeft meestal een averechts effect', stelt de minister.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 18:37

Een beetje een slap antwoord waar Schouten zich geen buil aan kan vallen.
Vraag me ook af of ze het zelf heeft geformuleerd - sinds wanneer weet zij zodanig veel van paarden dat ze een uitspraak kan doen over de trainingswaarde van een 'corrigerende tik'?
Hoezo is een corrigerende tik trouwens geen straf (want: corrigerend)?
Hoe hard mag die tik van haar dan wel zijn?
En een ruiter van niveau (welk niveau?) mag dus wel een paard corrigeren dmv zweep en sporen?

Kortom, ze roept met haar antwoord alleen maar meer vragen op.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Minister Schouten: zweep is hulpmiddel, geen dwangmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 18:52

Precies! Ik geef mijn kind ook wel eens een corrigerende tik met de zweep, precies op het juiste moment, als bijdrage aan het leerproces. Niks mee mee hoor :D ~~}> :)

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Minister Schouten: zweep is hulpmiddel, geen dwangmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 23:32

De partij voor het klieren heeft weer eens domme vragen lopen stellen. De antwoorden zal ze wel niet aan staan. Maar effe serieus. Die meppartij van Annika Schleu die de aanleiding voor deze vragen waren. keurt echt niemand in de paardenwereld goed. Het waren dan ook onzinnige vragen van de partij voor het klieren.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 23:41

Loretta schreef:
De partij voor het klieren heeft weer eens domme vragen lopen stellen. De antwoorden zal ze wel niet aan staan. Maar effe serieus. Die meppartij van Annika Schleu die de aanleiding voor deze vragen waren. keurt echt niemand in de paardenwereld goed. Het waren dan ook onzinnige vragen van de partij voor het klieren.



Lekker volwassen en intelligent ben je weer.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 23:53

BaileyMix schreef:
Loretta schreef:
De partij voor het klieren heeft weer eens domme vragen lopen stellen. De antwoorden zal ze wel niet aan staan. Maar effe serieus. Die meppartij van Annika Schleu die de aanleiding voor deze vragen waren. keurt echt niemand in de paardenwereld goed. Het waren dan ook onzinnige vragen van de partij voor het klieren.



Lekker volwassen en intelligent ben je weer.


Carola Schouten heeft haar tijd besteed om deze vragen met veel volwassenheid en inteligentie te beantwoorden. En dat in een tijd dat er gigantische problemen zijn als woningnood, klimaatcrisis, coronacrisis, stikstofcrisis en de georganiseerde misdaad. Maar nee, laten we het vooral over het zweepje en de sporen van een ruiter gaan hebben.

Het zou echt goed zijn als er in Nederland een veel hogere kiesdrempel zou zijn zoals bijvoorbeeld in Duitsland. Waar er in de bondstag geen plaats is voor een hele reeks van die maffe partijtjes. Dan ging de politiek tenminste weer ergens over. Vorige week hebben ze wel een uur staan zagen over een paar puberale uitspraken van Baudet. Of van der Staaij die het nodig vond om een stukje uit de bijbel voor te lezen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 00:08

Loretta schreef:
Carola Schouten heeft haar tijd besteed om deze vragen met veel volwassenheid en inteligentie te beantwoorden. En dat in een tijd dat er gigantische problemen zijn als woningnood, klimaatcrisis, coronacrisis, stikstofcrisis en de georganiseerde misdaad. Maar nee, laten we het vooral over het zweepje en de sporen van een ruiter gaan hebben.

Het zou echt goed zijn als er in Nederland een veel hogere kiesdrempel zou zijn zoals bijvoorbeeld in Duitsland. Waar er in de bondstag geen plaats is voor een hele reeks van die maffe partijtjes. Dan ging de politiek tenminste weer ergens over. Vorige week hebben ze wel een uur staan zagen over een paar puberale uitspraken van Baudet. Of van der Staaij die het nodig vond om een stukje uit de bijbel voor te lezen.


Ik ben het er niet mee eens dat deze dame en of partij zich zomaar gaat bemoeien met de paardensport, zonder enige kennis en ervaring.

Maar het is wel degelijk belangrijk dat misstanden aangepakt kunnen worden. Het gaat nu om een incident in het openbaar, maar ook in Nederland worden vele paarden mishandeld en doet men niks tegen en kan men ook weinig tegen nog.

Het is natuurlijk niet zo, omdat de mensen er een teringzooi van maken, dat de dieren niet belangrijk zijn. Dat hun welzijn niet op de agende moet staan van de politiek. Zij kunnen er niks aan doen, dat wij te weinig leren over politiek en zo fout stemmen.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 07:21

Loretta schreef:
Carola Schouten heeft haar tijd besteed om deze vragen met veel volwassenheid en inteligentie te beantwoorden. En dat in een tijd dat er gigantische problemen zijn als woningnood, klimaatcrisis, coronacrisis, stikstofcrisis en de georganiseerde misdaad. Maar nee, laten we het vooral over het zweepje en de sporen van een ruiter gaan hebben.

Het zou echt goed zijn als er in Nederland een veel hogere kiesdrempel zou zijn zoals bijvoorbeeld in Duitsland. Waar er in de bondstag geen plaats is voor een hele reeks van die maffe partijtjes. Dan ging de politiek tenminste weer ergens over. Vorige week hebben ze wel een uur staan zagen over een paar puberale uitspraken van Baudet. Of van der Staaij die het nodig vond om een stukje uit de bijbel voor te lezen.


Kan het niet meer met je eens zijn. Gauw een hogere kiesdrempel.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Minister Schouten: zweep is hulpmiddel, geen dwangmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 07:50

Hier kun je dan alle vragen en antwoorden nalezen. Vooral vraag 7 is behoorlijk stigmatiserend naar alle ruiters toe. Alsof alle ruiters bezig zijn om een paard mentaal te breken. Maar in de hele vraagstelling kun je opmaken waar deze partij op uit is en dat gaat verder dan het verbeteren van dierenwelzijn.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2021D35279

Gelukkig hebben de ambtenaren van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit niet zitten slapen en kon de minister de vragen zeer goed beantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:11

waar kennis en kunde ophoud, waar geen kennis en kunde verandert alles in FOUTE hulpmiddelen

het is een hulpmiddel en daar heeft ze gelijk in

onkunde van ruiters ligt misschien ook wel op haar bordje maar in een andere context daar gingen de kamer vragen niet over

moet PvdD de vragen beter stellen, vragen over de opleiding van ruiter en paard, normen en waarden, ethiek in/voor de sport b.v.,


lees vandaag een artikel van Jack Orie over de jonge sporter
Jac Orie luidt noodklok over nieuwe generatie sporters: ’Alamerende verschuivingen’'
en dat is denk ik niet alleen bij schaatsen, sport is te commercieel/business geworden

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Minister Schouten: zweep is hulpmiddel, geen dwangmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:14

Ik ben juist blij met de antwoorden van Carola! de kamervragen van de partij van de Dieren waren echt afschuwelijk en rechtstreeks gebaseerd op de leugens van Dier en Recht.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:19

MCE schreef:
onkunde van ruiters ligt misschien ook wel op haar bordje maar in een andere context daar gingen de kamer vragen niet over


Maar waarom zou je als partij van de dieren vragen stellen over onkunde van ruiters terwijl je feitelijk alle ruiters haat maar dat niet met zoveel woorden wilt zeggen. Inplaats daarvan zet je een pagina op je website van verantwoord paardrijden om vooral maar te verbergen dat je in werkelijkheid tegen paardrijden in het algemeen bent. Iedereen die de PVDD al geruimere tijd volgt weet wat er echt achter die partij zit.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:20

Elisa2 schreef:
Ik ben juist blij met de antwoorden van Carola! de kamervragen van de partij van de Dieren waren echt afschuwelijk en rechtstreeks gebaseerd op de leugens van Dier en Recht.


Carola heeft het boven verwachting gedaan moet ik zeggen. Ik was blij verrast toen ik de antwoorden las.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:26

Loretta schreef:
MCE schreef:
onkunde van ruiters ligt misschien ook wel op haar bordje maar in een andere context daar gingen de kamer vragen niet over


Maar waarom zou je als partij van de dieren vragen stellen over onkunde van ruiters terwijl je feitelijk alle ruiters haat maar dat niet met zoveel woorden wilt zeggen. Inplaats daarvan zet je een pagina op je website van verantwoord paardrijden om vooral maar te verbergen dat je in werkelijkheid tegen paardrijden in het algemeen bent. Iedereen die de PVDD al geruimere tijd volgt weet wat er echt achter die partij zit.



dan heeft ze de vragen goed beantwoordt, een zweep is een hulpmiddel

laat onverlet dat kennis en kunde van veel ruiters/trainers te wensen overlaat in het gebruik van de zweep bij trainen en opleiden van ruiter en paard

de dame op de OS had er blijkbaar te weinig van en dan krijg je dit soort excessen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-09-21 08:36, in het totaal 2 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:29

Loretta schreef:
Carola Schouten heeft haar tijd besteed om deze vragen met veel volwassenheid en inteligentie te beantwoorden. En dat in een tijd dat er gigantische problemen zijn als woningnood, klimaatcrisis, coronacrisis, stikstofcrisis en de georganiseerde misdaad. Maar nee, laten we het vooral over het zweepje en de sporen van een ruiter gaan hebben.

Het zou echt goed zijn als er in Nederland een veel hogere kiesdrempel zou zijn zoals bijvoorbeeld in Duitsland. Waar er in de bondstag geen plaats is voor een hele reeks van die maffe partijtjes. Dan ging de politiek tenminste weer ergens over. Vorige week hebben ze wel een uur staan zagen over een paar puberale uitspraken van Baudet. Of van der Staaij die het nodig vond om een stukje uit de bijbel voor te lezen.



Het ging er om dat je ze "partij van de klieren" noemt. Echt, doe normaal. Net zoals 'maffe partijtjes'. Alsof de conservatieve boeren van het CDA en de corrupte ballen van de VVD niet maf zijn.

En jij bepaalt niet wat er daar wel en niet besproken wordt. Ik heb liever ook niet dat ze tijd besteden aan het eindeloze gezeik van verongelijkte boeren. Maar hee, het CDA krijgt stemmen, dus het wordt besproken, dat is niet aan mij.

En alsof de paardensport zo leuk is, dat mag echt wel eens besproken worden hoor. Natuurlijk van de zotte dat er zo weinig controle op de paardenwereld is en duizenden paarden dagelijks kut behandeld worden.

En 'een paar puberale uitspraken van Baudet'... Het ontkennen van de Holocaust.

Maar duidelijk, als het jou of boeren niet raakt is het een ver van je bed show en niet relevant, ongeacht wat je medestemmers vinden.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:32

Zo wat een zwaar en negatief bericht zeg..je beseft wel dat deze boeren zorgen dat jij te eten hebt?

En ja, er zitten inderdaad kanten aan de paardenhouderij en paardensport die verbeterd moeten worden. Zeker in het kader van het welzijn van de dieren, maar ik lees bij de partij van de Dieren geen enkele nuttige vragen die dat ook echt te werk kunnen stellen. Net zoals Dier en Recht zijn ze op een bepaald iets uit en ik geloof niet dat dat in het kader van het welzijn van paarden is.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:36

BaileyMix schreef:
Loretta schreef:
Carola Schouten heeft haar tijd besteed om deze vragen met veel volwassenheid en inteligentie te beantwoorden. En dat in een tijd dat er gigantische problemen zijn als woningnood, klimaatcrisis, coronacrisis, stikstofcrisis en de georganiseerde misdaad. Maar nee, laten we het vooral over het zweepje en de sporen van een ruiter gaan hebben.

Het zou echt goed zijn als er in Nederland een veel hogere kiesdrempel zou zijn zoals bijvoorbeeld in Duitsland. Waar er in de bondstag geen plaats is voor een hele reeks van die maffe partijtjes. Dan ging de politiek tenminste weer ergens over. Vorige week hebben ze wel een uur staan zagen over een paar puberale uitspraken van Baudet. Of van der Staaij die het nodig vond om een stukje uit de bijbel voor te lezen.



Het ging er om dat je ze "partij van de klieren" noemt. Echt, doe normaal. Net zoals 'maffe partijtjes'. Alsof de conservatieve boeren van het CDA en de corrupte ballen van de VVD niet maf zijn.

En jij bepaalt niet wat er daar wel en niet besproken wordt. Ik heb liever ook niet dat ze tijd besteden aan het eindeloze gezeik van verongelijkte boeren. Maar hee, het CDA krijgt stemmen, dus het wordt besproken, dat is niet aan mij.

En alsof de paardensport zo leuk is, dat mag echt wel eens besproken worden hoor. Natuurlijk van de zotte dat er zo weinig controle op de paardenwereld is en duizenden paarden dagelijks poedersuiker behandeld worden.

En 'een paar puberale uitspraken van Baudet'... Het ontkennen van de Holocaust.

Maar duidelijk, als het jou of boeren niet raakt is het een ver van je bed show en niet relevant, ongeacht wat je medestemmers vinden.


Ja ik kan soms best sarcastisch uit de hoek komen wanneer het weer eens gaat om het eeuwige haat zaaien richting boeren en tegenwoordig ook ruiters. en dat is ook de reden dat ik ze sarcastisch de partij voor het klieren noem.
Het is gewoon enorm jammer dat er in Nederland zoveel geschifte partijen zijn op zowel links als rechts. zoals bijvoorbeeld PVDD en Forum. Dan ben ik soms beste weleens jaloers op hoe onze oosterburen dat hebben aangepakt.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:46

De vragen van de PVDD waren inderdaad wel wat bijzonder.
Ze hadden geen zins de maken met de aanleiding, het incident op de Olympische spelen.
Denk dat iedereen hier wel weet dat er zeker misstanden zijn in de paardenhouderij. Daar moet wat aan gedaan en de verandering is er ook zeker wel.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:47

Carola Schouten schrijft zelf haar antwoorden niet; die worden geschreven door haar ambtenaren, waaronder ongetwijfeld iemand zit die er verstand van heeft of de informatie ophaalt bij iemand die er verstand van heeft. Dat had de PvDD natuurlijk ook zelf kunnen doen. Conclusie: dit is poppenkast voor de buhne om te laten zien dat de PvDD nog ergens van is.

Verkeerd gebruik (of ik zou liever zeggen verkeerd gedrag) kun je niet reguleren d.m.v. regels of het in de ban doen van een zweep. Echte fouterikken pakken dan wel een ander dwangmiddel.
Dus goede voorlichting (beginnen bij kinderen), mensen aanspreken op hun gedrag (is best lastig), een steward op het wedstrijdterrein die ruiters wegstuurt die zich misdragen tegen hun paard, een startverbod bij herhaaldelijke misdragingen zijn allemaal dingen die meer effect hebben dan een ban op een hulpmiddel.
Wat dat betreft helpt het best dat de Duitse vijfkampster min of meer het boegbeeld is geworden van wat niet hoort in de paardensport en dat de hele paardenwereld hier schande van spreekt.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:15

Citaat:
14
Is het bekend of het paard Saint Boy afkomstig is uit een Nederlandse stal of afkomstig is van een Nederlandse spermabank?


Wat is dit vreemde vraag, wat is het doel?
Soort van Nederland aan willen wijzen als verhandelaar van Saint Boy?

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:49

Elisa2 schreef:
je beseft wel dat deze boeren zorgen dat jij te eten hebt?


Dit "argument" kom ik wel vaker tegen in discussies. Betekent het dat boeren volgens jou een bijzondere positie innemen in onze maatschappij waarin ze boven alle kritiek verheven zijn?

Bij mij doet zo'n opmerking eerlijk gezegd meer kwaad dan goed. Je wint me er niet mee voor je zaak zeg maar :)

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:59

Onali schreef:
Citaat:
14
Is het bekend of het paard Saint Boy afkomstig is uit een Nederlandse stal of afkomstig is van een Nederlandse spermabank?


Wat is dit vreemde vraag, wat is het doel?
Soort van Nederland aan willen wijzen als verhandelaar van Saint Boy?


Als ze dat zo graag wilden weten hadden ze dat zelf ook kunnen uitzoeken. En dan nog. Wat maakt het uit waar een bepaald paard vandaan komt. Als er eens een keer een aanslag in het buitenland plaatsvind waar een Daf truck bij is gebruikt moeten we Daf dan ook daar op aan kijken?

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:07

Boras schreef:
Elisa2 schreef:
je beseft wel dat deze boeren zorgen dat jij te eten hebt?


Dit "argument" kom ik wel vaker tegen in discussies. Betekent het dat boeren volgens jou een bijzondere positie innemen in onze maatschappij waarin ze boven alle kritiek verheven zijn?

Bij mij doet zo'n opmerking eerlijk gezegd meer kwaad dan goed. Je wint me er niet mee voor je zaak zeg maar :)


Ik heb geen zaak gelukkig ;) en nee, ik vind niet dat boeren een bijzondere positie innemen en boven alle kritiek verheven zijn. Maar ik verbaas me er over dat sommige mensen niet beseffen waar hun eten vandaan komt en daar zo negatief over zijn. Ik vraag me af of zij zelf willen telen en weer op jacht willen gaan? Ook het gebrek aan nuancering verbaas ik me ook. Alsof alle boeren slecht zijn, dat is hetzelfde als wat de pvdd over alle ruiters en paardenmensen probeert te roepen.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:08

Onali schreef:
Citaat:
14
Is het bekend of het paard Saint Boy afkomstig is uit een Nederlandse stal of afkomstig is van een Nederlandse spermabank?


Wat is dit vreemde vraag, wat is het doel?
Soort van Nederland aan willen wijzen als verhandelaar van Saint Boy?


Proberen in te zetten op het zwarte geld wat omgaat in de handel en waar laatst een item over was op Een Vandaag zodat ze de paardensport nog meer door de stront kunnen trekken denk ik.

Alleen de vraag al geeft aan dat het geschreven is door een oen met 0,0 kennis van zaken.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:57

Elisa2 schreef:
Boras schreef:


Dit "argument" kom ik wel vaker tegen in discussies. Betekent het dat boeren volgens jou een bijzondere positie innemen in onze maatschappij waarin ze boven alle kritiek verheven zijn?

Bij mij doet zo'n opmerking eerlijk gezegd meer kwaad dan goed. Je wint me er niet mee voor je zaak zeg maar :)


Ik heb geen zaak gelukkig ;) en nee, ik vind niet dat boeren een bijzondere positie innemen en boven alle kritiek verheven zijn. Maar ik verbaas me er over dat sommige mensen niet beseffen waar hun eten vandaan komt en daar zo negatief over zijn. Ik vraag me af of zij zelf willen telen en weer op jacht willen gaan? Ook het gebrek aan nuancering verbaas ik me ook. Alsof alle boeren slecht zijn, dat is hetzelfde als wat de pvdd over alle ruiters en paardenmensen probeert te roepen.


We hebben elkaar nodig, laten we het daar maar op houden. Zonder boeren geen burgers en zonder burgers geen boeren.