Hoe tuin op schaal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Hoe tuin op schaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 10:28

Hallo Bokkers,

Een kennis heeft aangeboden een tuinontwerp voor ons te maken. Omdat hij al jaren niet meer werkt en op leeftijd is werkt hij niet digitaal.

Wat hij van ons nodig heeft is een ‘kaart’ op schaal van onze tuin. Wij dachten, dat regelen we wel maar dat gaat toch niet zo makkelijk als verwacht

Wie heeft tips hoe we (evt tegen betaling) aan een kaart op schaal kunnen komen? Of is er misschien een Bokker die kan helpen?

Waar we tegenaanlopen:
- Onze tuin heeft allemaal scheve hoeken en knikjes dus lengte x breedte werkt niet
- de kadastrale grenzen komen niet overeen met de grenzen van de tuin (Deel van het perceel is wei)
- de aanbouw is veranderd qua vorm en afmetingen. Dit staat nog niet op luchtfoto’s maar is wel ingetekend op gemeente/kadasterkaarten

Iemand tips?

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe tuin op schaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:30

Gewoon zelf meten? :?

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Hoe tuin op schaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:34

Via Google Maps satelliet weergave een screenshot maken en daar dan de maten op zetten?

Century

Berichten: 5963
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Hoe tuin op schaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:43


Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:45

Als je het met de hand wilt tekenen zou ik zelf denk ik gaan voor ruitjespapier of papier met puntjes (ook wel aangegeven als dots of dotted). En dan afhankelijk van het formaat van je tuin werken met bijvoorbeeld 1 vakje per meter, 1 vakje per 50cm, of 1 vakje per 25cm.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe tuin op schaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:51

Als google maps nog oude foto's heeft, probeer dan eens via Bing maps of Apple maps.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:06

Dit is wat ik zou proberen.
-Kadasterkaart opvragen.
-Zelf de wei intekenen en maten aangeven.
-De kaart inscannen.
-Met de "knip-tool" (Snip & Sketch of Snipping Tool) het deel met de tuin uitknippen en in Powerpoint of Word plakken.
-Vergroten tot beeldvullend (A4) formaat.
-Opslaan en een printafdruk maken.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Hoe tuin op schaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:08

Tip voor als je (delen) zelf gaat meten: zorg dat je naast een rolmaat ook een grote winkelhaak bij de hand hebt, of een ander voorwerp met een haakse hoek zoals een stuk plaatmateriaal. Dan kun je makkelijker intekenen: de afstand van paaltje x tot aan de uitbouw is xx meter, loodrecht op de schutting (=erfgrens?). Ruitjes- of dotted papier helpt bij het loodrecht tekenen.

Nog beter: een zweihaak. Daarmee kun je de hoek meten van een gemeten lijn ten opzichte van een bekende constructie. Heb je natuurlijk wel een geodriehoek of gradenboog nodig voor je tekening.

Goof

Berichten: 28794
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:17

Ibbel schreef:
Gewoon zelf meten? :?


Dit lijkt me nou inderdaad niet de moeilijkste vraag om op te lossen.
Zelf meten dus.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Hoe tuin op schaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:39

Ik zou het ook zelf opmeten. Ik ga toevallig een tuinontwerp voor mijn zus maken en zij hebben geen plattegrond van de tuin. Ze is dus met haar vriend aan de slag gegaan om alles zelf op te meten. Ze hebben alles tot op de centimeter nauwkeurig gemeten :D

Een kadasterkaart met de maten erbij opvragen is ook wel fijn. Dan hoef je niet zelf alles op te meten en heb je meteen een kaart ervan.

ingvdh

Berichten: 6371
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:45

Ik vermoed dat het niet op de cm nauwkeurig hoeft te zijn. De man wil grofweg weten wat de lijnen en contouren zijn zodat hij in kan tekenen.

Ik zou beginnen met google maps en een zo groot mogelijke print maken van het terrein. Daar zet je dan de grenzen en contouren van het terrein op. Die meet je vervolgens handmatig op.
Als de afstanden lang zijn kan je site zoals afstandmeten gebruiken, maar heb je een doorsnee 7x10 tuin kan je het beste met de hand opmeten. Bij bouwmarkten kan je van die lange rolmeters kopen die tot een meter of 20-30 gaan.

Op Google maps staat altijd de schaal vermeld, die zet je ook op de tekening.

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe tuin op schaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:12

Ik maak ook wel eens tuinontwerpen, ook echt grotere tot 10.000 m2 en ik meet echt altijd zelf met de hand in. Als je goed kan meten is dat echt het aller betrouwbaarste. Inderdaad met een lange rolmaat, van 50 meter (beetje afhankelijk hoe groot de tuin is). Het hoeft niet op de cm nauwkeurig inderdaad, er is wel een marge van een paar cm.

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Hoe tuin op schaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:13

Of een foto met een drone en daar dan de afstanden in vermelden. :)

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 21:20

Dank je wel voor alle tips! Zelf meten is idd niet het moeilijkste en was onze eerste actie.
De maten daarna op schaal op papier krijgen wel: de tuin is ~50x30m met 7 hoeken/knikken.
Er is hier werkelijk niks recht :+
Een winkelhaak hebben we maar een zweihaak niet. Als het niet lukt om aan een (printbare) kaart op schaal te komen dan kan dat budget gebruikt worden voor het kopen van zweihaak :Y)

Ik ben nu bezig de lijnen en vernieuwde aanbouw in te tekenen op een luchtfoto van website die hierboven als tip gegeven werd. De aanbouw is alleen niet op schaal, geen idee hoe dat kan in paint...

Dus mocht er bokkers nog andere tips hebben dan hou ik me aanbevolen. Tot die tijd pruts ik lekker door en hou ik de zweihaak in gedachten :+

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Re: Hoe tuin op schaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:23

Heb je de afstand meten functie van Google Maps al geprobeerd? Daar kun je tig punten op elkaar aansluiten en zien wat de afstand is. Als je weet hoeveel de aanbouw exact is, kun je die erin zetten en verder rekenen. Er vanuit gaande dat de rest van de tuin op de lucht foto wel klopt.

Urona447
Berichten: 2802
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:30

Een bedrijf inschakelen die dit dagelijks doet? Onze tuinarchitect doet dit standaard, die huren mensen in die alles exact inmeten.

Inmeten was iets van 400 euro voor 2500m2. Vond ik persoonlijk wel meevallen.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:09

Ken je floorplanner? Is eigenlijk een site om huizen in te ontwerpen. Je kan zelf iets tekenen maar ook een bestaande plattegrond invoeren. En het werkt ook met andere plattegronden dan die van huizen.
Je voert je luchtfoto in. Dan lijnen overtrekken. En als je bij een lijn waar je de lengte van weet de maat zet vult het programma zelf de rest in.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:12

Google Earth openen.
Dan meetlat bovenin aanklikken en op die manier kun je alle hoekjes etc opmeten. Punt tot punt dus als je iedere afstand tussen 2 punten noteert en desnoods op een print erbij schrijft dan ben je al een heel eind.

Even een voorbeeld toegevoegd van ons perceel.

Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 11983
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe tuin op schaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:23

MMpapier, geodriehoek,
Meetlint.

En daar moet je echt een heel eind mee komen, ook met gekke hoeken...


Zijn er serieus bedrijven die daar 400 euro voor vragen?

Voor 200 kom ik het hoogstpersoonlijk inmeten... :+

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:25

Voor 100 doe ik het op de manier van ajesca. Hoef je niet eens voor thuis te blijven. :Y)

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:28

Sybelle schreef:
Voor 100 doe ik het op de manier van ajesca. Hoef je niet eens voor thuis te blijven. :Y)


:')

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:32

Chely schreef:
Dank je wel voor alle tips! Zelf meten is idd niet het moeilijkste en was onze eerste actie.
De maten daarna op schaal op papier krijgen wel: de tuin is ~50x30m met 7 hoeken/knikken.
Er is hier werkelijk niks recht :+
Een winkelhaak hebben we maar een zweihaak niet. Als het niet lukt om aan een (printbare) kaart op schaal te komen dan kan dat budget gebruikt worden voor het kopen van zweihaak :Y)

Ik ben nu bezig de lijnen en vernieuwde aanbouw in te tekenen op een luchtfoto van website die hierboven als tip gegeven werd. De aanbouw is alleen niet op schaal, geen idee hoe dat kan in paint...

Dus mocht er bokkers nog andere tips hebben dan hou ik me aanbevolen. Tot die tijd pruts ik lekker door en hou ik de zweihaak in gedachten :+

AutoCAD.
Als dat het niet oplost, lost niks het op :+

Urona447
Berichten: 2802
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 07:51

Femke_Tweety schreef:
MMpapier, geodriehoek,
Meetlint.

En daar moet je echt een heel eind mee komen, ook met gekke hoeken...


Zijn er serieus bedrijven die daar 400 euro voor vragen?

Voor 200 kom ik het hoogstpersoonlijk inmeten... :+


Ik vind dat niet zo'n gek bedrag nee, de tuin word exact ingemeten plus bijgebouwen, hoogteverschillen worden gemeten en je hebt daarna een tekening die gebruikt kan worden om de tuin compleet te egaliseren.