Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:29

oomens schreef:
marleen_usar schreef:
Nee want er is niet bekend wat het met je doet over een paar jaar. De vaccins zijn heel snel in elkaar gezet ook.

Er schijnt ook een goede reden te zijn waarom die vaccins zo snel ontwikkeld zijn.
Kan iemand mij helpen? Het was volgens mij iets met een pandemie van een voor mensen nieuw virus geloof ik. Was daar niet laatst iets over te doen?
En dat die dan in korte tijd de zorg in een regio kon overbelasten en voor best wel wat doden en langdurig zieken kon zorgen.
Geen idee wat precies, maar daar las ik laatst wat over, dat dat aan de hand zou zijn ofzo.


Snel? Ze zijn al sinds 1986 met de mRNA techniek bezig, dat is langer dan een aantal van mijn vrienden en collega's oud is!
:+

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:32

Tiggs schreef:
Snel? Ze zijn al sinds 1986 met de mRNA techniek bezig, dat is langer dan een aantal van mijn vrienden en collega's oud is!
:+

De techniek bestaat al langer. Deze specifieke vaccins zijn echter allemaal ontwikkeld in de periode tussen januari 2020 en nu.

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:34

oomens schreef:
Tiggs schreef:
Snel? Ze zijn al sinds 1986 met de mRNA techniek bezig, dat is langer dan een aantal van mijn vrienden en collega's oud is!
:+

De techniek bestaat al langer. Deze specifieke vaccins zijn echter allemaal ontwikkeld in de periode tussen januari 2020 en nu.


Eens, maar ik wilde het jaartal gewoon even noemen omdat sommigen zo panisch zijn over deze 'nieuwe' techniek.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:34

Roodvos schreef:
mystery1980 schreef:
- ik vind corona eng, maar MRNA nog veel enger.

:(:)
Ik hoop dat je daar therapie voor hebt. Het lijkt me echt waardeloos om mezelf continue eng te vinden -O- .


Dat is niet wat ik zeg hoor, lees nog maar eens.

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:39

Ja ik laat me vaccineren. Buiten dat ik redelijk veel mensen in risico groepen in mijn omgeving heb en het alleen al daarom zou doen, vind ik het voor mezelf ook een fijn idee. Mijn vriend (30, geen risicogroep, goede conditie, nooit ziek) heeft corona gehad en is nu 8 maanden later nog steeds niet helemaal de oude.
De klachten die bij long-covid horen heb ik standaard al. Ik wil niet het risico lopen dat ik dat dubbelop krijg want dan functioneer ik helemaal niet meer.

Daarbij heb ik vertrouwen in wat er bekend is over de vaccins en vind ik het (zeer kleine risico) op bijwerkingen opwegen tegen de voordelen en hoop ik dat als genoeg mensen zich laten vaccineren er niet meer zulke strenge maatregelen en lockdowns nodig zijn.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:41

mystery1980 schreef:
- ik vind corona eng, maar MRNA nog veel enger.


mystery1980 schreef:
Roodvos schreef:
:(:)
Ik hoop dat je daar therapie voor hebt. Het lijkt me echt waardeloos om mezelf continue eng te vinden -O- .


Dat is niet wat ik zeg hoor, lees nog maar eens.

Dat is precies wat je zegt, en het staat nog in de quote hierboven ook.*

Klinkt alsof je in de categorie mensen valt die ook in paniek een appel zou weggooien als iemand je vertelt dat die DNA bevat.

*Je zit zelf vol mRNA :)*
Laatst bijgewerkt door oomens op 11-06-21 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:42

Ja :
- omdat als we het niet doen, we hier in geen jaren vanaf komen. Dan blijft het doorgaan ( als er nu ongeveer 2 miljoen mensen Corona hebben gehad zijn we nog wel even bezig voor iedereen het heeft gehad )

ook dat trad redelijk snel op en het is nog steeds niet helemaal duidelijk hoe en wat) .

Bijwerkingen ontstaan eigenlijk altijd snel dus lange termijn effecten maak ik me geen zorgen over Wat ik eerder verwacht is dat er hele zeldzame korte termijn effecten zijn die we nog niet onderkend/ gevonden hebben, zoals zojuist bij Astra zenica bijvoorbeeld.

xxxmh

Berichten: 3488
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:46

Mijn geboortejaar komt ook snel (1995) maar ik twijfel zo.

In maart corona gehad (verstopte neus en reuk was weg) maar verder niet ziek geweest. Dus ben zelf ook niet bang om ziek te worden ervan en vertouw mijn eigen lichaam. Allebei mijn ouders zijn wel risico patiënt en zijn beide volledig gevaccineerd.

Ik vertrouw het vaccin wel dat het 'goed' is maar ben alleen bang dat je niet weet wat het over een paar jaar doet met je lichaam. Komen er ziektes? Bang dat ik onvruchtbaar wordt ofzo...

Ga in ze zomer wel naar Frankrijk en las net dat als je volledig gevaccineerd bent dat je dan ook niet meer hoeft te testen en niet in quarantaine hoeft te gaan.

Twijfels twijfels twijfels....

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:50

Blussem schreef:
oomens schreef:
Ja en we wachten allemaal op een vaccin tegen hiv en malaria. Is dat relevant voor deze vraag? Nee toch?

Zeker, zijn ziektes die veel meer slachtoffers maken. Maar wordt niks aan gedaan gezien niet zo hype is als conrona.


Help me even, wanneer was voor het laatst dat de IC bezetting boven de 1000 bedden was dankzij hiv en malaria? Kan het eben niet terug vinden.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:54

Ik laat me zo ie zo niet vaccineren omdat ik dan meer mag doen.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 15:58

Geen discussie's please. Gewoon;
Ja, ik laat me vaccineren want
Nee, ik laat me niet vaccineren want
Of ik twijfel omdat ....

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:59

Nee.
- Deze inenting is niet relevant voor mij
- De manier waarop ie door de strot geduwd word staat me niet aan
- Corona is een pandemie. Die ontstaan doorgaans door een overschot van het soort. Daar dwars tegenin gaan is vragen om een volgende van een ander kaliber
- Ik ent me niet voor anderen. Mijn lijf.
- Er is nog te weinig bekend over dit vaccin

Ik was overigens al gebeld hier voor een prikdate, en ik heb de dame vriendelijk bedankt voor haar moeite.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:02

Ik heb mijn eerste vaccinatie gehad.

Zowel mijn man als ik zitten in een risicogroep, we hebben kinderen en kleinkinderen al bijna een jaar niet gezien wegens reisbeperkingen en al vanaf voor de Coronatijd niet meer aangeraakt. Corona kan dodelijk zijn of je leven lange tijd verstoren. Reden genoeg om te laten vaccineren.

Daarnaast heb ik echt angst gehad dat er iets anders zou gebeuren met iemand binnen ons gezin en dat de zorg niet meer in staat was daarop in te springen.

En tot slot, ik heb vertrouwen in de wetenschap en in de vaccins. Ik ben ook heel blij dat al onze kinderen zich wel laten vaccineren, net als de aanhang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:04

Ik laat me vaccineren, om mensen die wel meer risico lopen om ernstig ziek van corona te worden en een grotere kans hebben op overlijden te beschermen. En nee, ik ben niet omringd met die groep mensen. Maar ik neem deel aan de maatschappij, dus dat vind ik gewoon mijn plicht.

Ik heb geen twijfels over de korte ontwikkelperiode. Alle normale fases zijn gewoon versneld naast elkaar ipv na elkaar doorlopen. Het type vaccin is al bekend zolang ik (bouwjaar 1987) leef. Ze hebben niet het wiel uitgevonden, enkel de spaken anders geordend.

Langetermijneffecten.. ook niet bang voor. Dat is niet anders dan bij andere vaccins. Men doet niet eerst een 50 jarige studie voor iets op de markt komt. En die tetanus, gele koorts, hepatitis en wat nog meer injecties heb ik ook zonder nadenken laten zetten. Omdat ik vertrouw op de instanties met verstand van zaken die met alle beschikbare onderzoeksresultaten de boel goedkeuren of niet.

Ik ben dierwetenschapper, geen viroloog of iets.. dus als het een goedgekeurd vaccin is, hebben ze mijn vertrouwen. Zeker anno 2021 en de kennis en kunde die we nu hebben op dat gebied.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:14

xxxmh schreef:
Mijn geboortejaar komt ook snel (1995) maar ik twijfel zo.

In maart corona gehad (verstopte neus en reuk was weg) maar verder niet ziek geweest. Dus ben zelf ook niet bang om ziek te worden ervan en vertouw mijn eigen lichaam. Allebei mijn ouders zijn wel risico patiënt en zijn beide volledig gevaccineerd.

Ik vertrouw het vaccin wel dat het 'goed' is maar ben alleen bang dat je niet weet wat het over een paar jaar doet met je lichaam. Komen er ziektes? Bang dat ik onvruchtbaar wordt ofzo...

Ga in ze zomer wel naar Frankrijk en las net dat als je volledig gevaccineerd bent dat je dan ook niet meer hoeft te testen en niet in quarantaine hoeft te gaan.

Twijfels twijfels twijfels....


Vaccins hebben geen gevolgen op lange termijn, het word bij je ingespoten, het zorgt ervoor dat je afweer tegen die bepaalde ziekte op gang komt en verdwijnt dan uit je lichaam. Onvruchtbaarheid door een vaccin komt ook niet voor.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:15

Ja, ik heb me laten vaccineren want ik zou niet weten waarom niet.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:15

marleen_usar schreef:
Nee want er is niet bekend wat het met je doet over een paar jaar. De vaccins zijn heel snel in elkaar gezet ook.

https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medi ... n--vaccins

Als je iets meer onderzoek doet zie je dat het vaccin helemaal niet geheel nieuw is. Er is gebruikt gemaakt van vergelijkbare vaccins voor het SARS en MERS virus

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:19

Mijn afspraak staat voor over twee weken :)
Ik laat me dus ook vaccineren.

Ik wil geen anderen aansteken, ook omdat er redelijk wat mensen in mijn buurt komen die in de risicogroep vallen. Tijdens mijn werk kom ik op drukke plaatsen, zeker als de regels binnenkort verder versoepelen.
En mijn tweede reden:
Ik heb vorig jaar corona gehad, flink ziek van geweest, en dat gebeurt me liever niet nog een keer. Niet alleen omdat het gewoon heel naar is maar ook omdat ik daardoor belangrijke opdrachten voor mijn werk kan mislopen, en daarmee kan ik in het ergste geval een paar duizenden euro mislopen.

Als ik Astrazenica zou krijgen dan zou ik misschien wel twijfelen, maar Pfizer en Moderna zijn wat mij betreft veilig genoeg gebleken, dus daar heb ik wel vertrouwen in.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:23

Nóg een vaccinatie topic? Beetje onnodig dit, lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:25

VuurVleugels schreef:
Nóg een vaccinatie topic? Beetje onnodig dit, lijkt me.


Tot nu is dit anders een prima topic waarin iedereen zijn zegje kan doen en er nog weinig discussie is. Itt jouw nietszeggende toevoeging..

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:25

Ik had het hier laatst over met iemand. Ik heb een vakantie gepland staan (waar ik oprecht aan toe ben omdat ik hopelijk 1 of 2 weken ervoor afstudeer) en ik wil daar graag naartoe. Ze vroeg 'Laat je je dus eigenlijk omkopen?'. Ja. Dat is het, en het kan me niet zo veel schelen. Ik werk(te) in de zorg, ben griepspuitgroep, werk nu in het onderwijs en ik vind het ook een prettig idee om gevaccineerd te zijn. Bijwerkingen ben ik zelf niet bang voor, ik heb geen zwangerschapswens en onvruchtbaar of verminderd vruchtbaar ben ik waarschijnlijk toch al wel. Ik probeer in het heden te leven en me niet druk te maken over de toekomst, dat is misschien nog wel het belangrijkste. Als ik nu leuke dingen kan doen, ben ik nu blij. Ik wil hier gewoon vanaf.

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:25

Ik twijfel nog.
De afspraak staat al wel.

Huisartsen zijn het niet met elkaar eens en dat vind ik lastig.
Ik heb een heel heftige vorm van hooikoorts waarvoor ik nu maandelijks twee injecties krijg. (Als in niet normaal kunnen ademen en niet naar buiten kunnen tussen maart en september zonder dat je ogen en luchtwegen er aan gaan. Mensen moesten hun kleding bij de voordeur in een plastic zak stoppen en schone kleren aan. Dan was ik met medicatie nog enigszins oké). Ben al bijna 2,5 jaar met dit traject bezig.
Op dit moment zelfs een extra recept omdat de hooikoorts flink wat klachten veroorzaakt.

-Maandelijkse enting die ik zou moeten timen met de Corona enting
- huidige enting heeft een flinke lijst mogelijke bijwerkingen en ik moet altijd 30 minuten blijven na het zetten ervan.
- men weet niet hoe deze twee op elkaar reageren aangezien beide in de arm moeten.

Sommige huisartsen raden het af, anderen geven aan te wachten tot het najaar omdat de druk vanuit de hooikoorts zelf dan ook minder is. Eentje geeft aan dat het misschien kan door een halve dosis van mijn hooikoorts enting te nemen. Maar kan niet overzien wat dat dan weer voor gevolgen heeft.

Aangezien ik toch ja moet aanvinken bij een recente vaccinatie of een kort in de toekomst wordt ik ter plekke weer langs een ha gestuurd. Benieuwd wat hij zegt.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:29

Nee, heb de uitnodiging vakkundig verscheurt. Heb geen behoefte hieraan en ga ik dood,dan is dat maar zo. Help ik gelijk mee om de overbevolkte wereld een handje te helpen.
Dit soort virussen gaan alleen maar meer komen en is niet te stoppen zolang we hutje mutje wonen. Het egoïsme van de mens is de oorzaak van dit alles, maar de natuur verzint wel iets nieuws.

Roos_h

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-03-20
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:39

Ik laat mij wel vaccineren (heb nu de 1e van pfizer gehad), vooral omdat ik weinig redenen zie om het niet te doen.

Iedereen stopt ergens zijn vertrouwen in en ik kies ervoor te vertrouwen op de wetenschap en (inter)nationale gezondheidsinstanties, zoals de WHO en het RIVM.

Ik ben sowieso vrij nuchter ingesteld met dit soort dingen, maak me niet zo snel druk over bijwerkingen of lange termijn effecten. Als jij die 1 op zoveel miljoen bent die een heftige bijwerking krijgt, dan moet je wel hele slechte karma hebben denk ik :D

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:41

Wij zijn ook gevaccineerd, tweede prik op de 22e juni.
Mijn dochter kon hem ook halen maar zij en haar drie kinderen hebben nu Corona en zij is echt niet lekker en haar jongste van 4 is echt hard ziek.