Boomloze westernzadels...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Boomloze westernzadels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 16:54

In het kader van de 'andere' westernzadels, zou ik wel eens willen weten of hier mensen zijn die ervaring hebben met boomloze westernzadels.
Het zou dezelfde voordelen hebben als een Ortho-Flex, als goede pasvorm, meer vrijheid, meer contact. Ook een stuk lichter natuurlijk...
Maar is dit allemaal zo, en vooral... is zo'n zadel wel stevig, en hoe lang blijft de vorm goed van zo'n zadel?
Iemand die er meer van weet?

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 18:15

De boom in een zadel verdeelt de druk van de ruiter, hierdoor is het voor en paard makkelijker gewicht te dragen.
Boomloze zadels drukken op één plek op de rug nl waar de ruiter zit. Hierdoor zijn ze voor zwaardere mensen ongeschikt ivm de drukpuntbelasting van de paardenrug.
Wel geven ze het paard meer bewegingsvrijheid, zeker waar het de lengtebuiging aangaat.
Qua passen heb je minder problemen als mét een boom, al moet het natuurlijk nog wel goed aansluiten en niet gaan schuren.

Bij rondgebouwde paarden kun je een probleem met opstijgen hebben, maar dat geldt volgens mij ook voor zadels met een boom.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 18:28


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 00:38

Lars nog wat in de pleasure zeker Sugar? Haha! Ik vind het zadel er niet uitzien (ben nogal cantle-gefixeerd Haha! )...hoorde van iemand anders dat de zadels ook voor geen meter zouden zitten, maar das voor iedereen anders denk ik. Het zal mijn keus niet zijn in ieder geval.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 17:30

Ik weet niet hoe het zadel er uit zag dat jij gezien hebt XoNo, maar in de WHW staat nu een advertentie en afgezien van de fenders vind ik dat zadel er zo op het eerst ook wel aardig uit zien. Net wat ik zeg, ik vind dus van dat zadel de fenders absoluut niet mooi, maar ik weet ook niet hoe deze zadels in elkaar zitten en of dit dus 'funktioneel' is of zomaar 'een ander modelletje'...
Op zich lijkt het concept wel goed, maar ik vraag me af of het werkt... zo'n zadel moet op den duur toch aan stevigheid verliezen, wanneer al het leer soepel en ouder wordt...

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 23:07

Voor foto's en testimonials
http://www.endurance.net/sportssaddle/

Wat erg belangrijk is bij een treeless zadel is dat de ruggegraat vrij blijft van druk. Nu heeft het ene paard een wat hogere ruggegraat dan het andere dus dat is niet altijd even makkelijk te verwezelijken. Vandaar dat er vaak gewerkt wordt met booties/shims/panels etc om het zadel aan de zijkanten wat op te hogen.

En Francis: als je erop zit zie je het meeste van de fenders toch niet Haha!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 12:08

Ja, wat die fenders betreft heb je gelijk Sugarmiss Knipoog , maar toch... Ik weet niet, ik denk toch niet dat ik dit wat vind... er zijn me te veel verhalen over paarden die zere ruggen krijgen van het zadel... kan me iets bij dat verhaal voorstellen... En als er zoveel opmerkingen over zijn, zal het toch wel ergens vandaan komen... Voorlopig blijft m'n keus dus bij de Ortho-Flex (maar daar heb ik nog maar bar weining verhalen over gehoord, dus wie weet als ik daar eens naar op zoek ga }>)

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 13:51

Natuurlijk zijn er ook zat verhalen over OF, goed en slecht. Dat zul je met elk merk zadels tegenkomen.
Wat ik er van begrepen heb is dat de endurance en western modellen het goed doen, terwijl de engelse zadels niet echt bevielen (bij iedereen).
Ik heb vroeger wat fora gevolgd waar eea opstond. Ik zal kijken of ik ze nog kan vinden en ze PB'en.